Peugeot 206 verbreekt productierecord 205

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 206 verbreekt productierecord 205

Berichtdoor michelv » 20 dec 2005, 21:02

Peugeot 206 verbreekt productierecord 205

Het productierecord van de 205 in de meer dan honderdjarige geschiedenis van Peugeot is door de 206 gebroken.
In de zeven jaar dat het model nu in productie is (1998-2005) zijn er eind november bijna 5.350.000 exemplaren van de band gerold. Hiermee wordt de 205 - waarvan gedurende een twee keer zo lange periode (1983-1998) 5.278.000 exemplaren zijn geproduceerd – door de 206 van zijn tot dan toe unieke positie verdrongen.

Ook de 206 WRC heeft met drie constructeurstitels zijn "rivaal", de 205 Turbo 16, die als 205 T16 Groupe B twee constructeurstitels behaalde, verslagen.

Peugeot 206: een bloem in volle bloei
De 206 is op dit moment beschikbaar in verschillende carrosserievarianten: de 3- en 5-deurs uitvoering, de 206 SW en de Coupé Cabriolet, geheel in overeenstemming met onze strategie, die te vergelijken is met de structuur van een bloem. Kortgeleden kreeg de bloem nog een vijfde blaadje: de 206 Sedan.


Deze nieuwe variant zal begin volgend jaar door Iran Khodro in Iran worden geassembleerd en vervolgens in de eerste helft van 2006 tevens worden geëxporteerd naar een aantal landen in Oost Europa en het Middellandse-Zeegebied.

Met de 206 sedan wordt de 206-serie nog veelzijdiger en vormt deze met al zijn varianten een bloem in volle bloei.

Peugeot 206: wereldwijde productie
De 206 wordt op dit moment gefabriceerd of geassembleerd à raison van 3.300 exemplaren per dag op zes productievestigingen wereldwijd. Binnenkort komen hierbij nog China en Maleisië, waarmee de auto vanaf 2006 op acht verschillende plaatsen geproduceerd gaat worden.

Peugeot 206: in zijn segment de eerste auto met een roetfilter
De 206-range wordt aangedreven door benzine- en dieselmotoren, met vermogens van 44 tot 130 kW (ongeveer 70 tot 180 pk). Vanaf 2004 kunnen de berline en de SW worden uitgerust met een HDi dieselmotor met standaard roetfilter, een mogelijkheid die sinds het voorjaar van 2005 ook bestaat voor de CC en SW.

Eén derde deel van de 5.350.000 geproduceerde exemplaren heeft een dieselmotor.

Peugeot 206: de onbetwiste nummer één
De 206 gaat sinds 1999 in het B-segment in Europa aan kop. Gedurende vier achtereenvolgende jaren (2001 tot en met 2004) zijn er van dit model ongeveer 800.000 exemplaren per jaar geproduceerd.

In 2002 was de 206 de meest verkochte auto in Europa en ook daarna bleef deze auto wat betreft de verkopen behoren tot de Europese top drie.

De 206 is niet alleen de best verkochte dieselauto in het B-segment in Europa, maar is binnen zijn segment ook in het algemeen de best verkochte auto in Frankrijk, Nederland, Denemarken, Zweden, Zwitserland, België en Luxemburg (eind oktober 2005).

Peugeot 206: het succes van de CC
Als Coupé Cabriolet is de 206 sinds de lancering steeds aan kop gegaan: 2e van het segment in 2001, 1e in 2002 en 2003, 2e in 2004 en na de eerste negen maanden van dit jaar wederom 1e.

De drie belangrijkste markten van de 206 CC zijn Duitsland, met 82.700 kentekenregistraties (bijna een kwart van de 206-verkopen), Frankrijk met 59.000 en het Verenigd Koninkrijk met 41.000 kentekenregistraties.

De Peugeot 206: de motor achter de internationale bekendheid van het merk
De 206 wordt op dit moment verkocht in 145 landen wereldwijd en vormt hiermee een bewijs te meer van het internationale karakter van het merk, dat 75% van de productie exporteert.

Er rijden meer dan 3.879.000 Peugeots 206 over de wegen van West-Europa, waarvan 1.353.400 in Frankrijk. Het commerciële succes van deze auto, die al heel snel toonaangevend is geworden, wordt hiermee duidelijk aangetoond.

In West-Europa zijn de belangrijkste markten voor de 206, na Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk (606.900), Italië (508.600), Spanje (439.900) en Duitsland (363.800).

Buiten West-Europa zijn reeds 192.000 Peugeots 206 verkocht in Brazilië, bijna 100.000 in Argentinië, 46.300 in Japan, 43.000 in Chili, 36.000 in Mexico, 27.000 op La Réunion, 20.000 in Israël en 15.500 in Zuid-Afrika.

Peugeot 206: een hoofdrol in reclames en films
De Peugeot 206 speelde tussen 1998 en 2005 de hoofdrol in 28 Franse en buitenlandse reclamefilms. Daarnaast werden voor deze auto ongeveer 20 gedrukte reclamecampagnes en internationale affiches gemaakt.

De film die het meest symbool staat voor de 206 is ongetwijfeld Le sculpteur, die in 2003 in Cannes de Gouden Leeuw en de Grote persprijs in de wacht sleepte.

Hierin verbouwt de hoofdrolspeler met behulp van onder andere een olifant zijn auto tot een 206. Deze film was met een tiental prijzen ook de meest bekroonde reclamefilm in Europa in 2003.

Peugeot 206: vele malen in de prijzen
De 206 WRC begon zijn sportieve carrière in 1999 met 6 rally’s en presteerde meteen vanaf de start al bijzonder goed.

Het jaar daarop leverde deze auto in het eerste volledige seizoen van de World Rally Championships Peugeot een eerste constructeurstitel op, die in 2001 en 2002 wordt geprolongeerd. De Finse topcoureur Marcus Grönholm wint in 2000 en 2002 de rijderstitel.

In vier jaar tijd heeft de 206 WRC in de autosport een indrukwekkende reeks overwinningen geboekt: 24 x een eerste plaats (6 in 2000, 6 in 2001, 8 in 2002 en 4 in 2003), 26 x een tweede plaats (1 in 1999, 5 in 2000, 4 in 2001, 11 in 2002 en 5 in 2003) en 15 x een derde plaats (2 in 2000, 6 in 2001, 2 in 2002 en 5 in 2003). In totaal viel de 206 WRC 65 keer in de prijzen.

En de successtory van de 206 is nog lang niet ten einde!
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten