Pagina 1 van 4

PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 02 sep 2009, 23:04
door Harrie
sinds 1974 kennen we de fantastische V6 motor, ook wel PRV V6 genoemd omdat het een project was van Peugeot, Renault en Volvo.
Daarvoor werd een nieuwe fabriek gebouwd in Douvrin, vandaar de bijnaam Douvrin V6.
De motor deed bij Peugeot als eerste dienst in de 504 coupé en cabriolet V6, en sinds 1975 in de 604 V6 SL.
Bij Renault in de R 30, de Alpine A 310, en bijvoorbeeld in de GMC De Lorean, de sportcoupé met RVS carrosserie.
.
Deze V6 heeft een zéér kenmerkende loop en geluid, een soort onregelmatigheid die je hoort..
Dat wordt veroorzaakt door de blokhoek van 90 graden in combinatie met de stand van de kruktappen op de krukas, 120 graden.
Zo ontstaat een "onregelmatige" loop, er heerst even in tijd geen arbeidsslag nadat 2 cylinders arbeidsslag hadden, dan weer 2, daarna is het weer effe stil, dan de laatste 2.
Dat had ook gevolgen voor de ontsteking, vooral de klassieke verdeler moest 2 contactpuntsets hebben, en die stuurden 2 bobines aan.
De verdelerkap en de rotor hebben dus ook een 'afwijking': de rotor heeft een extra koperbaan bovenop om de 2e bobine toegang te geven.
Vreemd, dat er éérst een electronische ontsteking van Schlumberger was in de 504 c / c , waarmee er o.a. met 1 bobine kon worden volstaan,
en er een jaar later voor een klassieke ontsteking met dubbele puntjes en 2 bobines werd gekozen....

Deze constructie geldt voor de motoren:
ZM 2664 cc ( carburateur, 504 c /c V6 en 604 V6 SL )
ZMJ 2664 cc ( K-jetronic injectie, 504 c /c en 604 TI en STI )
ZNJ 2849 cc ( K-jetronic injectie, 604 STI A69 en 604 GTI )
Pas bij de komst van de 505 V6 ( ZN3J 2849 cc ) werd de krukas gewijzigd en de kruktappen verplaatst om een rustiger, evenwichtiger loop van de motor te bereiken.
in onderstaand plaatje zien jullie het nader verklaard.
.
Afbeelding
.
Afbeelding___Afbeelding
__________ZM 2664 cc____________________ZMJ 2664cc___________

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 08:28
door Walle69
Leuk onderwerp Harrie!

Kan er nog aan toevoegen dat de PRV V6 in de volgende auto's geleverd is (misschien nog wel meer, wie vult dit aan?):

Alpine A310
Alpine A610
Alpine GT/GTA-V6 Turbo
Citroën XM
DeLorean DMC-12 (Back to the Future met 132 PK...)
Dodge Monaco (Renault 25 zusje)
Eagle Premier (Renault 25 zusje)
Helem V6 (sportwagen)
Lancia Thema (nog voor de Alfa V6 erin kwam)
Peugeot 504 coupé/cabriolet ('s wereld eerste seriegeproduceerde auto met volledig elektronische ontsteking)
Peugeot 505 (de eerste Peugeot met verzette kruktappen)
Peugeot 604 (La dame van 127 tot 155 PK)
Peugeot 605 (De eerste modellen hadden de PRV met verzette kruktappen)
Renault 25 (van 144 tot 182 PK)
Renault 30 (TS, TX)
Renault Espace
Renault Laguna
Renault Safrane (bijvoorbeeld de Safrana Bi-Turbo is niet te versmaden met 4WD en 268PK)
Talbot Tagora (2 driedubbele carburateurs en 165 PK: een van de mooist klinkende PRVs)
UMM Alter II
Venturi (de mooiere Alpine vind ik)
Volvo 262
Volvo 262 Bertone
Volvo 264/265
Volvo 760
Volvo 780 (mooie 80-iger jaren coupé)
Volvo 960

Race/Rallyauto's:

Alpine A310 V6
Venturi 400GTR, 600LM (mwoahh 600 PK)
Meyrignac Coupe V6
Fouquet buggie
Peugeot 504 V6 Coupé
Peugeot P4
Schlesser Original
UMM Alter II
WM Peugeot

Er zijn 970,315 PRVs V6 in alle mogelijke uitvoeringen geproduceerd en de laatste motor rolde van de band op 15 Juni 1998.

Kan verder aan je verhaal nog toevoegen dat alhoewel de 604 na de 504 Coupé V6 geintroduceerd is (voorjaar 1975, ipv Salon 1974) de 604 het geavanceerde electronische onstekingssysteem van de 504 moest ontberen.
Ik kan me nog goed herinneren dat we in de DP-01-VG (een V6SL automatique van vroeg 1979) van mijn vader op drie cylinders uit Duitsland zijn komen rijden omdat één setje kontaktpuntjes op waren (tegenwoordig heb je auto's waarvan een cylinderbank uitgeschakeld wordt, dit was de voorloper zal ik maar zeggen :-) )

Het liep trouwens erg beroerd.

Groet en wat betreft dit onderwerp zie ook mijn onderschrift :D

Walle

BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 09:47
door Remco504coupe
Ik heb me wel eens laten vertellen dat die onregelmatigheden waar Harrie mee begon, die hoeken van de kruktappen, veroorzaakt is door het feit dat deze motor eigenlijk een V8 had moeten worden.
De oliecrisis van begin jaren 70 gooide roet in het eten, daarom werden er 2 cylinders van af gehaald.

Dit blok is opgetrokken uit aluminium, waardoor hij voorzien is van geharde kleppen en klepzittingen. Schijnbaar daarom zeer geschikt voor loodvrij en lpg.

Ik sluit me bij mijn voorganger aan dat dit een leuk onderwerp is, ik hoop dat hier nog veel bruikbare info wordt gepost.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 11:00
door Martijn
Inderdaad was deze motor ontwikkeld als een trotse V8, maar dankzij de eerste oliecrisis werden er twee cylinders geamputeerd. Ik moet nog ergens een plaatje van de orginele V8 hebben, maar de archieven liggen opgeslagen in mijn schuur en dus lastig toegankelijk.

Ik was trouwens een paar maanden geleden in de Douvrin fabriek om de productie van de Peugeot/BMW EP motorenfamilie te bekijken. De Douvrin staat, samen met de andere bekende blokken die daar vandaan komen ( de liggende 104/205 blokjes, de TU motoren etcetera) trots op een sokkeltje bij de receptie.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 19:48
door Koffiemolen
Leuke weetjes allemaal, ga zo door!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 23:44
door Harrie
bedankt voor jullie toevoegingen! 8) grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 04 sep 2009, 13:26
door Remco504coupe
Martijn schreef:Ik moet nog ergens een plaatje van de orginele V8 hebben, maar de archieven liggen opgeslagen in mijn schuur en dus lastig toegankelijk.


Die ken ik niet, ik hoop dat je dat plaatje snel vindt, ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2009, 14:26
door Walle69
Remco,

dat geeft inspiratie hè? Je kan een V8 inbouwen in je Coupé (nu je toch bezig bent...).

Er schijnen Coupé en Cabrios rond te rijden met V8 in. Een lichte Rover Aluminium 3,5L V8 is een uitstekende kanditaat!

Lijkt me interessant om van Martijn te vernemen wat de specificaties geweest zouden zijn...

3552 CC V8 in Aluminium met 180 PK ofzo?

Groet

Walle

BerichtGeplaatst: 04 sep 2009, 14:31
door Remco504coupe
Dat heb ik ook ooit gehoord, maar zo technisch ben ik niet onderbouwd..
Zolang de V6 het nog doet laat ik hem mooi zitten. Ik hoop dat ie nog lang mag leven :wink:

BerichtGeplaatst: 05 sep 2009, 11:09
door Walle69
Ben echt reuze geinteresseerd in informatie om die oorspronkelijke V8.
Is ie zelfs gebouwd? Getest?
Of heeft ie misschien zelfs bij wijze van prototype een 04 Peugeot voortbewogen????

BerichtGeplaatst: 05 sep 2009, 23:33
door Frank.04
Volgens mij is het verhaal van de ontsteking een beetje anders.

Bij de introductie van de V6 in de 504 C/C had de motor een (bijna)volledig electronische ontsteking van het merk Schlumberger.

De oneenparige bendigde vonkjes werden geinitieerd door een sensor op de linker cilinderbank, die pulsjes ontving van de nokkenas.

Onder het dashboard aan passagierszijde zat een ECU met vacuumaansluiting (vandaar "bijna") die de bobine aanstuurde.

Dit type ontsteking geeft vaak problemen als de electronica ouder wordt.

Latere types 504 hebben de ontsteking met de twee bobines, nog latere een Bosch ontsteking met de pulsgever in de verdeler.

Deze laatste is de meest betrouwbare en je ziet vaak dat auto's hierop omgebouwd worden.

Toch is dat niet nodig, want ook een haperende Schlumberger is te repareren, mijn sleutelvriend Peter heeft dit al diverse malen gedaan.

Als je dus belang hecht aan de originaliteit, stuur dan een PB aan Pietro.

Groet van Frank

BerichtGeplaatst: 05 sep 2009, 23:47
door Harrie
@ Frank04: ja 504 C / C , maar ik heb het hier over 604.
en die hadden in de eerste series een klassieke ontsteking zoals boven beschreven, is dus 100% de waarheid.
De V6 is inititieel ontwikkeld voor het nieuwe topmodel, de 604.
Aangezien een 604 heel veel 504 componenten bevat maar breder is gemaakt, en 504 C / C voor-binnenschermen heeft, past de V6 ook in de 504 Coupé en Cabriolet.
Dat was dus een prettige bijkomstigheid, het past!
Om de kosten van de ontwikkelingen te spreiden over meer modellen, kwam dat wel goed uit.
De Tagora werd dus ook zó ontwikkeld dat zowel de XD2 turbo als de V6, als de Chrysler 2.2 er in paste.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 06 sep 2009, 13:53
door Remco504coupe
Frank.04 schreef:
Bij de introductie van de V6 in de 504 C/C had de motor een (bijna)volledig electronische ontsteking van het merk Schlumberger.

De oneenparige bendigde vonkjes werden geinitieerd door een sensor op de linker cilinderbank, die pulsjes ontving van de nokkenas.

Onder het dashboard aan passagierszijde zat een ECU met vacuumaansluiting (vandaar "bijna") die de bobine aanstuurde.

Dit type ontsteking geeft vaak problemen als de electronica ouder wordt.

Latere types 504 hebben de ontsteking met de twee bobines, nog latere een Bosch ontsteking met de pulsgever in de verdeler.


Dat wist ik niet, dus er zijn 3 types V6? Ik dacht dat alle carbu's een Schlumberger hadden, en de injectie een bosch.
Zijn er dan 2 types met carbu of 2 types met injectie? Is het tijdspad bekend?

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 00:21
door Frank.04
Ha Harrie,

Na ons aangename gesprek vanmorgen was ik natuurlijk nieuwsgierig wat je op de mail had gezet.

..en nu ga ik je nog wat meer prikkelen.

1) zelf heb ik een originele 504 cabriolet V6 met Schlumberger ontsteking van november 1974.
Ik geloof niet dat er veel 604's zijn die nog eerder gebouwd zijn, dus de keuze om de 604 met die ongelukkige dubbele verdeler uit te rusten heeft met iets anders te maken (men zegt wel dat de 604 geengineerd is door de mensen die eerst bij Citroen hebben gewerkt).

2) dat de 604 dezelfde binnenschermen heeft als de 504 C/C bestrijd ik.
De 504 Berline en de 504 C/C hebben wel dezelfde breedte van de motorruimte, dus een V6 past net zo makkelijk in een Berline, al moet ook daar de rembekrachtiging een plaatsje vinden.
De 604 motorruimte is mijns inziens breder, dus daar past de rembekrachtiger naast de motor (en is het ook sneller kleppen stellen..).

Tot de volgende keer!

Frank

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 14:44
door Martijn
Frank.04 schreef:
(men zegt wel dat de 604 geengineerd is door de mensen die eerst bij Citroen hebben gewerkt).



Dat zou je soms wel eens denken, maar dat is een fabeltje. De fusie Peugeot- Citroën vond pas in 1976 plaats, nadat Peugeot in 1974 eerst 30% van de aandelen had verworven. De 604 kwam in 1975 op de markt en werd nog in de pré-Citroën periode ontworpen.

Pas met de introductie van de XM ( 1989) werd de PRV V6 in een Citroën leverbaar.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 22:36
door Frank.04
Het grapje slaat op de (on)betrouwbaarheid van de 604, die doet denken aan alle ellende die een citroen haar eigenaar kan bezorgen.

(overigens rijd ik zelf met veel plezier in een DS Chapron)

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 00:12
door edwin ss50
wel een leuke toevoeging aan dit topic.

Afbeelding

hieraan kun je zien dat het een echte PRV motor is.

en hier kun je goed de verzette kruk tappen zien.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 00:13
door edwin ss50
het is trouwens een 3.0 12v uit een 605

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 02:14
door Remco504coupe
edwin ss50 schreef:het is trouwens een 3.0 12v uit een 605


Leuke foto's :!: Ik wist niet dat er werkelijk PRV op het blok stond.
Waar staat dat precies?
Hoe zit dat dan met die verzette kruktappen? (Ik kan het als leek niet zo goed zien)
Zijn die vanaf 2849cc verzet? Of zitten in een 504V6TI 2664cc dezelfde verzette kruktappen?

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 12:44
door edwin ss50
de verzette kruktappen heb ik met rode rondjes aangegeven.

PRV staat iedergeval niet op een 2.7 uit een 604 van 1978, daar staat niets op.
Bij een 3.0 uit een 605 staat het op de rand voor het vliegwiel.
Hoe het bij een 505 v6 zit of een latere 604 zit weet ik niet, maar daar komen we vast nog wel een keer achter.

de verzette kruktappen zitten alleen in de 2.8 van de 505 v6 en de 3.0 uit de 605, dus niet in de 604 2.8 gti en ook niet in de 2.7 van de 504/604.

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 16 okt 2011, 19:16
door bas2
Deze PRV kwam ik tegen op de Volvo Klassiekerbeurs van afgelopen weekend :wink: .
De appendages op de motor lijken hier veel groter dan in een 604. Alleen al die enorme airco in deze 760!
Groet, Bas
Afbeelding

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013, 23:39
door Cor Rosie

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 21 feb 2013, 11:11
door Frank.04
Het filmpje heb ik bekeken en mijn conclusie is dat er niet veel Peugeot's meer zouden rijden als je een blok al afschrijft vanwege een beetje inwendige vervuiling na dertig jaar.

Ook qua sleutelvaardigheden en snelheid vind ik het geenszins imponerend.

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 21 feb 2013, 13:20
door MarcoPeus
Typische amerikaan. "2.8 liter engine, probably from the late 70's" Jaja, op het blok staat ergens 81 en volgens mij is t een SL blok (aan de vuldop op t linker kopje te zien) dus is het een 2.7 en geen 2.8, of vergis ik me?

Re: PRV V6 "Douvrin V6"

BerichtGeplaatst: 21 feb 2013, 14:04
door joospeugeot
\