Pagina 1 van 1

nieuw lucht filter (open) 205

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 20:35
door joeriej
hoi hoi.
heb weer eens een vraagje,
ik heb een beetje de balen van dat knake geluid van mijn peug,
nu wil ik een luchtfilter kopen waardoor ie iets zwaarder gaat klinken,
alleen is het een 205 1.1 ace en ik kan niet echt wat vinden dat ik zeker weet dat past.
en ik zou al helemaal niet weten waar ik hem moet aan monteren want volgens mij kan het niet..
zie iig nergens iets zitten wat er op lijkt onder de motorkap.

sorrie voor deze vraag maar ik kon het toch niet laten..
:? :?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 20:44
door 205GRIFFE
Een open systeem geeft iets meer geluid dat klopt wel.
Hoe of wat bij een 1.1 zou ik zo ook niet 123 kunnen zeggen.

Stuur me eens een duidelijke foto van je motorruimte dan zal ik eens "nadenken" voor je.

Ikzelf heb (uiteraard) ook een open systeem.
Morgen ofzo zet ik wel even een foto online.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2005, 20:51
door joeriej
hmmz mijn webspace doet het niet..
heb je iets van icq msn of mail?
dan ik ik de pics wel ff door sturen.. als je wil :D

ik hoor wel.
zodra space weer werkt dan zet ik ze er wel op.
tis en blijft wanadoo he...

edit/
---------------------
hij doet het weer..

http://home.wanadoo.nl/jpluigers/images/motorruimte1.jpg
http://home.wanadoo.nl/jpluigers/images/motorruimte2.jpg

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 12:42
door jon
Kun je niet in plaats van dat luchtfilterhuis een universeel open luchtfilter monteren? Dan haal je die hele pot eruit, scheelt je gelijk ruimte. Ik heb dat ook gedaan.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 13:01
door Marius
ja dat zat ik ook al te denken, gewoon zo een trechtertje er op schroeven, even de maat van de ring opmeten, en dan een universele halen.

Vergeet trouwens niet die filters regelmatig uit te blazen, en in te spuiten met olie... ze hoeven weliswaar niet vervangen te worden, maar onderhoud vergen ze wel..

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 17:32
door joeriej
ff een hele domme vraag hoor.
maar waar zit dat ergens? hehe sorry maar weet er weinig van.
als ik maar 1 maal weet waar het zit dan kan ik de rest wel verprutsen :D dat maakt nie uit..

sorry dat ik er zo weinig verstand van heb..

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 17:37
door Marius
we bedoelen die grote ronde zwarte bak, die langs het injectorhuis hangt.

Een soort pedaalemmer, waaruit een plat geslagen kunstof pijp komt die op je injectorhuis zit.

Waar dus nu je luchtfilter in zit.

Maar anders rijd eens ff naar een automaterialenzaak waar ze universele sportluchtfilters verkopen, en laat ze maar onder de kap kijken, die kunnen je zo zeggen wat je moet hebben, en hoeveel het kost.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 18:00
door wowo
Zo'n open luchtfilter monteren klinkt als een leuke aanpassing die je kan doen zonder al te veel moeite en poen. Kan iemand de voor- en nadelen voor mij op een rijtje zetten, want behalve dat je auto meer herrie gaat maken heb ik geen idee wat en waarom.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 18:08
door joeriej
oke. eerst ff op vakantie en dan ff loeren wat ik aan geld over heb.

eerst moet mun peuggie me naar barcelona brengen :D
hehe hopen dat ie het haalt..

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 19:48
door jon
wowo schreef:Zo'n open luchtfilter monteren klinkt als een leuke aanpassing die je kan doen zonder al te veel moeite en poen. Kan iemand de voor- en nadelen voor mij op een rijtje zetten, want behalve dat je auto meer herrie gaat maken heb ik geen idee wat en waarom.


Voordelen:
- in mijn geval scheelt het een hoop ruimte onder de kap en ik kan de turbo mooi horen fluiten
- verder klinkt het bij benzine auto's wat sportiever
- als hij goed geplaatst is, krijgt hij meer koude lucht waardoor het vermogen heel ietsje omhoog gaat
- hoeft niet vervangen te worden

Nadelen:
- in mijn geval: erg lastig in te bouwen
- het is soms even passen voor je de goeie hebt

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 21:09
door wowo
Dankjewel Jon, maar dan; waarom bouwen fabrikanten niet standaard een open filter in? Niet toch nog een verborgen nadeel?
Ik vind een beschaafd brulletje bij lage toeren voor sommige auto's wel leuk maar is het geluid ook harder bij een hoger toerental (zeg 120 km/h)?

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 22:58
door 205GRIFFE
Mijn 205 Griffe is voorzien van een K&N 57i kit met een custom made hitteschild, een Magnex spagetti uitlaatspruitstuk van 4 naar 1, een flexibel koppelstuk, een rechte middenpijp met een Cherry-bomb middendemper en een Remus 2x90mm einddemper.
Het geluid is een "zware brom" bij stationair en bij lage toeren, maar het geluid wordt langzaam iets hoger tot zo'n 4000 toeren, dan brult ie echt lekker (zeg maar). :wink:

@wowo
In de meeste gevallen zal het standaard luchtfiltersysteem echt voldoende goed zijn voor de auto. Maar als voorbeeld bij een 205 GTI zit het luchtfilterhuis achter het motorblok in een metalenbehuizing. De lucht wordt daardoor toch enigszins verwarmt voordat het de luchtweger in gaat. Met een opensysteem verplaats je het luchtfilter naar de voorzijde van de motorruimte net achter de koplamp. Daardoor heb je veel koelere rijwind. Ook is de afstand die de lucht moet afleggen veel korter, het wordt vaak een - direct air intake - genoemd.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 23:28
door Marius
Denk dat het aantal decibels het grootste nadeel zijn, waarom een fabriekant het niet plaatst vanaf fabriek.
Ook is het filter minder "dicht" dan een standaard filter, dus zal het de lucht minder zuiveren.
Waarschijnlijk zul je hier nooit schade van ondervinden in de tijd dat jij met jouw auto rond rijd, maar echt kwaliteit zou een fabrikant niet leveren op die manier.

Wat betreft de koudere lucht waar 205griffe het over heeft, let wel dat dit alleen geld als je het inlaat systeem daar ook echt op aanpast, dus net als hij beschrijft er een andere buis op monteerd zodat het filter in de koele rijwind tercht komt.
Als de vraag steller van dit topic zijn luchtfilter zou vervangen voor een open versie, zal hij alleen maar de zelfde als niet nog warmere lucht binnen krijgen. Dus als hij de vermogens winst echt wil hebben zal hij hier toch iets aan moeten doen.

En voor een diesel, dit soort filters hebben alleen zin bij een turbo diesel, een normale diesel draait immers al op een overschot aan lucht, dus zal nog meer lucht niks doen.
Deze filters halen hun voornaamste vermogens winst uit het feit dat ze meer lucht doorlaten.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 00:31
door joeriej
het gaat me niet om vermogens winst, puur om het blikkerige geluid eruit te krijgen..
maar volgens mij word het heel wat "pas en meet" werk bij mij hehe, kleine bochtjes enz enz
maar dat vraag ik wel na mun vakantie.. tot zo ver super bedankt..
voor mijn deel van de vragen :)
kom vast wel terug tegen de tijd dat ik het aan moet sluiten hahaha..

slaap lekker..

p.s ik kom wel vaker terug hoor:P

nu eerst 3 weken spanje :D nahja donderdag :P haha

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 20:33
door GoodOldDiesel
Boor een paar gaten in je demper... heb je ook een sportief geluid :mrgreen:

Sportuitlaat oid misschien een idee?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 23:21
door Mark
GoodOldDiesel schreef:Boor een paar gaten in je demper... heb je ook een sportief geluid :mrgreen:

Sportuitlaat oid misschien een idee?

Dan is aanbrengen van een andere einddemper, zoals de Remus hierboven genoemd, een beter id, hoewel duurder :mrgreen: