Argos lanceert biobrandstof op Nederlandse brandstofmarkt

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Argos lanceert biobrandstof op Nederlandse brandstofmarkt

Berichtdoor Mark » 01 nov 2005, 22:45

Oliemaatschappij Argos Oil introduceert als eerste oliemaatschappij in Nederland een brandstofmengsel aan de pomp met vijf procent bio-ethanol. De biobrandstof bevat 3 meer bio-ethanol dan door de overheid vanaf 2007 aan oliemaatschappijen verplicht wordt gesteld. Argos e-fuel bevat 5% bio-ethanol en kan worden gebruikt door elke auto die standaard op Euro 95 rijdt.

Vanaf 1 november is het voor automobilisten mogelijk om het brandstofmengsel met bio-ethanol te tanken bij het Argos tankstation in Gorinchem aan de Stationsweg.

Argos kiest met 5 bewust voor een bijmenging boven de door de overheid van accijns vrijgestelde, verplichte bijmenging van 2 in 2007. Hiermee hoopt de oliemaatschappij een bijdrage te leveren aan de vermindering van uitstoot van CO2-emissies en daarmee aan het behalen van de Kyoto-doelstelling voor 2012. Op dinsdag 1 november om 10:00 uur neemt staatssecretaris Van Geel de eerste bio-ethanolpomp in Nederland in gebruik. Hiermee start de officiële ingebruikname van een nieuwe generatie milieuvriendelijke brandstoffen in Nederland. Om de verdere ontwikkeling van biobrandstoffen in Nederland te stimuleren, stelt de overheid 60 miljoen euro beschikbaar in 2006 voor innovaties op het gebied van biobrandstoffen.

De 5% bijmenging door Argos is de maximaal mogelijke bijmenging voor autos met een normale benzinemotor. Peter Goedvolk, oprichter en directeur van Argos Oil, verwacht dat biobrandstof - ondanks de Nederlandse achterstand - een groot succes wordt in Nederland.

Goedvolk is van mening dat als iedereen, van oliemaatschappij tot overheid, water bij de wijn doet, het milieu en de consument uiteindelijk veel baat hebben bij de biobrandstoffen. De accijnsvrijstelling van 70 miljoen euro die het kabinet heeft gereserveerd, is samen met de 60 miljoen euro voor innovaties, volgens Goedvolk, een goed begin voor de verdere ontwikkeling van milieuvriendelijke brandstoffen in Nederland.

Argos Oil Argos Oil is één van de grotere zelfstandige Nederlandse oliebedrijven. Argos is actief op het gebied van trading, opslag, bunkering, wholesale en servicestations. Sinds 20 jaar is het leveren van brandstoffen aan tankstations een belangrijke Argos activiteit. Daarnaast exploiteert de Argos Groep 75 tankstations.

De komende maanden gaat Argos e-fuel verder uitrollen, zodat meer consumenten dit nieuwe product kunnen gaan tanken. In afwachting van het resultaat van de lancering van de Argos e-fuel brandstof met 5 ethanol (E5), kijkt Argos ook naar de mogelijkheid om brandstoffen met een hoger percentage ethanol te lanceren.

kijk voor meer informatie op www.argos.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Brownie » 02 nov 2005, 13:03

Eindelijk maar toch een beetje vooruitgang in het biobrandstoffen beleid in Nederland. Maar het is wel duidelijk dat natuurlijk Nederland wordt geregeerd door Shell als je onderstaand citaat van de man die de wetgeving goed ik de gaten houdt, leest:
Ruus S op ppo.nu schreef:Shell en de andere benzine maatschappijen voelden niets voor bijmenging. Na wat onderhandelingen en massages zijn ze toch akkoord gegaan. Onder voorwaarde dat PPO in Nederland verdwijnt en een geringe bijbetaling van 100 miljoen euro gedaan werd.

Het gaat dus allemaal weer om geld. PPO houden ze uiteindelijk toch niet tegen. In Belgie en Duitsland mag je het accijnsvrij tanken en in Nederland mag je er op rijden als je het maar niet bij de Nederlandse supermarkt tankt. Oncontroleerbaar toch?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

AMT vindt dat Argos de goegemeente misleidt

Berichtdoor Mark » 02 nov 2005, 16:31

En dit vindt www.amt.nl ervan. Nou, misleiding, ik vind het toch vooral slimme PR. En eerlijk is eerlijk, ze zijn wel de eerste die op deze schaal peut met 5%-bijmenging verkopen.

Lees zelf:

Een juichend persbericht van oliemaatschappij Argos Oil: “Staatssecretaris Van Geel opent eerste bio-ethanolpomp”. Hé, nu gaat het echt beginnen, denk je dan. Brazilië rijdt op bio-ethanol, in Zweden kun je het op meer dan 200 plaatsen tanken, in andere Europese landen komt het ook op gang en nu eindelijk zet Nederland de achtervolging in. Meteen gaan je gedachten met je op de loop: zijn er al bio-ethanolauto’s op de Nederlandse markt? Komt de Ford Focus Flexi-Fuel naar ons land? En de Saab 9-5 Biopower? En komt er ook een accijnsvrijstelling voor bio-ethanol? Snel verder lezen dat bericht: “Argos e-fuel bevat 5% bio-ethanol.” Hè, het gaat niet om een mengsel van 85% alcohol en een klein beetje benzine zoals we dat in het buitenland kennen. Nee, het gaat om benzine met een heel klein beetje bio-ethanol, bedoeld voor gewone benzine-auto’s. Om dan over bio-ethanol te praten riekt toch een heel klein beetje naar misleiding.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: AMT vindt dat Argos de goegemeente misleidt

Berichtdoor Brownie » 02 nov 2005, 17:39

Goudenleeuw schreef:....
“Argos e-fuel bevat 5% bio-ethanol.” Hè, het gaat niet om een mengsel van 85% alcohol en een klein beetje benzine zoals we dat in het buitenland kennen. Nee, het gaat om benzine met een heel klein beetje bio-ethanol, bedoeld voor gewone benzine-auto’s. Om dan over bio-ethanol te praten riekt toch een heel klein beetje naar misleiding.

Dat is ook weer zo raar in Nederland. Dezelfde naam geven voor iets dat in het buitenland iets heel anders inhoudt. Dit bijmengen wordt in Duitsland al heel lang gedaan en wordt verkocht onder de naam Euro 95/98.
Maar goed een naam is heel belangrijk en deze naam doet heel milieuvriendelijk aan, dat is wat de klant wil. (Net zoiets als met die speciale diesels van Shell. Shell Pura was een flop, maar onder de naam V-Power verkoopt het wel.) Zo lijkt het ook dat Nederland wel degelijk iets doet met het biobrandstoffenbeleid van Europa.
Maar op deze manier haalt Nederland de europese richtlijnen voor, ik geloof, 2010 niet. De accijnsvrijstelling voor biobrandstoffen zal dus wel komen binnen een paar jaar denk ik. Zeker nu behalve Duitsland ook Belgie over de streep is. Ook in Frankrijk wordt nu gepraat over accijnsvrijstelling.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten