Pagina 1 van 1

Van Duitse rechter mag gebruik merklogo buiten dealerkanaal

BerichtGeplaatst: 29 okt 2005, 19:56
door Mark
Belangrijke ontwikkeling ook voor de Nederlandse specialisten in Peugeot.

Een Duitse rechtbank heeft bepaald dat BMW-Servicepartners, in Nederland zouden we ze erkend reparateurs noemen, gebruik mogen maken van het BMW-logo ‘in het zakelijk verkeer’. In het contract tussen BMW en haar service-partners wordt dat gebruik expliciet verboden.

Nadat BMW een Servicepartner had gesommeerd te stoppen met het gebruik van de blauw-witte propeller, stapte dit bedrijf naar de rechter. Die heeft nu bepaald dat BMW het gebruik van het logo niet in algemene zin kan verbieden. Het logo staat volgens de rechtbank bij klanten niet alleen voor BMW-verkoop, maar ook voor BMW-onderhoud. De Servicepartner mag het logo gebruiken om te wijzen op de reparatie- en onderhoudsactiviteiten. Zo lang maar niet de indruk wordt gewekt dat het bedrijf een BMW-dealer is.
Volgens advocaat Uwe Brossette is hiermee duidelijk dat de clausule in het contract die gebruik van het logo verbiedt, bedrijven onterecht op achterstand zet en dat die clausule in strijd is met het Duitse en Europese merkenrecht.
BMW gaat in hoger beroep.

Eerder deze week werd bekend dat het Amsterdams gerechtshof in een zaak tussen Subaru Benelux en niet-erkende Subaru-specialisten heeft bepaald dat onder voorwaarden gebruik van het merklogo buiten het dealerkanaal is toegestaan.

Bron: Autohaus Online www.autohaus.de