Zoiets heb ik meegemaakt met mijn 205 met Terberg opbouw.
Ik haalde op een autoweg met brede bermen een vrachtauto in. Maar ca. 2 km verderop kwam er een auto net om een bocht te voorschijn met een noodgang. Ik als rustige dieselrijder was net in zijn 5e aan het optrekken vanaf 80km/h en dacht dat haal ik wel. Een poosje later bleek hij wel heel erg hard te rijden en besloot ik aan de linkerkant van de weg maar een parkeerplaatsje op te rijden en daarna uit te rollen in de brede berm. Er zaten nog meer auto's achter die vrachtwagen dus ik wou niet hard afremmen en er achter weer tussenvoegen.
Helaas, ik kwam een beetje scheef in het net gemaaide en natte gras terecht en gleed zo het kanaal in naast de weg. Dat was een steile helling, maar ik sloeg gelukkig niet over de kop.
Eenmaal in het water stroomde er direct water langs mijn pedalen, maar ik had tijd genoeg om rustig te deur aan de bijrijders kant open te doen en uit te stappen.
Dat was wel schrikken!
De auto stond met de hele motorkap onder water en de motor sloeg af omdat hij water opzoog. Hij heeft toen tien dagen stil gestaan bij mijn garage. Daar zeiden ze dat het einde oefening was omdat de motor vol modderig water zat, maar ze hadden ook niks geprobeerd. Ik heb hem toen maar meegenomen naar huis. De accu opgeladen, water uit het luchtfilter en starten. Wonder boven wonder sloeg hij na een minuut starten gewoon aan. Erg schokkerig eerst, maar na een paar minuten liep hij weer goed! Ik heb alleen de bekleding van de stoelen gehaald en gewassen, nieuwe wiellagers achter erin gezet en hij kon weer de weg op!
In de winter bij -10 had ik toch startproblemen. Hij gloeide wel goed, maar er bleek zoveel water in het brandstoffilterhuis te zitten dat de metalen onderdelen aan het roesten waren!
205, een sterk nummer, dat is duidelijk.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik hem een half jaar later toen hij voor de APK moest toch weg heb gedaan (kostte anders 1000 euro).