Defecte toerenteller Peugeot 309XRD+

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Defecte toerenteller Peugeot 309XRD+

Berichtdoor truckdrivin' outlaw » 08 aug 2005, 16:14

Hallo,

wie kan mij helpen met het volgende probleem:
De toerenteller van mijn Peugeot 309XRD+ (Diesel) werkt niet meer. In het begin deed hij het steeds nog wel ongeveer een half uurtje en viel daarna stil nadat de naald een paar keer terug was gevallen naar 0 toeren en daarna weer omhoog schoot.... Nu is het echter helemaal gebeurt, al geeft hij nog wel een klein beetje een teken van leven als ik de auto op contact zet.
Wie kan mij vertellen waar dit aan kan liggen of wie kent ditzelfde probleem?

Vriendelijke groeten,
Freddy
Avatar gebruiker
truckdrivin' outlaw
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 08 aug 2005, 15:58
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Antonisse » 19 aug 2005, 23:19

Ik denk in ieder geval dat het dashboard open moet. Het stuur moet je eerst verwijderen. Onder het plastic kapje in het midden zit een dikke schroef. Vervolgens kun je met een paar schroefjes (torkschroefjes) het dashboard open krijgen.

Ik denk dat de toerenteller niet goed contact maakt.

Gr,
David
Antonisse
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 aug 2005, 18:05

Berichtdoor john » 20 aug 2005, 08:25

als ik het goed heb, komt het toerentalsignaal bij een diesel van de dynamo af. Ik zou dus de aansluitingen op de dynamo eerst eens controleren voordat ik m'n dashboard open ga halen.
Aangzien hij bij het starten wél een teken van leven geeft denk ik dat de aansturing in de dynamo defect zal zijn.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

toerenteller

Berichtdoor D » 25 aug 2005, 16:42

de toerentalsensor zit op het koppelingshuis met een boutje van 10.
indien je deze efkes verwijdert en eens deftig reinigt, kan het goed zijn dat het probleem opgelost is.
D
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 05 jun 2005, 18:47

Berichtdoor Rob (Racekever) » 30 okt 2005, 16:50

@ D:

Inderdaad: de toerentalmeting bij de 309 XRD gebeurt hetzelfde als bij een 205 TD. Door middel van een BDP-sensor die bij het vliegwiel zit, aan de schutbordzijde van je motor. Deze zit gemonteerd aan je versnellingsbak.

Nu kan het zijn dat er vuil aan de sensor zit. Daarvoor zou je m even los moeten maken.
Het kan ook zijn dat de verbindingsstekker aan de kabel van de sensor niet goed is (los contact). Ook die zou k ff nakijken en schoonmaken.

Je kunt de sensor ook nameten/testen of ie goed is: Als de motor draait, en je meet de weerstand over de sensor, dan moet deze fluctueren. Zo niet dan schijnt ie stuk te zijn, maar dat komt bij diesels zelden voor.
If u got the power -> use it :)
Rob (Racekever)
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 30 okt 2005, 15:58
Woonplaats: Roermond


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten