Een klap bij het achteruitrijden, wanneer ik rem (309)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Een klap bij het achteruitrijden, wanneer ik rem (309)

Berichtdoor Dutchdundee » 15 mei 2006, 13:45

Hallo,

Ik heb een Peugeot 309 XL 1.4 Profil van dec 1990. Deze rijd perfect, ik heb alleen een probleem bij het achteruit rijden. Iedere keer als ik achteruit rij hoor ik een harde klap als ik op mijn rem trap. Weet iemand waardoor dit kan komen?
Dutchdundee
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 mei 2006, 13:26
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor jon » 15 mei 2006, 14:01

Hmm... Loszittende remvoering in de trommels achterin? Ik weet 't niet.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor irian paul » 15 mei 2006, 16:02

een soort BOENG?!?!?!

dat is volgens mij dat de remblokjes voor naar boven klappen.

zitten altijd onderin de remklauw maar als je achteruit rijd dan schuiven ze de andere kant op, wat bij mijn oude 205je ook altijd zo'n klap bewerkstelligde :mrgreen:
Volvo V70 2.5 1999
Peugeot 205 1.3 Rallye Te Koop
Peugeot 204 Berline
Avatar gebruiker
irian paul
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 08 feb 2006, 14:00
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor 403B-1963 » 15 mei 2006, 18:03

Hallo,

Ik heb ook bij mijn 2 309's die ik ooit in een eerder leven heb gehad een soortgelijk iets gehad.
Daar kwam bij als ik de eerste keer remde als ik weer vooruit reed dat hij ook een klap gaf en verder niet meer. Behalve als ik weer eens achteruit gereden had , dan begon alles weer van voren af aan.

Oorzaak een gebroken remschoen. Iets te lang mee doorgereden en te dun geworden en toen gebroken.

Even kijken of dit ook bij jou het geval is.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 mei 2006, 18:15

Dat zal het inderdaad zijn. Nu heb ik op m'n BX geen remtrommels, maar vier schijfremmen. Het klappende geluid is resultaat van voornoemde achterwaartse rembeweging. Betekent in elk geval dat je remblokken niet "vastplakken" in de remklauw. Het klapeffect kun je enigszins verhelpen door de remblokjes uit te bouwen, de raakvlakken met remzuiger(s), remklauw en bevestigingmechanisme met een koperborstel of niet te harde staalborstel schoon te maken en daarna (zuinig!) in te vetten met kopervet. Zorg ervoor dat de remvoeringen en -schijven niet met vet in aanraking komen, dus werk met schone handen en gereedschap! Ook de remklauw zelf op deze manier reinigen en schoonblazen. Eventueel nieuwe klemmen of pennen monteren als deze in niet al te beste staat meer zijn.

Mijn P104 heeft achter wél remtrommels, maar deze hebben geen last van bijgeluiden bij het remmen na achteruitrijden. Hoort ook niet zo te zijn dacht ik, anders zou ik zeker de trommels eens demonteren om de staat van de remschoenen en de bevestiging daarvan te controleren. Wellicht kun je het online Haynes Manual raadplegen voor de details. Kun je meteen controleren of überhaubt de juiste blokjes gemonteerd zijn.

Succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Dutchdundee » 22 mei 2006, 18:50

Bedankt voor de tips! Ik heb mijn 309 net gekeurd, en de klap maakte niet uit voor de APK. Zelf ben ik niet zo technisch, dus ik laat remtrommels voorlopig nog even met rust.

Groet Marcel
Dutchdundee
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 mei 2006, 13:26
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor figlio del commesso » 23 mei 2006, 13:55

Het is mijn persoonlijke mening, maar dit kan ik echt niet begrijpen. Je remmen horen geen 'klap' te geven. Met je remmen neem je toch geen enkel risico ?? APK gekeurd zegt ook niks, dat is slechts een momentopname waarbij je vertraging wordt gemeten en een visuele inspectie gedaan wordt.

Ik zou hier snel naar kijken, dit lijkt inderdaad op een losse/gebroken remschoen.

Adios, JR
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Berichtdoor Jeetje » 23 mei 2006, 14:01

Ik deel je mening, hoor!

Met je ankers moet je geen risico's nemen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 mei 2006, 15:21

En zeker als vastgesteld is dat het geluid inderdaad van je trommels afkomstig is. Je helpt meteen het remvlak op de trommel naar z'n ouwemoer als eventueel losrakende metalen delen tussen remschoen en remvlak terecht komen. Veroorzaakt meteen fikse krassen op een oppervlak dat juist glad, droog, vet- en krasvrij moet zijn. Bovendien is er kans dat je bij een noodstop niet over voldoende of over onevenredige remkracht links en rechts kunt beschikken, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Zorgen voor nieuwe trommelmoeren of twee naafmoeren zijn de kosten niet, en trommels uitbouwen is heel eenvoudig. Opkrikken, wielen d'r af, voorwielen blokkeren, ingeval van handrem op de achterwielen handrem d'r af, stofcup wegnemen, de oude naafmoeren en eventueel het buitenste lager verwijderen. Vervolgens kun je de trommels, al dan niet samen met het buitenste lager, aantrekken. Sommige merken hebben op de voorkant van de trommels nog een extra bevestigingsschroef!

Als de trommels even blijven vastzitten kun je ze met een kleine hamer en b.v. een stevige houten tentharing meestal wel lostikken, of met behulp van een grote schroevendraaier (voorzichtig rondom) loswrikken. Trommel is van gietijzer, dus er niet met grof geweld op los beuken. Denk om de positie van de wiellagers en de lagerborgring bij het afnemen.

Hoe het binnenwerk van je remtrommel eruit hoort te zien kun je vinden in een Vraagbaak of andere technische handleiding, ook welk type remschoenen gemonteerd moet zijn. Tref je als binnenwerk één roestige vieze bende aan monteer dan meteen nieuwe spullen, de ankerplaat reinigen / ontroesten en de remcylinders en stofcups controleren. Met behulp van een assistent die een paar keer het rempedaal voor je intrapt kun je de zuigerwerking vaststellen. Zonodig reviseren of nieuwe monteren. Het remvlak op de trommel hoort schoon, vet- en krasvrij te zijn, eventueel kun je controleren of de trommeldikte nog aan de in de Vraagbaak genoemde specificaties voldoet. Na montage van nieuw binnenwerk, zonodig opnieuw invetten van de lagers, de trommel weer aanbrengen en de lagerspeling afstellen. Een nieuwe naafmoer gebruiken is meestal voorschrift, vooral als bij demontage de beschadiging te groot is. Bij eventueel vervangen van de remolie het systeem ontluchten. Een aantal keren op de rem trappen voor je de weg opgaat. Het systeem moet eerst weer goed z'n werk doen! Bij handrem op de achterwielen zal het nodig zijn de handrem opnieuw af te stellen. Zie de specificaties.

Achterremmen zijn uiterst belangrijk omdat een goede werking, samen met de remkrachtbegrenzer welke afhankelijk is van de belading, ervoor moet zorgen dat je niet onverwachts een keer achterstevoren komt te staan of de achterkant van de wagen uitbreekt. Voorremmen vangen de bulk van het wagengewicht op, de achterremmen zorgen voor een goede verdeling en dosering van je totale remvermogen en moeten de auto in het rechte spoor houden.

Als geheel van voldoende belang een probleem hieraan uiterst serieus te nemen dacht ik, ga je ermee aan de slag, doe beide zijden in één keer! Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Idranor » 22 jul 2006, 11:27

Ik heb met mn 305 precies hetzelfde, en hoorde laatst van een ex-104rijder dat hij het euvel ook kende van vroeger. Bij mij trad het op vanaf het moment dat de remmerij was vervangen: nieuwe schijven, blokken en klauwen en een nieuwe remcilinder. Ik heb begrepen dat het gewoon een Peugeot-geluidje is.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Knutselsmul » 15 aug 2006, 19:34

Hallo,

ik ben nieuw hier, maar heb inderdaad hetzelfde 'probleem' met mijn 309 uit '92. Alleen is het geen harde klap maar eerder een duidelijk hoorbare tik, en alleen aan de rechterzijde vóór. Is gekomen sinds ik de blokken heb vervangen. Maar aangezien ik niks kan ontdekken, neem ik aan dat het inderdaad het verschuiven van de remblokken in de klauwen is.

Groeten, Ivo
_|" |\/| |_| |_
Knutselsmul
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 aug 2006, 18:26
Woonplaats: Waspik

Berichtdoor Dutchdundee » 06 dec 2006, 22:09

Ik heb sinds gisteren twee nieuwe remschijven, en blokken op mijn 309. Of het nu aan de blokken of aan de remschijven heeft gelegen weet ik niet, maar de harde klap is gelukkig verledentijd.
Dutchdundee
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 mei 2006, 13:26
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Edzo » 07 dec 2006, 00:02

bij een bepaald type remblokken (of het nou Girling of Bendix is, ben ik even kwijt,) heb je van die anti-rammelveertjes. lijkt op een soort half-uitgevouwen paperclip. Die moeten goed gemonteerd zitten, ik geloof dat het wel mogelijk is om ze fout te monteren, of zelfs te vergeten. Hierdoor gaan de blokjes te los zitten, en kunnen ze geloof ik inderdaad naar boven en beneden schuiven.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 dec 2006, 12:54

Edzo schreef:bij een bepaald type remblokken (of het nou Girling of Bendix is, ben ik even kwijt,) heb je van die anti-rammelveertjes. lijkt op een soort half-uitgevouwen paperclip. Die moeten goed gemonteerd zitten, ik geloof dat het wel mogelijk is om ze fout te monteren, of zelfs te vergeten. Hierdoor gaan de blokjes te los zitten, en kunnen ze geloof ik inderdaad naar boven en beneden schuiven.

Even aanvullen: :lol:

Bendix heeft losse veertjes.
Girling heeft veertjes aan de blokken zitten (v-vorm).
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Bert » 07 dec 2006, 23:22

er zou ook nog speling op de geleidepennen van de remklauwen kunnen zitten ( dat probleem had ik bij een 305 die ik gehad heb).
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Daniël » 08 dec 2006, 11:05

Ik heb hetzelfde, is mij sinds kort opgevallen: als ik achteruit rijd en rem, hoor ik achter 'klonk'. Zal eens kijken of mijn remklauwen nog goed vastzitten als het een keertje ophoudt met regenen.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Bert » 08 dec 2006, 15:16

bij de 504 moet je het meer zoeken in de remblokken, want die remklauwen hebben geen geleidepennen. :?
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Daniël » 08 dec 2006, 21:22

Een paar maanden geleden hoorde ik tijdens het rijden opeens onbestemde herrie linksachter. Bleek mijn remklauw volledig los te liggen: beide schroeven waren met de noorderzon vertrokken. :shock:
Sindsdien check ik met enige regelmaat of mijn remklauwen nog vastzitten. :roll:
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Bert » 09 dec 2006, 11:12

misschien kun je ze beter vastzetten met gebruik van "moervast" dat is een soort loctite je krijgt het alleen iets makkelijker los. Maar het voorkomt wel dat bouten en moeren zomaar losgaan.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron