Pagina 1 van 1

Paar vragen over de 205 turbodiesel

BerichtGeplaatst: 30 okt 2005, 16:39
door Rob (Racekever)
Ik zal me eerst ff voorstellen: Ik ben Rob , en heb alweer drie jaar een 205 1800 diesel. Nu heb ik dit voorjaar een blok van een 205 1800 TD gereviseerd en erin gehangen. Daarnaast heb ik de turbo (die redelijk aan z'n einde was) vervangen voor een beter exemplaar en een intercooler van een peug 405 TD gemonteerd.

Nu zit ik nog steeds met wat vraagjes, specifiek voor mensen die ook een 205/309/405 TD rijden of hebben gereden:

1) Wat is de topsnelheid van julllie 205 TD?? Ik haal 170 km/h max

2) Wat is jullie toerental bij die topsnelheid?? Ik zit bij 170 op ongeveer 4100 rpm, met de versnellingsbak van een 1800D

3) Horen jullie de turbo opfluiten?? en wanneer komt ie ongeveer in?? Bij mij rond de 1750 rpm komt ie in, maar hoor m niet opfluiten. Alleen toen de voorpijp speling had op de turbo hoorde je m opfluiten.

4) Als ik in t donker in de koplampen van me achterligger kijk; behoorlijk doortrek, en de turbo inkomt, zie k m nogal wat roken (soort van wel doorzichtige mist zeg maar). Als k rustig rijdt niet. Hoe zit dat bij julie??

5) Als laatste: Wat is jullie verbruik?? Ik zit zelf op de 1:15 a 1:16 bij veel secundaire wegen rijden en kleine stukken snelweg. Toen de voorpijp speling op de turbo had zelfs 1:18 gedaan.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen

groeten,

Rob

BerichtGeplaatst: 30 okt 2005, 19:42
door jon
Het lijkt wel of je over mijn auto praat. 170 is niet overdreven, hij moet harder kunnen, zeker op de teller. 170 echte kilometers is geen afwijkende waarde. De turbo begint bij mij rond de 2000 toeren zo'n beetje mee te werken en door het open luchtfilter hoor ik hem fluiten. Dat verbruik lijkt me ook geen vreemde waarde. Ik heb het zelf nooit bijgehouden helaas.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 11:55
door Rob (Racekever)
Zijn wij nou echt de enige twee TD(I) rijders op dit forum ??? :? :?:

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 12:26
door jon
Misschien ben je binnenkort de enige... Maar echt veel 205 TDi-ers zijn er ook niet.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 18:32
door Rob (Racekever)
Dus er zijn maar weinig mensen met een 205 turbodiesel hierzo (zeg maar alleen nog wij tweeën :shock: )

Maar hoezo straks de enige?? Doet die van jou t nie meer?? of in de prak gereden???

En hoe zit/zat dat bij jou Jon, met t roken/roetuitstoot?? Is dat goed te zien achter je in de koplampen van je achterligger??

Heb/had jij trouwens ook een middendemper in je uitlaatpijp van je 205td (en zo ja weet je ook toevallig wat de functie daarvan is??), en weet jij misschien zo ofdat er een groot verschil zit tussen de eindempers van een 205D en 205TD, qua buisdiameter, en maximale doorstroom???

gr,

Rob

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 18:45
door jon
Mijne rijdt nog prima, maar ja, ik heb nu ook die Gentry...

Ik kan geen rook zien in de spiegel, ook niet met achterliggers. Hij rookt natuurlijk wel, maar niet overdreven veel. En wat de functie van die middendemper is: dempen natuurlijk. Een 205 diesel heeft geen middendemper maar een rechte pijp met alleen een vonkendover bij het spruitstuk. De diameter van de pijp van een Dturbo is ook groter dan die van een gewone diesel, maar volgens mij zijn de einddempers wel uitwisselbaar.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 01:23
door Rob (Racekever)
kijk daar heb ik wat aan als vergelijk. :mrgreen:

Wat mij n beetje zorgen baart is het feit dat k bij volgas accelereren wel wat (behoorlijk wat) mist zie als r in t donker of schemer een auto achter me rijdt. Overdag zie je da niet.

Dus k vertrouw de turbo nog steeds nie helemaal, maar zat te denken dat t roken komt omdat de turbo nie genoeg druk opbouwd als gevolg van een te grote restrictie in de uitlaatpijp. (T zou ook nog aan de brandstofpomp kunnen liggen evt). K heb namelijk m'n standaard 1800D demper gebruikt. Als ik de middendemper zou verwijderen, en een sportuitlaat plaats; remus, of zoiets. Dat zou dus beter voor de turbo zijn, dus meer lucht in cylinders, dus betere verbranding?? Maar wat zou het effect op geluid zijn?? vooral met die middendemper weg??

En Jon, had jij niet op jou oude xad (met de achteraf ingebouwde td-motor)een rechte pijp zonder middendemper?? hoe was dat met t geluid??

gr,

Rob

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 11:10
door jon
Dat geluid was prima. Niet harder dan met demper. Ik heb ook altijd het idee gehad dat die XAtD sneller was dan m'n Dturbo, maar dat kan ook aan het lagere gewicht hebben gelegen. Zo'n XAD is namelijk wel erg kaal standaard.

Groet, Jon.

td i

BerichtGeplaatst: 01 feb 2006, 22:49
door peugeot306gti
hey,

ik ben bezig met in mijn 309 een turbo diesel met intercooler te leggen

zal jullie op de hoogte houden van de topsnelheid en toerental +-

weten jullie mss nog ergens een servostuur instalatie voor 309 ?

grtz Yves

turbo diesel

BerichtGeplaatst: 26 feb 2006, 23:02
door 205cti(turbo-diesel)
hoi

ik heb een turbo diesel in mijn vriendin der cti gemaakt
die loop met een mi16 bak ongeveer 160 maar is in zijn 3 en 4 wel vlugger
het blokje det erin hangt heeft nu 77000 km gelopen en had een jaar geleden 44000km gelopen toen ik hem kocht.
deze rook ook als je hem op zijn pik trap.
ik heb pas geleden er een td voor onderdelen gekocht als je die op zijn pik trapte dan zagen je achterliggers helemaal niets meer bij een benz sprongen zijn lampen automatisch aan

gr edwin