Hallo Allen,
De ouders van mijn vriendin hebben een 107. Na enige tijd kwamen we erachter dat er lekkage was in de kofferbak. Gingen de winterbandjes eronder zetten en kwamen er toen achter dat er wat vocht in de kofferbak lag toen we de krik wouden pakken (gelukkig was het nog minimaal en niet zoals in sommige gevallen dat de reservewielkuip vol ligt of de hele achterbank al vol getrokken is met vocht en alles aan het schimmelen is gegaan). In het begin was er ook al ooit lekkage geweest omdat bij aanschaf van de auto parkeersensoren waren gemonteerd. de eerste gedacht was dat het daar ook weer zou lekken, na enig onderzoek met een gieter. bleek het toch op een andere plekken te lekken.
Aan het googelen gegaan en kwam de volgende website tegen.
De conclusie was dat het lekte bij het linker achterlicht en en bij de overdruk roosters achter de bumper (rubbers verteren). Na informeren bij de dealer bleek dat er geen lossen rubbers konden gekocht worden voor deze roosters, maar dat je kompleet nieuwe moest kopen. dit heeft geresulteerd in de volgende reparatie. zie foto's bijlage. (voor demontage handleiding zie link in de bovenstaande tekst)
1. achterlichten en bumper demonteren. (wees heel voorzichtig met de kunststof schroefjes die de bumper vasthouden bij de wielkast en bij het lostrekken van de bumper uit de klips boven de wielkasten en met de draad naar de kentekenverlichting deze is niet erg lang)
2. roosters kapotte rubbers ( een randje kit in de roosters gelicht en hier de rubber in gedrukt)
3. roosters er weer ingedrukt en afgekit. (niet zoals in de link compleet dicht gekit, maar alleen de randen bij de rubbers)
4. geen foto van gemaakt, maar ook de plekjes waar de schroefjes van de achterlichten ingaan dicht gemaakt met kit. en ook alle andere rubbertjes en plastic klippjes die in de carrosserie zitten achter de achterlichten afgekit.
5. geen foto van gemaakt, maar doorvoer rubber van de kentekenplaatverlichting (ook parkeersensoren) afgekit.
Na dit gedaan te hebben heeft het die nacht behoorlijk geregend en alles was de ochtend erna helemaal droog. eind goed algoed.
benodigdheden:
- kruiskop schroevendraaier
- doplsleuteltje voor los halen achterlichten.
- tube kit, wij hebben een Polimax van Patex kit gebruikt (dicht goed af hecht op alle ondergronden en blijft flexible)
wij zijn er met zijn tweeën ongeveer anderhalf uur mee bezig geweest.
Iedereen succes met het oplossen van dit probleem.