Pagina 1 van 1

Bilprovningen

BerichtGeplaatst: 12 nov 2009, 14:26
door Walle69
Hej

vandaag is de dame weer "APK" goedgekeurd met blanke papieren. Bilprovningen (spreek uit bielproevningen met een lange iiiiii) heet dat hier en heeft niets met billen te maken :wink: .

Opmerking van de keurmeester: "Zo'n wagen heb ik nog nooit gezien, maar die motor wel; daar gaat de linker koppakking alsmaar van kapot".

Het is niet te geloven: de PRV is in de ogen van de Zweden de slechtste motor ooit!!! Lekke koppakkingen en losse voeringen worden als hoofdoorzaak aangeduid. De Volvo 260/760 serie heeft waarschijnlijk iets wat de 504/604 niet hebben maar dat er wel voor zorgt dat de PRV in die auto's alsmaar stuk gaat.

De buitentemperatuur ligt rond het vriespunt nu en dagen beginnen al aardig kort te worden.

Kan nog effe rondrijden en van de knusse verwarming genieten, want het binnenklimaat in de 604 is heerlijk.

Vanaf 1 December is het winterbandenplicht en, aangezien ik die niet heb, gaat de dame tot 1 April weer op stal.

Is kijken of ik deze winter e.e.a. gedaan krijg.

Groetz

BerichtGeplaatst: 12 nov 2009, 20:19
door Harrie
mooi dat de dame weer de Bilprovning met glans doorstaan heeft! 8)
linker koppakkingen? ..hmnn. en dat is dan ook nog de zijde waar je het slechts bij kunt vanwege de rembekrachtiger..
Ik kan me niet herinneren, ooit een lekke koppakking bij 604 gezien te hebben in mijn monteurs-jaren...
en we verkopen ook nooit V6 koppakkingen in het magazijn.. :roll:
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 12 nov 2009, 22:01
door Paull en Paulla
Beste Walle,

Mooi dat ze weer een jaar goedgekeurd is. Wie verwacht ook anders?

Het verhaal van koppakkingen is een mij bekend verhaal, vooral bij Volvo en Renault 30. Maar ook wel onder 6 :lol: 4 genieters met "zware voeten". In NoordHolland was/is een garagebedrijf die koppakkingen voor PRV motoren routinematig (en dus snel) kon wisselen. Binnen een dag.

Over die natte voetpakkingen is al veel geschreven en verteld. Uit ervaring weet ik dat de PRV motoren tónnen probleemloos kunnen draaien, mits normaal gebruikt en rustig op temperatuur gereden. Wel is het mogelijk dat door de jaren heen de papieren koppakking week begint te worden en daardoor water in olie en andersom lekkage kan krijgen. Maar dat is pas na een jaar of 30-40.

Winter TRX-en kun je incidenteel nog wel op de kop tikken. Afgelopen winter ben ik tegen twee setjes aangelopen: Hagelnieuw. En eigenlijk zonde om te gebruiken. :P

Veel plezier met de besteding van je winteravonden aan het onderhoud van de statige dame.

Met vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 10:23
door Remco504coupe
Een Volvo oldtimer specialist in Helmond, waar ik ooit een stel binnenschermen uit een 240 heb gekocht, die ik ooit wellicht in mijn coupe ga zetten vooraan (ik weet het nog niet, de meningen hier zijn er over verdeeld) vertelde mij toen hetzelfde verhaal:

De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.

ps, Die binnenschermen van een 240 passen dus perfect in een 504c, en dan ook in een 604?

Douvrin

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 22:24
door Paull en Paulla
Remco504coupe schreef: De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.


Klinkt mij persoonlijk naar broodje aap. Alle PRV motoren zijn, zover ik weet ,door Douvrin gebouwd. Wel is bekend, dat Volvo andere motorolie voorschreef en andere verversingsintervallen hanteerde.

MVG
Paull

Re: Douvrin

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 15:00
door Remco504coupe
Klinkt logisch, ik had er even niet bij stil gestaan dat ze uit dezelfde fabriek komen. :oops:
Je zal wel gelijk hebben, dat dit dan door de andere olie komt. Misschien is het voor de Volvo eigenaren een tip om de Peugeot voorschriften te volgen?

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 21:20
door Walle69
Die volvo 240 binnenspatborden zitten ook onder onze 504 Coupé. Pas verrassend goed!

Anders zijn er speciale op maat gemaakte aluminium binnenschermen te koop van Lokari. Ook voor de 604: alles gewoon nieuw te bestellen.

Re: Douvrin

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012, 00:38
door Remco504coupe
Paull en Paulla schreef:
Remco504coupe schreef: De PRV's van Volvo zijn minder van kwaliteit dan die van Peugeot. Over koppakkingen had hij het niet, maar hij meende dat de onderdelen aan de binnenkant van een lagere kwaliteit waren.


Klinkt mij persoonlijk naar broodje aap. Alle PRV motoren zijn, zover ik weet ,door Douvrin gebouwd. Wel is bekend, dat Volvo andere motorolie voorschreef en andere verversingsintervallen hanteerde.

MVG
Paull


Van het forum volvolvo:

Maar wat het belangrijkste is,dat de koppakking van de PRV V6 van in de Volvo meer problemen geeft dan de zelfde motor in een renault of een peugeot deze draaien gewoon door zonder problemen.
Dit komt omdat de linker cil kop geen doorstroming heeft,het koelwater kanaal is afgestopt met een sensor.
Dit heb ik opgelost door de twee cilinderkoppen te verbinden en heb de sensor verplaatst

Re: Bilprovningen

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012, 07:58
door risky
Ook de nokkenassen van de prv volvo waren vaak versleten door slecht smering.
Weet ik nog uit mijn volvo tijd,lekke koppakingen heb ik in de 18 jaar nooit gehad.
Zal wel met de ouderdom van de auto`s te maken hebben..
Wel veel problemen met de warme start,dat de klant ff boodschappen ging doen en nooit meer wilde aanslaan :mrgreen:
Het wel is een feit dat je kan bij een volvo gemakkelijk een kop kan demonteren ruimte zat :D
mvg

Re: Bilprovningen

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012, 19:33
door joospeugeot
\

Re: Bilprovningen

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012, 21:06
door Harrie
joospeugeot schreef:op de auto staat nu 130 dkm. dus die motor wissel zal denk ik bij 80 dkm zijn geweest. overigens heeft er altijd mobil 1 olie in de 604 gezeten of voorheen mobil SHC.

heb jij die 604 nu, Joos ? zo ja, dan is die al lang in de familie :wink: