205xe 1.1 s6 en zuinig rijden

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205xe 1.1 s6 en zuinig rijden

Berichtdoor tome » 05 maart 2006, 08:45

heb sinds kort mijn eerste peugeot.
205 xe 11 uit 89 met s6 motor.
was in mijn oude susuki en nissan gewend om op te trekken naar bijv 50 in de drie en dan als hij die snelheid had over te schakelen in de vier.
moest het daarna harder, even terugschakelen.

wat zijnjullie ervaringen met verbruik van dit type en is hij geschikt om er zo mee om te gaan?
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Gilletti » 05 maart 2006, 11:56

Heb je een vier- of vijfbak? Ik vermoed het eerste.
Ik heb geen ervaring met deze motor/bak combinatie, maar zuinig rijden kun je ook horen. Aan het toerental van de motor kun je merken of je zuinig rijdt. Hoge toeren spreekt voor zich, maar je moet ook weer niet te vroeg opschakelen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor tome » 05 maart 2006, 15:06

ja is een vier versnelling.
ben zeer benieuwt wat ik eruit kan halen per liter
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Edzo » 05 maart 2006, 23:48

valt niet mee en niet tegen, alhoewel ik het idee heb dat ie iets zuiniger is als z'n opvolger met injectie. Ik schat zelf zo 1 op 15 a 16, maar dan moet je geen haast hebben. het verschil tussen 4 en 5-bak merk je alleen boven de 90 a 100km/u schat ik zo.

Mijn vriendin reed altijd flink rustig, maar ik nam 'm ook wel eens mee,
hij KAN 90 in z'n twee, hoor.
:mrgreen: wel even goed warmrijden vantevoren. :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tome » 06 maart 2006, 04:59

zag op autoweek en recensie van iemand die iets met aceton uithaald.
iets van 1 op de 400 of 4000 , dat moest je dan een tijdje volhouden en werd daarna steeds zuiniger.
vind zoiets altijd maar link, je weet nooit wat het met leidingen en slangetjes doet.
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor figlio del commesso » 06 maart 2006, 10:33

Wij rijden 1:18 met onze 1.1 S6 uit '88 (ook 4bak) als we voornamelijk op de snelweg zijn (snelheid dan rond de 110 op de teller). Met veel stadsverkeer rijden we 1:15. We rijden dan wel 'relaxed', dus niet met spinnende banden weg bij het stoplicht en wij schakelen vrij snel vaan de 4. (daar nodigt de auto ook wel toe uit).

Adios, JR
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Berichtdoor tome » 07 maart 2006, 08:17

dat ziet er dan goed uit lijkt mij.
:D
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor tome » 16 maart 2006, 12:09

update.
de olie was drop, het filter niet te lezen welk merk het ooit geweest was.
dat is dus vernieuwd.
de eerste echte kontrolle op verbruik lijkt nu op 1 0p 11 te zitten.
daar zit een rit op de snelweg tegen de 100km per uur en gewoon rustig binnenwegen en stadsverkeer.
hoop dat het al rijdende wat beter word
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Edzo » 17 maart 2006, 02:03

is het een korte-eindjes en lui rijden autootje geweest?
Dan kan hem even op z'n staart trappen zeker geen kwaad, worden ze zuiniger van, gewoon mooi warmrijden, en dan flink blazen, liefst ook een mooi eind snelweg, echt even doorrijden, met 130-140 km/uur. (ze kunnen ongeveer 155 , die 1.1 4-bakjes) eigenlijk zou je een eindje tegen volgas aanmoeten rijden, maar ja, dat is een beetje risico hier in nederland he.
Hierdoor blaas/verbrand je alle vuiligheid en roet even goed uit je blok, en uitlaat.
Als het goed is, is hij daarna zuiniger........

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tome » 17 maart 2006, 14:41

dag Dturbo
als ik nu eens 80 in de twee rijd, of drie?

heb verder geen idee hoe er mee gereden is, echt lui lijkt hij mij niet, wel onverzorgt.
we gaan gewoon proberen :D
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor JT » 17 maart 2006, 19:17

Dturbo schreef:Als het goed is, is hij daarna zuiniger........
Of Kapot! Sorry, kon het niet laten... :wink:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor MichelDV » 17 maart 2006, 19:19

JT schreef:
Dturbo schreef:Als het goed is, is hij daarna zuiniger........
Of Kapot! Sorry, kon het niet laten... :wink:


Je bent me net voor. :mrgreen:
Keep your eyes on the road and your hands up on the wheel.

uit Roadhouse Blues van The Doors.
Avatar gebruiker
MichelDV
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 25 sep 2004, 12:55
Woonplaats: Vlimmeren bij Turnhout

Berichtdoor Edzo » 17 maart 2006, 20:16

:mrgreen: :mrgreen: jongens, jongens, wel een beetje vertrouwen hebben in 'ons' merk he?

een 1.1 heeft het al niet zo zwaar, hetzelfde blok is diverse malen in een snellere en opgefoktere versie geleverd...... (tot 100 PK. uit een 1.4, ik geloof met dubbele Webers) dus ze kunnen wel WAT hebben hoor.

de 1.1 die wij hadden was ook lui, en het laatste jaar voor we hem kochten was er 1500 km. in gereden. Die hebben we ook rustig weer 'ingereden' . Niks aan de hand, terwijl er al bijna 2 ton op stond.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor MichelDV » 18 maart 2006, 10:45

Dturbo schreef::mrgreen: :mrgreen: jongens, jongens, wel een beetje vertrouwen hebben in 'ons' merk he?


Tuurlijk wel.

Onze eerste was een 1000cc in een 205je en die heeft ons nooit ofte nimmer in de steek gelaten tijdens haar reis van 287000 km op tien jaar tijd. Is toen verkocht met nieuwe keuring zonder opmerking voor 5000 BEF, omgerekend zo'n 125 Euro. Lig er soms nog wakker van. :cry:
Keep your eyes on the road and your hands up on the wheel.

uit Roadhouse Blues van The Doors.
Avatar gebruiker
MichelDV
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 25 sep 2004, 12:55
Woonplaats: Vlimmeren bij Turnhout

Berichtdoor tome » 20 maart 2006, 13:47

update.

na zo' n 300 km rijden, snelweg en stad is de uitslag nu 1 op 17,6
toppie :mrgreen:
had ik eerlijk gezegt niet verwacht van een europese auto.
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor joeriej » 22 maart 2006, 00:29

hehe,

mijn slee05 1.1 haalt de 165 ;) en dat vind ie fijn hehe nahja..
ik vind het fijn.

hij rijd zo ongeveer 1 op 14 of 15.
vaak snelweg enzo. wel weinig kleine stukjes,
en morgen ga ik voor de 183000 km :D
weer 400 km erbij knappen..

ze kunnen best wat hebben hoor..
www.joerie.nl in aanbouw al wel PICS!!!!
Avatar gebruiker
joeriej
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 dec 2004, 23:03
Woonplaats: zutphen

Berichtdoor Toysoldier » 11 dec 2006, 20:13

Die van mij, een 1.1 xe uit 86, 4 bak met 185000 op de teller... rijd 1 op 16 á 17.
Rijd rond de 165, harder durfde ik toen niet te gaan, terwijl hij wel nog een beetje trok.
Enige dat ik veranderd heb is een open luchtfilter.
Maargoed, 1 op 16 á 17 dus.
Maar als ik hem dus goed warm rijd, en dan flink op zn staart trap, dan word hij nog wat zuiniger? zou ik leuk vinden :)
Toysoldier
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 aug 2006, 20:48
Woonplaats: Urmond

Berichtdoor Edzo » 11 dec 2006, 20:35

Maargoed, 1 op 16 á 17 dus.
Maar als ik hem dus goed warm rijd, en dan flink op zn staart trap, dan word hij nog wat zuiniger? zou ik leuk vinden :)


Nou...al je goed gelezen hebt , is dat het verbruik wel ongeveer. Zuiniger zal-die niet echt worden hoor.

Dat truukje van mij was bedoeld voor het geval hij 1: 11 a 12 zou rijden, zoals die van Tome ook deed. Bij hem heeft het geholpen blijkbaar.

dusss.....deze reden heb je alvast niet meer, om 'm op z'n staart te trappen.... :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tome » 16 dec 2006, 13:25

we hebben nu zowat 13.000 km gereden, eigenlijk zonder enig mankement.
behalve wat lekkerij bij de achterklep, en van het open dak (dat nu dicht is met twee lagen duck tape).
enige minpuntje dat hij nu begint te krijgen is dat bij gebruik van de chook, of hoe noemen ze dat ding, en versnelt toerental ik bij een kruizing kom, gas loslaat en het toerental dan ineens omlaag schiet en hij afslaat.
maar dit is niet telkens zo, maar zo nu en dan.

maar voor de rest.
ben helemaal om van aziatische autoos naar deze europeaan.
echt sterk nr!
tome
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 04 maart 2006, 21:05
Woonplaats: Drachten

Verbruik

Berichtdoor Jules » 29 okt 2007, 13:16

Wisselende verhalen dus.

Mijn Peu 205 1.1 Jubilee uit september 1990 (5-bak) haalt niet veel meer dan 1 op 15. Ik geloof dat dit voornamelijk te maken heeft met mijn moeder, die het beestje vroeger alleen voor de boodschappen gebruikte. Daardoor staat de kilometerstand nu pas op bijna 140.000. In 17 jaar!

Ik rijd meestal 50 in z'n 4, 60 in z'n 5. Dan houdt de 1.1 zich rustig zonder ondertoeren te maken, heb ik 't idee. 'T is wel een prima studentenauto. Tegenwoordig, met een rustige rijstijl, haal ik toch wel iets meer, maar echt ver boven de 1:16 kom ik niet.

Binnenkort zal ik wat foto's posten. Deze week hard gewerkt aan het uiterlijk. ben benieuwd naar jullie reacties.
205 1.4 Generation (1998)
Jules
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 okt 2007, 16:28
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Bart-Peugeot » 29 okt 2007, 15:15

@Jules85:

Jij hebt ongetwijfeld een 1.1 met injectie. Deze is vele malen onzuiniger dan de 1.1 met carburatie die daarvoor geleverd werd.

Raar maar waar. Wil je zuinig rijden, neem dan een 205 met 1.1 TU motor, deze zijn geleverd van najaar 1987 (= modeljaar 1988) tot najaar 1989. Je herkent ze doordat er S6 op je kentekenbewijs staat.

Verder sluit ik me aan bij het stukje van: figlio del commesso

Ik kan zijn verhaal bevestigen, heb namelijk dezelfde auto gehad. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor figlio del commesso » 29 okt 2007, 16:28

Keertje de ECU resetten wil ook nog wel eens helpen. Onze XS reed nauwelijks 1:10. Inmiddels na een uitgebreid beurtje en de ECU resetten rijden we er 1:13 mee .. :?
Ik kan zijn verhaal bevestigen, heb namelijk dezelfde auto gehad.

Gehad ? Hij is toch wel goed terecht gekomen hè ?

Adios, JR
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Berichtdoor Bart-Peugeot » 29 okt 2007, 16:47

figlio del commesso schreef:
Ik kan zijn verhaal bevestigen, heb namelijk dezelfde auto gehad.

Gehad ? Hij is toch wel goed terecht gekomen hè ?

Jazeker, een collega gaat er nu mee rijden. Woon-Station verkeer. :-)

Hij heeft hem nu een week. Mocht hij hem weer kwijt willen (kan ik me niet voorstellen), dan koop ik hem terug. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Mark » 29 okt 2007, 20:37

Tank eens een paar keer BP Ultimate of gooi een goeie reiniger door de benzine (Wynn's of liever nog Forte). Als vervuiling ervoor zorgt dat je meer verbruikt dan nodig, kan dit helpen. Uh, nee, ik heb geen aandelen in genoemde bedrijven. Dit is sowieso een reclamevrij forum (zie mededeling onderaan de pagina).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor 0900-944 » 05 nov 2007, 14:27

Bart-Peugeot schreef:@Jules85:

Jij hebt ongetwijfeld een 1.1 met injectie. Deze is vele malen onzuiniger dan de 1.1 met carburatie die daarvoor geleverd werd.

Raar maar waar. Wil je zuinig rijden, neem dan een 205 met 1.1 TU motor, deze zijn geleverd van najaar 1987 (= modeljaar 1988) tot najaar 1989. Je herkent ze doordat er S6 op je kentekenbewijs staat.


Inmiddels heb ik sinds begin dit jaar de nodige kilometers gemaakt (voor studenten begrippen) in een 205 1.1 Accent met injectie (5-bak).
Daar heb ik wel 1:20 mee gereden (extreem rijden), maar met een normale rijstijl dan zit ik rond de 1:17.
Het eerste halfjaar heb ik alles uitvoerig bijgehouden en de eerste weken reed ik slechts 1:14, maar elke week werd dit beter totdat ik gemiddeld 1:17,5 reed met een record van 1:20.5.
Het is uiteraard afhankelijk van rijstijl, actiegebied (stad / snelweg etc.), maar ook van weersomstandigheden heb ik ontdekt.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Volgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten