Pagina 1 van 2

Peugeot 205 GR 1986 en XR 1987!

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 15:17
door rubz405
Beste allemaal,

zal toch ook maar even een (voorstel)topic maken voor mijn auto!
Deze mooie 205 kocht ik kort geleden van een medeforummer wiens dochter er van af wilde.
Omdat mijn eerste rit ooit (mijn ouders hadden deze auto in 1986) in zo'n zelfde 205 (weliswaar GRD) was, was ik op slag verliefd!
Kleine onjuistheden zijn grotendeels hersteld en ik heb nog een paar aandachtspuntjes.
Zoals jullie al hebben kunnen zien in mijn topics:
- wis/was werkt niet zoals bedoeld...
- achterruitverwarming defect
en ook nog:
- Claxon werkt soms wel, soms niet
- Koppeling slipt, waarschijnlijk vetgeslagen (is een koppeling eerder (30000 km terug) ook gebeurd)
- remschijven krom (dus 'even' vervangen)
- spiegels fase 2 (opgelost met hulp van hier:))
- stuurkappen defect (diefstalpoging) en 3 sleutels (bijna gefixt, met dank aan Diego)
- deurrubbers slecht
- deukje in spatbord rechtsvoor, slecht (half) hersteld (roest en kleurverschil lak)
en vast nog veel meer dingen.
Afbeelding
owja: zijn bumperbouten nog nieuw te krijgen? Heb de voorbumper opgeknapt, maar braken alle 4 af... Nu maar even vast met n standaard bout en pufje zwarte verf... :oops:

met vriendelijke groeten,
Ruben

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 18:54
door joospeugeot
leuk zo'n 205 :D

bumperbouten zijn dacht ik nog wel nieuw te krijgen.

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 18:56
door pauldevries
Of de bumperbouten nog los te koop zijn weet ik niet zeier

Wel vindt je diverse setjes compleet als je zoekt op:
Montageset bumper peugeot 205
Bij artaparts bijvoorbeeld de montageset voor de voorbumper kost 22,74

Afbeelding

Groeten van Paul

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 04 nov 2015, 18:20
door CinqCentCinq
Ach, een setje bumperbouten heb ik ook wel voor je, had dat dan meteen gezegd! :wink:

Die kunnen dan mooi met de blauwe deurrubbers, stuurkolomkappen, asbak en schakelaars mee gestuurd worden die ik voor je op de sloop vond... En een instructieboekje ligt op m'n kamer te verstoffen dus ik stuur nog wel even een PB!

Leuke 205 heb je trouwens! :-)

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 07 nov 2015, 21:05
door 205RVH
Wat een ontzettend mooi 205'je zeg! :D

Heb je nog meer foto's van de auto?

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 09:25
door rubz405
Dank dank :)

zoals ik em kocht:
viewtopic.php?f=59&t=27953

Wel veel aangedaan, de foto hierboven is de goede kant. achterbumper moet nog opgeknapt, re voorscherm heeft n deuk :-| :(

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 10:51
door rubz405
Goedendag mensen,

nu wil ik als originaliteitsfreak weer 'echte' sleutels (Neimann dacht ik?)
Heeft iemand ervaring met het na maken van een sleutel zoals ze bijvoorbeeld op Ebay staan?
http://www.ebay.nl/itm/2-CLASSIC-PEUGEOT-205-KEY-BLANK-cles-CLEF-LLAVE-309-405-MI16-GTI-CTI-RENAULT-4-5-/351556021123

Of zou ik van n oude reeds gebruikte bij de sleutelboer die op maat kunnen laten frezen voor mijn slot? Als de banen maar overeenkomen en er geen uitsparingen zitten waar ribbels moeten?

Hoop op tips:)

groet

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 11:42
door Steven-
Ontzettend leuke 205! Gefeliciteerd nog met de aanschaf.

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 23:48
door joospeugeot
.

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 11 nov 2015, 00:00
door ~Orin
Mooie 205! Ik zie ze zelden zo netjes :)

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 11 nov 2015, 01:38
door CinqCentCinq
Mijn GTi van '86 (modeljaar '87) heeft al de vierkante sleutels.

De '86er GE die vorige week op "mijn" sloop lag (hoop afgehaald voor Ruben) had de sleutel van het tweede plaatje...

Afbeelding

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 11 nov 2015, 18:59
door rubz405
Dan moet ik nog maar even verder zoeken naar die sleutels. Leuk:)

Vandaag de ruitenwisser achter geschakeld zoals Diego omschreef. Blijft wel raar dat mijn schema enzo Diego volgen, maar mijn bedrading echt originele was!!
Nu maar netjes de kabel van de sproeier aan de puls van de schakelaar gesoldeerd.
Werkt super!

Nu wil ik nog een lights on buzzer inbouwen, maar kan daar geen draden/plek voor vinden. Was dat er al in 1986?!
Iemand een foto waar zoiets moet zitten bij 205?? Nieuwer mag ook...

Groet, Ruben

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 11 nov 2015, 19:14
door CinqCentCinq
Mooi dat de ruitenwisser nu werkt zoals jij 'm hebben wil! :-)

Nee, in een '86er zit geen voorbereiding voor een zoemer, die moet je zelf aansluiten... Ik heb een originele uit een Génération met de kabels erbij, daar heb je nog een PB'tje over! :wink:

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 13 feb 2016, 09:05
door rubz405
Hoi allemaal,

aangezien het eindelijk mooi (maar koud) weer was, toch maar es even de 205 onder de hoes vandaan...
Duurde iets langer voordat ze aansloeg, maar liep gelijk goed en even lekker warm laten draaien.

Daarna nog even (na de tip van hier) naar het asbaklampje gekeken: en ja hoor, ik had het gaatje en de kabeltjes ook!
Met een lampje uit de asbak van de 406 geloof ik, het asbakje in de de 205 aangelicht :D
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog even met de slotenset gespeeld, die ik gekocht had, nu heeft gelukkig alles weer een sleutel!
Wat ik nog niet (zeker) wist was of de tankdop ook uit elkaar kan..
Maar dat kan dus :D
Afbeelding
Nu ben ik dus opzoek naar een 5-deurs dop... De kleur maakt niet uit, mag ook alleen het plaatje zijn of een dop zonder sleutel oid
Ik hoor het graag van jullie!

groet, Ruben

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 13 feb 2016, 19:02
door Hendri
Mooi dat het gelukt is met het asbak lampje

VR.Groet Hendri

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016, 15:59
door rubz405
Dankzij de duidelijke foto's! 8)

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 10:44
door rubz405
Goedemorgen heren,

bezig koppeling te vervangen.. Oude was compleet vet geslagen door olielekkage van het kanaal naar het tandwielhuis aan 'de overkant'...
Nu viel mij op dat de sensor van het vliegwiel niet aangesloten zit??
Al een tijdje ook, stekker was behoorlijk vies. Motortje liep echter prima..
Wat doet die sensor bij de XY7? Uit de summiere schema's kan ik dat slecht opmaken...
En nog belangrijker: waar moet ie aangesloten?

zal nog een foto maken..

gr. Rubz

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 11:15
door EH Autoservice
Wordt niet aangesloten , is namelijk uitsluitend om diagnosekast op aan te kunnen sluiten :lol:

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 20:55
door rubz405
Aha! Duidelijk. Dank voor t antwoord Edgar!
Wat meet die diagnose kast? 30 jaar geleden? Toerental.... en dan??

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 23:36
door EH Autoservice
Juist , toerental :mrgreen:

Re: Peugeot 205 GR 1986

BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 16:32
door rubz405
...en een Peugeot 205 XR 1987!

Even het topic afgestoft omdat inmiddels de 205 van CanaQ bij mij op de oprit is beland en voorzien van nieuwe onderdelen en verse APK voor 2 jaar (voordeeltje van net over de jaarwisseling heen tillen:D)

Afbeelding

Zeer net autootje op een roestplek (achterop dorpel, bestuurderszijde) na. Rijdt als nieuw met 115d km!
Nog werk aan de stuurkogels (speling net binnen marge), roest dus en de koppeling is niet lekker (afstelling?)

Nu tijdelijk op de 306 velgen, maar peperbussen komen terug met nieuwe bandjes!
Afbeelding

Adviseren jullie 185/60 om de peperbus (14inch) velg?

gr. RubZ

Re: Peugeot 205 GR 1986 en XR 1987!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 20:51
door beeperhorrie
Volgens mij zit je dan 3% groter dan de originele 165/70-13 met een afrol van 176,3cm, met 185/60-14 kom je op 181,5cm. Je kan ook nog 175/60-14 overwegen met een afrol van 177,7cm.
De breedte van 185 heeft nauwelijks voordeel behalve het uiterlijk dan. Wel weet ik dat bij de 15" speedlines er de kans bestaat op aanlopen bij de achterwielen.

Re: Peugeot 205 GR 1986 en XR 1987!

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 22:13
door 205RJ
Op mijn 14” GTI velgen zit inderdaad de maat 185/60/R14. Het rijdt erg prettig, veel meer grip dan de standaard maat 165/70/R13, en ook geen last van dat de auto de sporing van de weg gaat volgen. Houd wel rekening met de aanwezige tellerafwijking, de maat is zoals Beeperhorrie zegt iets groter dan standaard dus de teller zal wat minder aangeven. Mijn teller is sowieso raar (geeft met de standaardmaat al te weinig aan), dus ik zit daar niet zo mee :) Je kan die tellerafwijking even beoordelen met de GPS-snelheid van een navigatiesysteem, dan weet je hoe correct je teller werkelijk is met die nieuwe maat. Valt allemaal wel mee te leven!

De maat 175/60/R14 is ook een goede optie, zal ook goed rijden. Punt is wel dat die maat een stukje duurder is en niet verkrijgbaar van alle merken. Ik wilde graag Dunlop Sport BluResponse, was niet te krijgen in die maat ook. Verder vind ik van 185 dat ‘ie lekker op z’n wielen staat met de bredere banden :) Komt ook niet buiten de wielkast, vult het mooi op. In mijn topic staan wel foto’s.

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid!

Ruurd

Re: Peugeot 205 GR 1986 en XR 1987!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2019, 10:24
door rubz405
dan ga ik voor 185/60! Ik heb een mooie deal op 4 michelin energy savers kunnen sluiten!
Dank voor het meedenken!

gr. Rubz

Re: Peugeot 205 GR 1986 en XR 1987!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2019, 10:41
door ~Orin
205RJ schreef:Op mijn 14” GTI velgen zit inderdaad de maat 185/60/R14. Het rijdt erg prettig, veel meer grip dan de standaard maat 165/70/R13, en ook geen last van dat de auto de sporing van de weg gaat volgen. Houd wel rekening met de aanwezige tellerafwijking, de maat is zoals Beeperhorrie zegt iets groter dan standaard dus de teller zal wat minder aangeven. Mijn teller is sowieso raar (geeft met de standaardmaat al te weinig aan), dus ik zit daar niet zo mee :) Je kan die tellerafwijking even beoordelen met de GPS-snelheid van een navigatiesysteem, dan weet je hoe correct je teller werkelijk is met die nieuwe maat. Valt allemaal wel mee te leven!

De maat 175/60/R14 is ook een goede optie, zal ook goed rijden. Punt is wel dat die maat een stukje duurder is en niet verkrijgbaar van alle merken. Ik wilde graag Dunlop Sport BluResponse, was niet te krijgen in die maat ook. Verder vind ik van 185 dat ‘ie lekker op z’n wielen staat met de bredere banden :) Komt ook niet buiten de wielkast, vult het mooi op. In mijn topic staan wel foto’s.

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid!

Ruurd


Zelfde probleem met de standaard maat banden op mijn Génération... Geeft 10KM/u te hard aan vs daadwerkelijke snelheid... En boven de 100KM/u wordt het verschil alleen maar groter haha.