306 xtdt motor, zlefde als 205 en 405 td?

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 xtdt motor, zlefde als 205 en 405 td?

Berichtdoor m&m » 18 maart 2006, 22:12

Hallo,

Is de motor die in een 306 zit (xtdt) hetzelfde als in een 205/309/405 zit? Zat even op ebay duitsland te kijken, en daar werd het in 1 adem genoemd.

Ben benieuwd..

b.v.d.

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Edzo » 18 maart 2006, 23:19

ik denk dat het hetzelfde blok als de 405 betreft? dat is een 1900 met turbo en intercooler.
de 205 is een 1800 met turbo, zonder intercooler,
de 309 is geloof ik een 1900 met turbo, maar zonder intercooler.

beetje ingewikkeld allemaal, de 1800 is een XUD7(T) en de 1900 is de XUD9(T)
Het zou kunnen dat ze in Dld. onder dezelfde noemer vallen, want daar was de motorisering iets anders als in de NL-versies.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor m&m » 19 maart 2006, 10:48

Dturbo schreef:ik denk dat het hetzelfde blok als de 405 betreft? dat is een 1900 met turbo en intercooler.
de 205 is een 1800 met turbo, zonder intercooler,
de 309 is geloof ik een 1900 met turbo, maar zonder intercooler.

beetje ingewikkeld allemaal, de 1800 is een XUD7(T) en de 1900 is de XUD9(T)
Het zou kunnen dat ze in Dld. onder dezelfde noemer vallen, want daar was de motorisering iets anders als in de NL-versies.

groeten, Edzo


Zou dus betekenen dat je een onderblok van een XUD9 zou kunnen gebruiken, en de kop,turbo en brandstofpomp weer over kan zetten.
Of zouden de zuigers weer net iets anders zijn?

Zag er 1 goedkoop staan, maar die heeft al 6 ton op de klok.. :!: Daar heb ik verder geen probleem mee, als ik maar even weet wat voor blok er in zit :)
Meen ook al gelezen te hebben dat ze de 205 td ombouwen tot "tdi"

b.v.d.

groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Edzo » 19 maart 2006, 11:56

Zou dus betekenen dat je een onderblok van een XUD9 zou kunnen gebruiken, en de kop,turbo en brandstofpomp weer over kan zetten.


is een twijfelachtige optie, aangezien het onderblok van de XUD9 zuigdiesel wel anders is. Zuigers van de turbodiesel worden extra olie-gekoeld, die optie heeft de gewone diesel niet. Ook meen ik wel eens gehoord te hebben dat de krukas/drijfstang lagering anders is.
En ALS je al zoiets zo proberen, dan zo ik geen blok pakken met 6 ton erop.
Hij gaat aardig meer op z'n donder krijgen met een turbo erop.

Een 205 met intercooler is een eitje, gewoon het inlaatspruitstuk en intercooler van een 405 erop, luchtfilterslang aanpassen, en klaar ben je. Er moet dan wel een sjonnie-luchthapper op de motorkap.
Maar wil je dat dit effect heeft, dan moet je wel de brandstofpomp bijregelen(opvoeren) of dat zo simpel is, weet ik niet.

groeten, Edzo

PS: er schiet me nog een andere versie turbodiesel te binnen: Die van de Citroen BX , dat is een 1800 met turbo en met intercooler.

EDIT: pardon, de 309 is wel een 1800, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht. Alleen de kop is weer anders dan die van een 205 dturbo.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 19 maart 2006, 13:23

Ster-pingel start
Jon, Dturbo en M&M, voor al uw uitbreidingen en verbeteringen op uw
Peugeot Diesel
RTL-reclameblokpingel einde
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 19 maart 2006, 14:13

nou ja,...zeg.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor m&m » 19 maart 2006, 15:34

Dturbo schreef:
Zou dus betekenen dat je een onderblok van een XUD9 zou kunnen gebruiken, en de kop,turbo en brandstofpomp weer over kan zetten.


is een twijfelachtige optie, aangezien het onderblok van de XUD9 zuigdiesel wel anders is. Zuigers van de turbodiesel worden extra olie-gekoeld, die optie heeft de gewone diesel niet. .


Okay duidelijk.
De xtdt heeft er al bijna 6 ton op, hoeft ook maar een appel en een ei te kosten in vergelijking tot wat ze op de markt doen..
Toen dacht ik dat wellicht een xud9 blok te kunnen gebruiken om hem op te frissen.

Kan natuurlijk dan ook gaan kijken voor een bx turboD blok om in mijn 405 commercial te hangen. Begin een beetje veel te verlangen naar ietswat meer vermogen.. :wink:
die 55 euro wegenbelasting per kwartaal blijft me nog steeds weerhouden een overstap te maken..
Laatst bijgewerkt door m&m op 10 mei 2006, 17:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Darlmat » 10 mei 2006, 17:26

205 = 1800
in 405 hebt ge beide, eerste versies waren 1800, daarna 1900
Avatar gebruiker
Darlmat
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 16 sep 2004, 10:04
Woonplaats: Belgium

Berichtdoor m&m » 10 mei 2006, 17:39

Darlmat schreef:205 = 1800
in 405 hebt ge beide, eerste versies waren 1800, daarna 1900


Bedankt voor de reactie, heb inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en een XM 2.5td gekocht..
De 405 commercial blijft er nog mooi even bij

Groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten