Heb een V6TI van 1979 en ben benieuwd wat daar voor benzine in mag zonder schadelijke gevolgen voor klepzittingen en kleppen. Wie kan mij een goed antwoord hierop geven

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Walle69 schreef:2849 is de motor die in de604 GTI ligt: Repère F modeljaar 1984 (productie na de zomervakantie 1983)
Paull schreef:Beste Walter,
Kleppen stellen bij een PRV motor, zoals in jouw 504 coupé is goed te doen. Het is een paar uurtjes werk, dat wel en het scheelt als je geen airco pomp hebt op de rechter klepdeksel.
Het is handig als je vast de linker en rechterklepdekselpakking voorhanden hebt. Het ligt eraan of je aluminium klepdeksels of blikken klepdeksels hebt, want pakkingen zijn òf van kurk, òf van rubber, òf van geperst papier. Iedere 40.000 km is het slim om de klepspeling te controleren en als nodig te stellen. Overigens zijn de klepzetels zèlfs geschikt om zonder modificatie op lpg te kunnen rijden. Als liefhebbers rijden wij 's winters op benzine en 's zomers (als niet echte) liefhebbers op lpg.......
Als je er prijs op stelt dat ik je daarbij behulpzaam ben, kom je van de zomer een keertje langs.
Vriendelijke groeten,
Paull
Paull schreef:Beste Walter,
Als je er prijs op stelt dat ik je daarbij behulpzaam ben, kom je van de zomer een keertje langs.
Vriendelijke groeten,
Paull
Walle69 schreef:Paull schreef:Op mijn motor zitten aluminium klepdeksels, wat hoort daar voor pakking bij? Eenvoudig te verkrijgen? Ik zie soms van die setjes motorpakkingen te koop met alles erin (ook koppakkingen bijv.)voor 70-100 euro is dat werkelijk de prijs voor zoiets?
PS Trouwens staat de produktie datum van de motor op de linker cylinderbank?
Paull schreef:Walle69 schreef:Paull schreef:Op mijn motor zitten aluminium klepdeksels, wat hoort daar voor pakking bij? Eenvoudig te verkrijgen? Ik zie soms van die setjes motorpakkingen te koop met alles erin (ook koppakkingen bijv.)voor 70-100 euro is dat werkelijk de prijs voor zoiets?
PS Trouwens staat de produktie datum van de motor op de linker cylinderbank?
Beste Walter,
Om je vragen te beantwoorden:
Bij aluminium deksels horen feitelijk papieren pakkingen, die zijn een stuk voordeliger (als je ze kunt vinden), maar voor 70-100 euro vind je een koppakkingset voor 1 cilinderbank. Soms vind je nog complete pakkingen voor beide cilinderbanken met nog heel veel meer pakkingen (bijvoorbeeld voor distributiedeksel, voor krukaskeringen en veel meer).
De produktiedatum van de cilinderbanken staat op iedere kop geperst aan de uitlaatzijde.
Bijzonder:
Ik heb een SL motor uit 79 met de grote cilinderinhoudDus met 2849 cc, terwijl de grote PRV motor eigenlijk alleen in de GTI gevoerd is (door Peugeot). Geinig hè.
Martijn schreef:Geldt dat ook voor andere leden? Mijn TI tikt soms ook een beetje...
Paull schreef:Misschien kun je iets meer details geven over km stand, wanneer voor het laatst olie is gewisseld, zag je iets bijzonders aan de olie (kleur, sludge)? Het is wel apart dat-ie soms een beetjetikt. Is dat bij koude olie of bij warme (rond 80 graden) olie? En wanneer is de laatste klepstelbeurt geweest, hoeveel km's geleden?
Martijn schreef:En nog een mercedes 300 uit 1955 met 21000 km...
Mockenrue schreef:Martijn schreef:En nog een mercedes 300 uit 1955 met 21000 km...
Dwalen inderdaad af, maar een 300 SL ?
Gullwing of Roadster ?
Paull schreef:Hallo Martijn,
Goed dat je de karterpan verwijderd hebt, dan weet je in ieder geval of er veel sludge en vuil in ligt. En of de aanzuigzeef niet (bijna) verstopt is.
Maar 3 ton op de teller en niets bekend over kleppen stellen...... kan geen kwaad om dat toch maar te doen!
Een beetje tikken is niet erg, maar te strakke kleppen hoor je niet en dat is wel erg.
Fijne avond,
Paull
Paull schreef:Hallo Martijn,
Doe jezelf een plezier en spoel ook de remolie door. Remolie kost haast niets, maar je kunt enorme schade oplopen als de olie te oud wordt; remolie is hygroscopisch en daar kunnen de remcilinders en remleidingen niet tegen.
Vriendelijke groet,
Paull
Paull schreef:zeker bij Bart ....
Martijn schreef: Mijn TI tikt soms ook een beetje...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast