Kilometerheffing: doe de poll!

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ben je voor of tegen de kilometerheffing zoals die wordt voorgesteld door minister Eurlings?

Voor
8
18%
Tegen
36
82%
 
Totaal aantal stemmen : 44

Kilometerheffing: doe de poll!

Berichtdoor Evert G.D » 27 nov 2009, 21:26

Ook op dit forum is de kilometerheffing een veel besproken ding. Als niemand dan een poll begint...doe ik het maar. Dus...ben je voor, of ben je tegen? Laat het je mede-forummers weten!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Wok » 27 nov 2009, 21:35

Uiteraard tegen! Alleen al vanwege het GPS-volgsysteem en de koppeling met het CJIB.
1989 205 1.6 CTI --> RFS
1991 205 1.9 GTI
1978 604 TI Automatique
Avatar gebruiker
Wok
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 28 mei 2009, 23:47
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor MarcelB » 27 nov 2009, 22:06

TEGEN :evil:

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Frank 205 » 02 dec 2009, 11:15

Op deze manier tegen maar op zich wel voor "betalen voor gebruik en niet voor bezit".
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor Anne Jan » 02 dec 2009, 11:25

Betalen voor gebruik is een prima insteek, maar de kilometerheffing zoals die nu wordt voorgesteld wordt volgens mij een groot drama. Gewoon doorbelasten in de benzineprijs, is mijns inziens het eerlijkst.
Peugeot 205-309 Club Nederland: www.peugeot205-309clubnederland.nl

Peugeot 205 GTI 1.9, 1991
Citroën 2CV6 Charleston, 1986
Citroën Berlingo XTR 1.6 VTI120, 2010
Avatar gebruiker
Anne Jan
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 07 jun 2009, 20:22
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor toeguep » 02 dec 2009, 15:46

Tegen!

Ik zie geen voordelen ten opzichte van het huidige systeem...dus tegen!
404 cabriolet in restauratie.....
toeguep
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 mei 2009, 01:43

Berichtdoor Indium » 02 dec 2009, 18:46

Frank 205 schreef:Op deze manier tegen maar op zich wel voor "betalen voor gebruik en niet voor bezit".


Helemaal mee eens, dus tegen dit systeem. Maar eigenlijk betalen we al behoorlijk voor het "gebruiksdeel"...

Ik vind dat onze overheid de belastinggelden vaak verkeerd inzet (gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur etc.), als ze hun eigen functioneren en beleid eens onder de loep zouden nemen denk ik dat we ineens een begrotingsoverschot hebben...

Ik denk ook dat in zijn algemeenheid meespeelt dat de politiek zijn geloofwaardigheid heeft verloren door te bewijzen dat het zowel landelijk als regionaal geen grote projecten aan kan (HSL, Noord-Zuidlijn A'dam, Betuwelijn, Waalsprong bij Nijmegen etc. etc.) en niet te vertrouwen bleek te zijn (o.a. Kwartje van Kok en genoemde projecten).

Anyway, dus vooralsnog tegen
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Jineuf » 02 dec 2009, 22:37

Met mijn wagenpark rijdt ik weinig kilometers dus waarschijnlijk ga ik er financieel op vooruit maar...Vanwege de enorme bureacratie en administratie die dit logge systeem met zich meebrengt en ook de privacy die door het GPS volgsysteem in gevaar komt; tegen!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Jan-Sietze » 06 dec 2009, 16:44

Als Kamil z'n woordt houdt, dan ben ik voor! (scheelt mij ongeveer € 600,- per jaar)

MAAR, zoals altijd is het hele politieke verhaal te dubieus en niet betrouwbaar!
En aan het eind van het verhaal zitten er een paar "rekenfoutjes" in,
en betalen we wéér meer voor de auto...



Ik prefereer een systeem waarbij de km-heffing wordt verrekent met de brandstof, en dan op europees niveau.

Zo is frauderen met kastjes niet meer mogelijk en
betalen toeristen ook mee aan 'onze' wegen...


De gebruiker betaalt, dat willen we toch?
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Remon309 » 06 dec 2009, 17:09

Hetgeen waar ik te weinig over hoor:

Ik wil in mijn auto's geen lelijk ontsierend kastje op of onder me dashboard. Net zoals ik geen carkit, navigatiesysteem of wat dan ook in me nette gat-vrije dashboards hoef. :?
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Berichtdoor Koffiemolen » 06 dec 2009, 21:15

Remon309 schreef:Hetgeen waar ik te weinig over hoor:

Ik wil in mijn auto's geen lelijk ontsierend kastje op of onder me dashboard. Net zoals ik geen carkit, navigatiesysteem of wat dan ook in me nette gat-vrije dashboards hoef. :?


Als je en echte klassieke Peugeot hebt, dan krijg je ook geen kastje! :mrgreen:

Enne, laten we eerlijk zijn: vrijwel iedereen met een auto van tussen 1987 en 2005 (daarna werd ingebouwde navigatie meer gemeengoed) rijdt al met een spuuglelijk kastje rond, meestal Tom-Tom genoemd.
Heel raar dat je ook die mensen over lelijke kastjes hoort mekkeren.. :?:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Scharrlaer » 07 dec 2009, 21:47

Raar dat Nederland, altijd heel voorop met het volgen van Europese regeltjes, het laat afweten met het volgen van een regel waarmee file's vermindert kunnen worden....
Volgens EU-regelgeving mag een lidstaat toestaan dat mensen in bezit van enkel een auto-rijbewijs een lichte motorfiets tot 125cc mogen besturen.
Dat mag in Duitsland, dat mag in Frankrijk. Maar hier mag dat niet???
Kan iemand mij uitleggen waarom?
Vooral dóóóóóórgááááán (B.Stevens)
Vervoer:wat ouwe Honda's op 2 wielen
Avatar gebruiker
Scharrlaer
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 13 jul 2008, 15:59
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor Indium » 07 dec 2009, 22:52

Scharrlaer schreef:Raar dat Nederland, altijd heel voorop met het volgen van Europese regeltjes, het laat afweten met het volgen van een regel waarmee file's vermindert kunnen worden....
Volgens EU-regelgeving mag een lidstaat toestaan dat mensen in bezit van enkel een auto-rijbewijs een lichte motorfiets tot 125cc mogen besturen.
Dat mag in Duitsland, dat mag in Frankrijk. Maar hier mag dat niet???
Kan iemand mij uitleggen waarom?


Persoonlijk boeit het me niet zo wat andere landen voor regels hebben als bepaalde regels gevaarlijk zijn. Ik heb een motorrijbewijs en ik moet er niet aan denken dat "iedereen" zomaar op een 125cc motor kan stappen. Daar heb je meer voor nodig dan alleen kennis van verkeersregels. Levensgevaarlijk :evil: :!:

Bij ons op de EHBO wordt een motor ook geen "motorfiets"genoemd maar een "donorfiets", dat is niet voor niets helaas... :cry:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Koffiemolen » 07 dec 2009, 23:15

Indium schreef:Ik heb een motorrijbewijs en ik moet er niet aan denken dat "iedereen" zomaar op een 125cc motor kan stappen. Daar heb je meer voor nodig dan alleen kennis van verkeersregels. Levensgevaarlijk :evil: :!:

Bij ons op de EHBO wordt een motor ook geen "motorfiets"genoemd maar een "donorfiets", dat is niet voor niets helaas... :cry:


Dit kan ik vanuit stageperiode op de afdeling traumatologie van het UMCN volledig bevestigen. Daarbij heb ik de vreselijkste en stomste ongevallen met motorrijders in het buitenland gezien, waarvan 1 met een motorrijder die mij eerst afsneed, 300m verder in een bocht weer een auto afsneed die vervolgens frontaal op een tegenligger reed, die daardoor de motorrijder lanceerde en de andere rondtollende auto die weer 2 wielrenners onklaar maakte. Het leek wel oorlog, overal kermende gewonde slachtoffers. De motorrijder 'gelukkig' het ergst (is toch een soort oer-rechtsgevoel) die was wel het een en ander aan lichaamsdelen kwijt.
Maar goed, nu maar weer on-topic.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Evert G.D » 08 dec 2009, 02:36

Koffiemolen schreef:
Remon309 schreef:Hetgeen waar ik te weinig over hoor:

Ik wil in mijn auto's geen lelijk ontsierend kastje op of onder me dashboard. Net zoals ik geen carkit, navigatiesysteem of wat dan ook in me nette gat-vrije dashboards hoef. :?


Als je en echte klassieke Peugeot hebt, dan krijg je ook geen kastje! :mrgreen:

Enne, laten we eerlijk zijn: vrijwel iedereen met een auto van tussen 1987 en 2005 (daarna werd ingebouwde navigatie meer gemeengoed) rijdt al met een spuuglelijk kastje rond, meestal Tom-Tom genoemd.
Heel raar dat je ook die mensen over lelijke kastjes hoort mekkeren.. :?:

Hier hebben we het wel over twee totaal verschillende zaken.

a) Een TomTom of ander merk navigatiesysteem is uitneembaar en kan dus op elk gewenst moment uit de auto worden gehaald, zonder boete of gevangenisstraf.

b) Met het plaatsen van een kastje dringt de overheid binnen in het privedomein van de autobezitter. De auto is namelijk geen eigendom van de overheid, maar van de automobilist, of is hem ter beschikking gesteld door een werkgever of leasemaatschappij. Derhalve is de auto dus te beschouwen als een privedomein, hetzelfde als een woning. De overheid dringt daarin binnen door het plaatsen van een kastje.

c) Het kastje is niet uitneembaar of verwijderbaar en daarop staat bovendien een boete of gevangenisstraf.

Wat is de volgende stap? Bij iedereen een microfoontje in de huiskamer? Ach, in mijn auto zit toch al een kastje en ik heb toch niets te verbergen.... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Jineuf » 08 dec 2009, 12:48

Gelukkig mag je op je prive-domein (nog) wel een actie-sticker plakken!

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Evert G.D » 08 dec 2009, 22:40

Zeg dat: nog wel. Straks worden dit soort uitingen ook nog 's verboden. Die stickers heb ik trouwens ook aangevraagd bij de VVD. :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 08 dec 2009, 22:55

Evert G.D schreef:Hier hebben we het wel over twee totaal verschillende zaken.

a) Een TomTom of ander merk navigatiesysteem is uitneembaar en kan dus op elk gewenst moment uit de auto worden gehaald, zonder boete of gevangenisstraf.

b) Met het plaatsen van een kastje dringt de overheid binnen in het privedomein van de autobezitter. De auto is namelijk geen eigendom van de overheid, maar van de automobilist, of is hem ter beschikking gesteld door een werkgever of leasemaatschappij. Derhalve is de auto dus te beschouwen als een privedomein, hetzelfde als een woning. De overheid dringt daarin binnen door het plaatsen van een kastje.

c) Het kastje is niet uitneembaar of verwijderbaar en daarop staat bovendien een boete of gevangenisstraf.

Wat is de volgende stap? Bij iedereen een microfoontje in de huiskamer? Ach, in mijn auto zit toch al een kastje en ik heb toch niets te verbergen.... :mrgreen:


Volgens mij heb ik in mijn hut ook allerlei kastjes, al dan niet nagelvast, die in verbinding staan met Joost mag weten wie alllemaal. Alleen al die interactieve TV-kastjes, die worden op afstand van software-updates voorzien wie zegt mij dat daar geen microfoontje in zit?
Ojee....ik ontwaar een microfoontjes paranoia, straks zijn we allemaal de Roij-van Zuydewijntjes die in elk schroefje een microfoontje zien.... :mrgreen:

Misschien kunnen we straks in de file (als die er nog is??) achter het stuur lekker podcasten! Geef mij maar een kastje, misschien word ik dan toch nog eens beroemd! :lol:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Remco504coupe » 09 dec 2009, 03:04

Evert G.D schreef:Hier hebben we het wel over twee totaal verschillende zaken.

a) Een TomTom of ander merk navigatiesysteem is uitneembaar en kan dus op elk gewenst moment uit de auto worden gehaald, zonder boete of gevangenisstraf.

b) Met het plaatsen van een kastje dringt de overheid binnen in het privedomein van de autobezitter. De auto is namelijk geen eigendom van de overheid, maar van de automobilist, of is hem ter beschikking gesteld door een werkgever of leasemaatschappij. Derhalve is de auto dus te beschouwen als een privedomein, hetzelfde als een woning. De overheid dringt daarin binnen door het plaatsen van een kastje.

c) Het kastje is niet uitneembaar of verwijderbaar en daarop staat bovendien een boete of gevangenisstraf.

Wat is de volgende stap? Bij iedereen een microfoontje in de huiskamer? Ach, in mijn auto zit toch al een kastje en ik heb toch niets te verbergen.... :mrgreen:


Helemaal mee eens, dit is nu juist ook mijn bezwaar. Ik ben benieuwd of er een paralel is hierover met de meningen over bijvoorbeeld het electronisch patienten dossier....
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Koffiemolen » 09 dec 2009, 23:56

Remco504coupe schreef:Helemaal mee eens, dit is nu juist ook mijn bezwaar. Ik ben benieuwd of er een paralel is hierover met de meningen over bijvoorbeeld het electronisch patienten dossier....


O nee...laten we niet dat pad op gaan. Vanuit mijn werk ben ik daar van dichtbij bij betrokken en ik kan er heel veel over zeggen. Vanuit verschillende invalshoeken. Maar ik vind het echt ver staan van het hele gedoe rondom de km-heffing. Off-topic dus.... :roll:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Evert G.D » 10 dec 2009, 00:35

Twee dingen goed begrijpen, zei Joop den Uyl altijd.

1) Er wordt in Nederland op het gebied van systemen heel wat gekoppeld. Op den duur zou je bijvoorbeeld het Elektronisch Patienten Dossier kunnen koppelen aan...juist...de kilometeradministratie. Heb je onverhoopt een bepaald medicijn of een bepaalde aandoening, dan kan automatisch je kastje en daarmee je auto buiten gebruik worden gesteld. Ver gedacht? Misschien wel. Maar kijk eens wat er in het voormalige Oostblok allemaal gebeurde destijds.

Die kant gaan we op. Ik vind het boeiend om te zien hoe in het ene deel van Europa dit soort dingen zijn afgeschud, terwijl je ze vrijwel tegelijkertijd in het 'vrije Westen' ziet opkomen en wij straks onder de knoet van een allesbepalende Overheid belanden.

2) Om overal een microfoontje in te zien hoef je geen Edwin van Zuidewijn te heten. Ik zie zeker niet overal microfoontjes, integendeel. Ik signaleer slechts. Als journalist sta ik met beide benen in de samenleving, zie dingen gebeuren, signaleer dingen, praat met mensen. Machthebbers (politici) streven altijd naar meer macht en liefst naar totale controle. Over welke partij je het ook hebt, als oppositieleiders aan de macht komen, zie je ze veranderen. Macht doet wat met mensen.
Een 'spionagekastje' hoeft niet misbruikt te worden, het kan en daar gaat het om. Daarom moeten we dat met z'n allen niet willen. Toekomstige generaties kunnen daar de dupe van worden. Maar - geheel on topic - de kilometerheffing is en blijft een verwerpelijk, veel te duur en veel te complex systeem. Waarom zo'n systeem als er veel goedkopere en minder gevoelige alternatieven zijn? Als immer kritisch journalist signaleer je dan: hier zit iets achter op de langere termijn. Straks hebben 'ze' alle autorijders aan een elektronisch lijntje.

Zo ver moeten we het met z'n allen niet laten komen. Want als het monstrum Kilometerheffing er eenmaal is, gaat het nooit meer weg en mark my words: dit wordt vervolmaakt tot een totaal controlesysteem. Anders is het niet te verklaren dat ingezet wordt op zo'n duur/complex systeem. Kijk eens naar de besparing op den duur: geen snelheidscontroles meer nodig (besparing politieagenten), meer boetes (meer opbrengst), 'ze' weten waar iedereen is...

Koffiemolen, waar ik benieuwd naar ben: als de overheid morgen een plan op tafel legt om bij iedereen een chip te implanteren, hoe zou je dan reageren? Toegeven, extremer dan een kastje in de auto, maar het komt grofweg op hetzelfde neer. Is toch veel gemakkelijker, het BSN-nummer, elektronisch patientendossier, soort auto, aantal kilometers, salaris, waar je bent (geweest), alles is met een muisklik in een keer direct uit te lezen. Heb je ook geen kastjes meer nodig in auto's. Moeten we doen, zo'n chip implanteren. :mrgreen: Ideaal toch? :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 10 dec 2009, 01:20

Eigenlijk een geniaal idee. Ik zou er patent op aanvragen.
Iedereen gewoon een chip implanteren en deze strict volgen via het al aanwezige GSM-masten-netwerk. Als het allesomvattende en allesbeheersende systeem detecteert dat je via een spoorlijn jezelf hebt durven te verplaatsen, een bonus van 100 euro.
Als het systeem maar merkt dat je de auto het gepakt, 200 euro van je tegoed af. Maar als het systeem merkt dat je 3 carpoolers buiten je eigen gezin hebt meegenomen, dan weer een bonus van 300 euro!!!
Voor de goede orde, dit is natuurlijk niet mijn mening, maar een uitspraak om het absurde van deze vrees weer te geven... maar geef mij die kastjes maar! Evert, kom, we leven in 2009, we durven op wie-dan-ook te stemmen en daar voor uit te komen. We hebben consumentenprogramma's die fabrikanten aan de hoogte boom nagelen, en..... we hebben Neerlands hoop in bange dagen: Peter R. de Vries! :D

Ik herhaal mijn vraag: toon mij aan waar de Nederlandse overheid op structurele basis de fout is ingegaan door systemen die daar niet voor bedoeld zijn, te gebruiken om de privacy van mensen teniet te doen.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Remco504coupe » 10 dec 2009, 10:50

JT schreef:
Ik herhaal mijn vraag: toon mij aan waar de Nederlandse overheid op structurele basis de fout is ingegaan door systemen die daar niet voor bedoeld zijn, te gebruiken om de privacy van mensen teniet te doen.


"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

Ik kan echter wel voorbeelden bedenken waarin de bevolking iets door de strot wordt geduwd, zoals heel actueel ondergrondse co2 opslag onder een woonwijk.
Precies wat Evert zegt: Er hoeft geen misbruik van gemaakt te worden, het kan. En dit is denk ik tevens de spreekwoordelijke adder, er zit een reden achter die men nu nog graag even aan ons onthoudt, het zal wel om de grote trajectcontrole gaan en bijbehorende gemakkelijke staatsinkomsten.

Em mijn link met het Electronisch Patienten Dossier is niet helemaal off topic, dit vind ik te gemakkelijk, Nederland is verdeeld tussen voor-en tegenstanders van de wet persoons bescherming lijkt het wel.

Als het puur gaat over belasten per km. kan dat heel goed aan de pomp, bovendien hebben we eigenlijk nog een bepaald kwartje te goed.
En de provinciale oprechten mogen gecompenseerd gaan worden, dus ik vrees dat per saldo iedereen hierop inlevert.

Komt nog bij dat dat ik gewoon vele technische problemen voorzie, die alleen maar tot nog meer kosten zullen lijden, zoals de A73 tunnels, betuwelijn, hoge snelheidslijn, noord-zuid lijn, spitsstrook, JSF, en verder zo'n beetje elke openbare aanbesteding die ik kan bedenken, het zal nooit goedkoper uitvallen, en het verantwoordelijke kabinet zit dan meestal al niet meer, en parlementaire enquetes zijn schaars, hoezo verantwoordelijkheid nemen?

Als iemand nu je kentekenplaten steelt en er bekeuringen mee veroorzaakt, heb je je handen vol om je onschuld te bewijzen, dit lukt meestal alleen als je zelf ver uit de buurt woont van de plaats van overtreding en je echt kunt aantonen dat je ergens anders was, bijvoorbeeld als je tegelijkertijd zelf een bekeuring kreeg op een heel andere plek....
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor JT » 10 dec 2009, 11:30

Ik vind het ook een mooie discussie. En overal is wat voor (of tegen) te zeggen...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Koffiemolen » 10 dec 2009, 11:54

Allereerst: die chip onder m'n huid zou ik nog niet zo erg vinden als ik daarmee niet het hele jaar door aan het goochelen was met seutels, pasjes, talloze pincodes, wachtwoorden, indentiteisbewijzen, ponskaarten, DigID's, BSN, rijbewijsnummers, meldcodes, loonheffingsnummers, chassisnummers en wat dies meer zij.
Volgens mij zou het jaren van mijn leven schelen als ik daar van af was.

Dan naar de discussie hierboven: Jan neemt mij de woorden uit de mond: toon eens aan waar het is mis gegaan.
Ons land staat al meer dan honderd jaar bol van de middelen die ons dagelijks levensplezier en gemak geven, maar even goed ook tegen ons gebruikt hadden of zouden kunnen worden. Maar gelukkig kennen wij geen dictatuur of oligarchie, maar een parlementaire democratie.
Ik denk dus dat de kracht niet zit in het buiten de deur houden van alle technieken die tegen ons gebruikt zouden kunnen worden, maar juist in de kracht van het in stand houden van evenwichtig politiek klimaat waarin de de parlementaire democratie floreert. en dat legt verantwoordelijkheid in Den Haag, maar betekent OOK verantwoordelijkheid voor de burger. Niet alleen rechten (zoals stemrecht) maar ook plichten: zoals de morele plicht zich goed te laten informeren en niet alleen te stemmen uit het individuele belang, maar zich ook rekenschap te geven van het totale maatschappelijke belang.

@Evert: nog even een vraagje: mag ik o.b.v. jouw vrees voor abusievelijk gebruik van potentiele 'harmful' techniek aannemen dat je in de jaren '80 op het Malieveld ldemonstreerde tegen plaatsing van kruisraketten op Woensdrecht? En voor sluiting van Dodewaard en later Borssele? :wink:

Remco504coupe schreef:Em mijn link met het Electronisch Patienten Dossier is niet helemaal off topic, dit vind ik te gemakkelijk, Nederland is verdeeld tussen voor-en tegenstanders van de wet persoons bescherming lijkt het wel.


Remco, je hebt toch ook een bankrekening met PIN-pas mag ik aannemen? Met een groter gemak dan gezondheidsprofessionals (die BIG-geregistreerd zijn EN een eed hebben afgelegd) kunnen allerlei bank-kantoorklerken jouw hele financiële huishouding te pas en te onpas op talloze plekken op deze aarde raadplegen en delen. Bovendien kunnen ze aan je PIN-transacties ook nog eens veel te weten komen over waar je bent en hoe je leeft. En dat moet je net zo min wilen als je gezondheidsinfo. Persoonlijk denk ik nog minder, want er zijn grotere belangen om van elkaar te weten waar we zijn en waaraan we geld besteden dan moeilijk interpreteerbare medische gegevens dunkt me. En dat laatste is minder nadelig. Maar goed, terug:
Met het EPD kan dat niet, en zoals hierboven gezegd, degenen die toegang hebben vallen onder tuchtrecht. Als we dat afzetten tegen de enorme gezondheidswinst die het EPD oplevert (zie hiervoor ook ergens op Youtube een toespraak die mijn baas (ex-D66-minister Rogier van Boxtel annex vertrouweling van Alexander) vorig jaar op een bijeenkomst hierover in San Francisco* heeft gehouden) dan snap ik alle tegenstand niet. Ik vind dat angst van slecht geinformeerden. Let wel: ook ik heb art. 10 (en uiteraard 1) van onze Grondwet hoog in mijn vaandel.

Het zou wel eens zo veel gezondheidswinst kunnen betekenen dat de besparing van Klink voldoende is, om Eurlings vanuit financieel perspectief te doen besluiten maar af te zien van invoering van de km-heffing.... :mrgreen: (En zo zijn we toch weer on-topic)

*) Hij deed daar in het hol van de Amerikaanse leeuw de gewaagde stelling dat het raar is dat de Amerikanen een godsvermogen hebben uitgegeven aan electronische beveiliging van luchthavens terwijl daaraan naar verwachting niet meer dan de 3000 doden van 9-11 aan ten grondslag liggen. En dat terwijl er DAGELIJKS 3.000 doden vallen t.g.v. miscommunicatie en onvolledigheid van dossiers in de zorg. Steek daar dan je geld in...
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 10 dec 2009, 21:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Volgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten