En Peugeot zit niet stil: (gepikt van het 307forum.nl)
Gelezen
op de site met de meeste autonieuwtjes
"Opvolger Peugeot 308 heet ... 308"
De 308 heeft net een facelift ondergaan, maar dat is voor Peugeot geen reden om achterover te leunen. De Fransen zijn al druk bezig met het ontwerpen van de opvolger, die in 2013 op de markt moet komen. Hier leest u alle details!
Om maar met de deur in heus te vallen: de opvolger van de 308 gaat, anders dan wat collega-journalisten beweren, niet 309 heten. Noch 301. De reden? Simpel: Peugeot is nog lang niet uitgekeken op het eindcijfers '8'. De 508 is net gelanceerd, de 3008 plus 5008 zitten verkooptechnisch lekker in hun vel en er zitten diverse nieuwe modellen in de pijplijn die allemaal het cijfer '8' op het eind zullen krijgen: 108 (opvolger van de 107), de 208 (neemt de plaats in van de 207), de 2008 (een Mitsubishi ASX met een Frans sausje) en de 7008 (een 7-persoons cross-over op basis van de 508). En bovendien is in China net de 408 (een 308 met kont) net met een verkoopcarrière begonnen.
In zekere zin is het cijfer '8' dus het geluksnummer voor Peugeot. En van de eerste generatie 309 (eigenlijk een op het laatste moment herlabelde Talbot) weten we zeker dat Peugeot aan die middenklasser weinig verkoopvreugde heeft beleefd. Dus de Fransen zijn niet van plan om de goden te gaan verzoeken en komen gewoon met een nieuwe afleveringen van de 308. De concurrentie (C4, Focus, Astra, Mégane, Golf) doet tenslotte niet anders.
Peugeot zal de nieuwe 308 in september 2013, op de IAA van Frankfurt voorstellen. In eerste instantie alleen als 5-deurs hatchback, maar later volgen weer een SW en een CC variant. De (inmiddels gesaneerde) 3-deurs uitvoering keert niet terug, maar medio 2015 komt er wel weer een sedanuitvoering. Als Audi tegen die tijd succes heeft met de A3 Sedan in Europa, dan zal die versie ook bij ons aan het gamma worden toegevoegd. Lijkt de huidige 308 nog sterk op de 307, de tweede generatie 308 krijgt een veel sportiever design. De hatchback wordt iets lager, maar circa een decimeter langer. Op die manier willen de Fransen de aansluiting bij de Ford Focus en de Opel Astra houden die momenteel in visueel opzicht de meeste waar voor hun geld bieden. Het onderstel is identiek aan dat van de C4, maar de wielbasis zal vanwege de langere carrosserie worden vergroot. Op die manier komt Peugeot tegemoet aan de kritiek op Citroën, namelijk dat de beenruimte achterin niet overhoudt. De grotere wielbasis van de hatchback betekent dat het niet meer nodig is om de as afstand bij de SW verder op te rekken. Die carrosserievariant wordt een meer klassieke stationwagon, net als de 508 SW dat een segment hoger is, en zal zijn derde zitrij verliezen. Klanten die persé 7 zitplaatsen willen, kunnen terecht bij de 5008.
In motorisch opzicht biedt de tweede generatie 308 groot nieuws, want de hatchback zal vanaf de verkoopstart leverbaar zijn met een 3 cilinder benzinemotor. Het blijft een direct ingespoten 1,2 liter turbo-exemplaar van 110 of 135 pk. De 1.4/1.6 VTi unit kan daardoor met pensioen. De 1.6 THP keert wel terug, maar zal in herzien vorm goed zijn voor 163 pk. En het 'GTI segment' zal worden bediend met een nieuwe 2,0 liter motor die goed is voor 245 pk. Aan het dieselfront keert de 1.6 e-HDI terug met 112 pk. Van deze motor kunnen we ook een 136 pk variant verwachten. Daarnaast kunnen we rekenen op een 163 pk sterke 2.0 HDI. Het paradepaard uit het gamma wordt de HYbrid4 versie met standaard vierwielaandrijving en 200 pk (diesel)vermogen.
Kortom, de tweede generatie 308 heeft volop nieuws te bieden. Dat is voor de klant veel belangrijker dan een andere cijferscombinatie!"
bron:
http://www.autointernationaal.nl/
In bezit van een 308 en 504.