Tijd voor een grote beslissing

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat te doen met mijn motor issue?

Koppakking vervangen en hopen op een nieuw thermokoppel. Originaliteit voor alles en de 505 blijft behouden!
9
75%
Alleen motor vervangen, anders is de auto waarschijnlijk heel lang buiten gebruik.
0
Geen stemmen
Motor en bak verplaatsen. Dan heeft de 604 diesel het comfort en de kracht die hij verdient.
2
17%
Ander idee. Graag toelichten!
1
8%
 
Totaal aantal stemmen : 12

Tijd voor een grote beslissing

Berichtdoor Brownie » 18 feb 2011, 19:44

Na een zeer intensieve dienst van mijn 604 SRDT de afgelopen anderhalf jaar is het nu tijd voor serieuze reparaties. Met name op het gebied van de motor zijn er twee manco's: in de koppeling van de ventilator zijn beide lagers versleten, daarom heb ik hem al eens helemaal vast gezet, maar dit heeft uiteraard niet de voorkeur. Helaas heb ik in maanden geen vervangende koppeling kunnen vinden.
Deze week is bovendien de diagnose lekke koppakking gesteld na het steeds sterker toenemende verbruik van koelvloeistof.

Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal opties en ben benieuwd naar jullie mening en voorkeur ervan en mogelijke problemen die ik niet gezien heb.

Optie 1:
Ik laat de koppakking herstellen en hoop in dit jaar wel een thermokoppel te kunnen vinden. Dit is het meest logisch en op korte termijn haalbaar. Mijn monteur vertelde me dat dit in het gunstigste geval een klus van 6 uur is, maar dat het veel kostbaarder kan worden als de cilinderbussen gaan schuiven bij demontage. Zijn verhaal was dat de kop eerst een centimeter omhoog moet voordat hij los kan. Het is dus niet uit te sluiten dat de bussen gaan bewegen. Hoe denkt men hier daarover?

Optie 2:
Zoals in mijn onderschrift te zien heb ik een overschot aan auto's, onder andere een 505 GTDTE automaat van 1987 met 85.000km die al anderhalf jaar stilstaat. Gezien het bouwjaar is de auto tamelijk onverkoopbaar heb ik gemerkt, eigenlijk alleen interessant voor Afrika of onderdelen. Dus speelt door mijn hoofd om zijn motor in de 604 te zetten. Dit kost in het gunstige geval 2 uur extra volgens mijn monteur. Maar wat kan ik tegenkomen als problemen? Ik denk aan:
A: motorsteunen die anders zijn op een 604?
B: te weinig ruimte onder de kap door de intercooler?
C: Moet ik het vliegwiel van de 604 gebruiken omdat de motor van een automaat naar een handbak wordt verplaatst?

Optie 3:
Heeft voor mij de voorkeur boven optie 2, maar kost misschien wel veel meer tijd, iemand een idee hoeveel? Namelijk het verplaatsen van motor + 4-traps automaat van de 505 naar de 604. Naast de problemen van optie 2 kan ik denken aan:
A: Lengte aandrijfas. Moet deze verkort worden bij plaatsing van een automaat? Is dat niet een onmogelijke klus om dat weer mooi recht op lengte te krijgen?
B: Passend maken van de tunnel. Is een 4-traps automaat niet te breed voor de 604 tunnel?
C: Is deze pook van de automaat een beetje netjes in te passen in het 604 interieur? Of eventueel te vervangen door een 604 automaat pook?

Al met al een belangrijke beslissing voor mij. Waarschijnlijk moet ik veel werk uit besteden en dus speelt het financiele plaatje ook wel een rol, alhoewel ik niet aan economisch total loss doe. :wink:

Andere ideeen zijn ook van harte welkom en vertel het vooral als ik problemen over het hoofd zie! Feit is dat ik het liefst 604 diesel wil blijven rijden, bij voorkeur met automaat.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor joospeugeot » 18 feb 2011, 21:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:22, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Koffiemolen » 18 feb 2011, 22:23

Ik zou voor hartchirurgie gaan ipv transplantatie. Dus Optie 1, evt. heeft Wim nog een complete nieuwe kop liggen.

Succes!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 18 feb 2011, 22:58

repareren ! nieuwe koppakking, e.v.t. de nieuwe kop die Wim nog heeft liggen monteren.
poulie en magnetische fankoppeling: pcn-magazijn.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pick~up » 19 feb 2011, 00:04

Ik zou zeker de koppakking vervangen en dan gewoon weer lekker cruisen!

Als je je ander plannen zelf uit kan voeren is het nog wel te doen maar alles te laten doen....dat gaat echt in de papieren lopen denk ik!!
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor ton » 19 feb 2011, 11:22

Harrie schreef:repareren ! nieuwe koppakking, e.v.t. de nieuwe kop die Wim nog heeft liggen monteren.
poulie en magnetische fankoppeling: pcn-magazijn.

grt, Harrie


Eens ! Lijkt me een redelijk te overwegen beslissing!
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor Brownie » 21 feb 2011, 09:44

Bedankt voor deze realistische reacties. Koppaking doen is toch de meest verstandige keuze. Ik wil nog wel eend doordraven met plannetjes.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 16 maart 2011, 23:44

Eindelijk een update. De kop is gedemonteerd en afgeperst door een "specialist". Goedgekeurd volgens hem, maar er zijn duidelijk haarscheurtjes zichtbaar in de smalle bruggen in het midden van de kop. Zal ik de kop dan ook maar vervangen?
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 17 maart 2011, 00:07

dat is volgens Wim van B. ( Pininfarina504 ) een bekend verschijnsel...
Wim heeft nieuwe cylinderkoppen liggen, die zijn onderhand zéér zeldzaam!
bewaar de oude in het geval je een nwe cyl-kop koopt,
valt wellicht te repareren, dan heb je wat op reserve!
Misschien weet men bij Bols Motor of die scheurtjes middels TIG-lassen te repareren is ?
www.bolsmotor.eu

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Brownie » 17 maart 2011, 01:10

Uiteraard heb ik als eerst contact gezocht met Wim. Dit verschijnsel had ik al wel eens gehoord. Maar zijn verhaal dat dit altijd gebeurt na 100.000-150.000km leek me wel vreemd. We kennen toch allemaal de verhalen dat die motoren 500.000km zonder problemen kunnen lopen? Of houdt zonder problemen wel in dat elke dag het water aangevuld moet worden?

Ik ben daarom wel benieuwd naar ervaringen van mensen die meerdere tonnen hebben gereden met dezelfde kop en zonder waterverbruik. Bij mijn weten hebben mijn ouders dat wel gedaan met een XD3 in hun 505. Zijn de XD2 koppen misschien zoveel slechter? Kan er misschien een XD3 kop (eventueel uit een Sierra, DAF of boot) op een XD2S motor?
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Cilinderkop

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 maart 2011, 11:28

Die kilometers is best mogelijk, mits je van tijd tot tijd je kop vernieuwd, dat is de zwakste schakel bij deze motoren.
Ook vroeger werden die koppen regelmatig gewisseld, vanwege dat feit o.a. is de oude voorraad redelijk uitgeput. Heb een tijdje geleden 12 dieselblokken opengeschroefd, 8 koppen gescheurd.
De enigst gunstige uitzondering vormen de z.g.n. bootkoppen, zijn van een andere legering en beter van kwaliteit, moet je wel enkele waterkanalen opboren en soms ontbrekend pijpje voor wateraansluiting monteren, zit in de kop gemonteerd middels een krimpverbinding.
Van heel veel diesels die ik in Frankrijk heb gekocht bleek achteraf d e kop gescheurd, als je enkel en alleen korte afstandjes rijdt, kun je dat afgezien van de rookontwikkeling 's ochtends verder jaren volhouden met een kapotte kop.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor joospeugeot » 17 maart 2011, 20:14

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:22, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Brownie » 17 maart 2011, 20:21

Een andere kop heb ik in de reservering, maar omdat de auto zo'n 50.000km per jaar doet, plaats ik het liefst de allerbeste kop die tamelijk probleemloos past. Een kop van een boot uitboren/aanpassen zie ik dan toch niet zo zitten. Misschien toch maar een goede gebruikte kop plaatsen en hopen dat die drie jaar meegaat.

@joos: Ik heb de kop eraf getrokken omdat ik eigenlijk niet meer in een ruk naar Parijs kon rijden zonder water bij te vullen. Dat vind ik een mooie maatstaaf voor acceptabel koelvloeistofvebruik. Aangezien de koppakking er nog goed uitzag, verdenk ik die scheurtjes van mijn waterverbruik. Een andere kop lijkt me dan toch onvermijdelijk.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

dieselkop

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 maart 2011, 21:37

Doorrijden gaat prima met een gescheurde dieselkop, als je maar niet te ver weg hoeft, het toegenomen brandstof verbruik door verminderde compressie voor lief neemt en er zeer regelmatig een slok water bijgooit.
Verder geniet de buurt 's ochtends vollop mee van je lekkage, normaal pluimt een Indenor al flink bij koude start, met een gescheurde kop is het met minimaal nog een factor 3 toegenomen.
Bij afpersen vinden ze ondanks de aanwezigheid van één of meerdere scheuren, niet altijd een lek, dat geeft echter geen garanties.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten