Bij wet is het in Nederland inderdaad toegestaan om met gele verlichting rond te rijden. Zoals in de andere post omschreven is wit of geel voorgeschreven.
Interessant feitje; dat verschilt echter per Europees land. In Duitsland bijvoorbeeld mag het strikt genomen niet, maar rijdt men met niet-Duitse platen in een auto waarbij redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze nieuw met gele verlichting verkocht zou kunnen zijn wordt dat doorgaans gedoogd. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
In Frankrijk geld iets vergelijkbaars; daar is het overigens wel toegestaan voor auto's met een registratie datum van voor 1-1-1993. Maar goed, een agent van de Genademarie zal het heus niet opvallen bij bijvoorbeeld een 205, gezien deze auto van 1983 tot 1998 geleverd is. En voor voor de auto in kwestie is dat natuurlijk helemaal geen probleem.
Terugkomend op de gele overschuifkapjes; dit is hoe het bij halogeen verlichting ook ging bij nieuw levering in Frankrijk voor 1-1-1993. Dan hebben we het eigenlijk alleen over de H4 peertjes. In sommige instructieboekjes ziet men ze ook nog afgebeeld staan. Ik gebruik ze zelf ook in mijn 106jes en gek genoeg in de 605 (laatstgenoemde heeft H1 verlichting, maar de houders voor de kapjes zijn in het armatuur van de lichtunit gebouwd).
Vrijwel alle verkrijgbare H4 lampen hebben een soort krans onder het glas zitten wat de installatie van zo'n kapje bemoeilijkt en een deel van het grootlicht gloeidraad blokkeert. Maar niet getreurd, de simpele lampen van OSRAM hebben dat niet. Daarbij schuift men de metalenvoetje heel deugdelijk IN het voetje van de lamp, zo komt hij niet gemakkelijk los. Ik zal eens kijken of ik hier wat voorbeeld foto's van kan uploaden op een later moment.
Bosma verkoopt ze trouwens ook
https://lampengrossier.com/producten/50 ... l-501206cj