Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 20 apr 2012, 15:21

Na het vervangen van olie en carterpanpakking kwam ik tot de ontdekking dat in de buurt van de waterpomp een beetje koelwater verloren ging.

Bij nadere inspectie kon ik zien dat het er allemaal niet zo gezellig uitzag bij de meeste slangen rond de waterpomp.

groen en witte aanslag, droogtescheurtjes, slijtageplekken van slangen die tegen de distributiedeksel zitten om e.e.a te noemen: reden genoeg om e.e.a. preventief te vervangen.

Bovendien vind ik dat de temperatuur van het koelwater steeds hoger wordt (de wijzer staat meest over het midden 110 km/h) en wanneer harder (140 km/h) gereden wordt stijgt ook de temperatuur navenant. Ook in stadsverkeer gaat de temperatuur een stuk over het midden. De koelkapaciteit is afgenomen maar de radiateur lijkt niet de oorzaak te zijn; waterpomp misschien?

Een inspectie is op zijn plaats. Een "MEGA projekt" voor mij in mijn onervarenheid (maar niet lang maar... :mrgreen: ).

Dus de stoute schoenen aangetrokken en radiateur uitgebouwd, nieuwe slangen, klemmen, o-ringen en pakkingen besteld en we gaan ervoor:

-massameter eraf
-inlaatspruitstuk eraf
-dan kunnen we makkelijk bij de verdeler: rotor en kap kunnen dan vervangen worden plus bougies NGK en bougiekabels van Bougicord
-Controle van de thermostaat en eventueel vervangen
-Controle van de waterpomp en eventueel vervangen

Zo zag het eruit:
Afbeelding

Zo is de status nu:
Afbeelding

De radiateur met de gevormde en ingesleten slang (een nieuwe ligt te wachten van Serie04):
Afbeelding

De radiateur is eigenlijk nog erg goed: geen enkele aanslag. Alleen van buiten ziet die er niet mooi uit, maar dat is kosmetisch wel voor elkaar te krijgen.

Nu mijn vragen:
:D Het thermocontact op de radiateur; hoe test ik die het beste? (weerstand meten koud en met z'n neus in kokend water??)
:D De Thermostaat: hoe test ik die het beste? (in een pannetje opkoken med goede thermometer) en observeren?)
:D De Waterpomp: hoe test ik die het beste? Waar moet ik op letten?
:D De viscokoppeling hoe weet ik of die ok is?
:D De elektrische ventilator, die draait op 12V maar de vraag is hoe weet ik of die ok is (hij klinkt een beetje vermoeid en draait wel erg rustig...)
:D Moet ik de koperen ringen voor de aansluiting van de banjos op de radiateur (koeling versnellingsbak) ook vervangen?
:D Nu ik toch de zooi los heb tussen de cylinderbanken moet ik nog andere dingen kontroleren/preventief vervangen??
:D V-Snaar waterpomp en S-bekrachtiging wordt ook vervangen, speciale trukjes?

Ik houd dit bij met foto's voor andere geinteresseerde 604/PRV sleutelaars.

Groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor risky » 20 apr 2012, 21:03

hoi walle

op de schakelaar van de radiateur staat op welke tempratuur hij aanslaat
maar.. het werkt anders slaat je fan niet aan.
De termostaat zal ik gewoon vernieuwen voor die paar euro.
De waterpomp kan je testen op speling en kijken of de schoepen nog goed zijn.
meestal gaat hij stuk door speling op de as en lager en dan gaat de keering lek.
De electrise ventulator hoort behoorlijk hard te draaien,maar hij houd niet het koelsystem koel daar heeft hij niet genoeg vermogen voor is alleen ondersteuning of voor de airo.
Ja de koperringen moeten altijd vervangen worden net als de rubber o-ringen van het inlaat spruitstuk.
idd ik zal alles wat slijt gevoelig is bij de cilinderbanken vervangen je komt er immers niet zo vaak :mrgreen:
Nee er zijn geen trukjes voor die v-snaren dat is gewoon een rot klusje :? maar ik zie dat je de radiateur er al uit hebt dus al veel meer ruimte :D
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 08 jun 2012, 16:42

ik had nog een nieuwe waterpomp liggen, was ik vergeten :oops:

Maar...da's niet de goede: de poelie past maar er zit geen schroefdraad in voor de koudestartgever en er zit aan de achterkant op het huis een aansluiting voor en een slang. Ik neem aan dat ik voor een een SL versie is?

Ik heb net een ander nieuwe binnengekregen en die is ook anders: wel voor injectie met die schroefdraad en géén aansluiting voor de slang achterop. Maar...de as waar de poelie en Viscokoppeling opkomen is anders: er zit geen schroefdraad in de as (weet niet of dat nu zo belangrijk is) maar de vier gaten voor de poelie zijn beduidend kleiner.

Wat nu? Opboren/groter tappen? Kleinere boutjes? Of herkent iemand deze pomp en weet waarvoor die is? Lastig.

Voorkant; ´vooraan ligt de nieuwe pomp met de vier kleine gaatjes in de as, achter de carburateurpomp met goede gaatjes en de originele poelie.

Afbeelding

en achterkant; vooraan de carburateurpomp
Afbeelding

:?: :roll:
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor MarcoPeus » 08 jun 2012, 20:38

Ziet me allemaal bekend uit, vooral dat pijpje aan de achterkant net boven t schoepenwiel. Heb ik bij mijn 604 veel liters KVS aan verspilt voordat de garage er achter kwam dat je daar een dop op moest zetten.
Kun je die schotel op de as omzetten of moet je die gaten gaan optappen naar de juiste maat en past de poulie dan nog?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 09 jun 2012, 10:49

Dat was nogal een misser van de garage met dat pijpje....
Hoe heb je de koudestartsensor gemonteerd dan??

Wat betreft de poelie lijkt het geen probleem te zijn aangezien de diameter van schotel gelijk is zoals ook de asdiameter; de poelie past erop alleen zijn de gaten te klein.

Ik vraag me af voor welke PRV deze pomp is; de 504 V6TI misschien?

Iemand? Heeft die een andere poelie? Misschien een andere fan?

Groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor MarcoPeus » 09 jun 2012, 15:32

Het is al 8-9 jaar geleden dat ik dat probleem had. Bleef KVS lekken (stromen eigenlijk) na de nieuwe pomp gemonteerd te hebben. Ik heb m toen naar een garage gebracht (universeel met veel Peugeot ervaring) die kwam er achter dat er een pijpje te veel op zat. Heeft daarop een versterkte dop gemonteerd en dicht gemaakt.
Is die pomp misschien van een GTi?? Harrie weet dat zeer zeker.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 09 jun 2012, 21:06

Het is voor mijn GTI. Degene die erop zit is voor een GTI, en de nieuwe is anders.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor joospeugeot » 09 jun 2012, 23:25

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 02:07, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor hoeben16 » 11 jun 2012, 13:32

Ik heb hier mijn oude waterpomp van mijn sti liggen met ook die vier grotere gaatjes in de as. Maar die ziet er toch net weer even anders uit dan beiden op de foto. Ik had toen de laatste uit het magazijn meegenomen en die was exact hetzelfde als mijn oude die ik hier heb. In het begin lekte er nog steeds KVS met de nieuwe pomp, maar na een tijdje hield dat op. Als je wilt kan ik wat foto's maken.
peugeot 604 sti 1982 : peugeot 505 v6 gti
zolang het maar groot, vierkant en minstens twintig jaar oud is....
Avatar gebruiker
hoeben16
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 jul 2010, 14:44
Woonplaats: Kranenburg (Dld)

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 28 jul 2012, 19:48

hoi

op de web page van PRV-concept worden Zwarte silikonen slangen aangeboden voor de lastig te bereiken plaatsen rond de pomp (de 2 bochtjes plus de dikke en de dunne slang achter de pomp).

Dat lijkt me een duurzame oplossing en ben geneigd dat aan te schaffen, maar het is voor een een R25 en de pomp is anders plus ook de verdeelbuis onder het inlaatspruitstuk, zie hieronder de Renault 25 motor.
Afbeelding

Toch lijken de slangen op het oog te kloppen: heb je heel toevallig maten (doorsnede en lengte) van de 4 slangen? Bij mij zitten ze er nog op (en onder).
Dan kan ik met hen kontrolleren of ze idd passen op de 604.

De maten voor de silikonenset:
2 slangen bochtjes 45° maat 32mm
1 rechte slang maat 45mm
1 rechte slang mat 19mm

Die 4 kosten overigens 55€ zonder klemmen (die zijn RVS en speciaal aangezien die harder aangedraaid moeten worden).
Is het "beter" of duurzamer om de genoemde 4 slangen door siliconen versies te vervangen?
Als dat niet zo is kan ik gewoon naar rubberen gaan, dit heeft waarschijnlijk ook 20 jaar op zijn plaats gezeten.

Ik was vergeten dat ik nog een waterpomp had liggen dus heb eea kunnen meten. De 2 bochtjes zijn 32 mm, de verwarmingsverbinding is 19mm en de dikke heb ik niet kunnen meten omdat die niet op het pomphuis zit maar aan de achterkant op het deksel.

Groeten vanuit Solna onder 10 cm sneeuw

Walle
Laatst bijgewerkt door Walle69 op 21 sep 2012, 22:13, in totaal 3 keer bewerkt.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 28 jul 2012, 21:09

Ik ben inmiddels terug van vakantie en heb nu de tijd genomen om weer verder te gaan.

Het inlaatspruitstuk is inmiddels gedemonteerd, zoals de waterpomp en de Y-buis.

vlak voor het demonteren van de waterpomp en de Y-buis zag het er zo uit:

Afbeelding

Hier zie je de Y-buis die het koelwater verdeeld over de de linker en rechter cylinderbank, eronder zie je de buis die naar de verwarming toe gaat. Je ziet trouwens goed dat er gruis ligt en oud verdampt koelwater, ook was bij alle aansluitingen op slangen, buizen en pomp te zien dat het niet helemaal dicht was. De slangen zaten er nog op van 1985 en droogtescheurtjes waren hier en daar zichtbaar en ook waren ze behoorlijk dun geworden op een aantal plekken. Alle O-ringen waren ook redelijk hard
( ik heb de cylinderinlaatgaten inmiddels dichtgemaakt hoor!)
Afbeelding

Hier het pomphuis aan de achterkant van de pomp (waar het schoepenrad in draait) waarop de twee aansluitingen voor Y-buis en verwarming zitten.

Te zien is de droevige staat van de pomp (uiterlijk), er zat veel "snot" en koek op alle slangaansluitingen, het interieur is bekleed met een heel dun filmpje roest....

Afbeelding

Na het deksel losgeschroefd te hebben (donder wat zat dat vast!!) met 5 inbusbouten ziet de binnenkant er zo uit....... :shock:

Afbeelding

Volgens mij heeft de wagen veel koelwater gelekt in zijn vorige leven en is dat met gewoon water bijgevuld. Het schoepenrad staat dik van de roest en in het deksel kan je zelfs zien dat het ingeschuurd heeft, bonjour!

Nu ga ik alles weer schoonmaken en temperatuursensor overbouwen naar de nieuwe pomp, net zoals de thermoschakelaar voor de koudestart, het thermostaatdeksel en de thermostaat.

Heb even voor de gein getest hoe/of de huidige thermostaat werkt: ik heb de openingstemperatuur niet kunnen meten maar heb de oude (roestkleur) en de nieuwe gewoon in een bak met kokend water gelegd.
Resultaat is dat de oude (met 82 C vermeld) iets eerder opengaat dan de nieuwe (83 C) en dat de nieuwe veel eerder dicht zit wanneer het water afkoelt.
De nieuwe heeft een grotere doorlaatopening wat mij aanspreekt, omdat de flow door de radiateur wordt dan ook iets groter lijkt mij.

Afbeelding

Wat moet ik nu monteren? de oude of de nieuwe? Ik wil een betere koeling hebben namelijk.

Ook wil luchtgeleideplaten maken monteren aangezien er ook nog een condensor voor de radiateur zit (heeft iemand malletjes met maten daarvan?), omdat ik denk dat ook dat helpt om de lucht van de gril naar de radiateur te leiden.

Ook ben ik met de rotorkap en rotor bezig geweest. Zeker de rotor is aan vervanging toe aangezien de punt helemaal rafelig is geworden en ingebrand.
Ik had een nieuw setje maar ik vind niet dat het lekker past en bovendien is het van slap plastic gemaakt en van beduidend slechtere kwaliteit dan de Bosch delen.
Weet iemand waar je de zware Bosch originelen kunt kopen? art nummer Bosch 1235 522 210 voor de kap en Bosch 1234 332 282 voor de rotor

Afbeelding

de donkere is de oude van Bosch; die is zwaarder en iets groter/langer/zwaarder. Je kunt dus niet zomaar een Beru rotor monteren in een Bosch kap, de afstand wordt dan te groot van de rotorpunt naar de pinnetjes in de verdelerkap.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 31 jul 2012, 22:39

joospeugeot schreef:vraagje over bougie kabels.
wat heb je bougiekabels gebruikt. las wel bougiecord maar had je een setje of losse kabels bestelds / gekregen.
heb je daar evt een nr of nummers van ? waarschijnlijk kom ik op mijn 604 ook nieuwe kabels te zetten nl.


Beetje late reactie, sorry: het is een setje zwarte bougicords art nr 33.37 of 6407

Weet niet meer waar gekocht, waarschijnlijk ebay
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 30 aug 2012, 09:58

Het gaat langzaam vooruit.

Ik heb originele BOSCH kap en rotor (1 Ohm) gekocht en die passen perfect.

Hier zie je de nieuwe verdelerkap en bougiekabels en de waterpomp is weer gemonteerd met nieuwe thermostaat, slangen, pakking, O-ring en klemmen en gespoten deksels.

Het is een beetje klooien om die pomp erop te krijgen met vier nieuwe slangen :shock: , maar bet beleid en geduld gaat dat wel.

Afbeelding

De kenners weten dat bovenstaande fout is: koelwaterspruitstuk kan er nooit in zo. je moet het geheel pomp met spruitstuk eraan presenteren en door twee inkepingen op het blok tussen de cylinderbanken laten zakken en doorschuiven. Dus alles weer los en wel goed doen.

Met nieuwe o-ringen en een dun laagje loctite 5923 alles netjes gemonteerd met de goede aanhaalmomenten uit het WPH.

Afbeelding

En
Afbeelding

Ook nog even de lekkende oliedruksensor vervangen die voor veel smurie op het blok zorgde. Je moet dan even de Dynamo lossen om daar goed bij te kunnen met dop 23 en de ratel.

Zo ziet dat ding eruit; interessant mechaniekje

Afbeelding

En daar zie je het gat waar die in moet op de rechterkant van het blok verscholen bij de dynamo

Afbeelding

Ook het inlaatspruitstuk zit er weer op met nieuwe o-ringen.
Rechts is het aansluitvlak schoon en zitten de nieuwe o-ringen er al in, links de oude nog.

Afbeelding

De komende dagen ga ik verder met de injectie weer monteren, alle benzineleidingen weer monteren met nieuwe koperen ringetjes, alle 3 v snaren vervangen en spannen, radiateur, kondensor, ventilator en alle benodigde slangen monteren, koeltunnel maken, opvullen en...starten en hopen dat alles goed gemonteerd zit en niks lekt...
Laatst bijgewerkt door Walle69 op 31 aug 2012, 08:07, in totaal 1 keer bewerkt.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Remco504coupe » 30 aug 2012, 10:25

Goed bezig Walle, en een mooi verslag.

Walle69 schreef:De kenners weten dat bovenstaande fout is: koelwaterspruitstuk kan er nooit in zo. je moet het geheel pomp met spruitstuk eraan presenteren en door twee inkepingen op het blok tussen de cylinderbanken laten zakken en doorschuiven. Dus alles weer los en wel goed doen.
...


Dat wist ik niet, dit zijn de betere tips, zoiets slaat een liehebber voor altijd op :roll:
Wil dat zeggen dat bij het vervangen van de pomp het spruitstuk ook los moet?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 30 aug 2012, 11:42

nee dat hoeft niet.
raadzaam is echter om de o-ringen te vervangen van dat spruitstuk als je toch de boel los hebt.

je kunt dus ook eerst het kwst monteren en daarna de pomp; moet je wel vier i.p.v. 3 slangen tegelijkertijd over flenzen schuiven
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor joospeugeot » 30 aug 2012, 13:01

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 02:05, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 30 aug 2012, 13:35

die zijn idd niet zoveel km's geleden gesteld
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 02 sep 2012, 01:15

Vanavond nog even op m'n gemakkie geklust en de spinnekop weer gemonteerd.
Gelukkig had ik veel foto's gemaakt vóór de demontage wat me erg veel hielp bij de montage.

Ik heb nieuwe koperen o-ringetjes gemonteerd daar waar ik de banjokoppelingen had losgemaakt. Ook heb ik zoveel mogelijk de aanhaalmomenten gerespecteerd daar waar ik met de momentsleutel bij kon.

Een hele puzzel met alla draden, injectoren, leidingen en slangen :shock:

De volgende klus is dan het monteren en stellen van nieuwe V-snaren.
De waterpomp dynamo is niet moeilijk die stel je met dynamo, maar de stuurbekrachtiging is een heel ander verhaal: daar moet ik nog even op studeren. Ook zou ik de koelwaterstoppen uit het blok willen draaien om echt alles eruit te krijgen zodat we met goed recht van "verversen kunnen spreken" :wink:

Zo ziet het er nu uit....

Afbeelding
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor joospeugeot » 02 sep 2012, 01:33

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 02:05, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Harrie » 02 sep 2012, 23:27

SB-pomp kun je wel iets verstellen, al kun je wat lastig bij de bouten/moeren.
SB-pomp richting motor drukken en dan de snaar er op.
Daarna met een bandijzer o.i.d. ( geen deuken in de pomp drukken !!! ) de pomp weer opduwen
en zo de snaar spannen.

Ziet er nu heel netjes uit, Walter, het was al keurig, maar de aluminium-delen lijken wel nieuw, prachtig!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 04 sep 2012, 12:33

zo: vanmorgen even de motor eruit gewipt want ik wilde graag een fotootje maken van de PRV zonder distributiedeksel:

Afbeelding

Geintje :mrgreen: :mrgreen:

Deze foto heb ik ergens anders gepikt en geknipt; een duidelijke foto hoe eea in elkaar zit.

Links zie de oliedrukschakelaar zitten en wat lager een olieniveaukontakt (met rondje eromheen)? Dat heb ik nog nooit gezien en weet ook niet of dit op mijn motor zit. De foto is geloof ik van een Alpine A310 met carburateurs.

Afijn, hier mijn vraag*: kan ik het oliefilter vervangen zonder dat er een plens olie uitloopt? Als je op de foto kijkt lijkt dat te kunnen...
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor joospeugeot » 04 sep 2012, 14:17

bij t wissellen van een oliefilter komt er altijd iets olie uit. zeker als de auto gelopen heeft. staat de auto een paar dagen stil is de hoeveelheid olie maar minimaal tot nagenoeg bijna niks hoor. wel t filter of de kop houden zodat de olie in t filter blijft en later uit laten lekken.


die sensor met dat rondje kan 2 dingen zijn. of een electronich pijlstokje wat ik zelf vermoed of een olietemp. sensor
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 06 sep 2012, 08:23

ik heb nog eens gekeken door alle smurie heen met een goede lamp; ook die niveausensor zit er bij mij, vlakbij waar de oliepeilstok in het blok zit
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Walle69 » 06 sep 2012, 08:52

Harrie schreef: al kun je wat lastig bij de bouten/moeren


heb inderdaad nu gezien dat de spanstang een moer (maatje 16!! :shock: wat is dat nu weer?? :shock: ) heeft die achter de poelie zit waar je dus eigenlijk alleen met een steeksleutel bij kan.

ik ben steeds minder onder de indruk van oplossingen die de franse/zweedse bollebozen hebben bedacht voor deze motor. troost is wel het karakteristieke geluid en de robuustheid (en de hele auto waar die in hangt :D :-))
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Project Koeling en Rotor/Verdeler/bougiekabels

Berichtdoor Remco504coupe » 06 sep 2012, 21:40

Walle69 schreef:ik heb nog eens gekeken door alle smurie heen met een goede lamp; ook die niveausensor zit er bij mij, vlakbij waar de oliepeilstok in het blok zit


Heeft die toevallig massa op dit plekje?
Afbeelding
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Volgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten