Schokbrekers 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schokbrekers 205

Berichtdoor 205RJ » 27 jun 2021, 11:20

Binnenkort ga ik mijn veerpootlagers en aandrijfassen vervangen. In dat proces neem ik waarschijnlijk ook de wiellagers mee, de 205 heeft er inmiddels 300.000 km op zitten dus zullen binnenkort ook wel aan de beurt zijn. De onderste motorsteun neem ik gelijk ook (weer) mee denk ik. Bij deze deelrevisie van de voorwielophanging twijfel ik over de schokbrekers:

In hoeverre slijten deze bij de 205? Ze lekken niet, en de auto rijdt op zich prima. De laatste 100.000 km zijn ook vooral snelwegkilometers geweest dus veel hebben ze niet te lijden, al houd ik er wel een 'sportieve' rijstijl op na (rotondes) :D

Mijn doel is om nu even de boel goed aan te pakken, zodat de komende paar jaar de boel niet weer los hoeft. Recentelijk net de koppeling moeten vervangen en nu zijn de aandrijfassen en veerpootlagers aan de beurt. Hierna mag het wel even klaar zijn bij de voorwielen!

Gaat een 205 met 300.000 km echt beter rijden met vernieuwde schokbrekers? Ik ken de verhalen over hoe Peugeot hun goede schokbrekers zelf ontwierp en fabriceerde. Nu zou ik voor Bilstein B4 kiezen, de variant voor de gewone 1.4 (niet GTI).

Of is het een idee om de schokbrekers gewoon goed te bekijken wanneer ze los zijn, en evt. vervangen voor originele gebruikte met minder kilometers? Het doel is om de auto echt zo lekker mogelijk te laten rijden als kan, ik ben dan ook van plan nog veel kilometers ermee te maken de komende jaren (met name snelweg).
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Schokbrekers 205

Berichtdoor 205RJ » 25 jul 2021, 20:43

Even een update:

Inmiddels nieuwe Bilstein B4 schokdempers gemonteerd samen met nieuwe toplagers, aandrijfassen, wiellagers en onderste motorsteunen. De oude dempers waren inderdaad flink versleten, je kon ze zo induwen met de hand zonder al teveel kracht en ze kwamen ook niet meer vanzelf terug.

In het rijden kan je het goed merken, de auto rijdt VEEL beter nu. Minder overhellen, het weggedrag is zekerder en rustiger. Met remmen duikt ie minder, voelt ook veiliger. Vooraf verwachtte ik dat het een stuk stugger zou rijden, dit is niet het geval. Het is nog steeds een comfortabele auto, zelfs comfortabeler omdat hij niet meer nadeint. Dit is goed te merken bij drempels.

Wel staat de 205 een stukje hoger nu aan de voorkant, op de achteras komen dan ook nieuwe dempers op den duur.

De oude dempers demonteren (oppassen met de veerspanners!):
Afbeelding

Nieuwe dempers en toplagers (metalen delen nieuw laagje verf gegeven):
Afbeelding

Gehele veerpoten incl. nieuwe wiellagers:
Afbeelding

Nieuwe wiellagers en onderste motorsteunen:
Afbeelding

Voorkant staat ietsje hoger nu:
Afbeelding
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Schokbrekers 205

Berichtdoor EH Autoservice » 27 jul 2021, 13:24

205RJ schreef: De oude dempers waren inderdaad flink versleten, je kon ze zo induwen met de hand zonder al teveel kracht en ze kwamen ook niet meer vanzelf terug.



Mooi werk , goed gedaan , Bilstein zeer goede keuze :idea: :wink:

Ik wil alleen even opmerken dat het "niet terug naar buiten komen"van de oude schokdemper :wink: , standaard is .
Het betreft namelijk een oliedemper .
Deze dempers hebben ook de eigenschap dat je ze inderdaad nagenoeg zonder weerstand in kan duwen , aangezien er geen (!) ingaande demping aanwezig is .
Bij gasgevulde dempers , zoals de Bilstein's , komt de zuigerstang inderdaad vanzelf naar buiten zoals je omschrijft , en als deze dempers dat niet meer doen zijn ze op....
Overigens is "gas gevuld" zoals in de volksmond gezegd wordt ook niet helemaal correct , feitelijk zijn dit emulsie dempers .
Emulsie , omdat olie en gas niet gescheiden zijn , bij zeer goede schokdempers zit daar nog een zuiger tussen , al dan niet met een extern reservoir .....

Tot zo ver mijn geblaat :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Schokbrekers 205

Berichtdoor 205RJ » 27 jul 2021, 16:48

Dank voor de aanvulling, helder!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten