luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor Harrie » 21 mei 2011, 23:57

ik heb mijn luchtfilter-element van m'n 604 GTI aangepast:
het (nieuwe) originele luchtfilter-element is ZO dik, daar kan amper lucht door... :roll:

dus de allerdikste, buitenste laag er uit gehaald, het geperforeerde stalen omhulsel
gedeeltelijk dubbelgevouwen om de kleinere diameter te compenseren, en zo heb ik
als resultaat een dunnere schuimlaag, die nog ruim voldoende is als luchtfilter, want de
binnenste laag is nog ruim 1 cm dik.

En nu kan de motor VEEL beter ademhalen, en loopt ze VEEL zuiniger ! :D

ik ga nog een proefje doen met een luchtfilter-element van 205 Diesel, volgens mij past die
perfect in het luchtfilterhuis.

Deze modificatie vereist wel, dat het luchtfilter-element regelmatig gecontroleerd moet worden
en wellicht vaker vervangen, maar dat is gezien de huidige benzineprijzen geen item.

Ook voor de V6 carburateur zou dat veel verschil uitmaken qua benzinegebruik, die grote ronde
luchtfilter-elementen zijn ook zo dik als een Hollandse dijk en werken daardoor als constante choke.

Wordt vervolgd ! 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor jan-03 » 22 mei 2011, 00:06

Klinkt aannemelijk Harrie maar als je meer lucht aanzuigt vergroot je dus eigenlijk je luchtinlaat en als dat de sproeier hetzelfde blijft
dan krijg je een andere brandstof/luchtmengsel! Dit zal ook weer gevolgen hebben voor de afstelling! :wink:
Als het resulteert in meer vermogen ga je weer sneller optrekken en dat kost dan weer meer peut!!
Vooral als je rechtervoetje moe wordt en die sneller naar beneden zakt!! :mrgreen:
Het zou misschien beter zijn om er een een 1150 cc blokje van een 204 in te plaatsen, iets minder vermogen en lekker zuinig. :idea: :shock: :mrgreen: 8)
Het kan zijn dat je deze visie niet deelt :mrgreen:
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor Harrie » 22 mei 2011, 18:23

voor de 3e keer Jan: het is een injectie, en heeft dus geen sproeiers !
K-Jetronic spuit constant benzine in, de hoeveelheid is afhankelijk van de stand van de luchtmeetschijf.
En deze luchtmeetschijf wordt bewogen door de hoeveelheid lucht die door het gat moet waar deze schijf in zit.

Maar ook bij een carburateur: minder vacuüm als gevolg van de betere luchtdoorstroming in het luchtfilter zorgt dat er minder benzine
uit de sproeiers wordt gezogen door het vacuüm en de luchtversnelling in de venturi.
Dus besparing op brandstof ! En dat mag wel bij een V6, de carburateurversies lusten veel benzine, het verbruik is redelijk hoog.
De injecties zoals 604 TI, STI en GTI, en de 504 V6 injecties, ( alle K-Jetronic ) zijn iets zuiniger dan de carburateurversies.
ik rijdt nu +/- 1 op 8,5 wat ik al netjes vind voor een 3 liter V6 en een bruto wagengewicht van 1550 kg.

Waarom denk je, is K&N met een assortiment speciale luchtfilters op de markt gekomen? hetzelfde idee !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor tjark63 » 22 mei 2011, 22:11

Harrie, deze keer kan ik het niet met je eens zijn, zie mijn commentaar hieronder. Ik zou erg voorzichtig zijn met wijzigingen aan het luchtfilter!

Harrie schreef:voor de 3e keer Jan: het is een injectie, en heeft dus geen sproeiers !
K-Jetronic spuit constant benzine in, de hoeveelheid is afhankelijk van de stand van de luchtmeetschijf.
En deze luchtmeetschijf wordt bewogen door de hoeveelheid lucht die door het gat moet waar deze schijf in zit.

Klopt, en meer lucht betekent daardoor dus ook meer benzine. Gelukkig maar want anders wordt de benzine/lucht verhouding verstoord en wordt het mengsel te arm wat kan leiden tot vermogensverlies, oververhitting en andere ellende.
Harrie schreef:Maar ook bij een carburateur: minder vacuüm als gevolg van de betere luchtdoorstroming in het luchtfilter zorgt dat er minder benzine
uit de sproeiers wordt gezogen door het vacuüm en de luchtversnelling in de venturi.
Dus besparing op brandstof !

De carburateur kan de extra luchtstroom niet automatisch compenseren door extra benzine tot te voegen, en montage van een luchtfilter met minder weerstand zorgt dus per definitie voor een (te) arm(er) mengsel. Dit zal moeten worden gecompenseerd door een andere afstelling en grotere hoofdsproeier en wellicht ook stationaire sproeier. De benzine/lucht verhouding zal immers in stand moeten blijven.
Harrie schreef:Waarom denk je, is K&N met een assortiment speciale luchtfilters op de markt gekomen? hetzelfde idee !

Het belangrijkste doel van een K&N filter is m.i. niet zuiniger lopen, maar meer vermogen bij hogere toerentallen ten gevolge van verbeterde doorstroming. Dat extra vermogen komt natuurlijk niet 'uit de lucht vallen' :wink: , daar is extra benzine voor nodig.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor jan-03 » 22 mei 2011, 22:44

Ik ben nog niet om Harrie wat betreft je uitleg hierover, als je luchtstroomsnelheid kan verhogen door de lucht door een kleinere opening aan te zuigen kan je volgens mij met minder toevoeging van brandstof toe. Injectie of door sproeiers geregeld!
Als je de hoeveelheid lucht vergroot volgens mij niet.
Als je dan zonder filter zou rijden dan zou je in jouw uitleg nog zuiniger gaan rijden.
En als bij de injectiemotoren de brandstof aanvoer geregeld wordt de hoeveelheid luchtaanvoer zou het nu gelijk moeten blijven en heb je nog geen voordeel.
Een 1150 motortje is zuiniger dan een 2000 cc.
Een zwaardere motor heeft minder toeren nodig om dezelfde arbeid te verrichten dan een kleinere motor, toch is het verbruik hoger. Een 1150 cc zal voor jouw 1500kg wegende overigens prachtige vliegdekschip niet het gewenste vermogen leveren :mrgreen: Maar je rijdt wel goedkoper van A naar B!
Maar als je wel brandstof hebt bespaard door jouw aanpassing is dat natuurlijk mooi meegenomen maar ik snap dan niet waardoor dit
komt.
Maar interessant is het wel zeker in deze tijd van hoge brandstofprijzen.
Ik hoop op meer reacties op deze materie!
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor joospeugeot » 23 mei 2011, 01:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor Harrie » 24 mei 2011, 23:27

hierbij een foto van het originele luchtfilter-element, en rechts het buitenste deel dat
ik van het luchtfilter-element in de 604 GTI af heb gehaald, de buitenste dikke schuimrand:

Afbeelding

het originele filter is gigantisch dik, het schuim lijkt bijna massief, daar kan amper lucht door... :(
Nu zit er alleen de dunne binnenste nog in, en het bevalt uitstekend ! 8)
De motor kan nu véél beter ademhalen ! :wink:
De hoeveelheid vacuüm in de inlaatcircuit is afhankelijk van de stand van de 2 gaskleppen,
en een dicht luchtfilter zorgt alleen maar voor extra veel vacuüm c.q. gebrek aan lucht.

Een dichtgeslibt en vuil luchtfilter-element zorgt bij elke benzinemotor dat deze als choke gaat werken,
dus een veel hoger verbruik.
Een diesel moet ook goed kunnen ademen! Dus ook voor diesels is een schoon en goed luchtfilter van groot belang.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor Harrie » 26 mei 2011, 12:49

tjark63 schreef:Harrie, deze keer kan ik het niet met je eens zijn, zie mijn commentaar hieronder. Ik zou erg voorzichtig zijn met wijzigingen aan het luchtfilter!
Harrie schreef:voor de 3e keer Jan: het is een injectie, en heeft dus geen sproeiers !
K-Jetronic spuit constant benzine in, de hoeveelheid is afhankelijk van de stand van de luchtmeetschijf.
En deze luchtmeetschijf wordt bewogen door de hoeveelheid lucht die door het gat moet waar deze schijf in zit.

Klopt, en meer lucht betekent daardoor dus ook meer benzine. Gelukkig maar want anders wordt de benzine/lucht verhouding verstoord

De cylinderinhoud van de motor is niet gewijzigd, dus zuigt de motor nog steeds net zo veel lucht aan als voor de wijziging. :!:
Harrie schreef:Waarom denk je, is K&N met een assortiment speciale luchtfilters op de markt gekomen? hetzelfde idee !

tjark63 schreef:Het belangrijkste doel van een K&N filter is m.i. niet zuiniger lopen, maar meer vermogen bij hogere toerentallen ten gevolge van verbeterde doorstroming.

juist: BETERE DOORSTROMING, en daar ging het me juist om.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor jan-03 » 26 mei 2011, 16:35

Harrie schreef:
En nu kan de motor VEEL beter ademhalen, en loopt ze VEEL zuiniger !

Hier geef je aan veel beter ademen dus meer lucht en je zegt zelf dat de lucht wordt gemeten en aan de hand
daarvan de benzine ingespoten.
Dan is onze conclusie meer lucht meer benzine verbruik!! Maar je kan best gelijk hebben, de mens heeft ook als die
ouder wordt meer lucht nodig voor dezelfde prestatie als dan toen die een jonge kerel was!! :wink: :mrgreen:
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor aj » 26 mei 2011, 17:31

datis het 1ste wat ik doe bij een klassieker de luchtinlaat aanpassen.

dan is het verschil meteen voelbaar :D benzine verbruik neem je dan voor lief..
peugeot 309 1.3 gl profile 1986 (overleden)
peugeot 106 accent 1993(overleden en gestript)
peugeot 205 accent 1994(verkocht)
subaru impreza sti tdi 2011
citroen xsara vts 2001
vw t3 2000 luchtkoeling :D :D
aj
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 04 jan 2011, 18:46

Re: luchtfilter 604 TI/STI/GTI

Berichtdoor tjark63 » 26 mei 2011, 17:38

Harrie schreef:De cylinderinhoud van de motor is niet gewijzigd, dus zuigt de motor nog steeds net zo veel lucht aan als voor de wijziging. :!:


De maximale hoeveelheid lucht wordt natuurlijk beperkt door de cilinderinhoud, maar vullingsgraad wordt mede bepaald door de restrictie van het luchtfilter, je begrijpt me vast wel grapjas :wink:

Je verliest koppel onderin en krijgt er iets vermogen bovenin voor terug, ik heb ook eens een tijdje met een 505GTI en een K&N filter gereden maar ben er om die reden weer vanaf gestapt, past niet bij een toerwagen vind ik.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten