3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor stein » 03 okt 2011, 21:00

Salut mede 604 liefhebbers,

ik heb me onlangs al nieuw forum lid aangmeld en bij het voorstellen vermeld dat de inbouw van de 3.0 v6 uit de 605 mij wel interresant leek.
Nou kreeg ik hier al wat reacties op en het leek me dan ook een goed idee hier een nieuwe topic voor te openen.
Na wat rondgesnuffeld te hebben op dit forum bleek dat er al een 505 rijder was die "dit staaltje" al eerder geflikt had.
Bij deze hoop ik op wat input van zijn kant.
Hoe zit het met de inbouwmaten,klepdeksels zijn wat groter(hoger) meen ik van m'n 605 sv te herinneren?!
En de elektronica,losse draadboom voor de Motronic?
Motor is U9 en dus Lamba sonde?!

Hoor graag van jullie,groet Stein
stein
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 30 sep 2011, 11:57

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor edwin ss50 » 04 okt 2011, 00:42

Ik kan je wel vertellen hoe ik het heb gedaan, maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijk heden mogelijk.

Ik heb eerst een 604 gekocht en deze gesloopt, de 2.7 ti motor met 5 bak heb ik eerst in de 505 gehad maar beviel niet.
Ik heb dus ook alle 604 delen als radiateur, slangen, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, uitlaat spruitstukken gebruikt.
Het carter van de 2.7 motor heb ik op de 3.0 omgezet, de klepdeksels, de voorste deksel van de motor, uitlaatspruit stukken komen ook van de 2.7.
Het vliegwiel is van de 3.0 motor, (want hier zit extra krans op waar de bdp sensor op reageert), het inlaatspruitstuk is ook van de 3.0 motor, de motorkabelboom en ecu zijn ook van de 3.0 motor.
Het gasklephuis wat ik heb gebruikt is van een Renault Espace.

Wat je ook moet doen is de balansas verwijderen, dit omdat deze anders tegen de rembekrachtiger en remcilinder aankomt.
Waar je ook tegen aan loopt is dat de verdeelkap tegen het deksel van de pedalen aankomt, bij een 604 krijg je daar nog meer problemen mee omdat de rembekrachtiger anders zit bevestigd.
Maar wat je hier aan kunt doen is de verdeelkap op de voorzijde van de motor te zetten, dan heb je het voorste deksel van een andere motor nodig samen het busje waar de rotor opzit van bijv. een 505 v6, renault espace v6 of een volvo.
Maar dan heb je ook een andere waterslang nodig die naar de bovenzijde van de radiateur gaat, eentje van een 505 v6 bijv.

Als je een motor koopt moet je er ook opletten dat de ecu "vrij" is, dat er niet een startblokkering opzit, of dat deze onschadelijk is gemaakt.
Ik heb een gat in de versnellingsbak geboord waar de bdp sensor in zit, dit moet wel precies gebeuren en je moet zorgen dat de sensor zo dicht mogelijk bij het vliegwiel zit.

Bij een automaat bak loop je weer tegen wat andere zaken aan, dan kun je het beste een 505 v6 automaat bak met vliegwiel nemen.

Ik rijd ook nog eens op lpg met de 3.0, met een gewoon los mengstuk in de inlaat, en dat rijdt uitstekend.

Er staat bij een kennis van mij al een 3.0 v6 met automaatbak te wachten om in een 604 te gaan.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor joospeugeot » 04 okt 2011, 01:14

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor Remco504coupe » 04 okt 2011, 02:50

Petje af, heren :?
Van mij geen bruikbare tips,maar ik ga dit wel met veel belangstelling volgen.
Succes! :D
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor jan-03 » 04 okt 2011, 07:53

Ja echt wel iets om te volgen, het uitvogelen van wat te gebruiken en van welk type vindt ik al heel knap..
Succes met dit project.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor risky » 04 okt 2011, 09:05

welke motor praten we ?
over de 24v 3liter 190 pk?
of over de 12v 3liter dan praat je over 170pk dat scheelt 26 pk
nu is dit niet zo interesant om zo`n grote ombouw voor te doen
Dan kan je beter een 604 gti blok pakken deze heeft 155 pk en die plant je zonder aanpassingen over
en daar een 4 bak automaat achter gooien dan heb je ook een prima set die 15pk ga je echt niet missen :wink:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor edwin ss50 » 04 okt 2011, 10:11

Een 4 bak automaat heeft een andere koppelomvormer, dus je moet zowieso daar het vliegwiel bij hebben dan, een 604 koppelomvormer zit met 3 boutjes vast en een 505 v6 koppelomvormer met 4.

Een zpj4, dus de 3.0 24v met 200 pk is bijna niet te doen, een 24v heeft 6 uitlaatpoorten per kant, of je moet goed kunnen tig lassen en zelf twee complete uitlaat spruitstukken maken.
Maar dan kom je alsnog enorm in de knoei met de ruimte bij de stuurstang langs.
Ik was het zelf ook van plan om deze erin te zetten, en had er ook al een staan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de 3.0 12v in mijn 505 zitten, en bevalt uitstekend, ik heb er nu wel uitlaatspruitstukken op van een 505 v6 met complete uitlaat.
Voor mij is het wel interessant om te doen, want het uitvinden en sleutelen is mijn hobby.

Afbeelding

En de 604 is van een kennis, waarschijnlijk zul je hier nog wel eens wat van horen.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor risky » 04 okt 2011, 11:26

Ik vind het knap hoor al dat uitvinden.
ik heb ook al heel wat ombouwen gedaan in het verleden.
De 3 liter is wel leuk om in de 505 te hebben
maar ik moet zeggen ik ben dik tevreden met de 2.7 in mijn 604
enige wens van mij is een zf 4HP22 automaat met lockup zodat hij wat rustiger draaid op de snelweg.
ik heb er nog 1 liggen van een bmw maar het staartstuk is kompleet anders :roll:
ik loop er vanzelf nog eens tegenaan hoop ik maar ik heb geen haast
die 4 gaten zullen geen hele grote problemen moeten geven als het vliegwiel voor de rest dezelfde maat heeft.
maar dit soort projecten zijn altijd leuk om te lezen.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor joospeugeot » 04 okt 2011, 12:07

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor EH Autoservice » 04 okt 2011, 15:24

Ik heb mijn 605 3,0 SV automaat omgebouwd van ZPJ naar ZPJ4 , dit met behoud van automaat .

Resultaat : VEEL sneller , EN : zuiniger !!!!!!!!!

2 dagen mechanisch werk , 2 dagen kabelboom werk .....
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor risky » 04 okt 2011, 19:38

joospeugeot schreef:de 3 liter zpj motor heeft 170 pk. welliswaar met kat. maar die laat je weg en heb je zeker 10 pk winst ! dus 180 pk
en 180 pk in een 604 is toch niet zo verkeerd dacht ik zelf


ik vind een top van rond de 190 wel genoeg dus ik zie de meerwaarde er niet van in om er 180 pk in te leggen
Zeker niet met een 33 jarige oude auto
Dit zou ik alleen doen als er geen andere oplossing voor handen is.
een lagere toerental zal wel welkom zijn.
ik heb ooit een 5 bak van een coupe in een 504 ti sedan gebouwd
hier had ik een hele goede ervaring mee wat was dat een andere auto geworden.
stom dat ik hem verkocht heb maarja..
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor edwin ss50 » 04 okt 2011, 22:26

voor een lager toerental kun je ook een ander diff onder monteren.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor joospeugeot » 04 okt 2011, 22:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor Remco504coupe » 04 okt 2011, 23:48

risky schreef:
joospeugeot schreef:de 3 liter zpj motor heeft 170 pk. welliswaar met kat. maar die laat je weg en heb je zeker 10 pk winst ! dus 180 pk
en 180 pk in een 604 is toch niet zo verkeerd dacht ik zelf


ik vind een top van rond de 190 wel genoeg dus ik zie de meerwaarde er niet van in om er 180 pk in te leggen
Zeker niet met een 33 jarige oude auto
Dit zou ik alleen doen als er geen andere oplossing voor handen is.
een lagere toerental zal wel welkom zijn.
ik heb ooit een 5 bak van een coupe in een 504 ti sedan gebouwd
hier had ik een hele goede ervaring mee wat was dat een andere auto geworden.
stom dat ik hem verkocht heb maarja..
mvg


Sorry Risky, ik moet jou wel hebben, maar weer die 5-bak..heerlijk trekken, en op de snelweg....heerlijk rustig in de toeren 8)
Maar even over jouw moderator-schap: ik zie graag de knop voor Youtube......
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor joospeugeot » 05 okt 2011, 00:32

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor risky » 05 okt 2011, 06:46

joospeugeot schreef:kun je alleen nog maar van een diesel eronder hangen volgens mij. ti heeft al een lang diff. kwa verhoudingen.

kan misschien wel zo zijn dat er onder een gti ook nog een ander hangt ??? zou ik eens moeten nakijken op de fiche van de 604



als je dat wil doen graag :D
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor risky » 05 okt 2011, 06:50

Remco

Dat is wel heel oftopic :wink:
dat soort vragen gaan via pb dan kan ik er eens induiken.
mvg
ontopic
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor stein » 05 okt 2011, 22:32

hey ,

leuk om te lezen dat idee van de grotere motor bij velen "leeft".
Edwin alvast bedankt voor je tips en ben benieuwd hoe het met de v6 3.0 in combinatie met de ZF bak verder want dat lijkt me de moooooiste combinatie :lol:
Maar begrijp uit je verhaal nog niet wat je met de lamda sensor gedaan hebt,deze heeft de ECU toch nodig?!
En de brandstofpomp,ander model ivm met de lagere druk tov de K jetronic?

Wderom,alvast bedankt, Stein
stein
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 30 sep 2011, 11:57

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor edwin ss50 » 07 okt 2011, 21:37

Ik had in mijn 505 sti geen lambda sonde aan de motor hangen, deze kan gewoon zonder, hij zal daardoor altijd met een rijker mensel rijden.
Aangezien ik hem ook nog op lpg heb lopen met een ongeregelde gas installatie heeft dit helemaal geen nut.

Ik heb er nu een complete uitlaat op van een 505 v6 en daar zat een gat in voor een lambda sensor, ik heb daar dus een in gezet en ook aangesloten.


De brandstofpomp opvoer druk maakt niet uit hoe hoog deze is, er zit een membraanpje op de motor die de druk regelt.

Op mijn rode 505 heb ik nu een benzine pompje van een 405 zitten, daar zat geen een op omdat hier eerst een carburateur motor inzat.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 3.0 V6 van de 605 in "onze" 604

Berichtdoor stein » 11 okt 2011, 22:39

Hey Edwin,

wederom bedankt voor de info, eens kijken of ik tegen een 3.0 "aan loop".
alles bij elkaar zoeken in de winter en dan in de zomer inbouwen,mooi project :D
Op LPG met een venturi mengstuk gaat dus prima op de 3.0?
Standaard LPG installatie?

Groet,Stein
stein
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 30 sep 2011, 11:57


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten