Pagina 1 van 1

309 1.4 XL Profil opknappen.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 12:53
door chrb01
Hi,

Ik heb een 309 1.4 XL Profil. Ik heb deze auto in eerste aanleg gekocht om er een periode mee te overbruggen. Al langer wil ik echter een oudere auto opknappen om er een echte old-timer van te maken. Nu ik deze auto heb en hij qua motor, bekleding, en carrosserie best nog goed lijkt is dit misschien mijn kans om een begin te maken met deze hobby. De dagelijkse auto is er inmiddels dus er kan zonder terughouding gewerkt worden.

Is er iemand die met mij deze auto eens na zou willen lopen met een Peugeot kennersoog of dit een goed plan is of dat ik beter een andere kan kopen?

Groeten,
Christiaan.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 14:08
door Gilletti
Heb er zo mijn twijfels over.
De 309 is denk een moeilijke model om klassiekerstatus te bereiken.
Daarnaast is het door jou beschreven type niet uitgespropen speciaal of luxe.

Gezien de huidige staat ("best goed", dus ik concludeer als zijnde niet uitstekend) zou ik eerst gaan zoeken naar een luxere uitvoering met een wat meer aansprekend vermogen.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 14:11
door Hans
zit wat in wat Giletti zegt,alleen was een 305 Gl,of eerder een 304 Gl intressant toen?

Eens.....

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 17:51
door chrb01
Met best goed bedoel ik dat hij niet nieuw is maar wel in een goede staat voor z'n leeftijd. :wink:

Ik geef je overigens gelijk dat het geen model is om de status klassieker te halen. Maar ja het is misschien wel een leuk oefenobject.

Bedankt voor jullie antwoorden overigens.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 18:03
door JT
Ik heb mijn stem ook uitgebracht....
Doen natuurlijk. :shock: (Verrassend?)
Is dit er een uit het Talbot-tijdperk, met Talbot motor, of is uit het Peugeot-tijdperk??

1989

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 18:19
door chrb01
Het is een 309 XL Profil 1.4 U9 uit 1989.

Volgens mij zijn de motoren uit de Talbot tijd 1.3 liter?? Wellicht weet iemand dat... In 1989 zijn er in ieder geval modellen uitgekomen die 1.3 en 1.4 liter zijn geweest. Daarom concludeer ik dat de oudere jaargangen die 1.3 liter de Talbot motor zullen hebben..... Een vroege Peugeot motor dus.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 19:14
door JT
Klopt!
Ik zag net de titel weer, daar heb je het over 1.3
verderop over 1.4

??
Op het laatst (snif):
Talbot Horizon had 1.1 1.3 en 1.5
Solara en 1510 1.6
Tagora 2.2
Samba 1.1 en 1.3
Tikkend geluid in die motoren!

Ik heb 2 Horizons GLS gehad, 1.5 met 84 pk, toerenteller, el ramen,
1 in dat vale groen, 1 in bordeaurood..
Sorry, back to topic...

Je moet een beetje gek zijn om oude auto's te rijden. Het type in dit geval zal niet als investering kunnen worden gezien, maar dat zijn de mijne ook niet, het doel moet anders zijn: emotioneel...
Als die te koop staande Samba elders op dit forum een Horizon was geweest dan ......

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 20:59
door chrb01
De Horizon is de voorloper van de 309. Sterker de 309 is als opvolger ontworpen en nooit Talbot geworden. Tja een emotionele waarde gaat het krijgen naar mate je er meer tijd in gaat steken. Ik weet nog van vroeger dat het een auto was met mijn bijzondere interesse. Sterker ik heb ooit in een 309 model gezeten waar een Talbot motor in zat. Dat weet ik nog omdat ik daar toen naar heb zitten kijken....

Ik wil dit samen met een vriend van mij doen. Gewoon omdat het leuk is...

Maar ja ik vind meer auto's erg leuk.....

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 21:22
door Gilletti
JT schreef:Als die te koop staande Samba elders op dit forum een Horizon was geweest dan ......


Bij De l'Est staat er nog één....
Afbeelding

Re: 309 1.4 XL Profil opknappen.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 23:17
door wowo
Zo'n 309 is natuurlijk erg leuk om te bewaren. Als je van plan bent om 'm op te knappen of mooi te houden en er geld in te steken, zou je dan niet liever een wat leukere basis nemen, zoals een GTI bijvoorbeeld? Die staan voor niet al te veel geld op bv marktplaats.



chrb01 schreef:Hi,

Ik heb een 309 1.4 XL Profil. Ik heb deze auto in eerste aanleg gekocht om er een periode mee te overbruggen. Al langer wil ik echter een oudere auto opknappen om er een echte old-timer van te maken. Nu ik deze auto heb en hij qua motor, bekleding, en carrosserie best nog goed lijkt is dit misschien mijn kans om een begin te maken met deze hobby. De dagelijkse auto is er inmiddels dus er kan zonder terughouding gewerkt worden.

Is er iemand die met mij deze auto eens na zou willen lopen met een Peugeot kennersoog of dit een goed plan is of dat ik beter een andere kan kopen?

Groeten,
Christiaan.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2005, 23:27
door JT
chrb01 schreef:De Horizon is de voorloper van de 309. Sterker de 309 is als opvolger ontworpen en nooit Talbot geworden. Tja een emotionele waarde gaat het krijgen naar mate je er meer tijd in gaat steken. Ik weet nog van vroeger dat het een auto was met mijn bijzondere interesse.. ...

Er zijn meer Talbot-"liefhebbers", zie ook http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... sc&start=0

Weet iemand????

BerichtGeplaatst: 05 jan 2005, 16:02
door chrb01
Weet iemand overigens iets van onderdruk problemen in de 309 1.4. Mijn 309 verliest wat olie aan de pijlstok kant. Ik denk door stuwing en onderdruk maar het kan ook uit de, aan dezelfde kant gelegen, pakkingen liggen... Die heb ik onderzocht maar kan aan de buitenkant geen sporen ontdekken. Het is lastig dat je niet met een camera on-board kan rijden want dan kan je het zien tijdens het rijden.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2005, 16:17
door PEUG_FAN
Gilletti schreef:
JT schreef:Als die te koop staande Samba elders op dit forum een Horizon was geweest dan ......


Bij De l'Est staat er nog één....

wat vraag hij er nog voor :?: :?:

BerichtGeplaatst: 05 jan 2005, 17:48
door JT
€ 3610
Is een SX, dus automaat, 1500, cruisecontrol. en weinig km's. 50000 dacht ik, ff checke...
yep 54000.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2005, 18:20
door 205GRIFFE
Als je al een 309 wilt "bewaren", neem dan een Miami Blue 309 GTI16 (D6C-160pk).
Dan heb je tenminste nog wat. :wink:

Voorbeeld van een heel mooi gepolijst kleppendeksel
Afbeelding

Afbeelding van het XU9J4 (D6C) MI-16 160 pk motorblok
Afbeelding

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 06 jan 2005, 00:04
door chrb01
Lijkt wel nieuw die deksel.

Het is te overwegen om op zoek te gaan naar een GTI uitvoering. Zijn er mensen hier op het forum die weten waar er nog eentje te vinden is?

BerichtGeplaatst: 06 jan 2005, 02:33
door 205GRIFFE
Je zou een oproep kunnen doen op de volgende fora:
- Forum Peugeot GTI Club Nederland - Afbeelding
- Forum 205 GTI Club (ook een aantal 309 GTI(16) rijders) - Afbeelding

Even registreren en je kan het forum op. :wink:

En natuurlijk goed zoeken via de bekende sites op internet:
- Marktplaats
- Speurders
- Autotrader
- Autotrack
- Autotelegraaf
- etc etc etc

Als ik wat hoor, zie of tegenkom dan trek ik wel aan de bel. :wink:

Grt. Martijn

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 07 jan 2005, 13:11
door chrb01
Dat is goed! Ik ga zelf ook even aktief op zoek. Ik was er even niet omdat ik het druk heb/had dus excuus voor het verlate antwoord. Zag vandaag nog een 504 rijden. Zag er goed uit zo aan de buitenkant. Het lukte me niet om de eigenaar klem te rijden :wink: dus de binnenkant heb ik niet kunnen bekijken.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2005, 13:16
door Le Franx
Je moet doen wat je hart ingeeft....309 is (buiten GTI) idd niet speciaal. Maar zie het eens zo. Als iedereen dat denk is ie binnenkort wel uitgestorven.....Dus...is ie vanzelf weer speciaal.
Ik heb zelf twee Audi 80's. Op zich ook niks bijzonders. Maar inmiddels worden mooie versies wel steeds schaarser. Dus het wordt vanzelf leuk als je geduld hebt...heb je dat niet (zoals velen) kun je beter meteen een oldie kopen.

Kortom, het gaat een beetje wat je zelf vind van je auto, en een 309 kost je de kop niet om erbij te houden (lees: ga er voor!!! :wink: )