PRV V6 "Douvrin V6"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor Harrie » 02 sep 2009, 23:04

sinds 1974 kennen we de fantastische V6 motor, ook wel PRV V6 genoemd omdat het een project was van Peugeot, Renault en Volvo.
Daarvoor werd een nieuwe fabriek gebouwd in Douvrin, vandaar de bijnaam Douvrin V6.
De motor deed bij Peugeot als eerste dienst in de 504 coupé en cabriolet V6, en sinds 1975 in de 604 V6 SL.
Bij Renault in de R 30, de Alpine A 310, en bijvoorbeeld in de GMC De Lorean, de sportcoupé met RVS carrosserie.
.
Deze V6 heeft een zéér kenmerkende loop en geluid, een soort onregelmatigheid die je hoort..
Dat wordt veroorzaakt door de blokhoek van 90 graden in combinatie met de stand van de kruktappen op de krukas, 120 graden.
Zo ontstaat een "onregelmatige" loop, er heerst even in tijd geen arbeidsslag nadat 2 cylinders arbeidsslag hadden, dan weer 2, daarna is het weer effe stil, dan de laatste 2.
Dat had ook gevolgen voor de ontsteking, vooral de klassieke verdeler moest 2 contactpuntsets hebben, en die stuurden 2 bobines aan.
De verdelerkap en de rotor hebben dus ook een 'afwijking': de rotor heeft een extra koperbaan bovenop om de 2e bobine toegang te geven.
Vreemd, dat er éérst een electronische ontsteking van Schlumberger was in de 504 c / c , waarmee er o.a. met 1 bobine kon worden volstaan,
en er een jaar later voor een klassieke ontsteking met dubbele puntjes en 2 bobines werd gekozen....

Deze constructie geldt voor de motoren:
ZM 2664 cc ( carburateur, 504 c /c V6 en 604 V6 SL )
ZMJ 2664 cc ( K-jetronic injectie, 504 c /c en 604 TI en STI )
ZNJ 2849 cc ( K-jetronic injectie, 604 STI A69 en 604 GTI )
Pas bij de komst van de 505 V6 ( ZN3J 2849 cc ) werd de krukas gewijzigd en de kruktappen verplaatst om een rustiger, evenwichtiger loop van de motor te bereiken.
in onderstaand plaatje zien jullie het nader verklaard.
.
Afbeelding
.
Afbeelding___Afbeelding
__________ZM 2664 cc____________________ZMJ 2664cc___________

grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 10 jun 2010, 00:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Walle69 » 03 sep 2009, 08:28

Leuk onderwerp Harrie!

Kan er nog aan toevoegen dat de PRV V6 in de volgende auto's geleverd is (misschien nog wel meer, wie vult dit aan?):

Alpine A310
Alpine A610
Alpine GT/GTA-V6 Turbo
Citroën XM
DeLorean DMC-12 (Back to the Future met 132 PK...)
Dodge Monaco (Renault 25 zusje)
Eagle Premier (Renault 25 zusje)
Helem V6 (sportwagen)
Lancia Thema (nog voor de Alfa V6 erin kwam)
Peugeot 504 coupé/cabriolet ('s wereld eerste seriegeproduceerde auto met volledig elektronische ontsteking)
Peugeot 505 (de eerste Peugeot met verzette kruktappen)
Peugeot 604 (La dame van 127 tot 155 PK)
Peugeot 605 (De eerste modellen hadden de PRV met verzette kruktappen)
Renault 25 (van 144 tot 182 PK)
Renault 30 (TS, TX)
Renault Espace
Renault Laguna
Renault Safrane (bijvoorbeeld de Safrana Bi-Turbo is niet te versmaden met 4WD en 268PK)
Talbot Tagora (2 driedubbele carburateurs en 165 PK: een van de mooist klinkende PRVs)
UMM Alter II
Venturi (de mooiere Alpine vind ik)
Volvo 262
Volvo 262 Bertone
Volvo 264/265
Volvo 760
Volvo 780 (mooie 80-iger jaren coupé)
Volvo 960

Race/Rallyauto's:

Alpine A310 V6
Venturi 400GTR, 600LM (mwoahh 600 PK)
Meyrignac Coupe V6
Fouquet buggie
Peugeot 504 V6 Coupé
Peugeot P4
Schlesser Original
UMM Alter II
WM Peugeot

Er zijn 970,315 PRVs V6 in alle mogelijke uitvoeringen geproduceerd en de laatste motor rolde van de band op 15 Juni 1998.

Kan verder aan je verhaal nog toevoegen dat alhoewel de 604 na de 504 Coupé V6 geintroduceerd is (voorjaar 1975, ipv Salon 1974) de 604 het geavanceerde electronische onstekingssysteem van de 504 moest ontberen.
Ik kan me nog goed herinneren dat we in de DP-01-VG (een V6SL automatique van vroeg 1979) van mijn vader op drie cylinders uit Duitsland zijn komen rijden omdat één setje kontaktpuntjes op waren (tegenwoordig heb je auto's waarvan een cylinderbank uitgeschakeld wordt, dit was de voorloper zal ik maar zeggen :-) )

Het liep trouwens erg beroerd.

Groet en wat betreft dit onderwerp zie ook mijn onderschrift :D

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Remco504coupe » 03 sep 2009, 09:47

Ik heb me wel eens laten vertellen dat die onregelmatigheden waar Harrie mee begon, die hoeken van de kruktappen, veroorzaakt is door het feit dat deze motor eigenlijk een V8 had moeten worden.
De oliecrisis van begin jaren 70 gooide roet in het eten, daarom werden er 2 cylinders van af gehaald.

Dit blok is opgetrokken uit aluminium, waardoor hij voorzien is van geharde kleppen en klepzittingen. Schijnbaar daarom zeer geschikt voor loodvrij en lpg.

Ik sluit me bij mijn voorganger aan dat dit een leuk onderwerp is, ik hoop dat hier nog veel bruikbare info wordt gepost.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Martijn » 03 sep 2009, 11:00

Inderdaad was deze motor ontwikkeld als een trotse V8, maar dankzij de eerste oliecrisis werden er twee cylinders geamputeerd. Ik moet nog ergens een plaatje van de orginele V8 hebben, maar de archieven liggen opgeslagen in mijn schuur en dus lastig toegankelijk.

Ik was trouwens een paar maanden geleden in de Douvrin fabriek om de productie van de Peugeot/BMW EP motorenfamilie te bekijken. De Douvrin staat, samen met de andere bekende blokken die daar vandaan komen ( de liggende 104/205 blokjes, de TU motoren etcetera) trots op een sokkeltje bij de receptie.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2158
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Koffiemolen » 03 sep 2009, 19:48

Leuke weetjes allemaal, ga zo door!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 03 sep 2009, 23:44

bedankt voor jullie toevoegingen! 8) grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Remco504coupe » 04 sep 2009, 13:26

Martijn schreef:Ik moet nog ergens een plaatje van de orginele V8 hebben, maar de archieven liggen opgeslagen in mijn schuur en dus lastig toegankelijk.


Die ken ik niet, ik hoop dat je dat plaatje snel vindt, ben benieuwd.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Walle69 » 04 sep 2009, 14:26

Remco,

dat geeft inspiratie hè? Je kan een V8 inbouwen in je Coupé (nu je toch bezig bent...).

Er schijnen Coupé en Cabrios rond te rijden met V8 in. Een lichte Rover Aluminium 3,5L V8 is een uitstekende kanditaat!

Lijkt me interessant om van Martijn te vernemen wat de specificaties geweest zouden zijn...

3552 CC V8 in Aluminium met 180 PK ofzo?

Groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Remco504coupe » 04 sep 2009, 14:31

Dat heb ik ook ooit gehoord, maar zo technisch ben ik niet onderbouwd..
Zolang de V6 het nog doet laat ik hem mooi zitten. Ik hoop dat ie nog lang mag leven :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Walle69 » 05 sep 2009, 11:09

Ben echt reuze geinteresseerd in informatie om die oorspronkelijke V8.
Is ie zelfs gebouwd? Getest?
Of heeft ie misschien zelfs bij wijze van prototype een 04 Peugeot voortbewogen????
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Frank.04 » 05 sep 2009, 23:33

Volgens mij is het verhaal van de ontsteking een beetje anders.

Bij de introductie van de V6 in de 504 C/C had de motor een (bijna)volledig electronische ontsteking van het merk Schlumberger.

De oneenparige bendigde vonkjes werden geinitieerd door een sensor op de linker cilinderbank, die pulsjes ontving van de nokkenas.

Onder het dashboard aan passagierszijde zat een ECU met vacuumaansluiting (vandaar "bijna") die de bobine aanstuurde.

Dit type ontsteking geeft vaak problemen als de electronica ouder wordt.

Latere types 504 hebben de ontsteking met de twee bobines, nog latere een Bosch ontsteking met de pulsgever in de verdeler.

Deze laatste is de meest betrouwbare en je ziet vaak dat auto's hierop omgebouwd worden.

Toch is dat niet nodig, want ook een haperende Schlumberger is te repareren, mijn sleutelvriend Peter heeft dit al diverse malen gedaan.

Als je dus belang hecht aan de originaliteit, stuur dan een PB aan Pietro.

Groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1146
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor Harrie » 05 sep 2009, 23:47

@ Frank04: ja 504 C / C , maar ik heb het hier over 604.
en die hadden in de eerste series een klassieke ontsteking zoals boven beschreven, is dus 100% de waarheid.
De V6 is inititieel ontwikkeld voor het nieuwe topmodel, de 604.
Aangezien een 604 heel veel 504 componenten bevat maar breder is gemaakt, en 504 C / C voor-binnenschermen heeft, past de V6 ook in de 504 Coupé en Cabriolet.
Dat was dus een prettige bijkomstigheid, het past!
Om de kosten van de ontwikkelingen te spreiden over meer modellen, kwam dat wel goed uit.
De Tagora werd dus ook zó ontwikkeld dat zowel de XD2 turbo als de V6, als de Chrysler 2.2 er in paste.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Remco504coupe » 06 sep 2009, 13:53

Frank.04 schreef:
Bij de introductie van de V6 in de 504 C/C had de motor een (bijna)volledig electronische ontsteking van het merk Schlumberger.

De oneenparige bendigde vonkjes werden geinitieerd door een sensor op de linker cilinderbank, die pulsjes ontving van de nokkenas.

Onder het dashboard aan passagierszijde zat een ECU met vacuumaansluiting (vandaar "bijna") die de bobine aanstuurde.

Dit type ontsteking geeft vaak problemen als de electronica ouder wordt.

Latere types 504 hebben de ontsteking met de twee bobines, nog latere een Bosch ontsteking met de pulsgever in de verdeler.


Dat wist ik niet, dus er zijn 3 types V6? Ik dacht dat alle carbu's een Schlumberger hadden, en de injectie een bosch.
Zijn er dan 2 types met carbu of 2 types met injectie? Is het tijdspad bekend?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Frank.04 » 07 sep 2009, 00:21

Ha Harrie,

Na ons aangename gesprek vanmorgen was ik natuurlijk nieuwsgierig wat je op de mail had gezet.

..en nu ga ik je nog wat meer prikkelen.

1) zelf heb ik een originele 504 cabriolet V6 met Schlumberger ontsteking van november 1974.
Ik geloof niet dat er veel 604's zijn die nog eerder gebouwd zijn, dus de keuze om de 604 met die ongelukkige dubbele verdeler uit te rusten heeft met iets anders te maken (men zegt wel dat de 604 geengineerd is door de mensen die eerst bij Citroen hebben gewerkt).

2) dat de 604 dezelfde binnenschermen heeft als de 504 C/C bestrijd ik.
De 504 Berline en de 504 C/C hebben wel dezelfde breedte van de motorruimte, dus een V6 past net zo makkelijk in een Berline, al moet ook daar de rembekrachtiging een plaatsje vinden.
De 604 motorruimte is mijns inziens breder, dus daar past de rembekrachtiger naast de motor (en is het ook sneller kleppen stellen..).

Tot de volgende keer!

Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1146
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor Martijn » 07 sep 2009, 14:44

Frank.04 schreef:
(men zegt wel dat de 604 geengineerd is door de mensen die eerst bij Citroen hebben gewerkt).



Dat zou je soms wel eens denken, maar dat is een fabeltje. De fusie Peugeot- Citroën vond pas in 1976 plaats, nadat Peugeot in 1974 eerst 30% van de aandelen had verworven. De 604 kwam in 1975 op de markt en werd nog in de pré-Citroën periode ontworpen.

Pas met de introductie van de XM ( 1989) werd de PRV V6 in een Citroën leverbaar.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2158
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Frank.04 » 20 sep 2009, 22:36

Het grapje slaat op de (on)betrouwbaarheid van de 604, die doet denken aan alle ellende die een citroen haar eigenaar kan bezorgen.

(overigens rijd ik zelf met veel plezier in een DS Chapron)
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1146
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor edwin ss50 » 20 jan 2010, 00:12

wel een leuke toevoeging aan dit topic.

Afbeelding

hieraan kun je zien dat het een echte PRV motor is.

en hier kun je goed de verzette kruk tappen zien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door edwin ss50 op 20 jan 2010, 12:33, in totaal 1 keer bewerkt.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor edwin ss50 » 20 jan 2010, 00:13

het is trouwens een 3.0 12v uit een 605
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Remco504coupe » 20 jan 2010, 02:14

edwin ss50 schreef:het is trouwens een 3.0 12v uit een 605


Leuke foto's :!: Ik wist niet dat er werkelijk PRV op het blok stond.
Waar staat dat precies?
Hoe zit dat dan met die verzette kruktappen? (Ik kan het als leek niet zo goed zien)
Zijn die vanaf 2849cc verzet? Of zitten in een 504V6TI 2664cc dezelfde verzette kruktappen?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor edwin ss50 » 20 jan 2010, 12:44

de verzette kruktappen heb ik met rode rondjes aangegeven.

PRV staat iedergeval niet op een 2.7 uit een 604 van 1978, daar staat niets op.
Bij een 3.0 uit een 605 staat het op de rand voor het vliegwiel.
Hoe het bij een 505 v6 zit of een latere 604 zit weet ik niet, maar daar komen we vast nog wel een keer achter.

de verzette kruktappen zitten alleen in de 2.8 van de 505 v6 en de 3.0 uit de 605, dus niet in de 604 2.8 gti en ook niet in de 2.7 van de 504/604.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor bas2 » 16 okt 2011, 19:16

Deze PRV kwam ik tegen op de Volvo Klassiekerbeurs van afgelopen weekend :wink: .
De appendages op de motor lijken hier veel groter dan in een 604. Alleen al die enorme airco in deze 760!
Groet, Bas
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor Cor Rosie » 20 feb 2013, 23:39

Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor Frank.04 » 21 feb 2013, 11:11

Het filmpje heb ik bekeken en mijn conclusie is dat er niet veel Peugeot's meer zouden rijden als je een blok al afschrijft vanwege een beetje inwendige vervuiling na dertig jaar.

Ook qua sleutelvaardigheden en snelheid vind ik het geenszins imponerend.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1146
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor MarcoPeus » 21 feb 2013, 13:20

Typische amerikaan. "2.8 liter engine, probably from the late 70's" Jaja, op het blok staat ergens 81 en volgens mij is t een SL blok (aan de vuldop op t linker kopje te zien) dus is het een 2.7 en geen 2.8, of vergis ik me?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

Berichtdoor joospeugeot » 21 feb 2013, 14:04

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 02:04, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Volgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten