Versnellingspook schiet uit de versnelling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Versnellingspook schiet uit de versnelling

Berichtdoor 205_Generation » 28 sep 2022, 15:39

Mijn Peugeot 205 1.4 Generation uit '97 heeft last van de bekende kwaal waarbij de versnellingspook tijdens het rijden regelmatig uit de versnelling schiet. Schijnbaar roest de bus van een stang tussen de versnellingspook en versnellingsbak vast op het spindel.

Ik heb er een foto van gemaakt:

Afbeelding

Zijn deze onderdelen (spindel & stang) nog ergens verkrijgbaar? Op het internet kan ik wel een stang vinden maar alleen exemplaren die helemaal recht zijn, aangezien de auto een katalysator heeft heb ik er eentje nodig met een uitsparing/verhoging zodat hij de katalysator niet raakt.
205_Generation
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 sep 2022, 14:13

Re: Versnellingspook schiet uit de versnelling

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 05 okt 2022, 11:56

Hoi,

Wat je zegt zou misschien kunnen, in dat geval zou ik beginnen bij autodemontages.
Het uit de versnelling schieten bij TU-motoren gebeurt naar mijn mening het vaakst doordat
rubbers in je motorsteunen versleten zijn (vooral die bij het tussenlager van je rechter aandrijfas).
Voornamelijk bij gas geven / gas los reacties schiet ' ie er dan uit. Het blok heeft dan teveel
bewegingsruimte. Heb je dit al uitgesloten?

Succes!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Versnellingspook schiet uit de versnelling

Berichtdoor BRAM » 09 okt 2022, 20:02

Dit heb inmiddels met 2 verschillende 205 (phase 2) meegemaakt.
De eerstekwartaalcijfers konik nog een gangbare gebruikte schakelstation bemachtigen.
Na goed schoonmaken en goed invetten met keramisch vet, de boel weer gangbaar gekregen. Al 2 jaar geen problemen meer met schakelen.

Bij de 2e 205 heb ik de beide vastgeroeste delen ( pen en bus) uit het omliggende rubber gebroken ( met behulp van bankschroef).
De bus met de drempel voorzichtig in geslepen en kunnen lossen van de pen.
De bus vervangen door een RVS bus met een diameter van 9 m. Deze m.b.v. De bankschroef in het restende rubber geperst.

Pas perfect, goed ingevet, weer met keramisch vet.

Geen problemen meer met uit de versnelling schieten.

Dit schakelpunt wordt door monteurs vaak vergeten, waardoor de boel uiteindelijk vast gaat zitten.
Foto’s kan ik per mail sturen.

Gr. Bram
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Re: Versnellingspook schiet uit de versnelling

Berichtdoor 205_Generation » 19 okt 2022, 11:43

Wout_Holsbeek schreef:Hoi,

Wat je zegt zou misschien kunnen, in dat geval zou ik beginnen bij autodemontages.
Het uit de versnelling schieten bij TU-motoren gebeurt naar mijn mening het vaakst doordat
rubbers in je motorsteunen versleten zijn (vooral die bij het tussenlager van je rechter aandrijfas).
Voornamelijk bij gas geven / gas los reacties schiet ' ie er dan uit. Het blok heeft dan teveel
bewegingsruimte. Heb je dit al uitgesloten?

Succes!


Ja daar heb ik naar gekeken en die rubbers zijn nog wel aardig goed. De auto heeft relatief gezien ook nog niet zo'n hele hoge kilometerstand (+- 135k) dus ik denk niet dat het hem daar in zit.

BRAM schreef:Dit heb inmiddels met 2 verschillende 205 (phase 2) meegemaakt.
De eerstekwartaalcijfers konik nog een gangbare gebruikte schakelstation bemachtigen.
Na goed schoonmaken en goed invetten met keramisch vet, de boel weer gangbaar gekregen. Al 2 jaar geen problemen meer met schakelen.

Bij de 2e 205 heb ik de beide vastgeroeste delen ( pen en bus) uit het omliggende rubber gebroken ( met behulp van bankschroef).
De bus met de drempel voorzichtig in geslepen en kunnen lossen van de pen.
De bus vervangen door een RVS bus met een diameter van 9 m. Deze m.b.v. De bankschroef in het restende rubber geperst.

Pas perfect, goed ingevet, weer met keramisch vet.

Geen problemen meer met uit de versnelling schieten.

Dit schakelpunt wordt door monteurs vaak vergeten, waardoor de boel uiteindelijk vast gaat zitten.
Foto’s kan ik per mail sturen.

Gr. Bram


Hoe heb je die schakelstang + spindel kunnen demonteren als ik vragen mag? Demontage lijkt bij mijn Peugeot alleen mogelijk als de boel op dat punt in de foto niet vastgeroest zou zijn...
Die foto's ben ik wel benieuwd naar ja, ik zal je een PM met mijn mailadres sturen.
205_Generation
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 sep 2022, 14:13


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron