Pagina 1 van 1

Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 15:39
door ~Orin
Het betreft een Peugeot 205 Génération van 1998.

Ik heb het probleem dat mijn brandstofpomp soms niet zoemt als ik hem op kontakt zet... met name als ik een lang stuk heb gereden en de motor dus nog warm is weigert hij vaak. En daardoor kan ik dus ook niet starten...
Zelf ben ik nog niet gaan meten en doen omdat ik niet precies weet waar ik naar moet gaan kijken, ik ben wel redelijk technisch zolang ik maar de goede kant word op gestuurd. Dat maakt het toch wat makkelijker.

Iemand enig idee/ervaring met dit verhaal?

Alvast bedankt.
Mvg, Orin.

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 16:22
door Steven-
Ik heb hier wel ervaring mee. Toen ik Doornroosje wilde gaan ophalen na haar lange stilstand en nadat er groot onderhoud was uitgevoerd, weigerde de brandstofpomp dienst. Het meest frustrerend was toen dat ze wel kortstondig had gelopen, namelijk van de garage tot de benzinepomp, een halve kilometer verderop. Nadat ik haar had volgegooid deed de brandstofpomp niets meer. De teleurstelling was die dag groot.

Per autoambulance toen terug naar de garage. Achterbank omhoog getrokken, tikje op de brandstofpomp gegeven met een hamer en toen startte ze weer. Maar een structurele oplossing was dat allerminst, dus toen is er daarna een compleet nieuwe brandstofpomp op gekomen.

Nu hoeft dat voor jouw Génération misschien niet direct, een exemplaar van de sloop zou bijvoorbeeld ook uitkomst kunnen bieden. Nieuwe exemplaren zijn namelijk vreselijk duur.

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 16:27
door joospeugeot
denk de pomp kapot. moet je even spanning meten op de pomp. staat er spanning en pomp draait niet dan weet je genoeg.

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 17:35
door ~Orin
Bedankt voor de snelle reacties mannen, ik ga hier even naar kijken... zou het vervelend vinden als de pomp het na 56000 al heeft begeven...

Is er overigens nog een brandstof pomp relais aanwezig bij de Génération?

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 17:52
door ruudxs
Als ik me niet vergis zit er op de veerpootkoker aan de bestuurderskant een zwart kastje met twee relais erin.
Een daarvan is voor de brandstofpomp en de andere is dan voor de ontsteking als ik het me goed herinner.

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 21:38
door Steven-
~Orin schreef:Bedankt voor de snelle reacties mannen, ik ga hier even naar kijken... zou het vervelend vinden als de pomp het na 56000 al heeft begeven..

Was destijds ook mijn gedacht, want Doornroosje had toen pas 72k achter de kiezen. Voor mijn geval zal het voornamelijk komen door de stilstand van 3 jaar, denk ik. Ik geloof niet dat dat van toepassing is op jouw Génération.

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 22:47
door CinqCentCinq
Het relais is niet zo'n raar idee, die gingen en gaan vaker stuk bij Peuzen uit die tijd. Door de warmte van de motor kan het zomaar zijn dat er door uitzetting van de materialen ergens een contactje onderbroken wordt...

Ik heb om eerlijk te zijn geen idee waar het relais precies zit, maar Bas (bas205gr) weet het vast want die heeft 'm recent vervangen omdat de motor van zijn Génération uiviel zodra hij de motorkap dicht gooide, ik heb 't zelf gezien! :shock:

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2015, 19:00
door ~Orin
Inmiddels is het probleem opgelost, ik ben bij zekering 14 gaan meten op voltage, en kwam tot de ontdekken dat die er soms niet was. Dus dit moest wel een gevalletje relais zijn.
Paar relais nagegaan in de zekeringskast, maar die waren nog prima in orde...

Toen onder de motorkap bij het schutbord boven de veerpoot (Bedankt Ruud) even gekeken en één voor één links en rechts losgekoppelt.
Afbeelding

Bleek dat links op de foto gewoon niet goed meer werkte, en de brandstofpomp gewoon nog dik in orde was.
Dus voor de volgende die het probleem heeft;

Links: Brandstofpomp
Rechts: Motormanagement

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2015, 20:10
door CinqCentCinq
Mooi dat je het probleem gevonden hebt, en nu weet ik ook gelijk wat er in dat kastje zit! :wink:

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2022, 14:49
door Hakar
Ik vermoed dat bij mij dat relais ook wel eens problemen zou kunnen geven.
Worstel eigenlijk al sinds januari met een af en toe flink inhoudende en stotterende motor.
Had al een ander injectiehuis gescoord in De Lutte, heb bougies, bougiekabels, en DIS blok vervangen door nieuw, en nog treedt het inhouden en stotteren af en toe op, al is het niet meer zo heftig als voorheen.
Had het relais wel al gevonden, maar krijg het er met mijn reuma vingertjes niet makkelijk uit.
Zit er ergens een clipje wat ik mogelijk moet indrukken om het blokje te verwijderen?

Re: Brandstofpomp soms wel, soms niet.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2022, 17:20
door Bocaj67
Hakar schreef:Ik vermoed dat bij mij dat relais ook wel eens problemen zou kunnen geven.
Worstel eigenlijk al sinds januari met een af en toe flink inhoudende en stotterende motor.
Had al een ander injectiehuis gescoord in De Lutte, heb bougies, bougiekabels, en DIS blok vervangen door nieuw, en nog treedt het inhouden en stotteren af en toe op, al is het niet meer zo heftig als voorheen.
Had het relais wel al gevonden, maar krijg het er met mijn reuma vingertjes niet makkelijk uit.
Zit er ergens een clipje wat ik mogelijk moet indrukken om het blokje te verwijderen?

Heb nu net mijn 2 relais ook vervangen (ECU & Benzinepomp).

Ze deden raar... vorig jaar zomer deed relais ecu het niet... ff eruit en erin ineens wel weer...
Heeft het een jaar verder goed gedaan totdat de bezinepomp het niet meer deed... hier ook ff de benzinepomp relais er even uit en er weer in... toen deed hij het ook weer een paar dagen...
Toen beide relais maar vervangen maar daarna bleek ook de ontsteking stuk te zijn... die ook maar vervangen en nu loopt alles weer...
Ik heb een 309 en daar zitten de relais in het dashboardkastje. (losjes achter een schot... kun je makkelijk bij met de hand.)
De relais bij mij zitten gewoon erop gedrukt en kun je er ook weer aftrekken... (Dat is bij de meesten zo.) Het kan misschien wat stroef gaan door oudheid...
Ik heb ze daarna ff ingespoten met wat contactspray.