106 Gaat moeilijk in de versnelling...

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

106 Gaat moeilijk in de versnelling...

Berichtdoor e de grood » 14 jun 2020, 14:03

Onze nog heel mooie 106 1100cc benzine uit 2002 heeft een probleem onder de pook. Hij gaat moeizaam in zijn één, maar ook in de achteruit. Dacht aan koppelingsplaat, heb die vernieuwd en dat was toch hard nodig. Maar denk nu: had ik er niet tegelijk een andere bak in moeten zetten? Want nwe koppeling heeft niet geholpen. Zijn het toch de synchromesch die versleten zijn? Of licht het aan de schakelstangen? Vooral die met de grote rubber bal is niet meer fris. Maar kan dát maken dat hij zo moeilijk schakelt?
Kortom: is er iemand die mij wijzer kan maken? Met name: wat is de procedure om de oorzaak hier te achterhalen?
Dank voor reacties alvast.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 106 Gaat moeilijk in de versnelling...

Berichtdoor jerilo » 15 jun 2020, 08:20

schakelstangen schoonmaken en opnieuw een likje vet geven, en dan vooral die grote zwarte bal, doet al wonderen. Koppelingskabel nog goed?
Als het goed is is dat een zelfstellende kabel en als deze versleten is dan trap je ook de koppeling niet helemaal meer in.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 106 Gaat moeilijk in de versnelling...

Berichtdoor e de grood » 24 jun 2020, 23:31

Deze heeft een gewone koppelingskabel, niet zelfstellend. Heb ik goed afgesteld maar maakte geen verschil. Stangen invetten ga ik nog doen. Die bal ook, maar wat mij vooral opvalt is dat die rubber bal veel speling heeft. Denk er over om dat hele ding te vernieuwen. Maar ben een beetje beschroomd omdat het toch ook nog altijd iets heel anders kan zijn: versleten synchromesch? Hoe kom je daar achter?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 106 Gaat moeilijk in de versnelling...

Berichtdoor tim1993 » 25 jun 2020, 09:02

Olie aftappen, zie je vanzelf of er ijzer in zit. Let wel dat bakken van PSA gewoon ruk zijn en nooit goed schakelen.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten