Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Drieslemmens » 17 jan 2021, 15:27

Dag iedereen

Momenteel rijd ik met een originele 205 1.4 XS (TU3S) van 1991 met net geen 160K km op de teller. De remmen zijn pas gereviseerd en de motor doet het ook prima. Er liggen 13 inch stalen velgen op met 165/70 winterbanden.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden van de wagen, alleen vind ik hem net niet strak genoeg op de baan liggen. Graag luister ik naar jullie tips en ervaringen om de wegligging ervan te verbeteren, zonder hem nodeloos te verlagen. Wat denken jullie van:
- Veerpootbruggen
- Sportieve schokdempers / Vering
- Velgen en banden (Ik heb een setje Pepperpots van een 1.6 GTI liggen met 185/60 banden op)
- Dikkere ARB's
- Onderstel (GTI/Rallye) tot welke graad is dit compatibel?
- ...

Alvast bedankt!
Gr
Dries
Drieslemmens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 jan 2021, 22:19

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 17 jan 2021, 16:25

Om te beginnen, met het hele lijstje wat je opnoemt zijn allemaal dingen die in theorie het weggedrag verbeteren!
Heb zelf een 205 Génération (dus zelfde ophanging en Tu3 motor), omgebouwd op straatlegale track auto, dus heb ervaring met alle je genoemde voorstellen/upgrades.

Ten eerste zou ik je adviseren om dus inderdaad de 13inch alleen maar nog als winterband/velg te gebruiken en minstens over te stappen naar de 14 inch pepperpots voor als je sportief wil gaan rijden in de zomer. Door de minder hoge band heb je meer gevoel bij het insturen, ik heb nu 15 inch 1.9gti velgen op mijn track 205, dus daar is het effect nog groter en stuurt dus super direct in.
De band wat wat op de velg zit kan ook voor een wereld van verschil zorgen, ik heb hele goede ervaringen met straat legale semislicks zoals Toyo R1R, en Nankang NS-2R, deze hebben als het droog is meer dan genoeg grip om op de openbare weg onverantwoordelijk hoge bocht snelheden te halen met een 205, terwijl ze in de regen ook nog steeds genoeg werken zodat je gewoon met normale snelheden veilig met het verkeer meekomt.

Ten tweede: ondersteldelen van normale 205, en GTI/Rallye zijn allemaal uit wisselbaar.
De GTI/Rallye/D-Turbo hebben een ander vooras subframe, dat houd in:
Stevigere driehoeksdraagarmen
Andere ARB (die dus niet in de draagarm zit zoals bij de XS)
Andere schokdempers, deze hebben een oog eraan gelast voor de ARB te verbinden (deze kun je wel gewoon zonder aanpassingen op de XS fusees zetten).
Het GTI subframe zorgt door deze onderdelen voor een aanzienlijk betere wegligging op de vooras, en is dus ook een zeer populaire en goed gedocumenteerde upgrade voor normale 205jes.

Eigenlijk kun je het zo gek maken hoe je wilt, de vraag is hoeveel van het comfort durf je in te leveren voor het betere rijgedrag?

Op mijn racer heb ik namelijk:
GTI subframe (en alles wat erbij hoort)
GTI Bilstein Group.N schokbrekers rondom (zo een beetje het heftigste/hardste wat Bilstein voor de 205 in het programma heeft)
GTI Eibach Pro-kit veren
Strutbrace van EMPA (Arie Pronk)
BakerBM Group.N & A motorsteunen
Toyo R1R semi's

Wat ervoor zorgt dat dus de track 205 als malle om de bochten gaat, en echt aanvoelt alsof hij op rails ligt tov. Een standard 205 (heb zelf ook eens geheel standard 1990 205 XS als dagelijkse auto, en het verschil tussen de twee kwa rijgedrag is echt enorm....).

Maar door de superstijve vooras, en (in verhouding) ietjes minder stijve achteras (zitten nog de originele torsie staven en 16mm ARB in) is het algemeen rijcomfort drastisch gedaald, en bijv. Iemand die rugklachten heeft kan definitief niet met racer dagelijks rijden

Als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag!

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor annoh » 17 jan 2021, 16:47

Ik lees mee met veel interesse.

Ik heb een 205 cabrio met 1,4 blokje, 1994. Dus een TU blok en geen CTI frame.
Over het comfort ben ik tevreden, ik heb een slechte rug, en de auto deint niet na na bv verkeersdrempel.
Ik stoor me wel aan het in mijn beleven sterke overhellen in bochten. De stabilisatie stang voor heeft een diameter van ongeveer 29 mm.

Zijn er dikkere stabi's te koop die eenvoudig passen op het frame? Heeft dat enig effect? Ik zie wat op tegen een ander voorframe compleet met andere veren en dempers.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Drieslemmens » 17 jan 2021, 21:31

Hi Gianni205 & Annoh

Alvast bedankt voor de reactie.

@Gianni205, verder gaand op Annoh's reactie, welke aanpassingen adviseer je indien je het standaard onderstel behoudt?
- Banden noteer ik alvast
- Welke dempers/veren raad je aan die op dit onderstel passen? Voor mij hoeft het niet te gek zijn, maar met net iets meer vertrouwen een bocht insnijden zou leuk zijn.
- Heeft een strutbrace ook een positief effect wanneer je niet van onderstel veranderd?
- ...

Gr
Dries
Drieslemmens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 jan 2021, 22:19

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 17 jan 2021, 23:39

Interessant topic! :D

Heb je een plaatje van jouw XS? Ben wel benieuwd! Ik heb ook een XS uit 91.
Persoonlijk vind ik dat je met een XS al aardig een rotonde over kan hoeken, juist ook met de 13" XS velgen (mits goede bandjes uiteraard).
Heb er nu 14" LM-velgen op zitten, met 175/60R14 bandjes. Maar dat is eigenlijk puur voor de looks. Moet toegeven dat 14" op hogere snelheid bijv in een
flauw klaverblad wel iets prettiger is. Of het circuit idd :mrgreen: Dus kan me ook wel in Gianni's toelichting vinden.
Maar in stad/op de dijk oid kan 13" ook nog heel leuk zijn hoor! :mrgreen:

't is maar net waar je de auto voor gebruikt en wat je zelf prettig vindt rijden. Wat ik nog wil toevoegen is, zijn al je ophangrubbers spelingsvrij?
Schokdempers goed? Stuurkogels? Kan ook al een flink verschil maken!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 19 jan 2021, 02:50

annoh schreef:Ik lees mee met veel interesse.

De stabilisatie stang voor heeft een diameter van ongeveer 29 mm.

Zijn er dikkere stabi's te koop die eenvoudig passen op het frame? Heeft dat enig effect? Ik zie wat op tegen een ander voorframe compleet met andere veren en dempers.


29mm is zo ongeveer het dikste wat ik tot nu toe aan
Non-gti front stabi's gezien heb (normaal zijn de lichte benzine 3&5deurs 205 rond de 21-24mm, en hebben de zwaardere cabrio's en diesels de dikkere front stabi),

GTI stabi's zijn zelfs dunner, (18mm standard, 21mm 309 gti) doordat er door de andere draagarm constructie op zich zelf al veel minder overhelling ontstaat.

Wat betreft nog dikkere "tuning/sport" stabi's van bijv. Merken zoals H&R, Eibach, bestaat er voor de 205 momenteel niks (en zou het wel, dan alleen voor de gti subframes).
Opzich wel logisch, gezien dat mensen die 205's in competitie gebruiken meestal genoeg hebben aan de 18mm, of zelfs de stabi helemaal eruit nemen, en ter compensatie hardere veren gebruiken. Waarom?
-205jes (vooral in competitie trim zonder interieur) zijn heel erg licht, dus heb je niet extreem harde veren nodig om het overhelen tegen te gaan.
-Omdat een dikkere front stabi in theorie het maximale grip niveau op het buitenste wiel in een bocht verminderd (door meer g-krachten en dus, gewicht op de band door te geven, en zal daardoor eerder "losbreken"), dus hoe dikker de front stabi hoe meer kans op onderstuur op 't limiet.

Voor een straatlegale 205 is het extra onderstuur natuurlijk niet erg (en misschien wel wenselijk voor de hobby coureurs die niet met "Liftoff oversteer" konden omgaan, waardoor al jammer genoeg teveel 205 GTi's een vroege dood hebben gevonden).

@annoh ik zou even voor de zekerheid na meten, hoe dik de stabi daadwerkelijk is, dan kun je ook op zoek gaan of er misschien toch nog een dikkere in bijv. Een 309 diesel, of 205 CTI (ja ook de cabrio's met gti motoren hebben het non-gti subframe) met normaal subframe te vinden is, maar gezien je al een cabrio hebt, heb je waarschijnlijk echt wel al een van de dikste non-gti stabi's

Als je een bedrijf kent dan misschien een dikkere stabi op maat zou kunnen maken moet je ook rekening ermee houden dat de standaard brackets & rubbers waarmee de stabi vast zit op het subframe dan ook op maat groter gemaakt moet worden.
Qua kosten zal zo een "op maat oplossing" wel al snel op lopen richting wat het kost aan onderdelen voor een GTI subframe + nieuwe draagarmen & schokdempers ben ik bang.

Het is wel een stuk makkelijker om een dikkere achteras stabi te vinden & in te bouwen. Misschien helpt dat je probleem al genoeg verder.
Standaard achteras stabi is 16mm
Die van een GTI is 19mm, en past zonder aanpassingen in een standaard as.
Ook passen 306/citroen ZX/Xsara stabi's mits deze ingekort & gelast worden, dan kun je dus zelfs naar 24mm gaan, en die vind makkelijk op de sloop voor een paar tientjes.
Ook upgrade achteras stabi's worden gemaakt en zijn in GB te verkrijgen voor 200-300 pond in gewenste dikte tot 32mm

Let op, dikkere achteras stabi heeft het omgekeerde effect op de balans van de auto, als een dikkere vooras stabi.
Dus, dikkere achteras stabi = meer kans op overstuur op het limiet

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 19 jan 2021, 03:02

Wout_Holsbeek schreef:Interessant topic! :D

Heb je een plaatje van jouw XS? Ben wel benieuwd! Ik heb ook een XS uit 91.


Word zo een mini 90-91' XS clubje hehehe,

Hier alvast een paar foto's van mijne,
eerste foto is nog in de zomer
2de foto naast mijn racer,
En de 3de & 4de zijn hoe hij al sinds september bij staat vanwege bodem restauratie.... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 19 jan 2021, 03:40

@Drieslemmens


"Welke dempers/veren raad je aan die op dit onderstel passen? Voor mij hoeft het niet te gek zijn, maar met net iets meer vertrouwen een bocht insnijden zou leuk zijn."

- Qua veren zijn de Eibach Pro-kit 7001-120 een goede, niet al te dure allrounder.
Dit zijn namelijk progressieve 30-40mm verlagings veren voor de 1.9 gti. Progressief houd in dat bij kleine oneffenheden zacht afgeveerd word (dus je behoud nog comfort), en de veer harder word naarmate de kracht (dus bijv. Bochtsnelheid) toeneemt. Doordat deze voor het hogere gewicht van de 1.9 gti ontworpen zijn, zullen deze veren op een XS dus veel minder verlagen (15-20mm bijv.).

Wat betreft de schokdempers zul je de meeste keus hebben, maar ook afweging tussen sportief en comfort moeten maken.
Hier geld eigenlijk hetzelfde als bij de veren: als je voor het GTI spul gaat zal het al meteen iets strakker/stijver zijn aangezien dat voor 100kg extra gewicht is ontworpen tov. Een XS. Hier zou ik dan voor de Bilstein B4 dempers gaan, deze zijn kwa stijfheid zo ontworpen dat ze in de buurt moeten komen van de originele GTI dempers.

Het voordeel van de gti dempers is dat je al meteen de juiste verbindingen hebt voor de ARB, als je in de toekomst toch misschien een GTI subframe eronder wilt zetten.

Zo heb ik dus met mijn Bilstein Group.N dempers 1 jaar rond gereden op standard subframe, en hoefde ik geen nieuwe dempers te kopen toen ik het gti subframe heb gekocht.




"Heeft een strutbrace ook een positief effect wanneer je niet van onderstel veranderd?"
- het ziet er indrukwekkend uit onder de motorkap (zie foto) dus dat is al positief voor mij hehehehe
- je merkt bij het snelle bochtenwerk wel dat de carrosserie zich minder tordeerd, ga je hierdoor theoretisch meer grip krijgen? Nee.
Ga je hierdoor meer vertrouwen in het voorfront van je 205 krijgen, dat hij wel de krachten aan kan wanneer je hem hard door de bocht gooit?
Ja.
Ga je door het hogere vertrouwen, een bocht nog sneller en harder nemen?
Zeer waarschijnlijk wel.


AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 19 jan 2021, 03:48

En dat was ik nog vergeten, als je dus van plan bent om nieuwe dempers of veren op de vooras te zetten:
Bestel voor de zekerheid nieuwe toplaggers en rubbers meteen erbij.
De 23 jaar oude van mijn racer vielen helemaal uit elkaar toen ik de oude schokdempers voor de Bilsteins gewisseld heb. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor tim1993 » 19 jan 2021, 10:28

Gianni205 schreef: - Qua veren zijn de Eibach Pro-kit 7001-120 een goede, niet al te dure allrounder.
Dit zijn namelijk progressieve 30-40mm verlagings veren voor de 1.9 gti. Progressief houd in dat bij kleine oneffenheden zacht afgeveerd word (dus je behoud nog comfort), en de veer harder word naarmate de kracht (dus bijv. Bochtsnelheid) toeneemt. Doordat deze voor het hogere gewicht van de 1.9 gti ontworpen zijn, zullen deze veren op een XS dus veel minder verlagen (15-20mm bijv.)


Verkeerde veren op je auto zetten is niet echt aan te raden... De veerconstante is niet juist wat kan resulteren in onvoorspelbaar rijgedrag bij inveren. Ieder z'n ding en het zal bij een relatief lichte auto wel loslopen, maar ik zou er even over nadenken of je dat een goed idee vindt.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Drieslemmens » 19 jan 2021, 19:12

Hieronder wat foto's van men XS. De carrosserie is ver van perfect met hier en daar een mooie bluts. Het interieur is wel prima, alleen is de zetel van de bestuurder aan de buitenkant een beetje uitgezakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb niet direct de intentie om hem optisch perfect te krijgen, ik prul liever wat aan het onderstel. Hebben jullie een idee wat de kost is voor een GTI subframe en waar je er eentje op de kop kan tikken? Ik heb even (kort) rondgekeken op het internet, maar vind niet direct een occasie.

Thx!
Dries
Drieslemmens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 jan 2021, 22:19

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Drieslemmens » 19 jan 2021, 19:17

@Wouter, de rubbers zijn nog in prima staat. Ik was aan het rondkijken voor PU rubbers omdat deze zogezegd iets stugger zijn, maar blijkbaar zijn deze enkel beschikbaar voor de GTI uitvoering.
Drieslemmens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 jan 2021, 22:19

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 19 jan 2021, 21:25

Drieslemmens schreef:Hebben jullie een idee wat de kost is voor een GTI subframe en waar je er eentje op de kop kan tikken? Ik heb even (kort) rondgekeken op het internet, maar vind niet direct een occasie.

Thx!
Dries


Ik heb redelijk geluk gehad met de mijne, 2 jaar terug 180 euro voor betaald, daar zat dan subframe, ARB, redelijk versleten draagarmen, 1,9 gti fusses, en 306gti6 remklauwen erbij.
De prijzen wat ik de laatste 2 jaar heb gezien was tussen ~150-300 euro voor subframe + ARB + gebruikte draagarmen. Setje nieuwe draagarmen kost ~150 euro.
Setje nieuwe GTI schokdempers minsten 100 euro
Dan nieuwe toplaggers + rubbers ~30 euro
En last but not least, setje ARB droplinks ~ 30 euro.

Dus zo een ~500 euro budget heb je nodig als je dan ook meteen nieuwe draagarmen, dempers, en klein spul erop zet zodat je een frisse "zo goed als nieuwe" vooras hebt.

Waar je ook rekening mee moet houden:
GTI & D-Turbo zijn beide subframes voor XU motoren, dus hebben de schakeltoren op een andere plek als de TU motoren subframes, dus moet deze op de plek van de TU schakeltoren gelast worden.
Het subframe van de 1.3 Rallye is een GTI subframe met vanaf fabriek al de schakeltoren op de TU plek. Maar deze zijn haast onvindbaar tweede hands...



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor annoh » 22 jan 2021, 00:09

Het lijkt erop dat mijn ASB's al redelijk dik zijn.

Zou het voldoende zijn als ik alleen Bilstein B4 dempers monteer? Het frame hoef ik dan niet te veranderen. Ook geen wijziging aan veren.

Of rammelt mijn kunstgebit er dan uit bij gebruik B4?
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Gianni205 » 22 jan 2021, 01:12

annoh schreef:Het lijkt erop dat mijn ASB's al redelijk dik zijn.

Zou het voldoende zijn als ik alleen Bilstein B4 dempers monteer? Het frame hoef ik dan niet te veranderen. Ook geen wijziging aan veren.

Of rammelt mijn kunstgebit er dan uit bij gebruik B4?
Over de B4's zijn ze op het Britse 205gtidrivers forum zeer te spreken:
https://www.205gtidrivers.com/forums/to ... -bilstein/
Op die website zijn genoeg reviews/ervaringen te vinden.

De B4 zijn de "OEM" type hardheid, dus even hard als originele 205 gti dempers vanaf de fabriek (welke peugeot niet meer zelf produceerd), dus wat ik zou aan raden voor elke 205 die zijn schokdempers vervangen moet moet krijgen.

Dan heeft Bilstein ook nog de B6 en de Group.N (ook wel bekend als Group.A/challenge/Tarmac spec) dempers voor de 205 in het programma.
De B6 zijn de hardere sportievere variant voor straat gebruik en verlaagde auto's.
De Group.N is eigenlijk voor pure race/rallye doeleinden ontworpen, dus ook kwa hardheid niet aan te raden voor een 205 voor dagelijks gebruik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
- 97' 205 Génération (Daily)
- 98' 205 Génération (Onderdelen auto/toekomstig project)
- 97' 205 Génération (Verkocht)
Avatar gebruiker
Gianni205
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 jul 2019, 10:14

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor annoh » 22 jan 2021, 17:54

Hoe 'hard' een auto afgeveerd is is combi van banden (spanning), veren en schokbrekers.

Het is niet de bedoeling dan mijn 205 cabrio even hard aanvoelt als een GTI. Wat gebeurt er met de hardheid indien ik de gewone veren behoud en de B4 dempers plaats? Even hard als een GTI of toch minder hard omdat er geen GTI veren geplaatst zijn?
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 21 feb 2021, 01:39

Anno, jouw bewering over de Ø29mm stabilisatorstang houdt mij al een tijdje bezig, gezien ik dit misschien ook overweeg voor mijn XS.

Onlangs bezocht ik Wilfred de Ronde in Lutten, de 205 goeroe die zo'n beetje alles op voorraad heeft.. Uiteraard gewapend met de schuifmaat,
en uit de hele stapel subframes die achter op de plas lagen, meette ik op de dikste 24mm.

Vanochtend kon ik bijkans een keer onder de '87 CTi kruipen van een van m'n vrienden, hier meette ik 23,5mm.
Dezelfde waarde meet ik ook op mijn XS.

Bij aanvraag van diesel subframes op de onderdelenlijn kom ik op dezelfde resultaten. Waar heb jij toch die Ø29 vandaan? :mrgreen:

Grt, Wout

Overigens, leuk om jullie wagens te zien, volgens mij hebben we alle 3 dezelfde kleur? Lang leve de XS! 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor annoh » 21 feb 2021, 17:21

Wellicht heb ik niet goed met mijn schuifmaat gemeten.

Ik kan nu niet meten, mijn cabrio staat bij Wilfred, de al eerder vermelde goeroe. Hij zet er veerpoten van een 205 diesel onder. Dat zou het overhellen in bochten doen verminderen. En hij past nog wat andere zaken aan.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie

Re: Verbeteren wegligging Peugeot 205 XS

Berichtdoor annoh » 08 maart 2021, 22:42

Inmiddels is mij 205 voorzien van stuurbekrachtiging en veerpoten 205 diesel. Ik heb er net pakweg 150 km mee gereden.

Wat een verschil! De auto helt minder over, dit i.c.m. stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat je veel gemakkelijker snel een bocht kan nemen.
Een blauwe Peugeot 205 cabriolet van 1994
annoh
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 30 okt 2020, 22:13
Woonplaats: Sint Jacobiparochie


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten