Pagina 1 van 1

soort benzine

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 16:03
door jaap tenthof
Hallo

Ik ben sinds kort de bezitter van een mooie rooie 604 STI automaat
uit 1979. Rijdt ze op loodvrije benzine of moet er loodvervanger bij?
Groetn,
Jaap

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 18:13
door Indium
Voor zover ik weet rijdt ook een 604 "gewoon" op super met loodvervanger! Dat wordt sparen :(... Overigens nog gefeliciteerd met de aanschaf van een heerlijke en mooie reismobiel 8) :!:

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 19:45
door Walle69
gewoon ongelood Euro 95 nemen. We rijden al jaren met een 504 V6TI met precies dezelfde motor en ook een 604 GTI beiden op super benzine met oktaangetal 95 en zonder additieven.

De motoren zijn daar gewoon op berekend.

Zoef ze in die heerlijke wagen en gefeliciteerd met de aanwinst

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 22:41
door Indium
Walle69 schreef:gewoon ongelood Euro 95 nemen. We rijden al jaren met een 504 V6TI met precies dezelfde motor en ook een 604 GTI beiden op super benzine met oktaangetal 95 en zonder additieven.

De motoren zijn daar gewoon op berekend.

Zoef ze in die heerlijke wagen en gefeliciteerd met de aanwinst


Of de motorblokken er echt op berekend zijn weet ik niet, maar mij is in het verleden door een gerenommeerde Peugeot-specialist verteld dat je het beste toch de voorgeschreven super met loodvervanger kon tanken. Nu rijd ikzelf (jammer genoeg...) niet veel dus ik doe netjes wat me geadviseerd is. Om me heen hoor ik echter inderdaad wel dat veel mensen zonder aanpassingen op Euro95 rijden (en zelfs op LPG!) maar dan toch vaak wel met loodvervanger in de vorm van een flesje of modern ingebouwd "patroon".

Voor mijn 505 GTi's met 2,2 liter ZDJL-motoren werd mij geadviseerd om het ontstekingstijdstip een ietsje aan te passen i.g.v. Euro 95. Iemand daar ervaring mee/ mening over t.a.v. het PRV-blok?

benzine

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 22:54
door jaap tenthof
Tja, dat zijn wat tegenstrijdige adviezen en de benzinemeter staat al ver naar links (kan al gauw met een 604 natuurlijk) dus ik moet eerdaags tanken. Wie geeft het verlossende antwoord? O ja het is dus een V6,
Jaap

Re: benzine

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 23:10
door Martijn
jaap tenthof schreef:Tja, dat zijn wat tegenstrijdige adviezen en de benzinemeter staat al ver naar links (kan al gauw met een 604 natuurlijk) dus ik moet eerdaags tanken. Wie geeft het verlossende antwoord? O ja het is dus een V6,
Jaap


Gewoon loodvrij 95. wel zorgen dat het ding goed afgesteld staat...

en, als dit je eerste 604 is : alles valt of staat bij netjes warmrijden en zéér regelmatig olie, oliefilter EN koelvloeistof vervangen.

Brandstof voor de Peugeot 604 - benzine

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 23:57
door Paull en Paulla
Geplaatst: za feb 04, 2006 23:07 Onderwerp: PRV V6 (alle soorten)
--------------------------------------------------------------------------------

De PRV V6-en zijn allemaal uit aluminium opgetrokken en dien ten gevolge hebben ze allemaal geharde klepzetels. Daarom kun je loodvrij tanken, alleen de GTI versie heeft een hogere compressie en voelt zich daarom beter bij euro 98. Het kan overigens geen kwaad toch euro 95 te tanken in de GTI versie, alleen is er een hogere kans op detonatie (of te wel kloppend geluid als je een keer flink "weg wilt stappen").

Fijne avond,
Paull (en Paulla)



Beste Jaap,

Dit onderwerp komt door de jaren nog wel eens langs en kun je vinden in "6 :lol: 4 welke soort brandstof?" van Walle.
Je hebt wel een bijzondere 6 :lol: 4 en wel een STI uit 1979! Heb je er ook foto's van? Wij zien graag foto's van mooie 6 :lol: 4's.

Bonne route et beaucoup de plaisir avec la 6 :lol: 4.

Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla

Re: Brandstof voor de Peugeot 604 - benzine

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 09:42
door Martijn
Paull en Paulla schreef:
Geplaatst: za feb 04, 2006 23:07 Onderwerp: PRV V6 (alle soorten)
--------------------------------------------------------------------------------

De PRV V6-en zijn allemaal uit aluminium opgetrokken en dien ten gevolge hebben ze allemaal geharde klepzetels. Daarom kun je loodvrij tanken, alleen de GTI versie heeft een hogere compressie en voelt zich daarom beter bij euro 98. Het kan overigens geen kwaad toch euro 95 te tanken in de GTI versie, alleen is er een hogere kans op detonatie (of te wel kloppend geluid als je een keer flink "weg wilt stappen").

Fijne avond,
Paull (en Paulla)



...

Beste Jaap,

Dit onderwerp komt door de jaren nog wel eens langs en kun je vinden in "6 :lol: 4 welke soort brandstof?" van Walle.
Je hebt wel een bijzondere 6 :lol: 4 en wel een STI uit 1979! Heb je er ook foto's van? Wij zien graag foto's van mooie 6 :lol: 4's.

Bonne route et beaucoup de plaisir avec la 6 :lol: 4.

Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla


Logischerwijs zou het een TI Grand Comfort moeten zijn, in 1979 was de STI er nog niet

soort benzine

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 10:27
door jaap tenthof
Bedankt allemaal, ik tank maar gewoon loodvrije benzine.

Dat het geen STi is, wist ik niet, heb ik overgenomen van de advertentie. Ik krijg een dezer dagen de 1979 folder.

Mbt foto's, ik ben er niet handig in maar de auto staat (vandaag) nog op MP, die uit Uddel met een vraagprijs van 1950,= euro. Kreeg ik niet veel van af overigens. Maar de auto is roestvrij op 1 blaasje na, strak in de lak, heeft net grote beurt gehad,is netjes van binnen, aantoonbaar met dinitrol behandeld, prima radio/cd speler, twee volle jaren APK en de eerste 500 km. die ik er mee gereden heb probleemloos gelopen. Alleen het klokje stopt zodra de auto van het contact gaat. Daar ga ik maar niet aan klooien want de electronica is knap lastig onder het dashboard heb ik al wel begrepen. Ik weet zo ook wel hoe laat het is. Kortom in eerste instantie lijkt het veeeel auto voor niet al te veel geld.
Ik ga haar alleen gebruiken met goed weer, heb een 305 voor dagelijks gebruik.

Jaap

Re: soort benzine

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 11:29
door Martijn
jaap tenthof schreef:Dat het geen STi is, wist ik niet, heb ik overgenomen van de advertentie. Ik krijg een dezer dagen de 1979 folder.



Daar heb je zeker niet teveel voor betaald. Het lijkt volgens de foto meer een SL, dus carburateurversie. Het is in ieder geval nog het eerste type, tweede serie met het langwerpige tankklepje. Is dit niet de auto die laatst uit België is ingevoerd en hier ook geadverteerd werd?

soort benzine

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 13:08
door jaap tenthof
Hallo Martijn,

Dat laatste klopt, de auto komt uit Belgie, heeft volgens de sticker in Gent haar dinitrolbehandeling gehad. Dat van dat type ga ik nog eens rustig uitzoeken.

Jaap

Carburateur of injectie

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 14:52
door Paull en Paulla
Hoi Jaap,

Welkom in de "kleine" wereld van 6 :lol: 4-rijders. Daarvan zijn er in Nederland waarachtig niet veel. De meeste 6 :lol: 4's staan namelijk (permanent) binnen gestald, waarvan enkele zelfs voorzichtig wortel schieten.

Als je snel en makkelijk wilt kijken of je een injectie of carburateurversie hebt, kun je dat zien door de motorkap te openen:
Zie je een groot rond luchtfilter dan is het hoogstwaarschijnlijk een carburateurversie. Als je een langgerekt luchtfilter ziet bovenop een aluminium luchtgalerij (dubbel want V6) is het injectieversie. Beide versies rijden berefijn als ze in orde zijn.

Met vriendelijke groet,
Paull

Re: Carburateur of injectie

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 15:41
door Martijn
Paull en Paulla schreef:Hoi Jaap,

Welkom in de "kleine" wereld van 6 :lol: 4-rijders. Daarvan zijn er in Nederland waarachtig niet veel. De meeste 6 :lol: 4's staan namelijk (permanent) binnen gestald, waarvan enkele zelfs voorzichtig wortel schieten.

Paull


Wortel schieten? Mijn SL was na 10 jaar op dezelfde plek nog prima gangbaar, dus dat loopt wel los....

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 16:23
door Harrie
Jaap, gefeliciteerd met je aankoop! 8)
Geniet er straks lekker van, 604 is een geweldig confortabele voiture!
over de motor ( zie ook topic PRV V6 / Douvrin V6 ):
.
Afbeelding . Afbeelding
____________V6 carburateur (SL )____________V6 injectie ( TI, STI )___
.
grt, Harrie

Re: Carburateur of injectie

BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 20:59
door Pieter_
Martijn schreef:
Paull en Paulla schreef:Hoi Jaap,

Welkom in de "kleine" wereld van 6 :lol: 4-rijders. Daarvan zijn er in Nederland waarachtig niet veel. De meeste 6 :lol: 4's staan namelijk (permanent) binnen gestald, waarvan enkele zelfs voorzichtig wortel schieten.

Paull


Wortel schieten? Mijn SL was na 10 jaar op dezelfde plek nog prima gangbaar, dus dat loopt wel los....


Jij?.. had toch genoeg van de Peugeot klassieke auto en was toch je 604 aan het demonteren :?: (of ben je zelf wortel aan het schieten nu? :P )

peugeot 604

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 21:41
door arian.els
leuk te lezen dat je blij bent met mijn ex 604.
ik heb inderdaad deze 604 ingevoerd uit belgie.
Dat het klokje niet goed werkt zit denk ik in het verkeerd aansluiten van de bedrading van de zekeringskast ,want als je zekering 1 er in doet werkt het klokje prima maar blijft de motor door draaien als je de kontaktsleutel uit hebt,had hier geen tijd en zin in om hier verder na te kijken.
Mocht je nog problemen krijggen met automaat ik heb nog een complete 604 voor de sloop staan.


gr Arian

soort benzine

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009, 17:56
door jaap tenthof
Hallo Arjen,

Leuk om te weten dat het jouw auto is geweest!

Als ik om een automaat verlegen zit, weet ik je te vinden. Tot nu toe geen enkel probleem ermee , ook niet in de achteruit (maar alles rustig, rustig).

Dat probleem met het klokje had ik vandaag toevallig ook al ontdekt. Omdat de binnenverlichting, handschoenenkastjeverlichting, kofferbakverlichting, sigarettenaansteker (bah ik rook niet) het ook niet deden maar even bij de zekeringen gekeken. En ja hoor, nr 1 ontbrak. Zekering erin en alles brandde en deed het, totdat ik de auto in de schuur zette en de motor uit wilde zetten. Niet dus, bleef mooi doorlopen. Raar, zekering er uit gehaald en klaar was Kees.

Lijkt wat kleins maar het elektisch schema in het instructieboekje doet mij als leek duizelen.
Iemand een idee hoe het euvel te verhelpen?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009, 18:07
door JT
Hopelijk is het niet je kabelboom die sluiting maakt....
Als het dezelfde zekeringendoos is als de 504cc:
Het kan al in de zekeringenhouder zitten, de pootjes kunnen tegen elkaar aan zitten. Ik spreek uit ervaring...

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009, 19:36
door jaap tenthof
Bedankt JT (he mijn initialen!), ik ga het morgen even bekijken.
En excusez moi Arian dat ik je Arjan noemde,

JT (Jaap Tenthof dus)

Re: Brandstof voor de Peugeot 604 - benzine

BerichtGeplaatst: 13 jun 2011, 07:23
door Rick de Kikker
Paull en Paulla schreef:Beste Jaap,

Dit onderwerp komt door de jaren nog wel eens langs en kun je vinden in "6 :lol: 4 welke soort brandstof?" van Walle.

Goedemorgen,

Via de zoekfunctie kon ik het desbetreffende onderwerp over de juiste brandstof voor een 604 niet vinden.
Kan iemand misschien helpen waar dat onderwerp staat? Is de 604 zonder aanpassingen nou wel of niet geschikt om op loodvrije 95/98 te draaien?

Hoe is het trouwens met het probleem van het klokje/zekering/draaiende motor met contact uit afgelopen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Rick.

Re: Brandstof voor de Peugeot 604 - benzine

BerichtGeplaatst: 13 jun 2011, 13:51
door Harrie
Rick de Kikker schreef:
Paull en Paulla schreef:Beste Jaap, Dit onderwerp komt door de jaren nog wel eens langs en kun je vinden in "6 :lol: 4 welke soort brandstof?" van Walle.
Goedemorgen,Via de zoekfunctie kon ik het desbetreffende onderwerp over de juiste brandstof voor een 604 niet vinden.
Kan iemand misschien helpen waar dat onderwerp staat? Is de 604 zonder aanpassingen nou wel of niet geschikt om op loodvrije 95/98 te draaien?
Groeten, Rick.
604 V6 kan op loodvrij 95. grt, Harrie