Kosten van het vervangen van remleidingen?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kosten van het vervangen van remleidingen?

Berichtdoor MarkVDE » 19 okt 2021, 08:00

Hoi, daar ben ik weer, met een belangrijke vraag:
Hoeveel zou het voor een 205 kosten om de harde remleidingen te vervangen voor koperen?

Vorig jaar heb ik de originele, bijna 28 jaar oude leidinkjes opgeschuurd, geprimed, en getectyleerd, maar op termijn moeten
er wel nieuwe onder. Ik weet dat het geen goedkoop grapje zal zijn, maar ik wilde toch even vragen of iemand zijn leidingen
eerder heeft (laten) vervangen, en wat voor prijskaartje daaraan hing?
Ik gok op zo'n 3 à 500 euro, maar wat concretere ervaringen zou fijn zijn!

En dan een foloow-up: valt dat desnoods zelf te doen? Als het rond de 500 gaat kosten of meer, is dat bij een 205 bijna economisch total-loss.
Als ik dan de bulk zelf zou kunnen doen zou dat het een hoop schelen.
Daarvoor moet sowieso de tank eraf, als ik het goed heb?

Het is nu gelukkig nog niet aan de orde, maar in de komende twee jaar moet ik er wel aan geloven...
Alle info is welkom!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Kosten van het vervangen van remleidingen?

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 19 okt 2021, 15:39

Hallo Mark,

Ik heb het een jaar of 8 geleden aan de XS gedaan, alle leidingen vervangen voor koper.
Bij Tegama Oldenzaal achter in de zaak alles op lengte laten maken, eindjes aan laten felsen
en met nieuwe wartel moertjes erop. Volgens mij kostte mij dat ongeveer 120 euro materiaal
en dan moet je het er zelf onder zetten. Kan oplopen als je meer tegen komt, bij mij bleken toen
ook de remslangen, wielremcilinders en handremkabels aan de beurt. Maar die prijzen zijn wel
makkelijk op te zoeken. Kan in een dag in principe, met twee man is wel handig.

Volgens mij heb ik alle leiding lengte en wartel maten nog wel ergens in een Excelletje staan. Kan even voor je zoeken.
Je hebt dacht ik twee uitvoeringen: 1 is met een enkele remleiding naar achteren met een T-stuk bij de achteras,
dus 3 aansluitingen op je hoofdremcilinder en 2 is twee aparte leidingen naar achteren dus 4 aansluitingen op
je hoofdremcilinder. Ik heb versie 2 eronder, laat maar weten of dat gelijk is.

De originele leidingen lopen boven de tank langs, maar ik heb destijds met de nieuwe leidingen een iets ander
pad gevolgd waardoor de tank er niet af hoefde. Je kan ze altijd voldoende wegwerken zodat ze niet
gevaarlijk blootgesteld liggen onder de auto.

Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Kosten van het vervangen van remleidingen?

Berichtdoor MarkVDE » 19 okt 2021, 21:35

Wout_Holsbeek schreef:
Volgens mij heb ik alle leiding lengte en wartel maten nog wel ergens in een Excelletje staan. Kan even voor je zoeken.
Je hebt dacht ik twee uitvoeringen: 1 is met een enkele remleiding naar achteren met een T-stuk bij de achteras,
dus 3 aansluitingen op je hoofdremcilinder en 2 is twee aparte leidingen naar achteren dus 4 aansluitingen op
je hoofdremcilinder. Ik heb versie 2 eronder, laat maar weten of dat gelijk is.

De originele leidingen lopen boven de tank langs, maar ik heb destijds met de nieuwe leidingen een iets ander
pad gevolgd waardoor de tank er niet af hoefde. Je kan ze altijd voldoende wegwerken zodat ze niet
gevaarlijk blootgesteld liggen onder de auto.

Succes!


Dank je!
Ik had al zo'n vermoeden dat je dat ook al had getackled! Ik als in oldenzaal natuurlijk niet zo snel komen, maar een DHZ-garage zal vast ook wel werekn. Zal wel weer wat kosten, maar de meeste garages bij mij in de buurt zitten praktisch altijd vol.
Als ik het goed begrijp, kun je ook een soort kant en klare setjes krijgen, zoals deze ( https://carpartoutlet.nl/nl_NL/p/Quick- ... D-20AC/570 )?
Mijn leidingen zijn degene met twee leidingen naar achteren -versie twee- , dus dat is wat extra metertjes buis.

Dat om die tank heen routen zou wel fijn zijn, op Seppie's 205 site braken er beugels af bij het demonteren van de tank. Daar haalden ze het dempertje en reservewiel ook los, dat is ook wel handig om te onthouden.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten