Kamer verdeeld over APK-keuringsfrequentie

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat moet er met de APK-frequentie gebeuren?

Omlaag, eigenlijk afschaffen die APK
8
22%
Houwen zo, eens per jaar na 3 jaar prima
27
73%
Verhogen, d'r rijden teveel slecht-onderhouden auto's rond
2
5%
 
Totaal aantal stemmen : 37

Berichtdoor Evert G.D » 13 apr 2006, 23:14

En klassiekers van na 1960? Daar zou tot een bepaald bouwjaar een regeling voor komen voor APK eens in de twee jaar, maar nu de APK helemaal op de schop gaat, zou ik me kunnen voorstellen eens in de drie of vier jaar.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor BerryS » 13 apr 2006, 23:15

Dat gebeurt ook al, vanaf 2006! En voor 1960 hoeft vanaf dan helemaal niet meer.

Deze regeling is niet doorgegaan dacht ik. Nu voor alle auto's eens in de 2 jaar. Ik vind dit geen goede ontwikkeling. Wel lekker hoor (minder kosten, minder gedoe), maar auto's zullen nu wel slechter worden. Sommige auto's zien maar eens per jaar de garage, dat wordt nu dus waarschijnlijk eens per 2 jaar... :?
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor Evert G.D » 14 apr 2006, 23:18

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Eens in de 2 jaar is voldoende om grote mankementen op te sporen. De huidige APK is ook een momentopname, nadat een auto goedgekeurd is, kan er zelfs kort daarna ook een gevaarlijk probleem ontstaan, dat de eigenaar uiteindelijk toch wel laat repareren, óf de auto inruilt. Een nieuwe eigenaar zal dan toch vaak een nieuwe APK vragen in de praktijk.
Dat de garagehouders niet staan te juichen, begrijp ik, aan alle 'bijwerk' bij de APK wordt aardig geld verdiend. Aan de APK zelf trouwens nauwelijks.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor knutsul » 15 apr 2006, 08:35

ik werk in een garage waar heel veel apk's worden gedaan, soms alleen maar.

Wij hebben van de rdw nog niks vernomen, sterker nog, we hebben de rdw gebeld en die wisten ook helemaal van niks.

dus hoe of wat is nog niet bekent, heb wel gehoord dat er in veel landen een "apk" om de 2 jaar is, echter daar zijn de eisen wel een stuk strenger.

als ik meer weet houd ik jullie weer op de hoogte natuurlijk.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor knutsul » 23 aug 2006, 20:43

steun de apk, de plannen zijn er, niemand weet hoe of wat, zelfs niet bij de rdw.
In mijn ogen is de apk er zeker niet voor niets, voor onze veiligheid en een schoner milieu.
Natuurlijk zijn er bedrijven bij die een slaatje willen slaan bij een apk keuring, dat moet natuurlijk niet.

In de bedrijfstak is een campagne gestart om te proberen om Den Haag wakker te krijgen, voordat het te laat is en er onnodige ongelukken ed. gaan gebeuren.

Linkje--) http://www.apkkeurmeesterservice.nl/apk/default.asp?page=aanmeldservice

Ik ben in het dagelijks leven een apk keurmeester, en ben er trots op.

Het is niet alleen mijn boterham, maar het gaat mij zeer zeker ook om de veiligheid en het milieu.

In de kamer wordt er gesproken over lastenverlichting voor de burger.

maar is dat wel zo als je de apk om de 2 jaar gaat zetten?
B.V, als er nu een auto voor apk word aangeboden met een kapotte aandrijfasashoes is dat vaak nog te repareren met een nieuwe hoes, rijd deze auto echter nog een jaar door met een kapotte aandrijfashoes, zal dit zeker uitdraaien op een nieuwe homokineetkoppeling of een complete aandrijfas.


Zo zijn er nog meer voorbeelden te zoeken.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Evert G.D » 23 aug 2006, 23:06

Daar kan ik het wel mee eens zijn ja. Al vind ik wel dat de apk voor auto's van 25 jaar en ouder afgeschaft zou kunnen worden, waarbij vrijstelling wordt verleend mits de eigenaar een bewijs kan overleggen dat de auto niet dagelijks wordt gebruikt (kenteken moderne eigen auto of een leasecontract van een zakelijke auto en de auto als hobbyauto verzekerd is tegen beperkt kolometrage). Deze auto's worden meestal erg goed onderhouden.

Al sluit dat ook weer niet alles uit, had ondanks m'n goeie zorgen niet gezien dat de remleidingen voor van m'n 403 niet zo best meer waren. Zie je niet als je er onder ligt met slecht licht. Was er wel blij mee dat ze dat zagen... :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mark » 23 aug 2006, 23:43

Actie voor de APK, jazeker: www.apkintact.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Appie K.

Berichtdoor jan eend + » 23 aug 2006, 23:53

Moi allemaal. Mijn keuze staat er ook niet op, maar ik ken als ex-otomonteur de garagewereld van binnenuit, en dan wordt je standpunt wat genuanceerder. Grappig hoe ineens zo'n onderwerp weer aktief wordt na een paar maanden lente-slaap. Ik was ook (inmiddels ex-) keurmeester, en dus zeer geinteresseerd in deze materie. Even bij het begin beginnen, de periodieke keuring werd ooit gepresenteerd als bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen :!: Al jaren ( en ook voor invoering van de APK) is het aantal door technische gebreken veroorzaakte ongevallen konstant :!: :!: Het door menselijke oorzaken veroorzaakte ongevallen vormt al evenzoveel jaren dus het leeuwendeel (meer dan 80%) van de schade en slachtoffers. Ik heb nooit gesnapt wat een niet brandend kentekenlampje met veiligheid te maken heeft....Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Niet toevallig dat de APK ingevoerd werd in een tijd dat de otobranche het zeer zwaar had...Die klub (bovag, rai, met welwillende hulp van de burgerlijke anwb) heeft een uitstekend werkend lobby-apparaat :x Overheidsbemoeienis (PvdA, bv) als het zo uitkomt (APK-verplichting) en vooral vrij ondernemerschap als de regels (voor anderen wel terecht ?) te sterk knellen. Dan ineens is Peter Hofstra (VVD, die overigens al jaren pleit voor verlaging van de APK-frequentie) wel je grootste vriend. Oneigenlijke argumentatie heet dat. De politiek durft het niet aan om de grootste risicofactor (de bestuurder) aan te pakken, want dat kost kiezers. En de autobranche weet precies welke (blabla-) argumenten de tweede kamer wil horen....Schijnveiligheid is het toverwoord. Ik ben niet onder de indruk van al die krokodilletranen over mijn veiligheid :evil: Tuurlijk is elk slachtoffer er een teveel. Maar pak het dan echt aan :!: Toch allemaal lekker slapen en morgen gezond weer op....Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Evert G.D » 24 aug 2006, 01:54

Nou ja, nog even voor het slapen gaan dan... :mrgreen:
Inderdaad, het niet-brandende kentekenlampje maakt niks uit voor de veiligheid van een auto. Dit soort onzin mag dan ook van mij fluks uit de apk-wetgeving worden geschrapt. Jaren geleden wilde een keurmeester mijn 403 's afkeuren wegens....een ontbrekend glaasje van het kentekenlampje (dat wel brandde). Na enkele zeer cynische opmerkingen van mijn kant waagde hij het toch de auto goed te keuren :roll:

Dit soort mierenn**kerij is dus onzinnig. Wat wel zinnig is, is dat een auto periodiek wordt bekeken op werkelijke veiligheidszaken. Al heb je daar de apk niet echt voor nodig, jaarlijks loop ik met een monteur even onder de auto's door om te kijken wat nodig is en wat niet. Dat is de leidraad voor het onderhoudsschema van mijn auto's. Zoiets doe je als echte autohobbyist/liefhebber denk ik. Maar helaas denkt niet iedereen zo. Vandaar dat de apk toch wel nut heeft.

Wat ik helemaal met Jan eens ben: de apk is er gekomen na een sterke lobby van de autobranche. De belofte die politici afleggen dat zij 'zonder last of ruggenspraak' hun taak uitvoeren, is een loze belofte. Zij laten graag hun oren hangen naar belangenorganisaties en dat is een slechte zaak. Maar zo is de apk er wel gekomen en reken maar dat er de eerste jaren (na de getrapte invoering) er veel op verdiend is, want de apk was toen zeer streng.

Toch is de apk in de kern wel een goede instelling. Hoewel menselijk falen de grootste oorzaak is van ongelukken, is het toch goed als een auto periodiek wordt bekeken.
Wel zou eens gekeken moeten worden naar een scherpere controle op jonge bestuurders. Zij veroorzaken immers de meeste brokken. Het 'puntenrijbewijs' voor beginnende bestuurders is in dit verband een aardige geste. Maar misschien moet het nog strenger: als beginnend bestuurder niet sneller dan 100 km/u, jaarlijks een praktijktest en - net als in Frankrijk - een duidelijke sticker achterop, zodat andere bestuurders weten dat ze met een beginner te maken hebben. En niet te vergeten: na twee à drie jaar een verplichte rijvaardigheidstraining. Zo'n training heb ik twee keer gedaan en je leert er - zelfs als ervaren bestuurder - heel veel van. Goed is dat sommige gemeenten een rijvaardigheidstraining cadeau geven, of met korting aanbieden aan mensen die net hun rijbewijs hebben. Een rijvaardigheidstraining kan het verschil maken tussen een ongeluk of ontwijken.

Al heb ik in Frankrijk wel de ervaring dat de 'A-tjes' (Aspirantes) met een A-sticker achterop een op z'n zachtst gezegd 'stoer' rijgedrag etaleren om te laten zien dat ze 'kunnen rijden'. :roll:

Tja, Johan Cruijff zei het zo treffend: Elk voordeel hep se nadeel :?
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor patje74 » 24 aug 2006, 19:22

knutsul schreef: maar is dat wel zo als je de apk om de 2 jaar gaat zetten?
B.V, als er nu een auto voor apk word aangeboden met een kapotte aandrijfasashoes is dat vaak nog te repareren met een nieuwe hoes, rijd deze auto echter nog een jaar door met een kapotte aandrijfashoes, zal dit zeker uitdraaien op een nieuwe homokineetkoppeling of een complete aandrijfas.


Zo zijn er nog meer voorbeelden te zoeken.


Op deze manier wordt de APK gezien als onderhouds-checkup. En dat is natuurlijk niet goed. Een auto hoort, los van de APK, met enige regelmaat gecontroleerd te worden.
Dat dit in veel gevallen niet gebeurt, mag geen reden zijn om de huidige APK-interval in stand te houden.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor jan eend + » 24 aug 2006, 23:52

knutsul schreef:Het is niet alleen mijn boterham, maar het gaat mij zeer zeker ook om de veiligheid en het milieu.

In de kamer wordt er gesproken over lastenverlichting voor de burger,maar is dat wel zo als je de apk om de 2 jaar gaat zetten?
B.V, als er nu een auto voor apk word aangeboden met een kapotte aandrijfasashoes is dat vaak nog te repareren met een nieuwe hoes, rijd deze auto echter nog een jaar door met een kapotte aandrijfashoes, zal dit zeker uitdraaien op een nieuwe homokineetkoppeling of een complete aandrijfas.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te zoeken.


Kijk zo lust ik er nog een paar :evil: We hadden het over veiligheid en gevaarlijk, niet over hogere reparatie-kosten een jaar later. Je kunt dus een jaar doorrijden met diverse hoezen die kapot zijn. Alleen is het niet zeker hoeveel sneller en erger de slijtage is en wanneer het gevaarlijk wordt :!: Het is dus een dure preventieve reparatie, ingegeven door die behoefte aan (schijn)veiligheid. En dat terwijl met een stalen gezicht volgehouden wordt dat de APK een momentopname is (meteen de aansprakelijkheid van de garagist geregeld) en moet zijn (om de politiek te slijmen).
Als je bv. eens wist hoeveel remblokken en schijven vervangen worden omdat ze voor de volgende APK vermoedelijk versleten zijn..... Binnen het keuringssysteem is ook ruimte voor (uit te leggen) waarschuwingen :!:, de meeste garages zijn dat 'vergeten'. As- en andere hoezen die vervangen worden terwijl reparatie vaak goed te doen is (vooral van die miniscule gaatjes die je vind als je in zo'n hoes knijpt).....Roestschade betekend rekenen, en dus komt de natte vinger tevoorschijn, en voor alle zekerheid een hoge begroting :!:
Laat er nou 'toevallig' nog een goedkope okaasie (leve Belgie) staan die wel meer kost dan de reparatie van alle afkeurpunten, maar die oto is zoveel jonger/zuiniger/groter/kleiner/enz.; vul maar in naar (bij de goeie garagist bekende) behoefte van de betrokken klant....
Ik noem hier niet zomaar het soort reparaties dat veel oplevert. Wat er ook verder beweerd wordt, een garagist is een ondernemer en zal dus per defenitie nooit een dief van zijn eigen portemonaie worden. Met lastenverlichting bedoeld de Kamer vast geen lagere garagerekening :lol: Ook niet toevallig is in dit verband dat de wetgever geregeld heeft dat afgekeurde onderdelen bewaard moeten worden...Daarmee hebben ze echter alleen hun schijnzekerheid geregeld: "Een setje remblokken, tien Kadetts mee afgekeurd" is een variant op "Een setje banden, tien Kadetts mee goedgekeurd"... Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten :(
Ik heb ooit bij de Iglo gewerkt en eet sindsdien geen fabrieks-diepvriesvoer meer. Ik heb ook in garages gewerkt..... :wink:

Voor de goede orde: Ik geloof best dat er integere garagisten zijn, maar ik ben in het wereldje teveel verhalen tegengekomen. Een klant die doorvraagt is al snel "lastig", assertiviteit wordt niet op prijs gesteld.

Hier in Groningen hebben we bv. een APKeuringsstation "Juist voor de wat oudere auto". Puur op het minimum van de wettelijke eisen keuren. Veel Oosterpark/Schilderswijk/Wijk C/Welke achterstandswijk dan ook. 15 jaar oud Japans, gepimpte rotte Kadett's, Opa met zijn Fordje :? Verketterd door zijn con/collega's, maar evengoed heeft hij nog steeds zijn APK-licensie, ondanks een fors aantal (5-8 ) steekproeven per week. De reguliere garagist heeft dan wat uit te leggen.....

Ik kon het ff niet laten om feiten en meningen uit elkaar te halen... :wink:

Toch welterusten en .... Hartelijke groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor patje74 » 25 aug 2006, 00:21

jan eend schreef:Ik kon het ff niet laten om feiten en meningen uit elkaar te halen... :wink:


Nog een opvallend feitje;

Sinds enkele jaren ben ik behoorlijk veel zelf gaan doen op het gebied van onderhoud. Bij de laatste drie keuringen dit jaar heb ik de wagens zelf APK-klaar gemaakt en zijn ze er allen met vlag en wimpel doorheen gekomen.

Vroeger moesten de garagisten veel meer repareren dan ik nu zelf hoef te doen. Terwijl ik ook nog eens in oldies ('78, '71, '81 en '85-er) ben gaan rijden, vroeger had ik altijd in recentere wagens.
Het lijkt er dus op dat, zodra je zelf goed inzicht hebt op de APK-eisen en zelf technisch onderlegt bent, je wagen reeler beoordeeld wordt.

Hiermee wil ik allerminst beweren dat de garagisten over het algemeen afzetters zijn, maar dat er afzetters bestaan is een gegeven.
Maar er zijn ook genoeg bedrijven waar je als DHZ-er van harte welkom bent. Uit coulance haal ik daar dan ook mijn banden en onderdelen, en voor de klussen die ik niet zelf kan of wil doen weet ik ze ook te vinden.

Wat mij trouwens ook op valt is dat je met mijn wagens ook prima bij een fastfitter kan komen. De kans is groot dat ze hem vlot goed keuren. Ze hebben er immers toch geen onderdelen voor liggen.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Evert G.D » 25 aug 2006, 00:32

Er is veel kaf onder het koren ja. Daarom laat ik alleen keuren bij garages die ik goed ken, waar ze mij goed kennen en waarvan ik weet dat ze je het vel niet over de neus halen. Soms is de APK een gelegenheid om wat 'preventief' onderhoud te laten doen aan de oude Peuzen.

Wat er bij mij niet in wil: in bv Frankrijk is de CT (Controle Technique) elke twee jaar. Toch is het wagenpark daar niet wezenlijk slechter of beter dan in Nederland. Kan iemand mij uitleggen waarom het hier dan elk jaar moet??? Waarom moet Nederland hierbij weer 's uit de pas lopen bij andere Europese landen, maw Roomser zijn dan de Paus? :?
Tekenend is dat juist organisaties van garagehouders pleiten voor een jaarlijkse APK.

Wie een probleem aan z'n auto signaleert, is trouwens wel gek om er mee door te rijden als een simpele reparatie meer kosten in de nabije toekomst voorkomt. Automobilisten zijn écht geen kleuters zonder verantwoordelijkheids- en gevaargevoel. Bovendien kan iedereen ook rekenen. Montage van een aandrijfashoesje uitstellen en vervangen van een homokineetkoppeling riskeren is gekkenwerk, dus zullen de meesten toch wel kiezen voor dat hoesje... Overigens kan zoiets ook tussen twee APK's ontstaan. Net als lekke uitlaten (wat overigens niet onveilig is), versleten banden, etc. etc... Die zaken komen ook bij regulier onderhoud naar boven, toch? Daar heb je geen apk voor nodig.

Eens in de twee jaar is dus genoeg en ik blijf erbij: boven de 25 jaar vrijstelling.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Evert G.D » 25 aug 2006, 00:36

patje74 schreef:
jan eend schreef:Ik kon het ff niet laten om feiten en meningen uit elkaar te halen... :wink:


Nog een opvallend feitje;

Sinds enkele jaren ben ik behoorlijk veel zelf gaan doen op het gebied van onderhoud. Bij de laatste drie keuringen dit jaar heb ik de wagens zelf APK-klaar gemaakt en zijn ze er allen met vlag en wimpel doorheen gekomen.

Vroeger moesten de garagisten veel meer repareren dan ik nu zelf hoef te doen. Terwijl ik ook nog eens in oldies ('78, '71, '81 en '85-er) ben gaan rijden, vroeger had ik altijd in recentere wagens.
Het lijkt er dus op dat, zodra je zelf goed inzicht hebt op de APK-eisen en zelf technisch onderlegt bent, je wagen reeler beoordeeld wordt.

Hiermee wil ik allerminst beweren dat de garagisten over het algemeen afzetters zijn, maar dat er afzetters bestaan is een gegeven.
Maar er zijn ook genoeg bedrijven waar je als DHZ-er van harte welkom bent. Uit coulance haal ik daar dan ook mijn banden en onderdelen, en voor de klussen die ik niet zelf kan of wil doen weet ik ze ook te vinden.

Wat mij trouwens ook op valt is dat je met mijn wagens ook prima bij een fastfitter kan komen. De kans is groot dat ze hem vlot goed keuren. Ze hebben er immers toch geen onderdelen voor liggen.


Halleluja, Amen! :D Eens!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor knutsul » 25 aug 2006, 07:19

er zijn zoals ik al zei een aantal bedrijven die er zeer zeker misbruik van maken,
de onderdelem bewaren is voor de apk niet meer verplicht

er zijn door heel nederland onafhankelijke keuringstations en daar keuren ze dus volgens de apkeisen zonder bijbedoelingen, (ik werk ook in een onafhankelijk keuringsstation) die hebben liever een auto die ze kunnen goedkeuren dan afkeuren, want een afkeur betekent weer een herkeuring en dus extra werk.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Jeetje » 25 aug 2006, 09:14

Tja... Wat moet ik ervan zeggen...

Ik vind dat een auto niet alleen voor de apk voor onderhoud naar een garage zou moeten. Als een auto op geregelde basis -zoals het hoort- z'n onderhoud krijgt en een 'algehele check-up' blijft de auto technisch in goede staat.

Naar mijn mening wordt tegenwoordig (helaas) de apk als dat 'moment van onderhoud' gekozen...

Ik denk dat er in de apk een aantal dingen staan die eruit kunnen (inderdaad dat niet brandende lampje van de kentekenverlichting) en andere dingen zouden er wat mij betreft weer ínmoeten (zo hoef de werking van de remschijven slechts optisch gecontroleerd te worden en kan het gebeuren dat een auto met veel te dunne remschijven -terecht- goedgekeurd wordt).

Bovendien wordt de apk nu ook uitgevoerd door bedrijven waar ik nou niet echt een hoge pet van op heb (sorry :oops: ): ik denk dan met name aan die Kwikfitters...

De apk wordt daardoor geen 'veiligheidsinstrument' maar een 'verdieninstrument' en dat is jammer, want in beginsel ben ik wel voorstander van een algemeen periodieke keuring waarbij de veiligheid van het voertuig wordt beoordeeld...

De veiligheid dus en niet al die dingen daaromheen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor patje74 » 25 aug 2006, 10:02

De oplossing tegen het commercieel uitmelken van de APK is de APK uit te laten voeren door een onafhankelijke instelling zoals de RDW. De reparaties kan je dan elders laten uitvoeren of natuurlijk zelf doen.
Al ben ik van mening (heb ik ondervonden) dat er ook behoorlijke verschillen zijn tussen de stations van de RDW.

Ik heb mijn GS de laatste keer bij de RDW laten keuren, in combinatie met het keuren van mijn LPG-installatie, en ik kan zeggen dat dat een hele soepele keuring was. Maar de keurmeester gunde het mij dan ook duidelijk.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor knutsul » 25 aug 2006, 10:36

Jeetje schreef:Tja... Wat moet ik ervan zeggen...

Ik vind dat een auto niet alleen voor de apk voor onderhoud naar een garage zou moeten. Als een auto op geregelde basis -zoals het hoort- z'n onderhoud krijgt en een 'algehele check-up' blijft de auto technisch in goede staat.

Naar mijn mening wordt tegenwoordig (helaas) de apk als dat 'moment van onderhoud' gekozen...

Ik denk dat er in de apk een aantal dingen staan die eruit kunnen (inderdaad dat niet brandende lampje van de kentekenverlichting) en andere dingen zouden er wat mij betreft weer ínmoeten (zo hoef de werking van de remschijven slechts optisch gecontroleerd te worden en kan het gebeuren dat een auto met veel te dunne remschijven -terecht- goedgekeurd wordt).

Bovendien wordt de apk nu ook uitgevoerd door bedrijven waar ik nou niet echt een hoge pet van op heb (sorry :oops: ): ik denk dan met name aan die Kwikfitters...

De apk wordt daardoor geen 'veiligheidsinstrument' maar een 'verdieninstrument' en dat is jammer, want in beginsel ben ik wel voorstander van een algemeen periodieke keuring waarbij de veiligheid van het voertuig wordt beoordeeld...

De veiligheid dus en niet al die dingen daaromheen!





daar ben ik het helemaal mee eens, er zitten een hoop onzindingen in het apkregelement, en ook idd dingen die best wat scherper kunnen, met als voorbeeld die remschijven.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor knutsul » 25 aug 2006, 10:40

Evert G.D schreef: Net als lekke uitlaten (wat overigens niet onveilig is), vrijstelling.




een lekke uitlaat is niet gevaarlijk idd, maar ik heb al een paar auto,s gezien die een rare stuiter hebben gemaakt doordat de uitlaat was doorgerot en de grond heeft geraakt.(auto word gedeeltelijk van de grond gelicht)


en wie heeft er nog nooit een uitlaatdeel op/langs de weg zien liggen, je moet er maar eens overheen rijden,
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor patje74 » 25 aug 2006, 10:45

Een krommigheid binnen de regelgeving is dan ook dat een lekke uitlaat op elke wijze dan ook gas-dicht gemaakt mag worden. Van binnen kan hij helemaal doorgerot zijn er er bij de eerste-de-beste drempel onderuit vallen.
Daarentegen is het lek gaan van een uitlaat vaak moeilijk te voorspellen wegens rotten van binnenuit.
(behalve de Kwikfit, die hebben het "beginnende gaatje" ontdekt voor je het weet! :wink: )

Mijn BX heeft tijden stil gestaan waardoor de buitenkant van de uitlaat geroest is. Wellicht is hij van binnen beter dan als er mee gereden was en kan hij nog tijden mee? Of heeft er misschien voor dat hij opgeslagen werd nog een beetje water in gezeten? Tja, je komt er pas achter als hij kapot gaat.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

APK-lobby

Berichtdoor jan eend + » 07 sep 2006, 01:40

Moi. En als ik dan (bij Nova,of zoiets) die suggestieve reclame zie over dooien & zo, omdat de APK minder regelmatig zou gaan worden, dan ga ik over m'n nek. Emoties kietelen/oproepen om puur financieel gewin.... Als het over immigranten zou gaan zou het het laster/onderbuikgevoelens genoemd worden en een proces tot gevolg hebben. Net zo hypocriet als de erkenning vanavond van G.W. Bush dat er geheime gevangenissen zijn. Hij kon niet anders.... Verneuk de massa, grijp de kassa. In de 60-er jaren was al bekend dat het zo werkte. Ondanks alle babbels... "Meneer U moet dat anders zien"... Ik moet niks en wil niet belazerd worden. Kroegpraat of een mening over manipulatie van feiten...? Hoor het wel, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Evert G.D » 07 sep 2006, 01:47

Helemaal mee eens. De APK is in de kern niet verkeerd, maar kan best om de 2 jaar en na 4 jaar. Die reclames ga ik ook van over m'n nek. Typisch iets van een beroepsgroep die'een lucratieve verdienste ziet verminderen. Het heeft één voordeel: de beroepsgroep kweekt hier geen goodwill mee onder automobilisten. Het druipt er namelijk vanaf dat ze bang zijn hun verdiensten kwijt te raken. :roll:
'Vroeger' (toen alles beter was) :mrgreen:, was er ook geen APK en het aantal ongevallen met technische oorzaak was minimaal. De grootste risicofactor is namelijk niet de techniek, maar de bestuurder (M/V).

Overigens: vaak genoeg gehoord dat er bij een auto van 3 jaar oud eigenlijk nooit mankementen worden gevonden bij de APK. Dus kan dat zonder problemen 4 jaar worden. In aanmerking genomen dat de meeste auto's elk jaar een onderhoudsbeurt krijgen, waarbij eventuele mankementen beslist worden gesignaleerd, kan de APK best om de 2 jaar. In andere landen (bv. Frankrijk) is dat ook zo.

Voor die reclamecampagne heb ik geen goed woord over. Stemmingmakerij. Dit verdient een klacht bij de Reclame Code Commissie.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mark » 28 sep 2006, 23:07

The APK-story continues:

www.apkintact.nl

Afbeelding

Die reclamecampagne met de enge filmpjes is (terecht) trouwens alweer gestopt, zie: www.autovakman.nl

Even stemmen in de poll!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JD » 29 sep 2006, 00:18

Ik heb blijkbaar al gestemd in de poll, maar ik weet niet meer wat (en wanneer). Maar ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en ik ben er steeds meer van overtuigd dat eens per 2 jaar voldoende moet zijn. Dat wordt mede versterkt door dat suggestieve filmpje! Zeggen dat de onderhoudskosten zullen stijgen door de 2-jarige frequentie en tegelijk klagen dat de werkgelegenheid terugloopt... ik proef hier (iets) tegenstrijdigs in (waarom is er geen cynische emoticon?)
Ik denk dat er ook zeker wel gekeken mag worden naar de techniek van moderne auto's vergeleken met de techniek van de auto's rond de invoering van de APK. Niet dat het nu onfeilbaar is, maar zeker wel beter.
Daarnaast, als het over veiligheid gaat zijn er vast wel effectievere methoden om die te verhogen, tegen lagere kosten. Want ik denk dat de meerkosten van de eenjarige APK t.o.v. de 2-jarige APK nauwelijks bijdragen aan de veiligheid.
APK? niet afschaffen maar de frequentie halveren!
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Evert G.D » 29 sep 2006, 00:35

Idee voor een nieuw filmpje van Autovakman: een garagist met zijn gezin, triest kijkend voor zijn boot of Ferrari met een bordje 'Te Koop' erop... :mrgreen:

Doet de zaak meer recht, denk ik :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

VorigeVolgende

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron