306 XND slaat niet af.

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 XND slaat niet af.

Berichtdoor Brownie » 21 maart 2006, 18:23

De titel klinkt positief, maar niets is minder waar. Als ik de contactsleutel terugdraai, slaat de auto niet af. Ik heb daar dan de 5e versnelling voor nodig, niet echt charmant. Maar radio blijft ook aan terwijl die normaal met het startslot ook uit gaat. Ik vermoedt daarom dat het startslot het laatste tikje terug gewoon niet doet.

Hoe werkt het stilzetten van een dieselmotor eigenlijk? Zou ik nu een nieuw startslot erin moeten zetten? Of kan het probleem ergen anders zitten? Kan ik de auto ook iets charmanter stilzetten? Bijvoorbeeld handmatig afknijpen van de brandstof, zoals met een (oudere) trekker gebruikelijk is.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2006, 18:42

Ah, chronisch grapje van Peugeot (de diesels dus) Er zit een stopklep op de brandstofpomp, die stroom moet hebben om de toevoer te openen. Er staat dus tijdens bedrijf continu stroom op. als je het contact afzet, gaat de stroom eraf, en hoort hij dicht te gaan. Als-ie dat niet meer doet, is hij stuk, dat komt veel voor, bij de XUD serie. zeker als een auto zo rond 3 ton zit, is dit te verwachten.
De enige oplossing is (geloof ik) een andere erindraaien. (nieuw/gebruikt)
Klusje van niks, maar een nieuwe is niet goedkoop.
Zit aan de bestuurderskant van de pomp, vanbovenaf ingedraaid. Er loopt 1 draadje heen, zit met een moertje bovenop vastgeschroefd.

Groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 21 maart 2006, 18:51

Dturbo schreef:Ah, chronisch grapje van Peugeot (de diesels dus) Er zit een stopklep op de brandstofpomp, die stroom moet hebben om de toevoer te openen. Er staat dus tijdens bedrijf continu stroom op. als je het contact afzet, gaat de stroom eraf, en hoort hij dicht te gaan. Als-ie dat niet meer doet, is hij stuk, dat komt veel voor, bij de XUD serie. zeker als een auto zo rond 3 ton zit, is dit te verwachten.
De enige oplossing is (geloof ik) een andere erindraaien. (nieuw/gebruikt)
Klusje van niks, maar een nieuwe is niet goedkoop.
Zit aan de bestuurderskant van de pomp, vanbovenaf ingedraaid. Er loopt 1 draadje heen, zit met een moertje bovenop vastgeschroefd.

Groeten, Edzo


Zoiets vermoedde ik al, maar ik betwijfel of die stopklep stuk is aangezien de radio ook stroom blijft krijgen als de auto niet meer op contact staat. Of zou hij deze stroom ook via die kapotte klep kunnen krijgen? Overigens kijgt de radio niet veel stroom. Als ik de brandstofverwarming aanzet, gaat de radio alweer uit (zij zitten beiden op dezelfde draad vanaf mijn contactslot). Op contact doen ze het allebei tegelijk.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2006, 18:57

Is dat ook ineens, dan? met die radio?

gewoon auto van contact af, en op de stopklep meten, als je daar dan nog 12V meet is er iets mis met je contactslot of stroomdraden. Ik denk dat je dat het eerst moet proberen.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 21 maart 2006, 18:59

Ja dat radioprobleem kwam tegelijk met het niet afslaan.

Ik zal vanavond in elk geval die klep doormeten.

Bedankt,

Bram
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2006, 19:03

misschien heb je wat rare zwerfstromen door die brandstofverwarming?? Ik doe maar een suggestie.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 22 maart 2006, 11:14

Zoiets denk ik. In elk geval krijgt de brandstofklep stroom op de goede momenten en geen stroom als hij van contact af is. Deze zal dus defect zijn lijkt me.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor JT » 22 maart 2006, 19:17

Als ik het zo lees, dan denk ik, ergens krijgt het circuit dat zonder sleutel in contact geen stroom krijgt, nu wel stroom.
Iets met de diesel, radio, nog meer?
Sluiting in zekeringenkast? Misschien contactslot dat de stroom niet "afschakelt"? ... ?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Brownie » 23 maart 2006, 16:49

DTurbo bedankt.

Klep was inderdaad stuk. Vanmiddag een nieuwe erin gedraaid en alles werkt weer normaal. Voor 30 euro was ik klaar.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 23 maart 2006, 21:35

:wink: graag gedaan hoor! Tot ziens bij het volgende bakkie koffie!

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten