Pagina 1 van 1

Tijd voor een grote beslissing

BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 19:44
door Brownie
Na een zeer intensieve dienst van mijn 604 SRDT de afgelopen anderhalf jaar is het nu tijd voor serieuze reparaties. Met name op het gebied van de motor zijn er twee manco's: in de koppeling van de ventilator zijn beide lagers versleten, daarom heb ik hem al eens helemaal vast gezet, maar dit heeft uiteraard niet de voorkeur. Helaas heb ik in maanden geen vervangende koppeling kunnen vinden.
Deze week is bovendien de diagnose lekke koppakking gesteld na het steeds sterker toenemende verbruik van koelvloeistof.

Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal opties en ben benieuwd naar jullie mening en voorkeur ervan en mogelijke problemen die ik niet gezien heb.

Optie 1:
Ik laat de koppakking herstellen en hoop in dit jaar wel een thermokoppel te kunnen vinden. Dit is het meest logisch en op korte termijn haalbaar. Mijn monteur vertelde me dat dit in het gunstigste geval een klus van 6 uur is, maar dat het veel kostbaarder kan worden als de cilinderbussen gaan schuiven bij demontage. Zijn verhaal was dat de kop eerst een centimeter omhoog moet voordat hij los kan. Het is dus niet uit te sluiten dat de bussen gaan bewegen. Hoe denkt men hier daarover?

Optie 2:
Zoals in mijn onderschrift te zien heb ik een overschot aan auto's, onder andere een 505 GTDTE automaat van 1987 met 85.000km die al anderhalf jaar stilstaat. Gezien het bouwjaar is de auto tamelijk onverkoopbaar heb ik gemerkt, eigenlijk alleen interessant voor Afrika of onderdelen. Dus speelt door mijn hoofd om zijn motor in de 604 te zetten. Dit kost in het gunstige geval 2 uur extra volgens mijn monteur. Maar wat kan ik tegenkomen als problemen? Ik denk aan:
A: motorsteunen die anders zijn op een 604?
B: te weinig ruimte onder de kap door de intercooler?
C: Moet ik het vliegwiel van de 604 gebruiken omdat de motor van een automaat naar een handbak wordt verplaatst?

Optie 3:
Heeft voor mij de voorkeur boven optie 2, maar kost misschien wel veel meer tijd, iemand een idee hoeveel? Namelijk het verplaatsen van motor + 4-traps automaat van de 505 naar de 604. Naast de problemen van optie 2 kan ik denken aan:
A: Lengte aandrijfas. Moet deze verkort worden bij plaatsing van een automaat? Is dat niet een onmogelijke klus om dat weer mooi recht op lengte te krijgen?
B: Passend maken van de tunnel. Is een 4-traps automaat niet te breed voor de 604 tunnel?
C: Is deze pook van de automaat een beetje netjes in te passen in het 604 interieur? Of eventueel te vervangen door een 604 automaat pook?

Al met al een belangrijke beslissing voor mij. Waarschijnlijk moet ik veel werk uit besteden en dus speelt het financiele plaatje ook wel een rol, alhoewel ik niet aan economisch total loss doe. :wink:

Andere ideeen zijn ook van harte welkom en vertel het vooral als ik problemen over het hoofd zie! Feit is dat ik het liefst 604 diesel wil blijven rijden, bij voorkeur met automaat.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 21:29
door joospeugeot
\

BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 22:23
door Koffiemolen
Ik zou voor hartchirurgie gaan ipv transplantatie. Dus Optie 1, evt. heeft Wim nog een complete nieuwe kop liggen.

Succes!

BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 22:58
door Harrie
repareren ! nieuwe koppakking, e.v.t. de nieuwe kop die Wim nog heeft liggen monteren.
poulie en magnetische fankoppeling: pcn-magazijn.

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 00:04
door pick~up
Ik zou zeker de koppakking vervangen en dan gewoon weer lekker cruisen!

Als je je ander plannen zelf uit kan voeren is het nog wel te doen maar alles te laten doen....dat gaat echt in de papieren lopen denk ik!!

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 11:22
door ton
Harrie schreef:repareren ! nieuwe koppakking, e.v.t. de nieuwe kop die Wim nog heeft liggen monteren.
poulie en magnetische fankoppeling: pcn-magazijn.

grt, Harrie


Eens ! Lijkt me een redelijk te overwegen beslissing!

BerichtGeplaatst: 21 feb 2011, 09:44
door Brownie
Bedankt voor deze realistische reacties. Koppaking doen is toch de meest verstandige keuze. Ik wil nog wel eend doordraven met plannetjes.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2011, 23:44
door Brownie
Eindelijk een update. De kop is gedemonteerd en afgeperst door een "specialist". Goedgekeurd volgens hem, maar er zijn duidelijk haarscheurtjes zichtbaar in de smalle bruggen in het midden van de kop. Zal ik de kop dan ook maar vervangen?

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 00:07
door Harrie
dat is volgens Wim van B. ( Pininfarina504 ) een bekend verschijnsel...
Wim heeft nieuwe cylinderkoppen liggen, die zijn onderhand zéér zeldzaam!
bewaar de oude in het geval je een nwe cyl-kop koopt,
valt wellicht te repareren, dan heb je wat op reserve!
Misschien weet men bij Bols Motor of die scheurtjes middels TIG-lassen te repareren is ?
www.bolsmotor.eu

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 01:10
door Brownie
Uiteraard heb ik als eerst contact gezocht met Wim. Dit verschijnsel had ik al wel eens gehoord. Maar zijn verhaal dat dit altijd gebeurt na 100.000-150.000km leek me wel vreemd. We kennen toch allemaal de verhalen dat die motoren 500.000km zonder problemen kunnen lopen? Of houdt zonder problemen wel in dat elke dag het water aangevuld moet worden?

Ik ben daarom wel benieuwd naar ervaringen van mensen die meerdere tonnen hebben gereden met dezelfde kop en zonder waterverbruik. Bij mijn weten hebben mijn ouders dat wel gedaan met een XD3 in hun 505. Zijn de XD2 koppen misschien zoveel slechter? Kan er misschien een XD3 kop (eventueel uit een Sierra, DAF of boot) op een XD2S motor?

Cilinderkop

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 11:28
door Pininfarina504
Die kilometers is best mogelijk, mits je van tijd tot tijd je kop vernieuwd, dat is de zwakste schakel bij deze motoren.
Ook vroeger werden die koppen regelmatig gewisseld, vanwege dat feit o.a. is de oude voorraad redelijk uitgeput. Heb een tijdje geleden 12 dieselblokken opengeschroefd, 8 koppen gescheurd.
De enigst gunstige uitzondering vormen de z.g.n. bootkoppen, zijn van een andere legering en beter van kwaliteit, moet je wel enkele waterkanalen opboren en soms ontbrekend pijpje voor wateraansluiting monteren, zit in de kop gemonteerd middels een krimpverbinding.
Van heel veel diesels die ik in Frankrijk heb gekocht bleek achteraf d e kop gescheurd, als je enkel en alleen korte afstandjes rijdt, kun je dat afgezien van de rookontwikkeling 's ochtends verder jaren volhouden met een kapotte kop.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 20:14
door joospeugeot
\

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 20:21
door Brownie
Een andere kop heb ik in de reservering, maar omdat de auto zo'n 50.000km per jaar doet, plaats ik het liefst de allerbeste kop die tamelijk probleemloos past. Een kop van een boot uitboren/aanpassen zie ik dan toch niet zo zitten. Misschien toch maar een goede gebruikte kop plaatsen en hopen dat die drie jaar meegaat.

@joos: Ik heb de kop eraf getrokken omdat ik eigenlijk niet meer in een ruk naar Parijs kon rijden zonder water bij te vullen. Dat vind ik een mooie maatstaaf voor acceptabel koelvloeistofvebruik. Aangezien de koppakking er nog goed uitzag, verdenk ik die scheurtjes van mijn waterverbruik. Een andere kop lijkt me dan toch onvermijdelijk.

dieselkop

BerichtGeplaatst: 17 maart 2011, 21:37
door Pininfarina504
Doorrijden gaat prima met een gescheurde dieselkop, als je maar niet te ver weg hoeft, het toegenomen brandstof verbruik door verminderde compressie voor lief neemt en er zeer regelmatig een slok water bijgooit.
Verder geniet de buurt 's ochtends vollop mee van je lekkage, normaal pluimt een Indenor al flink bij koude start, met een gescheurde kop is het met minimaal nog een factor 3 toegenomen.
Bij afpersen vinden ze ondanks de aanwezigheid van één of meerdere scheuren, niet altijd een lek, dat geeft echter geen garanties.