door IVARIO » 26 maart 2015, 01:17
Zo, Herman is weer APK-goedgekeurd.
Ik had vorige week al het gaatje in de uitlaat (zie hierboven) gecheckt en gezien dat het inderdaad een afwateringsgaatje was.
Dus ... de APK:
Ik had al meer dan vijftien jaar geen autokeuring meer meegemaakt in NL, maar wel in Spanje.
In vergelijking met de keuring in Spanje viel het mij op dat vandaag in NL de remmen niet getest werden. Ook de CO2-uitstoot werd niet gemeten.
Vond ik verder niet erg hoor, maar het verbaasde me wel. Herman remt overigens goed, dus daar ben ik niet zo bang voor.
De garagist en zijn vader vonden overigens dat Herman er van onderen nog erg goed uitzag. De meeste 205jes die ze in de loop der jaren hebben zien langskomen, waren er volgens hen beduidend slechter aan toe.
Overigens slaapt Herman tegenwoordig weer binnen, aangezien ik Nora vorige week verkocht heb.
Wel zo prettig, omdat ik gezien heb dat er regenwater naar binnen lekt via de achterklep: in de hoeken links- en rechtsachter bij de kofferklep staat soms wat water en uiteraard is dan ook de isolatie-mat nat op de hoeken. Gelukkig is er totaal geen roest te zien.
Nog twee puntjes waarvoor ik wel jullie advies zou willen:
1) Ik begrijp niet zo goed waar dat water naar binnen zou kunnen komen. Het zal waarschijnlijk via het achterklep-rubber zijn. Moet ik ook nog eens naar kijken, net als naar het "klak"-geluid van de ruitenwisser linksvoor... Is deze lekkage, net als lekkage via de achterste zijruitjes (die bij mij trouwens niet lekken, voor zover ik kan zien), een bekend fenomeen?
2) Bij het rijden van lange(re) stukken, waarbij de motor goed op temperatuur komt, wordt de middenconsole warm. Met name het gedeelte waar de radio zit en het gedeelte er net boven, waar de asbak zit...
Ik heb al eens gehad, dat de CD ophield met spelen en ik denk dat het kwam omdat de radio te heet werd...
De koelvloeistof moet ik trouwens snel eens vervangen. deze is modderbruin en dat is ie al sinds ik Herman kocht in de zomer van vorig jaar...
Ik gind ervan uit, dat als de koelvloeistof TE slecht zou werken, er wel een temperatuurlampje aan zou springen, dus daarom had ik van het vervangen van de KVS nog niet zo'n hoge prioriteit gemaakt. Of kan het zijn, dat de KVS toch zo warm wordt, dat het via de interieurverwarming de middenconsole (over)verhit??
TO DO list:
- ruitenwisserarm linksvoor "klakt"
- wieldoppen spuiten omdat ze een beetje gekrast zijn
- anti-roest behandeling draagarmen voor en plekje op de bodem (vandaag gezien tijdens APK)
- perfecte hoedenplank ophalen bij Diego (de mijne heeft rare, ingekerfde krassen)
- waterlekkage in de kofferruimte
- koelvloeistof vervangen
- motorruimte schoonmaken
- auto wassen!
Gr.,
Ivar
Laatst bijgewerkt door
IVARIO op 26 maart 2015, 10:13, in totaal 1 keer bewerkt.
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983