Bilprovningen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Bilprovningen

Berichtdoor Walle69 » 12 nov 2009, 14:26

Hej

vandaag is de dame weer "APK" goedgekeurd met blanke papieren. Bilprovningen (spreek uit bielproevningen met een lange iiiiii) heet dat hier en heeft niets met billen te maken :wink: .

Opmerking van de keurmeester: "Zo'n wagen heb ik nog nooit gezien, maar die motor wel; daar gaat de linker koppakking alsmaar van kapot".

Het is niet te geloven: de PRV is in de ogen van de Zweden de slechtste motor ooit!!! Lekke koppakkingen en losse voeringen worden als hoofdoorzaak aangeduid. De Volvo 260/760 serie heeft waarschijnlijk iets wat de 504/604 niet hebben maar dat er wel voor zorgt dat de PRV in die auto's alsmaar stuk gaat.

De buitentemperatuur ligt rond het vriespunt nu en dagen beginnen al aardig kort te worden.

Kan nog effe rondrijden en van de knusse verwarming genieten, want het binnenklimaat in de 604 is heerlijk.

Vanaf 1 December is het winterbandenplicht en, aangezien ik die niet heb, gaat de dame tot 1 April weer op stal.

Is kijken of ik deze winter e.e.a. gedaan krijg.

Groetz
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Harrie » 12 nov 2009, 20:19

mooi dat de dame weer de Bilprovning met glans doorstaan heeft! 8)
linker koppakkingen? ..hmnn. en dat is dan ook nog de zijde waar je het slechts bij kunt vanwege de rembekrachtiger..
Ik kan me niet herinneren, ooit een lekke koppakking bij 604 gezien te hebben in mijn monteurs-jaren...
en we verkopen ook nooit V6 koppakkingen in het magazijn.. :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Paull en Paulla » 12 nov 2009, 22:01

Beste Walle,

Mooi dat ze weer een jaar goedgekeurd is. Wie verwacht ook anders?

Het verhaal van koppakkingen is een mij bekend verhaal, vooral bij Volvo en Renault 30. Maar ook wel onder 6 :lol: 4 genieters met "zware voeten". In NoordHolland was/is een garagebedrijf die koppakkingen voor PRV motoren routinematig (en dus snel) kon wisselen. Binnen een dag.

Over die natte voetpakkingen is al veel geschreven en verteld. Uit ervaring weet ik dat de PRV motoren tónnen probleemloos kunnen draaien, mits normaal gebruikt en rustig op temperatuur gereden. Wel is het mogelijk dat door de jaren heen de papieren koppakking week begint te worden en daardoor water in olie en andersom lekkage kan krijgen. Maar dat is pas na een jaar of 30-40.

Winter TRX-en kun je incidenteel nog wel op de kop tikken. Afgelopen winter ben ik tegen twee setjes aangelopen: Hagelnieuw. En eigenlijk zonde om te gebruiken. :P

Veel plezier met de besteding van je winteravonden aan het onderhoud van de statige dame.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Remco504coupe » 13 nov 2009, 10:23

Een Volvo oldtimer specialist in Helmond, waar ik ooit een stel binnenschermen uit een 240 heb gekocht, die ik ooit wellicht in mijn coupe ga zetten vooraan (ik weet het nog niet, de meningen hier zijn er over verdeeld) vertelde mij toen hetzelfde verhaal:

De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.

ps, Die binnenschermen van een 240 passen dus perfect in een 504c, en dan ook in een 604?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Douvrin

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 nov 2009, 22:24

Remco504coupe schreef: De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.


Klinkt mij persoonlijk naar broodje aap. Alle PRV motoren zijn, zover ik weet ,door Douvrin gebouwd. Wel is bekend, dat Volvo andere motorolie voorschreef en andere verversingsintervallen hanteerde.

MVG
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Douvrin

Berichtdoor Remco504coupe » 14 nov 2009, 15:00

Klinkt logisch, ik had er even niet bij stil gestaan dat ze uit dezelfde fabriek komen. :oops:
Je zal wel gelijk hebben, dat dit dan door de andere olie komt. Misschien is het voor de Volvo eigenaren een tip om de Peugeot voorschriften te volgen?
Laatst bijgewerkt door Remco504coupe op 14 nov 2009, 15:05, in totaal 2 keer bewerkt.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Walle69 » 14 nov 2009, 21:20

Die volvo 240 binnenspatborden zitten ook onder onze 504 Coupé. Pas verrassend goed!

Anders zijn er speciale op maat gemaakte aluminium binnenschermen te koop van Lokari. Ook voor de 604: alles gewoon nieuw te bestellen.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Douvrin

Berichtdoor Remco504coupe » 18 sep 2012, 00:38

Paull en Paulla schreef:
Remco504coupe schreef: De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.


Klinkt mij persoonlijk naar broodje aap. Alle PRV motoren zijn, zover ik weet ,door Douvrin gebouwd. Wel is bekend, dat Volvo andere motorolie voorschreef en andere verversingsintervallen hanteerde.

MVG
Paull


Van het forum volvolvo:

Maar wat het belangrijkste is,dat de koppakking van de PRV V6 van in de Volvo meer problemen geeft dan de zelfde motor in een renault of een peugeot deze draaien gewoon door zonder problemen.
Dit komt omdat de linker cil kop geen doorstroming heeft,het koelwater kanaal is afgestopt met een sensor.
Dit heb ik opgelost door de twee cilinderkoppen te verbinden en heb de sensor verplaatst
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Bilprovningen

Berichtdoor risky » 18 sep 2012, 07:58

Ook de nokkenassen van de prv volvo waren vaak versleten door slecht smering.
Weet ik nog uit mijn volvo tijd,lekke koppakingen heb ik in de 18 jaar nooit gehad.
Zal wel met de ouderdom van de auto`s te maken hebben..
Wel veel problemen met de warme start,dat de klant ff boodschappen ging doen en nooit meer wilde aanslaan :mrgreen:
Het wel is een feit dat je kan bij een volvo gemakkelijk een kop kan demonteren ruimte zat :D
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Bilprovningen

Berichtdoor joospeugeot » 18 sep 2012, 19:33

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Bilprovningen

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2012, 21:06

joospeugeot schreef:op de auto staat nu 130 dkm. dus die motor wissel zal denk ik bij 80 dkm zijn geweest. overigens heeft er altijd mobil 1 olie in de 604 gezeten of voorheen mobil SHC.

heb jij die 604 nu, Joos ? zo ja, dan is die al lang in de familie :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten