Pagina 1 van 1

Overbouwen toerenteller?

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:06
door de gregoire
Niet alle 205's en 309's hebben een toerenteller , weet er iemand welke 205's en 309's dit wel hebben ??

Heeft dit te maken met het jaar waar dat ze in gebouwd zijn ?

Of met welke motor ???


Groeten gregoire.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:17
door 205GRIFFE
Hallo Gregoire,

Allereerst welkom op het forum.

De toerenteller bij de 205 heeft te maken met de uitvoering.
De XS, de GT en de GTI hebben standaard een toerenteller.
Het zijn dus de sportievere modellen van de Peugeot 205. :wink:

Grt. Martijn

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:31
door jon
Daarbij hoort dus ook de Dturbo, want die heeft ook standaard een toerenteller.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:34
door de gregoire
Bedank voor de verwelkoming.

Toch nog een vraagske over die toerenteller

Zou dat lukken op een ander model een toerenteller te plaatsen van een

model die wel een toerenteller heeft ??


groeten gregoire.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:36
door 205GRIFFE
Daarbij hoort dus ook de Dturbo, want die heeft ook standaard een toerenteller.


@Jon
Sorry. :oops:
Even niet aan gedacht, maar je hebt helemaal gelijk. :!:

Grt. Martijn

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 14:41
door 205GRIFFE
Zou dat lukken op een ander model een toerenteller te plaatsen van een model die wel een toerenteller heeft ??


Op zich kan je zo een andere teller bak in je dashbord "hangen".
Maar hoe je dat daarna zou moeten aansluiten kan ik je niet vertellen. :(

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 16:37
door de gregoire
Heeft er iemand ervaring met zo een toerenteller te plaatsen ???

BerichtGeplaatst: 30 dec 2004, 21:31
door E-504-C
Gregoire,

Ik heb de toerenteller bij mijn (ex) 205 een keer overgezet op een andere tellerunit. Deze nieuwere tellerunit had geen toerenteller maar een afdekplaatje met "peugeot" erop en daarom moest ik hem op de plek terugzetten waar de tijdsklok zit.

Ik had zelf een 205 GT, daar zat ie dus standaard in, maar ik denk dat je bij een ander model weinig kans maakt om m te kunnen aansluiten. Er zit namelijk een soort lint met een stekkertje dat je erop moet aansluiten. En als je auto daarmee niet is uitgerust, wordt t lastig denk ik...

Of zit ik er helemaal naast experts?

Gr. Eduard.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2005, 10:44
door jon
Ik weet dat je de tellerbak en alles over kunt zetten. Dit houdt wel in dat je andere kappen op je dashboard moet zetten. Aansluiten wordt echter een probleem, omdat die tellerbakken mét toerenteller 5 aansluitingen hebben en die zonder toerenteller hebben er 4. Je komt dus een stekker te kort. Dat houdt in dat je draden moet trekken en een sensor moet plaatsen. Bij een benzine auto zou je ook een universele toerenteller kunnen plaatsen en die aansluiten op de bobine.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2005, 10:59
door 309select
jon schreef:Ik weet dat je de tellerbak en alles over kunt zetten. Dit houdt wel in dat je andere kappen op je dashboard moet zetten. Aansluiten wordt echter een probleem, omdat die tellerbakken mét toerenteller 5 aansluitingen hebben en die zonder toerenteller hebben er 4. Je komt dus een stekker te kort. Dat houdt in dat je draden moet trekken en een sensor moet plaatsen. Bij een benzine auto zou je ook een universele toerenteller kunnen plaatsen en die aansluiten op de bobine.

Groet, Jon.


Weet je dan toevallig ook wat er 'mis' is in de volgende situatie?
Peugeot 309 GL, zit nu een instrumentenpaneel in met toerenteller.
toerenteller werkt, getest met gewoon 12V spanning, en een puls-generator die pulst ten opzichte van de -, en hij slaat netjes uit.

echter, de auto pulst kennelijk ten opzichte van de +, dan zie ik namelijk wel een signaal, als ik meet met de - en het puls-signaal, zie ik niks.
dus gevolg -> toerenteller functioneert niet.

nou heb ik op een ander forum, citroen ax-club, een pdf gevonden met een beschrijving hoe je daar je toerenteller moet aansluiten.
( http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf )

daar spreekt men over het volgende;
"Je moet alleen bij een GTI teller de diode(links langs het geel blokje met 47nk erop geschreven) anders aansluiten.
De diode heeft 2 kanten: anode en kathode. De anode is de pen waar de grijze streep om de diode het dichtste bij zit.
Er loopt een printspoortje aan de onderkant van de print van de kathode naar de rest van de print.
Dit spoortje snij je door. Aan de kant van het spoortje dat naar de rest van de print loopt soldeer je het draad die van pen 1 komt van de stekker bij de bobine.
Daarbij soldeer je een stukje draad dat je aansluit aan de anode aan de diode. Even de + en de – aansluiten en je toerenteller werkt."

zou dit een oplossing zijn?

BerichtGeplaatst: 22 nov 2005, 23:17
door Roo-D
kijk anders even op:
http://www.309er.de/technik/interieur/tacho/tacho.html

Is wel duits, maar volgens mij een prima verhaaltje.
Ik ga volgende week oon eens kijken of ik een gti tellerunit in mijn 309 GL profil kan hangen.