Bedankt Malle Pietje!
<edited by Dturbo.>
Beste mensen,
zoals al eerder gepost hier had mijn vriendin een Roland Garros cabrio gekocht..
het enige dat aan vervanging toe leek te zijn was de versnellingsbak...De versnelling wilde er nog wel regelmatig uitvallen bij de 2e en 3e en met name in hobbelige bochtjes....Ik dacht aan de synchromesh...
Maar!
Gisteren maar eens gekeken naar de afstelling van de schakelstangen en de speling daarin. Het leek allemaal niet versleten of veel speling te hebben, maar de reden van het er uitvallen van de versnelling bleek te zitten in een soort vering in de verticale beweging van de pook, dwz van 1 naar 2, 3 naar 4 etc...(ipv de horizontale beweging in zn vrij...)
Enfin, onderop de pook (onder de auto) loopt de horiz. schakelstang naar voren, en daar waar ie uit komt en vast zit aan de wipwap van het subframe was het rubber dusdanig stroef en uitgedroogd dat vrij draaien neit meer lukte, maar bij het schakelen werd de stang op spanning gezet, het rubber zorgde ervoor dat alles terug veerde en op die manier weer uit de versnelling werd getrokken.
De oplossing ligt natuurlijk voor de hand, schakelstangen losgehaald, van de bak tot de pool, de zogenaamde wipwap er uit gehaald en alles onder de wagen uitgetrokken, lekker schoon gemaakt, ingevet en weer terug gezet. Alles schakelt nu weer extreem soepel en strak tot zover als de ouwe bak het toelaat. En hij valt er niet meer uit!
Dat wilde ik natuurlijk even met jullie delen! Dus mocht je bak uit de versnelling vallen, controleer dan het volgende: Haal de schakelstang van de bak los, net achter het blok vrijwel onder de accu. De bovenste aankoppeling in ieder geval....Duw nu de versnellingspook naar voren. Veert ie terug naar het midden? En naar achter hetzelfde? Geheid dat het op de hierboven beschreven manier is op te lossen.