Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 13 apr 2016, 12:19

Beste,

De 206 Gentry 2001 van mijn zoon heeft kuren.

Waar kan ik het relais vinden dat de koelventilator aanstuurt.

Als de wagen koud is loopt deze normaal bij het bereiken van een temperatuur van 90 graden gaat het mis. Het lijkt wel of de koelventilator in stand 1 niet wil starten (het voltage val dan ook iets terug). Vermoedelijk verstoort het de electronica en gaat de wagen op 2 of 3 poten lopen. Motormanagement lampje licht op en piept. Motor weer onder 90 graden dan loopt alles weer normaal.

Uit laten lezen van alles mis bobine/injector.....
Maar koud is alles in orde dus bobine OK en injectoren OK.
Stekker van de temperatuur meter (bij de thermostaat) starten dan springt de koelventilator direct aan met veel geloei (stand 2). Dus koelventilator OK.

Is het terecht dat het relais verdacht is ?

Verlang weer terug naar de 504.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor jerilo » 13 apr 2016, 16:55

Als het goed is zit de weerstand van de koelmotor achter de bumper. Als je door het rooster heen kijkt in de bumper zie je hem al zitten, gaan ook regelmatig kapot en dan doet inderdaad de 1e stand het niet meer.

Ik vermoed dat er toch een injector kapot is. De weerstand kan geen storingen geven op de bobine of injector.
Injectors of bobine gaan vaker kapot. Meestal injector 4e cilinder (distributiekant).
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 13 apr 2016, 17:09

De weerstand heb ik gezien. Maar krijg je die er ook uit zonder het front te demonteren?
Is er dan ook nog sprake van een (groen) relais. Heb al wat afgespeurd en soms zie je relais (groen blokje) op foto's.

Is de werking van de injector afhankelijk van de motortemperatuur ? Als de wagen koud is loopt de motor keurig op 4 poten.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor jerilo » 13 apr 2016, 21:55

Ons lukt het om de weerstand te verwijderen met bumper gemonteerd. Relais is bij ons nog niet voorgekomen. Injector kan bij een bepaalde tempetatuur inwendig kortsluiting maken. Maar ook een bobine.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 14 apr 2016, 19:57

Zit te zoeken en te zoeken op het internet maar wat is de werking eigenlijk van de weerstand ?
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor jerilo » 14 apr 2016, 23:17

Heel simpel, het woord zeg het al. Het is een weerstand die zorgt ervoor dat de stroom naar de koelfan veranderd. Hierdoor heb je een lage en een hoge snelheid van de koelfan. Spanning=stroom×weerstand (U=I×R) de wet van ohm.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 15 apr 2016, 10:14

De weerstand zit in de behuizing van de koelventilator maar waardoor verandert de weerstand. Wat zorgt er voor dat de weerstand wijzigt.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 15 apr 2016, 18:46

een (meestal) tweetal relais. die relais bevinden zich in het fanhuis, vaak achter een kapje dat van voren te openen is (vergelijkbare drukkers als die waarmee de grille op t fanhuis zit bevestigd. voorbumper verwijderen is aan te raden om er bij te kunnen.

De stekkers van de relais willen nogal eens hard en broos geworden zijn (kans op kabelbreuk!)

is dit een model met airco? die worden namelijk anders aangestuurd (ook icm koeling voor de airco)
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 17 apr 2016, 10:16

De 206 is voorzien van een airco en in de koelventilator behuizing heb ik geen klepje/deksel gezien.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 17 apr 2016, 19:54

hij zit er echt, direct naast de koelvin zelf, zegmaar boven de claxon en links boven de koelvin-weerstand
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 17 apr 2016, 21:34

Afbeelding
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 17 apr 2016, 23:19

Net even wezen kijken en inderdaad ik zie het deksel zitten. Onderzoek deel 3 gaat morgen beginnen.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 19 apr 2016, 14:06

en? oplossing gevonden?
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 19 apr 2016, 14:29

Ben nog bezig.
Vanmorgen op de sloop een bobine, een inspuitrail met 4 injectoren (ziet er goed uit met goeie o-ringen) en twee relais 12V-35A-03531 gehaald.
Andere bobine (van 2009 uit een 1.4 met airco van 2002) er in gezet. Geen soelaas rond 90 graden schiet de storing er weer in.

Volgende stap vanavond dan wordt de injectie vervangen.

Zie erg op tegen het demonteren van de voorkant dus vandaar eerst de bobine en injectie.

Bij de 206 sloper zat er een hoop ellende achter de klep naast de ventilator. Veel groene aanslag op het relais en zelfs 1 aansluiting een beetje weggebrand. Een stoomdraad was voor een flink stuk weg veranderd in groen poeder.

Wordt vervolgd dus.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 19 apr 2016, 15:26

ja, dat is hierboven al eerder beschreven door mij ;)

demonteren van de bum0er stelt echt niets voor... kost je een half uurtje max.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 19 apr 2016, 15:34

Voor de bumper demontage heb ik al een beschrijving gevonden. Is te doen, lijkt mij.... maar liever niet met al die vastzettertjes, die afbreken.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor willem_jacobs » 19 apr 2016, 16:01

de enige clips die wel eens willen breken zijn die van de zijkanten van de grille... de rest bestaat uit simpele bouten en moeren

(moertjes dopje10 aan de zijschermen, en een aantal torx bouten in de bumperbalk...)
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Hulp gevraagd Peugeot 206 probleem

Berichtdoor Peu204 » 19 apr 2016, 20:15

Opgelost !

Met dank aan de hulpverleners. Heb de complete injectorrail van de sloper er in gezet. Flink warm laten lopen en geen storing "Motormanagement met gepiep" meer. Bij de pootjes van injector 4 was er wat corrosie/aanslag te zien .

Stand 1 koelventilator gaat nog steeds niet aan maar dat is van latere zorg.

Weer wat geleerd ben nu specialist bobine in- en uitbouwen. Het vervangen van een injector is nu een makkie.
Zoonlief tuft weer rond met de 206 Gentry.

Het volgende filmpje heeft ook wel geholpen.

https://www.youtube.com/watch?v=mvADpTO ... 33.5148726
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten