door M. van der Meulen » 23 mei 2006, 15:21
En zeker als vastgesteld is dat het geluid inderdaad van je trommels afkomstig is. Je helpt meteen het remvlak op de trommel naar z'n ouwemoer als eventueel losrakende metalen delen tussen remschoen en remvlak terecht komen. Veroorzaakt meteen fikse krassen op een oppervlak dat juist glad, droog, vet- en krasvrij moet zijn. Bovendien is er kans dat je bij een noodstop niet over voldoende of over onevenredige remkracht links en rechts kunt beschikken, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Zorgen voor nieuwe trommelmoeren of twee naafmoeren zijn de kosten niet, en trommels uitbouwen is heel eenvoudig. Opkrikken, wielen d'r af, voorwielen blokkeren, ingeval van handrem op de achterwielen handrem d'r af, stofcup wegnemen, de oude naafmoeren en eventueel het buitenste lager verwijderen. Vervolgens kun je de trommels, al dan niet samen met het buitenste lager, aantrekken. Sommige merken hebben op de voorkant van de trommels nog een extra bevestigingsschroef!
Als de trommels even blijven vastzitten kun je ze met een kleine hamer en b.v. een stevige houten tentharing meestal wel lostikken, of met behulp van een grote schroevendraaier (voorzichtig rondom) loswrikken. Trommel is van gietijzer, dus er niet met grof geweld op los beuken. Denk om de positie van de wiellagers en de lagerborgring bij het afnemen.
Hoe het binnenwerk van je remtrommel eruit hoort te zien kun je vinden in een Vraagbaak of andere technische handleiding, ook welk type remschoenen gemonteerd moet zijn. Tref je als binnenwerk één roestige vieze bende aan monteer dan meteen nieuwe spullen, de ankerplaat reinigen / ontroesten en de remcylinders en stofcups controleren. Met behulp van een assistent die een paar keer het rempedaal voor je intrapt kun je de zuigerwerking vaststellen. Zonodig reviseren of nieuwe monteren. Het remvlak op de trommel hoort schoon, vet- en krasvrij te zijn, eventueel kun je controleren of de trommeldikte nog aan de in de Vraagbaak genoemde specificaties voldoet. Na montage van nieuw binnenwerk, zonodig opnieuw invetten van de lagers, de trommel weer aanbrengen en de lagerspeling afstellen. Een nieuwe naafmoer gebruiken is meestal voorschrift, vooral als bij demontage de beschadiging te groot is. Bij eventueel vervangen van de remolie het systeem ontluchten. Een aantal keren op de rem trappen voor je de weg opgaat. Het systeem moet eerst weer goed z'n werk doen! Bij handrem op de achterwielen zal het nodig zijn de handrem opnieuw af te stellen. Zie de specificaties.
Achterremmen zijn uiterst belangrijk omdat een goede werking, samen met de remkrachtbegrenzer welke afhankelijk is van de belading, ervoor moet zorgen dat je niet onverwachts een keer achterstevoren komt te staan of de achterkant van de wagen uitbreekt. Voorremmen vangen de bulk van het wagengewicht op, de achterremmen zorgen voor een goede verdeling en dosering van je totale remvermogen en moeten de auto in het rechte spoor houden.
Als geheel van voldoende belang een probleem hieraan uiterst serieus te nemen dacht ik, ga je ermee aan de slag, doe beide zijden in één keer! Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73