Verkoop benzine en diesel niet gedaald maar gestegen

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verkoop benzine en diesel niet gedaald maar gestegen

Berichtdoor Mark » 31 okt 2005, 22:48

In weerwil van wat pomphoudersclub Beta vorige week beweerde (de verkoop van benzine en diesel zou met 6 procent gedaald zijn vanwege de stijgende brandstofprijzen) is de verkoop van brandstof aan de pomp nagenoeg stabiel. Dat blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek.

Het CBS heeft becijferd dat de verkoop van benzine en diesel gedurende de eerste acht maanden van 2005, dus inclusief Katrina-maand augustus, iets minder dan een half procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Beta, belangenbehartiger van 1200 tankstations, claimt een verkoopdaling van 6 procent, zij het over de eerste negen maanden van 2005, waar de CBS-cijfers de eerste acht maanden betreffen. Erik de Vries, secretaris van BOVAG-afdeling BBT, de belangenbehartiger van 1800 tankstations: ‘Het is zeer onwaarschijnlijk dat een gemiddelde stijging van 0,38 procent over acht maanden, zoals vastgesteld door het CBS, in een maand tijd (september) uitgroeit tot een daling van 6 procent, zoals Beta beweert.’

Volgens het CBS werd er van januari tot en met augustus 2005 3.607.536.000 liter benzine en 4.869.316.000 liter diesel verkocht aan de Nederlandse pompen. Dat is respectievelijk een daling van 1,3 procent (benzine) en een stijging van 1,6 procent (diesel). Tezamen is sprake van een stijging van krap 0,4 procent.

De verkoop van autogas daalde de eerste acht maanden van 2005 overigens met 11,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. De Vries: ‘Met de toenemende populariteit van autogas valt te verwachten dat de LPG-verkoop in de staart van het jaar aantrekt.’
Reken je LPG mee, dan is in de eerste acht maanden sprake van een daling van 0,25 procent van de brandstofverkoop aan de pomp.

Het CBS heeft nog geen cijfers over september. Beta-voorzitter Ewout Klok was niet bereikbaar voor commentaar.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Idranor » 02 nov 2005, 00:19

Het verbaast me niets dat we niet minder zijn gaan tanken. Natuurlijk ben ik me bewust van de extra kosten die de prijsstijgingen voor mij inhouden, maar als ik rijd dan rijd ik en anders niet. Klinkt flauw, maar zo is het.

Maar wie van jullie forummers is er wel minder gaan tanken naar aanleiding van de stijgende benzineprijzen?
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Brownie » 02 nov 2005, 12:22

Idranor schreef:Het verbaast me niets dat we niet minder zijn gaan tanken. Natuurlijk ben ik me bewust van de extra kosten die de prijsstijgingen voor mij inhouden, maar als ik rijd dan rijd ik en anders niet. Klinkt flauw, maar zo is het.

Maar wie van jullie forummers is er wel minder gaan tanken naar aanleiding van de stijgende benzineprijzen?

Helemaal meer eens, ik ga ook niet minder rijden omdat de brandstofprijzen stijgen.
Ik tank toch altijd 25 euro brandstof, dan merk je ook niks van de prijsstijgingen! :lol:
Maar serieus, in verband met de prijzen en het milieu rijd ik de laatste maanden op 50% koolzaadolie. Met een beetje brandstofverwarming vlak voor de inspuitpomp wil dat goed.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Mark » 02 nov 2005, 12:27

Ik hoor wel van veel mensen dat ze proberen wat zuiniger te rijden, want dat scheelt tegenwoordig echt euri. www.hetnieuwerijden.nl is niet meer voor geitenwollenmilieubreiers omdat een besparing van 10-20% mooi is meegenomen. Overigens vooral geschikt voor moderne auto's, maar ook met een klassieke leeuw kan je heel wat sap sparen door op het koppel te schakelen en pakweg 15 kmpu langzamer te rijden (maak in tijd geen reet uit in dit landje).

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten