Pagina 1 van 1

komt de 309 terug?

BerichtGeplaatst: 22 feb 2011, 23:23
door michelv
bron: www.telegraaf.nl
Keert de Peugeot 309 terug?
AMSTERDAM - Logischerwijs zou de opvolger van de Peugeot 308 eenvoudigweg 309 moeten heten, ware het niet dat deze type-aanduiding al eens gebruikt is.

Al sinds mensenheugenis gebruikt Peugeot een type-aanduiding bestaande uitgetallen. Mogelijkheden voor de drie-nul-serie zijn echter uitgeput. De type-aanduiding '309' is namelijk al gebruikt, te weten voor het model dat het merk tussen 1985 en 1993 in de showroom had staan. Zodoende wordt er ondertussen wild gespeculeerd hoe Peugeot dit probleem zal oplossen. Renault gooide een aantal jaar het roer drastisch om, door getallen te vervangen door namen. Bij Peugeot lijkt men behoudender te werk te gaan, temeer het merk al sinds de late 19e eeuw getallen gebruikt. Van een dergelijk lange traditie stap je niet zomaar af.

In Frankrijk wordt dan ook melding gemaakt dat de opvolger van de Peugeot 308 simpelweg 308 zal heten, en dus zijn nummer behoudt. Het model zou zijn debuut maken in Frankfurt, om vervolgens in de zomer van 2013 op de markt te verschijnen. De nieuwe 308 is het eerste ontwerp dat voor de volle 100% afkomstig is van Gilles Vidal, die begin vorig jaar werd aangesteld als hoofdontwerper. Eerder tekende hij de SR1 en HR1 concept cars. De 308 krijgt vermoedelijk de nieuwste vrucht van de samenwerking tussen BMW en PSA onder de kap, namelijk een driecilinder motor die naar verluidt goed is voor 135 pk. De verwachting is dat deze motor zijn debuut maakt in de opvolger van de Peugeot 207, die overigens ‘ gewoon’ 208 zal heten.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2011, 23:33
door Harrie
als ik zie wat de 'bron' is, geloof ik er niks van.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 00:46
door fab405
De Televaag :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 08:53
door Anne Jan
Van mij mogen ze 'm 309 noemen

Afbeelding

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 09:58
door Gilletti
Zou het een beetje raar vinden als Peugeot bij het laatste nummer blijft hangen. :?
Maak er dan 4 cijfers van (3010, 3011 etc.), ben je tot in lengte van jaren van het gezeur af.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 10:10
door pEus
Tijdje geleden heb ik ergens in (weet niet meer waarin) gelezen dat ze zullen stoppen met nummers en met namen verder gaan :!: :?:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 10:41
door Martijn
pEus schreef:Tijdje geleden heb ik ergens in (weet niet meer waarin) gelezen dat ze zullen stoppen met nummers en met namen verder gaan :!: :?:


Klopt ten dele, de nummers houden op maar er gaan geen namen gebruikt worden.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 12:41
door MarcelB
Afbeelding








Dan ben ik heel benieuwd wat het gaat worden. Geen cijfers en geen naam :?:

gr. Marcel

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 13:06
door Frank 205
SR1, BB1, RCZ = geen naam en ook geen nummer!

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 13:55
door Anne Jan
406coupe schreef: Dan ben ik heel benieuwd wat het gaat worden. Geen cijfers en geen naam :?:

gr. Marcel


Letters :lol:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 16:30
door Stefan
Of een combinatie zoals vele merken al voor zijn geweest? de P3?

Zoals Citroen's C-serie, Audi's A-serie.... etc

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 17:49
door Daan-405
En wat krijg je dan na de a9 en de c9 ??

Gaan ze dan door met 10 ?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 18:11
door Gilletti
Frank 205 schreef:SR1, BB1, RCZ = geen naam en ook geen nummer!


Deze lijkt me wel wat. Kun je ook best veel kanten mee uit.
Als ze het ook op 3 karakters houden blijft het herkenbaar als Peugeot.

Zoals A(udi) en C(itroën) het doen, neah. :?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 22:55
door Joske
Volgens de laatste geruchten zou de opvolger van de 308 de 301 worden. :-|

MAW alles komt terug. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2011, 23:17
door Manitoba
Joske schreef:Volgens de laatste geruchten zou de opvolger van de 308 de 301 worden. :-|

MAW alles komt terug. :mrgreen:


Ik denk dat de inside-information van Martijn die dit ontkent, betrouwbaarder is...

Greetz,
Walter

BerichtGeplaatst: 28 feb 2011, 23:45
door Bart-Peugeot
En Peugeot zit niet stil: (gepikt van het 307forum.nl) :D

Gelezen op de site met de meeste autonieuwtjes


"Opvolger Peugeot 308 heet ... 308"

De 308 heeft net een facelift ondergaan, maar dat is voor Peugeot geen reden om achterover te leunen. De Fransen zijn al druk bezig met het ontwerpen van de opvolger, die in 2013 op de markt moet komen. Hier leest u alle details!

Om maar met de deur in heus te vallen: de opvolger van de 308 gaat, anders dan wat collega-journalisten beweren, niet 309 heten. Noch 301. De reden? Simpel: Peugeot is nog lang niet uitgekeken op het eindcijfers '8'. De 508 is net gelanceerd, de 3008 plus 5008 zitten verkooptechnisch lekker in hun vel en er zitten diverse nieuwe modellen in de pijplijn die allemaal het cijfer '8' op het eind zullen krijgen: 108 (opvolger van de 107), de 208 (neemt de plaats in van de 207), de 2008 (een Mitsubishi ASX met een Frans sausje) en de 7008 (een 7-persoons cross-over op basis van de 508). En bovendien is in China net de 408 (een 308 met kont) net met een verkoopcarrière begonnen.

In zekere zin is het cijfer '8' dus het geluksnummer voor Peugeot. En van de eerste generatie 309 (eigenlijk een op het laatste moment herlabelde Talbot) weten we zeker dat Peugeot aan die middenklasser weinig verkoopvreugde heeft beleefd. Dus de Fransen zijn niet van plan om de goden te gaan verzoeken en komen gewoon met een nieuwe afleveringen van de 308. De concurrentie (C4, Focus, Astra, Mégane, Golf) doet tenslotte niet anders.

Peugeot zal de nieuwe 308 in september 2013, op de IAA van Frankfurt voorstellen. In eerste instantie alleen als 5-deurs hatchback, maar later volgen weer een SW en een CC variant. De (inmiddels gesaneerde) 3-deurs uitvoering keert niet terug, maar medio 2015 komt er wel weer een sedanuitvoering. Als Audi tegen die tijd succes heeft met de A3 Sedan in Europa, dan zal die versie ook bij ons aan het gamma worden toegevoegd. Lijkt de huidige 308 nog sterk op de 307, de tweede generatie 308 krijgt een veel sportiever design. De hatchback wordt iets lager, maar circa een decimeter langer. Op die manier willen de Fransen de aansluiting bij de Ford Focus en de Opel Astra houden die momenteel in visueel opzicht de meeste waar voor hun geld bieden. Het onderstel is identiek aan dat van de C4, maar de wielbasis zal vanwege de langere carrosserie worden vergroot. Op die manier komt Peugeot tegemoet aan de kritiek op Citroën, namelijk dat de beenruimte achterin niet overhoudt. De grotere wielbasis van de hatchback betekent dat het niet meer nodig is om de as afstand bij de SW verder op te rekken. Die carrosserievariant wordt een meer klassieke stationwagon, net als de 508 SW dat een segment hoger is, en zal zijn derde zitrij verliezen. Klanten die persé 7 zitplaatsen willen, kunnen terecht bij de 5008.

In motorisch opzicht biedt de tweede generatie 308 groot nieuws, want de hatchback zal vanaf de verkoopstart leverbaar zijn met een 3 cilinder benzinemotor. Het blijft een direct ingespoten 1,2 liter turbo-exemplaar van 110 of 135 pk. De 1.4/1.6 VTi unit kan daardoor met pensioen. De 1.6 THP keert wel terug, maar zal in herzien vorm goed zijn voor 163 pk. En het 'GTI segment' zal worden bediend met een nieuwe 2,0 liter motor die goed is voor 245 pk. Aan het dieselfront keert de 1.6 e-HDI terug met 112 pk. Van deze motor kunnen we ook een 136 pk variant verwachten. Daarnaast kunnen we rekenen op een 163 pk sterke 2.0 HDI. Het paradepaard uit het gamma wordt de HYbrid4 versie met standaard vierwielaandrijving en 200 pk (diesel)vermogen.

Kortom, de tweede generatie 308 heeft volop nieuws te bieden. Dat is voor de klant veel belangrijker dan een andere cijferscombinatie!"

bron: http://www.autointernationaal.nl/