Klussen aan de 205 XS deel 2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 08 maart 2021, 22:46

@Wout,
Inmiddels is mijn 205 voorzien van veerpoten doe afkomstig zijn van een 205 diesel. Deze zijn wat stugger dan de standaard 205 1.4 veerpoten. Ook is mijn 205 nu voorzien van stuurbekrachtiging. Wat een verschil! Bochten snel nemen gaat nu veel gemakkelijker!
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor RogerSch » 08 maart 2021, 23:22

Hebbje origineel hydraulische stuurbekrachtiging of elektrisch gemonteerd?
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor annoh » 09 maart 2021, 10:45

Elektrische versie met zwaardere dynamo.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor RogerSch » 09 maart 2021, 15:26

Heb je link van de grbruikte stuurbekrachtiging en misschien wat installatie foto's
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 13 maart 2021, 20:19

Annoh, mooi dat je het op deze manier hebt kunnen oplossen! Hoe werkt dat dan
met elektrische stuurbekrachtiging? Dit is geen fabrieksoplossing van Peugeot toch?
Ben zelf niet van plan om stuurbekrachtiging te gaan gebruiken, maar wel nieuwsgierig om hier wat over te leren!

Op het moment ivm avondopleiding, drukte op werk etc gaat het project niet zo snel als gehoopt helaas, heb
dus ook nog geen plan getrokken en stappen gezet in het upgraden van m'n subframe. Komt vanzelf!

Ook nog niet verder gekomen met het motorblok helaas. Wel een mooie stap gezet met de remklauwen.
Want de 206 klauwen passen goed op de 205 fusees en m'n 14" velgjes passen er nèt overheen. Heb echt maar
een paar mm over, de plakloodjes die nu aan de binnenkant zitten lopen aan dus die moeten weer verhuizen naar
de buitenkant. Keertje opnieuw laten balanceren dus. Maar de klauwen passen dus! 8)

Deze hebben een weekje in een badje schoonmaakazijn gelegen. Vanmiddag eruit gehaald en een paar keer
geaaid met de staalborstel. Was weinig voor nodig om de rommel eraf te vegen. Het resultaat is echt super!

Voor:
Afbeelding

En na:
Afbeelding

Nu nog de juiste bouten erbij fixen, je schijnt lange en korte bouten te hebben voor de remklauwen.
M'n ouwe remklauwen gebruiken de lange bouten. Heb nu juist de korte nodig. Die zoektocht lijkt
me niet zo ingewikkeld, maar moet nog wel gewoon even gebeuren. Het passen op de fusees lukte met een paar
BMW wielbouten, maar dat lijkt me geen permanente oplossing. :mrgreen:

Hoop halverwege april weer serieus verder te kunnen met de opbouw. Moet zeker toch nog een paar mooie
zomerdagen mee kunnen pakken! Heel veel zin in, in elk geval.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor 205RJ » 13 maart 2021, 23:19

Zo die remklauw is flink opgeknapt! Succes verder met het project, ik blijf het volgen
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 14 maart 2021, 13:20

Thanks!! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 27 maart 2021, 23:29

Grappig hoe dingen soms ineens anders kunnen gaan lopen..

Ondanks dat die klauwen echt keurig schoon werden, zat ik er toch maar mee dat die dingen
zo zwaar zijn.. En dat het plaklood naar de buienkant moest. First world problems haha.

En vorige weekend deed de gelegenheid zich voor om een set 106 Rallye steelies op de kop te tikken.
Altijd best een zwak gehad voor deze velgjes, dus het moest er maar eens van komen! :mrgreen: Afijn,
meegenomen naar de hal, waar bleek dat deze gewoon totaal niet over die remklauwen pastten. :evil:
Terug naar de tekentafel dus. Heel leuk die lompe remklauwen maar dit is toch wel jammer.

Die gaan dus weer de verkoop in. Eenmaal thuis dan eens het vergelijk gemaakt tussen die
gare 205 1.6 GTi klauwen en de standaard XS klauwen. En dat had ik eerder moeten doen, want wat
blijkt: het gedeelte met de remzuiger is gewoon exact hetzelfde. Alleen het remzadel is groter, zodat er
grotere blokken en een geventileerde schijf tussen passen. Maar de steelies passen eroverheen, dus top!

Kwestie van remzadels overzetten dus,
moest even een dopje bestellen voor die vreselijk handige vijfkants-bouten die erin zitten :mrgreen: ,
kosten 5 euro maar 3 weken levertijd (!) en dan kunnen we pas weer verder. Maar dus wel handig dat
de zuigerdiameters gewoon overeen komen, kan ik de hoofdremcilinder dus ook gewoon laten zitten!
Afbeelding

Wat een gedoe ook allemaal voor een paar remmen! :mrgreen: maar hoort natuurlijk bij de hobby haha.
Heb voor de gein de standaard klauw eens naast een E39 M5 klauw gelegd, ander project bij ons in de hal..
Schattig! :mrgreen: Maar de M5 klauwen zijn net zo zwaar als die 206 CC klauwen: 4 kilo! Dat valt dan weer mee!
Afbeelding

En hier dus de steelies, helemaal blij mee. Echter na wat onderzoek blijkt dat er 2 soorten zijn, phase 1 en phase 2.
Het verschil zit 'm in het velgbed: Ph1 = 5,5J en Ph2 = 6,0J. Dus een halve inch breder. Nooit geweten! En ik
had dus een paar redelijk nette 5,5J's in huis gehaald. Wel beginnende roest, dus ooit een keertje stralen en
poedercoaten waarschijnlijk, maar goed dat is een plan voor de lange termijn.
Afbeelding

Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, eigenlijk wil je de 6J's natuurlijk! :mrgreen: Vandaag bij Autohandel
Strijker in Hollandscheveld een ruildeal gemaakt voor een set ph2's. Zijn er wel iets slechter aan toe maar met
stralen en poedercoaten krijg je dit weer net zo netjes.
Afbeelding

En als je ze naast elkaar legt is het verschil best heel goed te zien! Links de ph1 en rechts de ph2.
Afbeelding

Ook nog tijd gehad om de zuigerveren in de cilinderbussen op te meten. Nog nooit eerder gedaan, best wel
een precisiewerkje. Ook laat de documentatie het hier mooi afweten wat de voorgeschreven ruimte is tussen
beide uiteinden. De Haynes 106 manual zegt ergens tussen de 0,3- en 0,5mm, dat is een nogal ruime tolerantie. :mrgreen:
Afbeelding

Een andere vuistregel is 0,05mm per centimeter boringdiameter, in dit geval zou dat betekenen 0,05 x 7,85 = 0,39mm.
De resultaten staan hieronder, de eerste compressieringen zijn dus aan de krappe kant. Die wil ik het liefst op 0,40mm
hebben, ook vanwege de hogere compressie dus dat wordt vijlen! :shock: Spannend, dat moet uiteraard goed gebeuren
dus maar eens kijken of ik goedkoop aan zo'n tooltje kan komen. Het mooist is als de tweede compressieringen een fractie
groter zijn dan de eerste, maar gezien de meetresultaten hoeft daar dus gelukkig niks aan te gebeuren.
Afbeelding

Maar al met al wel heel leuk aan het klussen geweest! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor pauldevries » 03 apr 2021, 23:55

Blijft een erg gaaf project waar je mee bezig bent 8)
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 17 apr 2021, 21:00

Mag er ook met veel plezier aan werken en kan niet wachten om ermee te rijden!
Komende weken weer iets meer tijd, dat zal de voortgang vast ten goede komen.
Wil er ook zeker niet mee haasten.

Maar volgende week zaterdag zijn de nieuwe lagerschalen binnen, dan gaat het
opbouwen eindelijk echt beginnen!

Afbeelding
Zuigerveren wat afgevijld voor wat extra slotspeling. Die tooltjes kostten me teveel
geld, ik heb gewoon een wegwerp nagelvijltje bij de camping spullen vandaan getrokken,
dit werkt echt perfect. Nauwkeurig genoeg en mooi recht. Slijpsel eraf vegen en klaar.

Afbeelding
En dit zijn de uiteindelijke waarden geworden na het vijlen, de slotspeling is iets
ruimer uitgevallen, de eerste compressieveren vielen vrij gauw op 0,43mm. Terwijl ik
die waarde voor ogen had voor de tweede compressieveren. Die zijn nu dus 0,45mm.
Ik denk op zich niet erg, misschien zelfs nog iets veiliger. Heb ook nog even de oude
veren gecheckt, die zaten op 0,50 resp. 0,53 mm. Iets ruimer maar zal denk ik ook
slijtage zijn.

Afbeelding
Geïnstalleerd en klaar voor actie! 8) Straks niet vergeten om de slotjes 120 graden
van elkaar te verleggen.

Afbeelding
Van buiten was het motorblok al schoon, aan de binnenkant zat nog wat aangekoekt
spul, scotch brite slijpsel en stofjes. Niet goed dus. In overleg bij een wasbox in de
buurt even afgespoten. Schoonblazen met de compressor en cruciale delen weer in
de WD40 tegen oxidatie. Check!

Afbeelding
Carterpan aangepakt, deze was smerig en de buitenkant was in slechte staat. En hier
op de foto is 'ie zelfs al schoongemaakt. Ding ziet er niet uit!

Afbeelding
We hebben in onze hal nog een oude straalkast staan, die leek me wel geschikt voor
deze klus.. Ding pastte er maar net in, dus optimaal was het niet maar nog altijd beter
dan zelf met het schuurpapier in de weer! Het resultaat is best prima zo! Klaar voor de spuitbus.

Afbeelding
En na 2 rondjes met de matzwarte bus lijkt het weer wat! Dus hopelijk kan die er ook weer
op volgende week. :mrgreen:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 25 apr 2021, 20:06

Dit weekend weer een aantal dingen kunnen doen, allereerst thuis de cilinderkop controleren,
ik was wel benieuwd hoe 'ie zich gehouden had. Hij ligt er toch af!

Afbeelding
Alles gecontroleerd en schoongemaakt. Geen lekkage rond de kleppen, alles sluit mooi af.
Het oppervlak ziet er nog mooi uit dus ik laat hem niet nog eens vlakken, heb ik hiervoor
al laten doen.

Afbeelding
Helaas begint zich op de achterkant van de inlaatkleppen nu al zwarte troep op te hopen.
Gek aangezien ze er helemaal schoon in gingen. Ben er vrijwel zeker van dat ik per ongeluk
de verkeerde klepsteelrubbers heb gebruikt. Alle TU 8-kleppers gebruiken Ø7mm klepsteeldiameters,
behalve de TU24, die heeft Ø8mm. En dus ook andere klepsteelrubbers. Die ik gebruikt heb zitten
eigenlijk veel te strak, wellicht dat hierdoor toch heel iets olie naar de inlaatkanalen kan ontsnappen.
Nu alles toch open ligt, wil ik hiervoor gelijk de goede klepsteelrubbers plaatsen. Normaal kost een
setje klepseals zo'n 6 euro, echter zijn die specifieke klepseals 6 euro per stuk. Dus factortje 8
duurder maar de ellende die je ermee bespaart straks maakt dat het wel waard. Al met al dus
klepsteelrubbers opnieuw vervangen, kleppen weer schoonmaken en dan is de cilinderkop weer good to go.

Afbeelding
Het opbouwen van het blok kan ook beginnen, zaterdag waren de nieuwe lagerschalen binnen.
De oude waren nog niet echt op maar toch wel prettig voor het idee om er nieuwe in te hebben
als straks alles weer dicht zit. Nieuwe lagerschalen voor de krukas en ook voor de drijfstangen.

Afbeelding
Met een stripje Plastigage de speling op de krukas nagemeten, zowel hoofdlagers als drijfstanglagers
hebben ietsje meer dan 5/100e millimeter speling, volgens de Haynes is dit iets aan de ruime kant,
anderzijds is het overal mooi gelijk en de afdruk is mooi recht dus het lijkt me wel prima zo. De
krukas en de zuigers zitten er in elk geval weer in! 8)

Afbeelding
Had vandeweek ook de vijfkants dop binnen voor de remklauwen. Dus konden de remzadels eindelijk
worden verwijderd. Volgende week haal ik ze uit het badje azijn en dan moeten ze net zo shiny
zijn als die andere van hiervoor! :mrgreen:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor MarkVDE » 26 apr 2021, 11:19

Mooi werk, 'n juwelier wordt nog jaloers op zo'n mooi motorblok!
Zijn die klepsteelrubbers echt zo duur? Mijn 1.1 rookt ook wat bij het opstarten, dus ooit zit daar ook werk aan te komen,
waarschijnlijk als de koppakking of D-riem over een paar jaar met pensioen wil.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 26 apr 2021, 21:58

Hoi Mark, dankjewel en leuk dat je mee leest! Ja optisch doe ik er niet zoveel aan maar
technisch moet 'ie straks wel top fit zijn inderdaad. :mrgreen: Vind het ook best spannend allemaal,
zo diep in de motor sleutelen is voor mij de eerste keer dus de vlag gaat pas helemaal uit als ' ie straks mooi loopt! 8)

Ja de prijzen van die klepsteelrubbers kloppen, is me via de klantenservice bevestigd. Zou te maken hebben met
ander materiaalgebruik (PTFE) en dat het een wat zeldzamer type is. Denk dat dat laatste wel meevalt,
dat type is ook toepasbaar op veel oudere PSA motoren zoals de XW en XY kantelblokken.

Als jij jouw motor gaat aanpakken kan jij gewoon de gangbare set nemen voor 6 euro, die klus is absoluut een aanrader
als je toch de distributieriem en koppakking gaat vervangen! :wink:
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor MarkVDE » 27 apr 2021, 21:05

Tuurlijk lees ik het draadje, 't is erg interessant!

Gelukkig kan het ook minder duur! Hopelijk hoef ik zelf nog even niet aan zulk werk te geloven,
maar over een jaar of twee zit een nieuwe D-riem er wel aan te komen
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 28 apr 2021, 20:43

Zolang het tot die tijd nog allemaal mooi loopt, gewoon laten zitten en op een bepaald
punt alles in een keer pakken inderdaad. ;)

Vanavond alle kleppen en klepseals verwijderd, en alle kleppen schoongemaakt.
Inlaatkant cilinder 1 t/m 3 zit al een mooie laag koek op. Cilinder 4 inlaatklep is redelijk schoon.
Uitlaatkleppen zijn allemaal wat nattig en vet.
Afbeelding

De klepsteelrubbers plukte ik er voorzichtig vanaf met een dikke tang, maar er blijft niks van over.
Het binnenwerk heeft scheurtjes en is gerafeld, volgens mij is het een wonder dat dit is goedgegaan. :shock:
Volgens mij zijn niet alleen de klepstelen dikker uitgevoerd maar ook de zittingen, dat ga ik binnenkort
nog even nameten op 2 andere koppen.
Afbeelding

Net zoals de vorige keer, de kleppen met het uiterste puntje in de boormachine en rustig draaien en schoonmaken.
Beetje remreiniger en een schuursponsje doen wonderen. Waar het aangekoekt is voorzichtig een klein
schroevendraaiertje er tegenaan houden. Uiteraard oppassen met het zitvlak van de klep en de steel zelf.
Wel heel mooi klusje dit. :mrgreen:
Afbeelding

En weer good to go! 8)
Afbeelding

Nu nog even wachten tot de nieuwe klepseals binnen zijn en dan kan dit weer aan de kant gelegd worden!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 30 apr 2021, 23:08

Vandaag nog wat nieuwe onderdelen binnengekregen, dus gauw aan de slag! 8)

Afbeelding
Eindelijk de dubbele fan behuizing afgerond, de linker fan heeft er een stuk extra kabel tussen gesoldeerd gekregen.
Beide stekkers kunnen nu in het blokje gestoken worden achter de slotplaat.

Afbeelding
Bedrading ingetapet, vastgezet en de nieuwe radiator erachter gehangen. Dit is een XU-radiator, m'n oude TU-radiator
sluit niet aan op de dubbele fanbehuizing. Maar die was toch al ernstig aan vervanging toe, dus al met al een mooie upgrade zo! 8)

Afbeelding
Wel hou ik aan de bovenkant wat ruimte over op de verende klemmetjes, mis ik hier misschien nog een clipje of iets dergelijks? Geen idee!
Hij sluit nu nog niet lekker aan. Bij de TU zit het hier geschroefd, heb deze oplossing nog niet eerder gezien zo eigenlijk..

Afbeelding
De nieuwe klepsteelrubbers zijn binnen, ze verschillen duidelijk ten opzichte van de oude.

Afbeelding
Gezien de maat van de zitting klopt dit wel lijkt me, en de dikke clip die eromheen zit geeft mee dus moet goed gaan!

Afbeelding
En voor een Ø8mm klepsteel zal 'ie ook zeker voldoende afsluiten. Voor een Ø7mm is 'ie dus te ruim!

Afbeelding
Installatie is een fluitje van een cent, met een gezonde weerstand schuiven ze op de zitting, gewoon met de duim stevig aandrukken.
Dit in tegenstelling tot de oude, die moesten er echt met een zeskant dopje opgetikt worden. :shock:

Afbeelding
En alles weer terug geplaatst! 8) Ik zal nog even een nieuwe inlaatpakking moeten knippen en nieuwe bougies moeten uitzoeken
maar los van dat, de cilinderkop is weer klaar voor montage.

Afbeelding
Gisteren ook nog even de oliepomp gecontroleerd, deze bleek helemaal brandschoon te zijn. Ook gaat het tandwiel mooi soepel
rond dus einde inspectie! :mrgreen: Ik hoop straks weer een mooi uitslaande oliedrukmeter in het dashboard te zien.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor dimi_v » 01 mei 2021, 09:45

ik heb je mooie verslag voor het eerst doorgelezen, goed bezig!
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 07 mei 2021, 10:00

Hey thanks! 8)

Helaas schiet 't weer niet echt op, heb ik eens een paar avondjes de tijd, mogen we hier thuis in quarantaine gaan zitten pff.
Kan in elk geval niet wachten om 't weer op te pakken! :)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Frank en mijn 205 » 22 mei 2021, 23:37

Leuk om je zo bezig te zien met je XS en de vooruitgang die je boekt. Ik hoop dat je snel weer uit de quarantaine bent. Als reactie op je vraag: of er iets onder de metalen veren van de behuizing van de radiator hoort te zitten dat klopt! Het zijn rechthoekige rubber cq kunststof blokjes met een opstaand randje. Mocht ik ergens nog wat foto's ervan hebben liggen dan upload ik ze wel hiernaar toe.

Succes!

Mvg,
Frank
Frank en mijn 205
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2021, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 22 mei 2021, 23:54

Hoi Frank,

Mooi en dank voor die bevestiging! Dan zal ik daar dus nog even naar op zoek moeten.
Komt bij op de lijst!

Tsja zo is er ruim een jaar niks aan de hand en zo zit je binnen een maand 2x in quarantaine.. :evil:
Gelukkig wel gezond maar toch ook wel balen. Over 2 maanden zit er een verhuizing en verbouwing
aan te komen, ik wil voor die tijd zo ver mogelijk komen zodat de klad er niet in komt haha :mrgreen:

Hopelijk binnenkort gauw weer een update.
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Frank en mijn 205 » 22 mei 2021, 23:59

Hierbij stuur ik je de foto toe.

Afbeelding
Frank en mijn 205
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2021, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Frank en mijn 205 » 23 mei 2021, 00:13

Ik hoop dat je de aanpassingen snel voor elkaar krijgt. Succes! De onderstaande foto is hopelijk een beetje duidelijk voor je. De onderdelen waren nog niet schoon gemaakt.

Afbeelding
Frank en mijn 205
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2021, 23:27

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 mei 2021, 00:30

Hoi Frank,

Super man, dankjewel. Ik weet nu waar ik naar op zoek moet! :wink:

Grt Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 06 jun 2021, 15:57

Dit weekend eindelijk weer lekker sleutelen haha. Het blok met krukas en zuigers heeft
ongeveer 6 weken onaangeroerd in de hal gestaan, na het verwijderen van wat vliegroest hier
en daar was het dan toch tijd om de kop er weer op te zetten en verder af te bouwen.

Afbeelding
Omdat de koppakking niet het sterkste punt is van de TU-familie, en vanwege de hogere
compressie, besloten om voor een MLS-koppakking te gaan. Zelf eigenlijk geen ervaring mee
en nog nooit eerder zo'n ding in de handen gehad, maar dit ziet er wel uit als bullet proof materiaal
zeg. 8) Het hele ding is een stuk zwaarder dan de reguliere koppakking. Dit is trouwens de
dikste die ik online kon vinden, 1,6mm dik. Liever had ik deze misschien nog iets dikker gehad
maar we gaan wel kijken hoe het uitpakt. :mrgreen:

Afbeelding
Deze pakking is geschikt voor verschillende TU5 blokken dus ook geschikt voor deze. Ik
vond de gaatjes in de pakking alleen wel wat aan de kleine kant. Heb even twee fotootjes over
elkaar heen geshopt, het patroon komt op zich wel overeen. Zal wel goed zijn zo. :p

Afbeelding
Daarna de kop er weer op getild. Omdat het de laatste tijd een beetje stoffig is in de hal,
maar even tijdelijk het kleppendeksel er los op gezet zodat er geen vuil op het hele
kleppenmechaniek komt. Toen kwamen die ellendige spacertjes weer door de handen.
Die kunststof krengen barsten mij altijd in tweeën waardoor je je kleppendeksel niet goed
vast kan draaien. Met allerlei lekkages als gevolg. Slecht ontwerp als je het mij vraagt.
Maar in het 1.6 blok vond ik stalen busjes, dat is een geweldige verbetering! 8)

Afbeelding
En dan gaat het opeens wel snel! Dat is lekker sleutelen als je snel zichtbaar resultaat hebt!
Volgende keer zet ik 'm op tijd en kan de distributie er alweer op. Maar daarvoor moet 'ie
van de bok af want nu kan het vliegwiel er niet op.

Afbeelding
Ook de remklauwen zijn aardig opgeknapt, al komt de oppervlakteroest op de zadels wel
erg gauw terug. Binnenkort nog maar eens met de staalborstel erop en dan gauw een
laagje zwarte verf erop.

De grootste uitdaging voor nu is de motorsteun aan de passagierskant. Want ik wil niet verder
met die afgeslepen steun. En de twee delen aan elkaar lassen, wat ik eerder van plan was,
lijkt niet helemaal lekker te kunnen. Nu is het plan om er eentje op het werk zelf te maken
met dikke stalen kokers en platen. Hoop dat dat wél gaat lukken! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klussen aan de 205 XS deel 2

Berichtdoor MarkVDE » 06 jun 2021, 21:22

Daarna de kop er weer op getild. Omdat het de laatste tijd een beetje stoffig is in de hal,
maar even tijdelijk het kleppendeksel er los op gezet zodat er geen vuil op het hele
kleppenmechaniek komt. Toen kwamen die ellendige spacertjes weer door de handen.
Die kunststof krengen barsten mij altijd in tweeën waardoor je je kleppendeksel niet goed
vast kan draaien. Met allerlei lekkages als gevolg. Slecht ontwerp als je het mij vraagt.
Maar in het 1.6 blok vond ik stalen busjes, dat is een geweldige verbetering! 8)


Ik had dat ook gedaan, dat is een hele verbetering! Ik heb ze van een '98er 1.4 geleend, dat geeft toch wat meer vertrouwen.
Plastic in je oliepan lijkt me ook geen feest!
Ik kan het op de foto's niet zien, heb je geen spatplaat onder je kleppendeksel?

Verder ziet het er allemaal ontzettend gaaf uit, dat wordt steeds mooier!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten