In 2004 zijn in totaal 483.885 personenauto’s geregistreerd. Vergeleken met 2003 is dat een lichte daling. De daling wordt vooral verklaard door de economie in Nederland en het geringe consumentenvertrouwen. Het eindtotaal ligt wel net boven de 480.000 die de RAI Vereniging en BOVAG als verwachting voor 2004 hadden afgegeven.
Voor het komende jaar rekenen de RAI Vereniging en BOVAG op een stabiele markt van 490.000 nieuwe personenauto’s.
Uit een recent onderzoek van de RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de actualiteit invloed heeft op de beoordelingscriteria bij de aanschaf van een auto. Zo is, onder invloed van de brandstofprijzen en de aandacht voor verkeersemissies, de aandacht voor uitlaatgassen als aanschafcriterium in 2004 gestegen naar 17 procent (was 9 procent). Het criterium brandstofgebruik, als afweging bij de keuze van een auto, is gestegen naar 33 procent (was 27 procent). Tegenover deze stijging staat een stevige daling van het criterium comfort: 36 procent in 2004 tegenover 44 procent in 2003. De hoogte van de parkeergelden in steden leidt bij autobezitters tot steeds meer irritatie. Twee van de drie automobilisten zegt de parkeertarieven onacceptabel/onredelijk hoog te vinden.
Merken
De merken top 5 van 2004 ziet er als volgt uit: Opel (49.872), Renault (47.280), Peugeot (44.777), Volkswagen (42.480), Ford (40.618).
bron: BOVAG en RAI
