Klussen aan de 205 XS deel 2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 29 dec 2020, 01:12

Hoi!

Heb onlangs besloten de handschoen weer op te pakken omtrent m'n 205 XS en om de updates hier te posten in een nieuw topic.
Het oude topic staat ook op dit forum, hier is de link: http://peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=32792

We hebben de 205 met ontzettend veel plezier ingezet op onze trouwdag in september. Zoals in vorig topic te lezen, was het
behoorlijk wat werk om er een beetje mee voor de dag te kunnen komen. :mrgreen: En er was een deadline te halen dus de vaart
zat er goed in, mede daardoor zijn er ook minder overwogen keuzes gemaakt, vooral onder de motorkap.

Ik was vastbesloten om de XS aan de praat te krijgen met de Dellorto DHLA40 carburateurs die al een paar jaar op de plank lagen.
Van het een kwam het ander, ik vond er een 205 Rallye inlaatspruitstuk bij (plug en play met de carbs, aansluitingen zijn hetzelfde
als de Rallye Webers) en uiteindelijk ook een Rallye cilinderkop. Voor de rest is het onder de kap dus origineel gebleven.

Het doet absoluut wat, het blok schiet veel sneller in de toeren en het geluid is fenomenaal! 8) Op de rollenbank zaten we op
97,2PK bij 6575rpm (+22, 29%) en 126,3 Nm (+17, 16%) bij 4314 rpm. Maar in de praktijk.... Na ruim 500km moet ik concluderen
dat deze setup nog niet de ultieme glimlach geeft waar ik op had gehoopt! Vooral onder in de toeren (onder de 3000) is de setup
ronduit lui. Bij volgas komt er alleen geluid en geen duw. Pas boven de 3000 komt er een beetje leven in de brouwerij. Hogerop is
de power goed, maar keer op keer doorhalen tot 7000 past niet bij mijn rijstijl, dus zal er wat moeten gebeuren. Ik weet dat de
compressieverhouding iets gezakt is door de Rallye kop ivm grotere verbrandingskamers. Ik heb niet gemeten maar ben bang dat
we aan de verkeerde kant van de 9:1 zitten. Verbruik is niet exact gemeten maar 1:10 haal ik waarschijnlijk niet ghehe.. Dat vreet
toch wel een beetje. Maar ach het is ook hobby, heb de auto nog niet eerder zo uitgebreid aangepakt dus ik zie het ook wel als een mooie les. :D

Gezien er in de tussentijd ook nog een nieuwe olielekkage is ontstaan, gaat het weer flink aangepakt worden. Het hele blok is er
vandaag uit gegaan, 2 middagjes werk dankzij goed gereedschap wat ik kon lenen van 1 van m'n vrienden. Zo'n dikke DeWalt is toch
wel heel prettig werken, die komt ook op mijn verlanglijstje :mrgreen:

Dus maar aan de slag gegaan!
Afbeelding

Motorkap verder omhoog of de voorkant eraf? Toch maar dat laatste. Er is rondom ruimte zat om het blok er eenvoudig uit te maneouvreren.
Afbeelding

Ook gelijk de bak en koppeling verwijderd en klaargemaakt voor montage op de bok. En dat was de dag wel weer. 8)
Overigens kwam de olielekkage van een slechte carterpan afdichting, een lekke krukaskeerring en een lekkende O-ring van
het ontstekingsmechanisme.
Afbeelding

Het plan: De cilinderkop, carburateurs en versnellingsbak blijven. Het onderblok wordt vervangen door een nader te bepalen TU5. Een andere
nokkenas behoort ook tot de opties. Ik heb nog geen blok gekocht, moet binnenkort gebeuren. Gezien het feit dat er geen E10 in gaat maar
E5 (RON98), wil ik kijken hoe en hoever we de compressieverhouding kunnen opkrikken. Zo rond de 10,5 a 11 : 1 zou te doen moeten zijn.
En heb ook geen doel wat betreft meetbare vermogenswinst, ik wil gewoon een blok dat onderin de toeren ook lekker sleurt! Hoop dat 'ie
in de loop van juni '21 weer rond knapt. 8)

Zin om dit verder op te pakken. Uiteraard tips en trucs zijn welkom!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 29 dec 2020, 13:13

De vermogenswinst is groter dan de gemelde 29%. Bij rollentestbank meet je aan de aangedreven wielen terwijl de 75 DIN PK gemeten is aan de krukas. Meestal verdwijnt er dan nog pakweg 10 - 15% in aandrijflijn e.d..

Ik ben benieuwd naar je brandstof verbruik bij een 'gewone' rijstijl.

Succes met je project!
Groet, Anno
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 01 jan 2021, 17:13

Thanks, en ik denk dat je inderdaad gelijk hebt! Had altijd gedacht dat verlies
erbij ingecalculeerd zou zijn, zoveel verstand heb ik er niet van. Vermogen aan de krukas
is inderdaad niet gemeten in dit geval..

Gezien het andere draadje dat hiernaast momenteel actueel is, werd ik nieuwsgierig welke
versnellingsbak er precies op de XS gemonteerd zit, met bijbehorende overbrengingsverhoudingen.
Ik weet dat 'ie aan de korte kant zou moeten zijn, maar nog nooit exact onderzocht eigenlijk..
Want ik wil in principe de versnellingsbak niet aanpakken, maar als ik een nog kortere kan vinden
dan is dat natuurlijk te overwegen. Dus heb de tabel erbij gepakt van:
http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20Gearbox/ma5gearratio.htm
En deze gegevens in Excel geplaatst. Daarna gekeken welke de kortste verzetten hebben, inclusief
eindoverbrenging. Dat leverde het volgende overzicht op:
Afbeelding

En hieruit kon een top3 afgeleid worden voor de korste versnellingsbakken. De nummer 1, de 2CB07, is uniek en
schijnt alleen in de AX 4x4 gebruikt te worden en wordt gekenmerkt door z'n zeer korte eindoverbrenging.
Afbeelding

Gelukkig blijkt de XS de 2CA97-bak te hebben, welke op een verdienstelijke 2e plek staat. En eigenlijk
op plek 1 voor de voorwielaangedreven auto's. Dus deze bak is sowieso een blijvertje, kunnen we dat
ook weer met rust laten :mrgreen:
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 01 jan 2021, 21:46

Grappig, ik wil juist een bak hebben die wat 'langer' is wat betreft 5e versnelling.

Kan ik de versnellingbakcode zien wanneer de bak nog in de auto zit? Zo ja, waar?

Weet jij de overbrengingen van de bakken 20CC, 20CC29 en 20CE?
Groet,
Anno
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Doornekamp33 » 02 jan 2021, 10:41

Ik kan er 1 vinden, misschien kun je er wat mee.
https://www.autoextrem.de/threads/welch ... or.210985/
Plaatje 4 in het zevende bericht staat de 20cc29 in vermeld.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 02 jan 2021, 11:30

Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 02 jan 2021, 15:01

Anno, de sticker is te zien achter het linker voorwiel. Als je even instuurt
of het wiel verwijdert kun je het wel zien. Zie hier de plek van de sticker:
Afbeelding

Ben benieuwd welke code jij op die sticker tegen komt, die jij noemt zeggen mij niet wat.

Wat jij zegt over de lange bak, ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Echter kom ik zelden
nog op de snelweg met de 205. In de toekomst moet 'ie mee op toertochten in de Eifel en
Ardennen, dan is een korte bak juist wel heel fijn :mrgreen: Het is ook mogelijk om bijv
alleen de 5 te wisselen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Wel kan je de bak dan gewoon
laten zitten. De howto is te vinden achter bovenstaande link van de Suzuki club, misschien
heb je er wel wat aan! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 02 jan 2021, 19:09

Dank je wel Wout.
Ik zal kijken wat op sticker staat.

Ik rijd zeer geregeld afstanden van pakweg 600 km, over de snelweg. Dus teller op 105 KM. Dan draait motortje 3.300 RPM o.i.d. Dat kan veel minder natuurlijk. Vandaar mijn wens tot bakwissel. Schijnt toch ongebruikelijk te zijn.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 02 jan 2021, 21:51

....................sticker zit er niet meer op..........................
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Doornekamp33 » 03 jan 2021, 08:36

Ik zit net te rekenen, maar die 20cc29 heeft een snelheid van +-32.5 Km/h in de 5de gang, dan kom je wel rond de 3300 toeren bij 105 Km/h, ga je er weinig op vooruit.

Is dus zaak om de vertanding van de 5de gang te weten, bij de door jou genoemde zullen die wel allemaal 41 - 33 zijn,
de 20cc05 heeft een langere 5de versnelling namelijk 43 - 33 en dan is de snelheid in de 5de gang een beetje hoger namelijk bijna 36 Km/h, zou die beter passen in je wensen. :wink:
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 03 jan 2021, 11:57

Dank voor meedenken.
Die code is mij niet heilig.
Wanneer is kijk naar deze website https://www.automobile-catalog.com/mode ... t/205.html dan zie ik dat vanaf bouwjaar 1994 bij de 205 1.4 de snelheid bij 1000 toeren in V naar boven gaat. Dat zie je ook bij bv de 106. Vervolgens heb ik op site gekeken met codes bakken gekoppeld aan specifieke modellen. Toch nog meer induiken.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 10 jan 2021, 00:01

Afgelopen week mooi bezig geweest met spulletjes verzamelen om op te knappen en toe te voegen op de 205.

Een onderblok van een 106 Rallye 1.6 komt hopelijk eind deze maand. Dan kan daarvan ook de demontage en
het opknappen beginnen. :mrgreen: Dit is een gietijzeren onderblok ipv aluminium van het XS onderblok. Ik
ben heel benieuwd wat het verschil in gewicht is. Als het zover is leen ik de grote veerunster van 't werk, en
gaan we het zien! Ik heb een beetje onderzoek gedaan en de keuze is gevallen op de TU5J2 (NFW) omdat dit
het enige 1.6 8v onderblok is met zuigerbodemkoeling (de oliesproeiers dus).

Wat ligt er nu zoal thuis om aan te klussen:
- Behuizing voor een dubbele radiatorfan, met nog 1 fan erin. Deze komt van een 1.6 automaat (XU dus), zoals
het er nu naar uit ziet heb ik ook een ander type radiator nodig. Maar m'n huidige radiator is zo ontzettend gaar dus
daarvoor pakken we dan ook gelijk de goede. Ik heb met de 1.4 en enkele fan nooit tekort aan koeling gehad, maar toch nu er
een groter en sterker blok in gaat is dit toch wel prettig lijkt me. De fans zijn identiek dus kan die van de 1.4 er zo bij in zetten.
Aan de onderkant van het relaiskastje op de slotplaat linksvoor zit nog een extra stekkeraansluiting voor een tweede
fan dus volgens mij heb ik nu alleen nog een ander relais nodig. Anders wordt het solderen maar dat heeft natuurlijk niet
de voorkeur.
- Een extra GTI tellerbak met wat afgebroken stripjes en pennetjes, dus voor de onderdelen. Ik hou hem achter de hand
voor de printplaat. Blijf toch gedoe houden met hier en daar spontaan aan- en uitgaande dashboard verlichting. Had ik
eerder nooit last van, voordat de auto de stalling in ging. Gek maar oke, zal wel.. Ook blijft de snelheidsmeter hangen.
Echt heel erg irritant! :mrgreen: Werk aan de winkel dus.
- Een choke-knop voor een ph2-dashboard incl kabel. Ik moet de aansluiting op de eerste carburateur nog wel pas maken en
zelf nog even een bruggetje maken van de eerste naar de tweede carburateur. Vanmiddag opgehaald bij Wilfred in Lutten.
Deze knop is grijs (hoort bij een grijs dashboard). Ik heb een zwart dashboard dus moet de knop nog wel zwart spuiten.
Er zijn wel zwarte ph2-choke knoppen maar ze zijn zeldzaam, ze zaten alleen op een aantal luxere modellen die vanaf '91
nog met carburateur geleverd werden dus dat zijn sowieso al geen Nederlandse 205-jes. Volgens Wilfred zaten ze o.a. op de
Spaanse XS-jes die vanaf '91 nog geleverd zijn. Wel interessant!! :mrgreen: Maar die van mij maak ik zelf wel zwart haha.
Afbeelding

Maandag komt er nog een ander zwart ph2-dashboard, ik heb er nu wat afgebroken oogjes aan zitten, het rammelt wel heel
erg nu, zelfs voor een 205. :mrgreen:
Tevens nog een set 1.6 GTi remklauwen om grondig op te knappen, zodat er straks geventileerde schijven onder kunnen (266 ipv 247mm).


Afbeelding
En er is nog een extra carburateur bij gekomen, deze heeft ooit in z'n eentje op een 500 Abarth gezeten blijkbaar.. Maar zo
te zien nooit schoongemaakt. De draaiende delen zijn goed gaar, maar de behuizing is nog prima te gebruiken. Dus deze gaat uit
elkaar voor de onderdelen, onder andere het vlotterkamerdeksel kan ik goed gebruiken!

Weer genoeg te doen! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 13 jan 2021, 22:53

Afgelopen zondag een start gemaakt met het schoonmaken van de extra carburateur.
De twee carbs die ik de vorige keer heb aangepakt zijn in het ultrasoonbad geweest,
eerlijk gezegd viel dat een klein beetje tegen. Niet alles was perfect schoon, en veel
onderdelen zijn toch dof geworden aan het oppervlak. Met schoonmaakazijn kon ik de
laatste restjes wel schoonkrijgen. En deze carb is zo'n 38x smeriger dan die andere twee
van de vorige keer. Daarom nu direct met deze methode begonnen, en met resultaat!

Voor aanvang: behuizing (en wat niet los wilde) in bad, daarna zo'n 3L onverdund schoonmaakazijn erop.
Afbeelding

Paar nachtjes erin, zo nu en dan even poetsen met een oude tandenborstel en de tijd de rest laten doen.
Zie hier het resultaat:
Afbeelding

Ik kan het iedereen aanbevelen.

Ook nog bezig geweest met de 1.6 GTi remklauwen, helaas zijn beide ontluchtingsnippels afgebroken.
2 nachten in de kruipolie, verhitten, afkoelen, rondom tikken, het mocht niet baten. Dus dat wordt
weer verder zoeken!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 14 jan 2021, 22:13

Wout,
Welke dikte stabilisatiestang heb je voor gemonteerd? De mijne vind ik toch wat overhellen in snel genomen bochten....
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 15 jan 2021, 11:19

Geen idee, ben ook wel benieuwd eigenlijk. Morgen ben ik weer in de hal dan zal ik het opmeten. :D
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 16 jan 2021, 22:09

Anno, ik meet ongeveer Ø23,5mm. Zeg maar plus minus 0,2 vanwege viezigheid enzo.
Ik meet over de hele stang dezelfde dikte. Nou ben ik ook wel benieuwd wat jij in de cabrio hebt.
Volgens mij zijn er wel verschillende diameters gemaakt voor het TU-subframe! Overhellen in
bochten heeft mij nooit zo gehinderd eigenlijk.

Vandaag is het blok gedemonteerd en is bijna alles gewogen voor het overzicht.
Helaas niet op het werk geweest voor de unster dus heb ik zelf een goedkoop ding besteld.
Tot 100kg, deed het op zich best aardig.
Afbeelding

Daarna demontage, ondanks de kou vandaag was het erg leuk om te doen, had nog nooit eerder een motorblok
zo ver uit elkaar geschroefd, dus laat staan die van mijzelf. Dit onderblok heeft ongeveer 272,5 dkm
gelopen, waarvan ca 75 dkm door mijzelf, moet zeggen dat het me qua slijtage erg meeviel! Het
zeefje van de oliepomp zat alleen wel helemaal vol met troep. Dus dat nog even schoonmaken.
Afbeelding

Het was misschien niet nodig maar het onderblok is ook helemaal uit elkaar gegaan, totdat er
niks van over blijft:
Afbeelding

Uiteindelijk de gewichten opgeschreven en het volgende overzicht gemaakt. Aangezien veel
apart is gewogen kan er wat afwijking inzitten, maar het belangrijkste is dat straks goed de
vergelijking gemaakt kan worden met het gietijzeren blok. Voor mij sprong het vliegwiel er wel
uit, slechts 3,5kg dit lijkt me erg licht! En het totaal gewicht van ong. 130kg was aardig naar verwachting.
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 17 jan 2021, 16:16

Ik heb de stabi gemeten, ongeveer 29 mm. Ik heb ergens gelezen dat in de cabrio versie 1.4 dikkere exemplaren dan in een gewone 205 gemonteerd wouden zijn.
Wat mij betreft mogen ze nog dikker zijn. Of rijd ik te hard door een bocht?
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 17 jan 2021, 23:45

Ah kijk, dat is dus nog een slag dikker! Er zijn inderdaad verschillende diktes, ik dacht dat een XS
ook toebedeeld zou zijn met een dikkere stabistang, maar niet dus! Geen idee of 29mm de dikste maat is eigenlijk.

Maar dan moet je al aardig hard door een bocht gaan idd haha :mrgreen:

Je kan overhellen in principe verder tegengaan maar dan zul je van subframe moeten wisselen (naar GTI subframe dus)
zoals in het andere topic hiernaast ook besproken wordt. Ja of misschien nog een veerpootbrug proberen, kijken wat
dat doet.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 30 jan 2021, 23:59

Vanochtend vroeg op pad gegaan richting provincie Groningen voor een 1.6 blok!
Het is iets anders gelopen, heb nu een NFZ blok te pakken uit een 106 automaat uit '95 met circa 107 dkm.
Hier net van de aanhanger:
Afbeelding

Het blok ziet er nog heel netjes uit, en met de dikke DeWalt erop is ie binnen no-time kaal! :mrgreen:
Afbeelding

Bij de 106 zit de motorsteun aan de achterkant ietsje anders, namelijk aan de kant van de versnellingsbak. De 205
heeft deze steun aan de distributiekant zitten, in combinatie met het aandrijfas tussenlager. De 106 heeft hier
dan weer alleen het ophangpunt voor het tussenlager. Hoe dan ook, de 205 motorsteun past hier dus ook gewoon
prima. Het schroefdaad voor de bout rechtsonder moet nog even opnieuw getapt worden, deze wordt bij de
106 blijkbaar niet gebruikt, er zit aardig wat roest in. Op de foto niet te zien maar het zit er wel :mrgreen:
Afbeelding

Kop d'r af! Mooi om te zien dat de rand van de zuiger zo goed als vlak komt te liggen met het dek. De koppakking
dikte heeft dus een aardige vinger in de pap mbt de compressieverhouding. Ik kom met een gangbare pakkingsdikte
van 1,57mm op een theoretische CR van 10:34:1 met de Rallye cilinderkop.
Afbeelding

Ter vergelijking: heb op dezelfde manier het XS-onderblok opgemeten en berekend, duidelijk is te zien dat de zuiger
in BDP niet helemaal tot bovenaan de rand van de cilinderbus komt. De theoretische CR hier bedraagt 8,71:1.
Dat is dus aardig laag!
Afbeelding

Heb bij het 1.6 blok ook een set TU5JP4-zuigers gekocht. Deze komen in BDP ook gelijk met het dek te liggen, maar zijn
op het topvlak voorzien van een bolling ipv een holte, de theoretische CR met een 2mm pakking bedraagt hier 11,96:1.
Dit lijkt me dan weer pittig hoog maar het is wel de uitdaging om dit mooi lopend te krijgen! Hopelijk blijft er genoeg
vrije ruimte over tussen kleppen en zuiger, als het zover is wordt dat opgemeten met een stukje klei. En hoop dat we
met RON98 de boel klopvrij kunnen houden.
Afbeelding

En ook de NFZ heeft zuigerbodemkoeling! Dacht dat alleen de XSi/Rallye 1.6 dit had, maar niet dus. Fijne verrassing! :mrgreen:
Afbeelding

En de peilstokken zijn niet hetzelfde! Bij de TU3 komt 'ie links langs het uitlaatspruitstuk omhoog en bij de TU5 rechts.
Even kijken of ik de bevestiging op de Rallye kop zo terecht kan maken. De lengtes zijn ook verschillend, die van de TU5 is
langer. Zou ik de gele gebruiken, dan geeft deze eerder een te laag oliepeil aan. Voor de lange nog even een nette
erbij zoeken, want dit is niet wat haha.
Afbeelding

Ook bij dit blok weer het een en ander gewogen, conclusie is dus wel degelijk dat het gietijzeren blok een stuk zwaarder
is, ik verwacht dat de auto straks zo'n 25kg zwaarder in de neus zal zijn. Gaan het wel zien in hoeverre dat opgemerkt
gaat worden tijdens het sturen. Anders ga ik me richten op de tips van Gianni205 in het mooie topic hiernaast 8)

De versnellingsbak had ik vanochtend ook achtering gelegd, op de terugweg richting Twente heb ik deze achter de deur
gelegd bij autohandel Strijker in Hollandscheveld welke een dikker differentieel zal plaatsen. De eindoverbrenging
blijft hierbij gelijk. Heb wel eens met de gedachte gespeeld om de bak korter te laten maken, maar na wat rekenwerk
hier toch maar van af gezien. De 2CA97 is van zichzelf echt al kort zat :mrgreen:

Oja, ook nog de choke knop opgeknapt, zie hier de grijze knop, nouja eerder bruin van de sjekkies denk ik :mrgreen:
Afbeelding

Goed schoonmaken en ontvetten met remreiniger en een ouwe tandenborstel, daarna wat hele dunne laagjes matzwart erop
met de knikkerbus. Dan zit het echt goed en is primer niet eens nodig. Met een witte stift het icoontje weer strak gemaakt 8)
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 feb 2021, 18:02

Vanochtend de versnellingsbak weer opgehaald bij Autohandel Strijker in Hollandscheveld,
waar deze is voorzien van een versterkt differentiëel (dikkere tanden). De bak krijgt straks
wat extra koppel te verwerken dus dit leek me geen verkeerde beslissing. Tevens zijn de schakelgaffels
vervangen voor messing exemplaren. En twee nieuwe lagers en keerringetjes. Tandwielen en
synchromesh ringen zagen er nog prima uit, dus gauw weer dichtschroeven. :mrgreen:
Afbeelding

En een schoonmaakbeurt. Weer klaar voor montage! 8)
Afbeelding

Terug in de hal nog wat pas- en meetwerk verricht, om overzichtelijk te krijgen wat nou wel over te
zetten is en wat niet. Allereerst poging tot gedaan om de ruimte op te meten tussen zuiger en kleppen.
Een beetje klei leek me wel handig hiervoor, gelukkig ook niet duur. Maar elke webshop wil tegenwoordig minstens
20 euro van je hebben dus heb ik zelf een balletje klei gemaakt, simpel te doen! Heb de 16V zuiger zonder veren samen met
en een goede klodder olie voorzichtig in de cilinder laten zakken en iets vastgezet op de krukas. En een beetje
uitgemeten waar de kleitjes moesten komen te liggen.
Afbeelding

De Rallye kop op het blok gezet met de oude 1.6 pakking ertussen. De riem op tijd gezet en langzaam 2 volle
rotaties gemaakt op de krukas. Om bedrijfstemperatuur na te bootsen en om wat marge te creëren is de klepspeling
teruggedraaid naar 0 (net aan). De speling hoort koud 0,2mm op de inlaat te zijn en 0,4mm op de uitlaat dus dat
scheelt wel iets. De krukas gaat mooi soepel rond dus er is geen sprake van contact tussen kleppen en zuiger. Deze
methode is niet heel nauwkeurig maar het geeft een idee. Circa 1,5mm ruimte voor de inlaatklep.
Afbeelding

En ruim 5mm voor de uitlaatklep. Gezien ik een nog wat dikkere koppakking wil gaan gebruiken om de
compressieverhouding niet compleet uit de klauwen te laten lopen, komt het dus wel goed met deze afstanden.
Afbeelding

Het gietijzeren blok heeft de waterpomp bij in de casting zitten. Bij het alu blok zit de waterpomp in het
montageblok verwerkt van de motorsteun. Maar de aansluitingen voor de koelwaterslangen
zijn gewoon hetzelfde. Dus kan straks gewoon het 205 leidingwerk gebruiken.
Afbeelding

Links de 106-steun, rechts de 205-steun. Hoewel de 205-steun al is ingekort om het Rallye-spruitstuk te laten passen,
kun je zien dat de 205-steun een aardig stuk langer is. Die is dus straks ook weer nodig, en deze moet dan op het
montageblok geschroefd worden van de TU5. Omdat we vanwege het inkorten een hele boutverbinding missen en
vanwege de extra power straks, wil ik deze twee aan elkaar laten lassen.
Afbeelding

De krukaspoelie is anders, kan volgens mij per model weer verschillen maar dit exemplaar heeft een multiriempoelie
voor de dynamo, stuurbekrachtiging en volgens mij ook airconditioning. Ik heb straks alleen de dynamo nodig, dus
moet de TU3 poelie overzetten. Het vormslotje op de krukas komt overeen maar de TU3 gebruikt M6 boutjes voor
de poelie, de TU5 M8. Kwestie dus van de gaatjes in de TU3 poelie ietsje opboren. Dan past het gewoon.
Afbeelding

Het montageblok van de dynamo kan ook overgezet worden. En qua uitlijning lijkt het ook allemaal wel te kloppen.
Dus ik kan ook de dynamo gewoon overzetten. Wel relaxed, want die was net gereviseerd :mrgreen:
Afbeelding

Nu is het nog een kwestie van schoonmaken en daarna kan het opbouwen weer beginnen! Had vandaag al een
begin willen maken maar het was simpelweg te koud! :mrgreen: Zal daarom de boel weer oppakken als het weer
wat behaaglijker is buiten.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Zoepertje » 09 feb 2021, 18:53

Ey het 205 Forum leeft nog :mrgreen:
Gaaf Project wouter, keer wat anders dan een GTI.
Dus je doel is een motor met iets meer koppel onderin?
Leuk dat je ook alle gewichten etc met elkaar vergelijkt.
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!! 8) 8)
Peugeot 205 XS 1.4i 1991
JE BENT LEKKERDER IN EEN PEUGEOT!
Zoepertje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 29 dec 2016, 14:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 10 feb 2021, 20:44

Klopt, meer leven in de brouwerij onder pakweg 4000 toeren, dat is het idee. Want hiervoor was dat 3x niks.
Ik hoop dat de extra cilinderinhoud (227cc) en de verhoogde compressieverhouding daar een goede bijdrage in gaan leveren.

Vind het vooral intrigerend omdat er bijvoorbeeld nog 15 jaar oude Britse topics te vinden zijn (205gtidrivers.com), waarin soortgelijke
metamorfoses worden besproken, waar wat vervolgens maar heel matig gedocumenteerd is. :mrgreen:
Om nog maar te zwijgen over de resultaten. Daarom vind ik het ook leuk om uitgebreid verslag te maken haha.

Dus ik ben ook heel benieuwd. Hoop dat ik in ongeveer in mei of juni de eerste test kilometers kan maken 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 21 feb 2021, 22:51

Met het prachtige weer van vandaag moest er natuurlijk nog wel even wat geprutst worden!

Het motorblok moest nog schoongemaakt worden, dus dat kon mooi buiten in het zonnetje.
Eerst nog de krukas verwijderen, en voor de zekerheid even een kartonnetje gemaakt om de
volgorde en montagerichting van de krukas lagerkappen veilig te stellen.
Afbeelding

Vooral de uitlaatkant van het blok was aardig vettig. Vandaag voor het eerst fatsoenlijk de stoomreiniger gebruikt,
ooit een keer voor een paar euro op de kop getikt via Marktplaats, een huis- tuin en keuken ding, maar dat werkt
echt super zeg! Eerst even goed in de Dasty zetten en met een velgenborstel goed poetsen en laten inweken. Daarna
met de stoomreiniger erop. Door de stoom lekt er betrekkelijk weinig troep op de grond, en had de hele montagebok
op een oud laken gereden dus dan kun je heel eigenlijk heel schoon werken!
Afbeelding

Links moet nog, rechts is klaar. Dankbaar klusje wel! Rondom heeft dit blok wat oppervlakteroest, maar dat kan geen
kwaad naar mijn mening, ik ben ook niet van plan om het blok in een kleur te spuiten. Daar gaat 'ie toch niet
harder van lopen :mrgreen: Zolang het maar schoon is, is het goed.
Afbeelding

Topvlak voorzichtig ontdaan van oude pakkingsresten met een scherpe beitel en een vel Scotch Brite. Check!
Afbeelding

Nog even de auto naar buiten gerold om binnen in de hal de vloer aan te vegen. Grappig hoe hoog 'ie nu op de
wielen staat aan de voorkant :mrgreen:
Afbeelding
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor beeperhorrie » 24 feb 2021, 16:43

Zo hoog stond mijn witte 205 ook het eerste jaar. Dan wel met de motor erin. Inmiddels standaard schokbrekers voor en achter ook terug op originele hoogte.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 25 feb 2021, 23:40

Zow zeg, met motor erin? Dat heurt niet! :mrgreen: Goed dat je hem weer naar normale hoogte hebt terug gezet dan haha!



Vanavond nog een paar gangbare remklauwen opgehaald voor een Peugeot 206 (CC?), welke Ø266mm geventileerde schijven heeft voor.
Een mooie upgrade dus voor de massieve Ø247mm schijven die er nu nog onder zitten. Dit weekend voor de zekerheid nog
even checken of m'n 14" velgen er wel overheen passen - hopelijk wel! Ik had nog een paar klauwen van een 205 1.6 GTi
liggen met afgebroken ontluchtingsnippels die ik nog niet weggegooid had, man da's best een verschil!
Afbeelding

Links de 206 klauwen, rechts de 205 GTi klauwen. Gewichten: 4137 gram vs. 2123 gram zonder remblokken. Per klauw!
Dat is dus bijna 2x zo zwaar! Niet echt bevorderlijk voor het onafgeveerde gewicht lijkt me. En dat terwijl in die
GTi klauwen ook gewoon Ø266mm schijven gaan. En dan heb ik het nog niet eens met de huidige XS klauwen vergeleken..
Maar het plan is ondanks dit wel om er mee door te gaan. Als 100% zeker is dat ze goed passen worden ze grondig
schoongemaakt, voorzien van nieuwe onderdeeltjes en een likje verf.

Het idee achter de grotere remmen: de auto zal straks iets zwaarder zijn en van tijd tot tijd zal er wel stevig gereden worden.
Dus hoop ermee slijtage te beperken en evt fading te voorkomen als je bijv. een keer in de heuvels/bergen aan het toeren bent.
Niet zozeer om harder te kunnen remmen, er zit toch geen ABS op dus blokkeren = blokkeren :mrgreen:. En dat lukt nu ook wel.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Volgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten