Mr.Drexciya schreef:1: De complete tellerbak overzetten ging bij mij niet want de Phase II tellerbak zit L +R vast met extra schroefgaten die de Phase I tellerbak niet heeft.
Dus ik heb alleen de klok in mijn Phase II bak eruitgehaald en de toerenteller er voor in de plaats gezet. Dat paste mechanisch 1:1.
Bijkomend voordeel: ik kon de originele snelheidsmeter + kilometerteller met juiste km-stand laten zitten.
Wat mij wel stoorde was dat het font van de toerentellercijfers ("vette" cijfers) niet matchte met die van de snelheidsmeter ("dunne" cijfers). Dus ik heb de snelheidsmeterplaat vervangen door eentje uit een Phase I die nog "vette" cijfers had. Het was eventjes spannend om de snelheidsmeternaald d.m.v. tegelijkertijd opdrukken met twee schroevendraaiertjes links en rechts eraf te wippen zonder schade...
2: De flexibele printplaat voor de klok heeft twee geleiderbanen: + en -. De toerenteller heeft er echter drie nodig: +, - en pulssignaal.
Bij de oudere Phase I en Phase II bakken is de flexibele printplaat voor versies zonder en met toerenteller gelukkig min of meer uitwisselbaar. Dus voor mij was het een kwestie van de printplaat omwisselen met behoud van de juiste werking van alle controlelampjes. De vraag is of dat goed gaat bij jouw veel nieuwere tellerbak. Ofwel: lichten de juiste lampjes nog op indien de printplaat vervangen wordt?
3: Het pulssignaal heb ik bij mij rechtstreeks van de bobine gehaald en aangesloten op de meerpolige stekker die op de tellerbak aangesloten wordt. Die stekker had bij mij ook nog een loze positie over waarin ik m.b.v. een donorstekker een extra contact voor het pulssignaal heb gezet die al naar het derde printbaantje van de toerenteller liep. Voor het pulssignaal moet een draadje door het schutbord worden getrokken vanuit de bobine naar binnen heen. Ergens linksonder zat bij mij een loze kleine gele plastic afdichtplug dus boren was niet nodig om die draad door te voeren.
Het is oppassen met het eraf halen en weer terugzetten van de tellerkap. Je moet goed weten waar alle verborgen schroeven zitten. Bij het erop zetten moet er soms iets gedrukt, gebogen en verdraaid worden en het broze plastic kan daarbij gemakkelijk scheuren.
Ik zit na de ombouw met een gescheurde bruine kap en een vervanger daarvoor is bijna niet te vinden in die kleur... Ik hoop dat je een zwarte kap hebt, die zijn nog wel te vinden
Ik heb ervoor gekozen die 1,2W gloeilampjes niet te vervangen door LED's. En ik heb ook geleerd dat het vervangen van de twee aparte 1,2W lampjes voor de verlichting door een zwaarder type (2W) voor meer licht niet aan te raden is want de flexibele printplaat smelt dan vanwege de extra hitte langzaam weg met als gevolg dat het licht dooft. Ik heb er nu 1,5W inzitten en dat gaat goed en geeft net dat kleine beetje extra licht dat ik wilde.
Het is inderdaad een gedoe met de tellerkabel: die moet je er met enige kracht opdrukken en er is maar weing ruimte tussen de tellerbak en het dashboard...
Dank je voor deze enorme bak aan informatie, ik kom er nu pas echt aan toe om erop te reageren!
Jij hebt dus ook een TU? Kun je evt. wat fotootjes posten of sturen? Hoeft niet hoor, maar dan kan ik wat afkijken 1-de tellerbak:Mijn tellerbakken lijken tot nu toe prima verwisselbaar, gelukkig! de boutjes zitten op dezelfde plekken (n.l. aan de zijkant, niet aan de 'bovenkant'. Ik heb mijn originele kilometerteller op de toerenteller-bak gezet, dat werkt ook wel, toch?
Die wijzerplaat is inderdaad minder fraai, maar ik kijk nog even aan wat ik daarmee doe. Misschien eerst even oefenen op de 'nieuwe, niet-die-van-mijn-auto-teller, Als ik die zonder slopen van z'n naald verlos, zie ik wel of ik dan die wijzerplaat overzet.
Zo ziet alles er nu uit2-de Printplaten:Ik heb nu gewoon de toerentellerbak gebruikt. Ik ben veels te bang om iets te slopen als ik die overzet naar mijn originele bak. En ik denk dat dat geen verschil maakt met welke lampjes werken, omdat hij natuurlijk nog steeds dezelfde 'plek' een signaal geeft. (zeg maar: 'lampje 3 van links krijgt stroom als de tank bijna leeg is') Het signaal 'lege tank' zou dan op de t.t.-bak dan wèl kloppen, maar misschien niet op de originele 'klok-bak'. Toch?
3-Het signaal:
Dit is het Belangrijkste met hoofdletter B. Als ik het goed heb, moet ik deze terminal hebben.
Dat lijkt te kloppen, want er zit een trace, maar geen stekker vanuit mijn auto.
Ik moet met mijn TU net als bij jou van de bobine aftappen?
Dat klint op zich raar (waar gaat die draad dan heen?), maar het zal natuurlijk kloppen!
De draad zit er in. Nu nog naar een bron voor de puls.Eerst moet het dashboardpaneel voor de zekeringkast weg, wat moeilijk is. OP YouTube rukken ze dat ding er zó af, maar Philippe zit erg stevig in elkaar geschroefd! En dan zeggen dat Franse auto's slecht zijn gebouwd.....
De kapYeah, deze kappen zijn broos. De mijne had al scheurtjes, maar gelukkig zijn ze niet echt groter geworden. Met wat superlijm en tape binnenin hoop ik dat alles zometeen heel blijft, en anders haal ik op de sloop maar een nieuwe, de zwart/grijze zijn zo zeldzaam niet.
[De lampjes:/b]
Ik heb deze gebruikt, die lijken redelijk goed te werken:
https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto ... stuks.html
https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto ... rlamp.html
[b]De tellerkabel:Yep, het is inderdaad een krappe boel! Het is met gelukt om hem eraf te krijgen, dus erop moet vast ook weer lukken!
Het glasIk heb het t.t.-venster overgezet, dus dat lelijke gat heb ik niet, zie ook de foto.
Dat klokje is wel gaaf, maar ik gebruik ze nooit zo. Ik draag altijd horloges, en iedereen heeft nu, anders dan in de 80s- smartphones.
Wel leuk om in de winter op te pikken, maar ik ben hierna wel weer even klaar met elektra.
Dank je voor je bericht, alle info helpt! Volgende stap is dus om van de bobine af te tappen, right?
Zeg het vooral als ik iets fout heb!