LandRover 109 series III powerd by Peugeot 2,5td uit een 604

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

LandRover 109 series III powerd by Peugeot 2,5td uit een 604

Berichtdoor EdwardDonkers » 17 mei 2006, 00:07

Tja, ik rij in een LandRover, waar sinds heel kort een motor in zit, die afkomstig is van een Peugeot 604, ik weet niet of ik hier echt welkom ben, maar ik wilde het toch even kwijt.

Motor is uit Frankrijk gehaald van een gestrand 604 restauratie project.
Mij werd verteld dat de motor slechts 112000km heeft gelopen.

Op het ogenblik bevalt ie prima, heb nu 95pk, de orginele motor was een 2,25d met 62 pk en heb 2 jaar geleden ook nog een DAF 2,5d n/a erin laten bouwen met wel 68pk; met heel harde wind tegen haalde ik net de 80km niet.
Helaas is de versnellingsbak van de LandRover niet opgewassen voor deze Peugeot krachtbron, heb het advies gekregen om het rustig aan te doen met het optrekken.

Komende zomer weer naar Frankrijk, hopelijk hoef ik nu niet meer gebruik te maken van de vrachtwagen banen...


Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ALVKF3OA

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TF4DDK3A

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WZRJKXBM

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QEJMXVDY

Groeten Edward Donkers
EdwardDonkers
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 mei 2006, 23:37

Berichtdoor Jeetje » 17 mei 2006, 08:58

Iedereen met interesse in (klassieke) Peugs is hier welkom, hoor! :wink:

Dussssss.....

Van harte welkom! :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Frank 205 » 17 mei 2006, 10:33

Nu nog iemand die een landrover V8 in zijn 604 plaatst :mrgreen:
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor AMPlas » 17 mei 2006, 10:34

mooi te zien dat de Peugeot techniek in zo'n als onverwoestbaar te boek staande wagen gezet wordt. Nu heb je tenminste ook een onverwoestbare motor... :mrgreen:

succes met je trip naar france, laat maar eens weten hoe de motor zich heeft gehouden (of dat ie je hele versnellingsbak overmidden heeft getrokken... :-| ).

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor kch » 18 mei 2006, 20:04

Mooi zeg deze landrover. Heb je de ombouw zelf gedaan of zat er al een adapter voor de 2,5 liter daf (= dezelfde motor maar dan zonder turbo) in? Weet je dat ditzelfde blok ook in de 505 zat met intercooler en 115 pk? Dit is dan de XD3 T/E en jij hebt de XD3 T die in de 604 va modeljaar 84 zat en de 505 vanaf modeljaar 84.
Let altijd op dat ze niet warm lopen want dan heb je zo een kromme kop en een lekke koppakking. Controleer ook even of er een oliekoeler op zit, dit zit wel op de 604 en 505 turbo D. Bij zware belasting is deze absolut nodig. Het op snelheid brengen van de landrover lijkt me wel een redelijk zware belasting, vooral als je met de gewone 2,5 diesel niet harder kan dan 80 bij tegenwind. Voor de 604 td moest je bij gebruik van een aanhanger zelfs een speciale voorspoiler monteren die meer rijwind in de koeler en oliekoeler drukt.
Ook al ze koud zijn niet te wild mee rijden, weer voor die aluminium kop die bij te hard rijden met koude motor krom kan trekken. Dit vanwege andere uitzettingscoefficient van gietijzer (=blok) en de aluminium kop.

Verder hele sterke motoren die zeer lang mee kunnen gaan.
Of de motor goed is kun je het beste merken bij een koude start liefst bij temperaturen onder 0. Als de motor direct loopt na voorgloeien is alles wel in orde. Als het starten moeilijk gaat is de compressie laag en dit zijn de eerste tekenen van een versleten motor.

Succes ermee, Coert
(ik heb een 604 SRD turbo van 83)
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor EdwardDonkers » 19 mei 2006, 21:10

Heb de conversie niet zelf gedaan, heb het door een bedrijf laten doen, dat wel vaker Peugeot diesel motoren inbouwd in Land Rovers.

Gister wel wat probleempjes gehad, uit expansie vat spoot koelvloeistof, de v-snaren waren niet genoeg gespannen. Overdag één aangespannen en het leek goed te gaan, tot er een rood lampje ging branden; onderste v-snaar van de dynamo geknapt.
ANWB heeft me weer rijdende gekregen...

Groeten Edward, die nog steeds met geknepen billen in z'n LandRover rijdt...
EdwardDonkers
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 mei 2006, 23:37

Panhard VBL

Berichtdoor EdwardDonkers » 22 mei 2006, 01:46

Dit voertuig heeft ook de XD3T motor, als die goed genoeg is voor dat voertuig, moet hij ook goed genoeg zijn voor mijn LandRover...


http://www.reserve-info.de/sancomsph/panhardvbl.htm
EdwardDonkers
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 mei 2006, 23:37

Na 3500km een motorrevisie...

Berichtdoor EdwardDonkers » 15 dec 2006, 04:03

Helaas de Peugeot motor was niet in een superstaat, eigenlijk was compleet bagger, hoewel ie wel lekkerder reed dat de orginele LandRover motoren...

Motor is nu geheel gereviceerd, ik ben benieuwd.

Groeten Edward.
EdwardDonkers
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 mei 2006, 23:37

Berichtdoor kch » 15 dec 2006, 13:54

Bij een km stand van 112.000 zou dat niet moeten kunnen....
Een complete revisie zal een lieve duit gekost hebben.
Ga je wel eens het terein in met de auto?
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron