Pagina 2 van 3

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 02 okt 2012, 14:36
door risky
Bart-Peugeot schreef:
risky schreef:van zwienen prima zit nog een magazijn man die echt voor je zoekt :D
helaas was de dakplaat niet meer leverbaar

Geef anders even aan met welke vestiging je goede ervaringen hebt. Er zijn vaak grote verschillen tussen de diverse vestigingen van één bedrijf.


in purmerend/hoorn

in purmerend hebben ze nog een microfische apperaad,in hoorn niet,maar die verwijzen je netjes naar purmerend.
Heeft nu al een paar dingen voor mij opgezocht,was helaas niet meer leverbaar maar de wil is er voor de klant met oude auto.
onder andere veerpoot 180 euro niet meer leverbaar :roll: en dakplaat ook niet meer leverbaar maar wel overal nagekeken of er nog 1 ergens was.
mvg

Re: Re:

BerichtGeplaatst: 02 okt 2012, 20:49
door Bart-Peugeot
Liam Arnoldus schreef:
Bart Peugeot schreef:Voor de 307 koop ik alle onderdelen bij Davo in Rotterdam Charlois. Dat is dus geen probleem. Ik vind deze service prima. Willem is een oude rot in het vak en erg klantvriendelijk. Zijn hulpje is jong, maar een Peugeot(205) liefhebber, dus die wil ook zijn best wel doen voor me.
Ik heb bij hen geen microfiche apparaat zien staan, dus ik kan me voorstellen dat ze je met een 'oude' peugeot niet kunnen helpen.


Leuke reactie Bart, maar zijn "hulpje" zoals jij het zegt is niet zo jong als je denkt, ik ben namelijk ook al 30 :lol:

Hee Liam.

Leuk dat jij je hier ook meldt. :D

Mijn bericht was van 2 jaar terug. Toen was je nog 28. En ik al 40. :D

Maar goed, ik ben dit voorjaar nog bij je geweest, voor oa 205 deurpennen, 205 scharnierpennen en de deurbekleding witte bevestigingsdopjes tbv de 307.
En daar ben ik weer prima mee geholpen. ;-)

Ik zal de volgende keer als ik kom, me wel even voorstellen. Waarschijnlijk kom ik een klem tbv de uitlaat halen. Die zijn van Peugeot zelf toch het best.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012, 23:12
door leeuwke106
@liam arnoldus: ik ben het geheel met je eens. sterker nog: zonder chassisno is het niet te doen onderdelen uit te zoeken .
dat mensen dat niet begrijpen. autotechniek verandert veel sneller dan 40 jaar geleden en Peugeot heeft het goed gedocumenteerd. jammer dat bepaalde delen slecht geleverd worden , dat het ze bij Peug weinig kan schelen en dat PSA een voorbeeld aan duitse merken moet nemen waar onderdelen voor youngtimners goed leverbaar zijn in orgineel.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 03:15
door LouisdeFunes
ook ik heb nog wat te mekkeren :mrgreen: : de peugeot dealer van roermond en omstreken: maaspoort. is in de plaats gekomen van het aloude, ter ziele gegane nefkens roermond.

ik ben er met mijn vorige 505 diesel geweest en werd nog net niet weggejaagd toen ik vertelde dat ik een 505 had en onderdelen zocht. koele minzame ontvangst aan de receptie, een verveelde (jonge sneuzel) verkoper die aan de receptiebalie hing draaide met zijn ogen en mengde zich ongevraagd in het gesprek met de lompe vraag wat een 505 was.

als je wel eens een film met louis de funes hebt gezien, dan weet je hoe ik er op dat moment uitzag.

de tweede keer dat ik er kwam, een paar maanden geleden, ik had weer eens wat nodig en wist dat het nog leverbaar was dankzij de alwetende vraagbaak joos uit kerkrade, ging ik er met forse tegenzin naar toe.

wederom vertelde ik dat ik een 505 had en ik werd bijna op de schouders genomen en de receptionisten en een tweetal verkopers stoven naar buiten en maakten een dansje om de auto. enigszins onwennig en wantrouwend over dit enthousiasme besloot ik maar de vorige ervaring achter mij te laten en mijn verhaal verder af te steken. onmiddelijk werd er met veel ijver voor mij gezocht in de computer en er begon iemand te bellen door heel europa.

binnen een half uurtje werd er een onderdeel voor mij besteld en het andere onderdeel wisten ze mij te vertellen dat er nog 1 dealer volgens het systeem het nog in huis had.

voordat ik wegging vroeg een van de verkopers nog hoe ik er over dacht om mijn 505 in hun showroom te plaatsen bij wijze van winterstalling. twee vliegen in een klap, ik had hem verwarmd binnen staan en hun hadden een leuke eyecatcher voor een paar maandjes in huis.

tussen beide bezoekjes lag wel ruim 2 jaar tijdsverschil. aangezien ik niet meer goed wist hoe het personeel eruit zag bij het eerste bezoek ( ptst en uitgeblocked uit mijn hersenen), dus ik kan niet meer zeggen of dit nog hetzelfde personeel was. ik vermoed dat er in deze twee jaar toch wel wat wisselingen hadden plaatsgevonden, anders kan ik het ook niet uitleggen...

ik ben verder niet iemand die wil blijven hangen in negatieve gebeurtenissen, dus nu rijd ik vriendelijk toeterend langs deze vestiging en ga er binnenkort weer eens aan, misschien dat het toch een goed idee is om 'm daar in de showroom te plaatsen. ze staat er dan als zijnde niet te koop, maar als ze beloven er goed op te passen, haar dagelijks willen afstoffen met een plumeautje, verder veel tlc er aan geven, dan mag ze er best een paar maandjes in de spotlights staan.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 08:30
door MarcoPeus
Bert,1 personeelslid kan het verzieken voor veel klanten. Zo zijn er dealers die het geweldig vinden om oude Peugs te zien en te helpen maar er zijn er ook die de hele handel verguizen en alleen maar nieuw willen verkopen/onderhouden. De zogenaamde dozenschuivers. Niet geheel onbegrijpelijk, zo'n bedrijf moet geld verdienen en zo veel mogelijk in weinig tijd met weinig mensen. De druk vanaf de importeur is enorm en daar past oud blik niet echt in. Alhoewel dit ook klanten zijn die ook geld opleveren, al is t maar in onderdelen.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 15:12
door LouisdeFunes
een peugeotdealer zou juist enorm blij met mensen zoals wij moeten zijn. dankzij het exportbeleid van peugeot zijn bijna alle peugeots naar afrika verdwenen, waardoor mensen denken dat peugeots van mindere kwaliteit zijn, in tegenstelling tot het bekende duitse merk, waarvan je er zoveel van alle leeftijden ziet rijden. en waardoor mensen er een haast magische onverwoestbaarheid aan plakken. wij laten zien dat het wel degelijk goede auto's zijn.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 15:31
door Leeuwtje
Sja, "vroeger" kende je de dealer en zijn famile persoonlijk (wij dan) en werkten er mensen die iets met het merk hadden en zeker zelf Peugeot reden.
Als ik nu zie waar de monteurs van mijn dealer in rijden (VW, Opel, Toyota) dan kan je bijna ook geen liefde en interesse in het merk Peugeot verwachten.
De kleinere dealers waar deze liefde voor het merk nog wel aanwezig was zijn door Peugeot de afgelopen jaren vakkundig de nek omgedraaid in de drang naar groter en meer.
Veelal zijn dit nu specialisten met de nodige kennis van de oudere modellen. Voor mijn dealer is de Peugeot 306 al oud tenminste zo kwalificeerde de toch niet al te jonge verkoper het model :shock:

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 16:02
door MarcoPeus
Men verkoopt een product, een imago. Geen way of life of een passie meer en dat merk je bij de meeste dealers.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 14 nov 2012, 23:56
door Martijn
LouisdeFunes schreef: dankzij het exportbeleid van peugeot zijn bijna alle peugeots naar Afrika verdwenen.


Kom op zeg laat me niet lachen. Denk je nu werkelijk dat de fabrikant of de importeur er een beleid op nahoudt dat erop gericht is om oudere Peugeots te exporteren? Dat is de wereld op z'n kop. Er is vanuit het buitenland vraag naar goede gebruikte auto's van bepaalde merken en types en daar spelen handelaars en exporteurs handig op in. Kwestie van marktwerking, staat geheel los Van PSA of importeur hoor.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 02:50
door LouisdeFunes
Martijn schreef:
LouisdeFunes schreef: dankzij het exportbeleid van peugeot zijn bijna alle peugeots naar Afrika verdwenen.


Kom op zeg laat me niet lachen. Denk je nu werkelijk dat de fabrikant of de importeur er een beleid op nahoudt dat erop gericht is om oudere Peugeots te exporteren? Dat is de wereld op z'n kop. Er is vanuit het buitenland vraag naar goede gebruikte auto's van bepaalde merken en types en daar spelen handelaars en exporteurs handig op in. Kwestie van marktwerking, staat geheel los Van PSA of importeur hoor.



beste martijn,

ik weet niet hoe het nu gaat, het kan best zijn dat peugeot dit inmiddels niet meer doet. maar, tot aan het einde van de jaren 80, volgens mij zelfs tot 1992, had peugeot het beleid dat iedere peugeot als hij werd ingeruild bij een dealer ( als er een nieuw model uitkwam), dat dit ingeruilde exemplaar zo snel als mogelijk werd geexporteerd. dankzij het uitgebreide koloniale verleden van frankrijk in afrika, werden deze veelal naar afrika verscheept.
dit deed peugeot om zo snel als mogelijk de oude modellen uit het straatbeeld te laten verdwijnen. hoe ik dit weet ? dit weet ik via Dhr. van der Linden, voormalig medewerker van de Peugeot-Talbot importeur, sinds halverwege de jaren 90 in ruste.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 04:31
door joospeugeot
nou bert, ik ken een bende die dus ook in die jaren heel wat peugeot's naar afrika hebben gebracht. de opgekochte auto's werden toen bij ons gestald op t terrein totdat ze er een aantal hadden. deze auto's brachten in afrika gewoon goed geld (ik meen wel 10 mille !). de dealers konden juist de mensen wat meer geld geven want ze wiste dat hun rotte peugeot meer opbracht dan de ijzerprijs (die toen 25 gulden was voor een oude auto circa). dealers wilde nieuwe auto's verkopen.
overigens wil je niet weten hoeveel 604-en er zo naar de sloop zijn gebracht want afrika had daar geen interesse in en hier ook niemand in zo'n benzine slurper.
in die tijd kwamen ze gewoon de auto's brengen naar mijn vader ipv naar de sloop te brengen. kan best zijn dat je toen aan de sloop moest betalen voor t inleveren. of mijn vader kocht dan zo af en toe wel eens een auto waar ik dan weer in mocht crossen :D . voor vijftig piek of zo .... en dat voor een zesjarige knul. geweldig :mrgreen: . oh ja. eerste keer dat ik in een auto had gereden was ik vijf jaar, was een dafje. was niet zo moeilijk. de eerste schakelauto waar ik eens in had gereden was volgens mij een 304 cabrio (van een klant). mijn vader had toen een 504 automaat en die mocht ik ook altijd over t eigen terrein berrijden.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 08:30
door jan-03
Leuke discussie.. Al geloof ik ook dat het gewoon een financiele kwestie is geweest van de hoogste bieder..
Dat de handelaar ze direkt van de dealer kocht zodat die de hoogste prijs kon beuren..
In die landen was ook al gauw een netwerk omdat daar ook Fransen woonden/ werkten..
Dat Peugeot er als fabrikant op was gericht lijkt me juist nadelig want hoe meer auto's in de straat van jou merk hoe beter..
Maar ik heb natuurlijk hier geen direkte informatie over dus kan ook Bert het bij het goede eind hebben..
En het is ook gewoon handel dus als het zo is omdat ze dachten hier de verkoop van nieuwe voitures mee zou verbeteren is daar op zich niks mis mee.
gr jan.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 15:17
door LouisdeFunes
tsja, ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar ik heb het verhaal over de jaren vaker gehoord en zoals ik schreef zelfs eenmaal bevestigd door iemand die in die jaren bij de importeur heeft gewerkt. je zou dan gevoegelijk kunnen aannemen, zoals ik heb gedaan, dat het waar is. trouwens, schiet mij nu te binnen, toen mijn vader begin jaren tachtig zijn 504 inruilde voor de eerste 505, werd op zijn vraag wat er nu met zijn 504 ging gebeuren, ook hetzelfde gezegd: die moet van de importeur naar het buitenland worden verscheept. ik weet nog dat mijn pa dat erg/jammer vond, want de wagen was altijd uitzonderlijk goed onderhouden. back to topic zou ik zeggen.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 18:30
door Paul Peugeot 402b
Ik wilde vorig jaar een waterslang voor een P 505 td automaat kopen bij Brandon in Zevenaar. Is een oude Peugeot dealer.
Bij het magazijn keurig aangesproken, toe ik vertelde wat ik wild bestellen was de reactie"" Dan moet u bij magazijn Marokko zijn""
De beste man draaide zich om en lipe weg.
Geen aanrader dus.
Gr Paul Peugeot402b

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 08:43
door jan-03
Paul Peugeot 402b schreef:Ik wilde vorig jaar een waterslang voor een P 505 td automaat kopen bij Brandon in Zevenaar. Is een oude Peugeot dealer.
Bij het magazijn keurig aangesproken, toe ik vertelde wat ik wild bestellen was de reactie"" Dan moet u bij magazijn Marokko zijn""
De beste man draaide zich om en lipe weg.
Geen aanrader dus.
Gr Paul Peugeot402b

Een volgende keer maar wat geinterresseerd door de showroom bij de nieuwe voiture gaan kijken....
Als de verkoper dan vraagt of u er eentje wilt kopen dan maar vertellen dat u net eentje heeft besteld samen met de 505 waterslang in Marokko..
Wat een reactie van zo'n man zeg ..
Hebben wij hier plaatjes van de 402 Paul??
gr jan.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 14:51
door LouisdeFunes
gewoon even een briefje/mailtje naar de importeur sturen met het verhaal. iedereen die ook maar een beetje commercieel is ingesteld, die weet dat dit een enorme doodzonde is. je jaagt niet een client voorgoed weg, maar ook nog eens de eerste cirkel mensen om de man weg, want iedereen die het hoort krijgt er een verkeerd gevoel van. is hetzelfde als twee snotaapjes uit de showroom wegjagen, voor hetzelfde geld komt een van die knaapjes een paar jaar later een nieuwe auto kopen. en als jij dan die folder en dat pennetje hebt meegegeven komt ie wel bij jou.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 15:21
door joospeugeot
doen ze niks mee hoor, dan zeggen ze dat ze maar 10 jaar onderdelen hoeven te leveren....
en dan is t waarschijnlijk inderdaad wel zo dat er meer slangen in afrika liggen dan nog in europa.
sommige dealers hebben de micro fische viewer al mooi opgeruimd dus kunnen ze niks meer uitzoeken.

beter was natuurlijk wel geweest om dit iets netter te zeggen door bijv te zeggen probeert u maar iets via een hobbyclub te krijgen. bijvoorbeeld de pcn vereniging of ko de fouw of karel verhoeven oid.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 16:19
door LouisdeFunes
het kan ook anders, dat bewijst mijn verhaal en ervaring bij de peugeot dealer van roermond. dat heb ik van de zomer hierboven nog geschreven. deze man heeft werkelijk alle moeite gedaan om mij te helpen met de ringetjes en pakkingen die ik nodig had voor de stbk van mijn 505. niks geen arrogantie, maar gewoon een kerel die snapt dat het een hobby is en mij verder helpt door een paar telefoontjes te plegen. als ik over een tijdje een nieuwe lease ga uitzoeken, loop ik beslist bij hem binnen. ik gun het hem van harte. dat is commercie. en zo werkt het.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 18:07
door tout est beau avec une...
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met het magazijn van de dealer in Zwolle, gaat super!
De magazijnman daar weet veel dingen nog gewoon uit zijn hoofd, en wil ook moeite doen om je voort te helpen.
De jongere medewerker weet uiteraard niet alles van de oudere typen, maar geeft dat gewoon toe en speelt het door aan zijn oudere collega.
Helaas kom ik er steeds minder omdat Peugeot het naar mijn mening zwaar laat afweten met betrekking tot de levering van onderdelen voor de oudere typen.
Klachten doorspelen aan de importeur heeft daarom volgens mij weinig zin, je moet het qua service echt van de dealer hebben.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 19:34
door MarcoPeus
Het ligt grotendeels aan de magazijnmeester en dienst baas of ze wel of niet moeite doen. De meeste garages moeten rennen om de klanten te bedienen die 1 kee rper jaar voor de apk komen en de olie verversen. Althans dat denken ze, ze vergeten echter dat de man die elke 2 weken komt voor onderdelen van zijn oude roetsbak (sorry, maar in hun ogen dan) zien ze over t hoofd, die laat op een jaar tijd meer geld achter dan de budgetrijder die 1 keer per jaar APK met olie laat doen en 300 euro aftikt.
Zij zien die oldtimer rijder als "lastig", hebben we geen gegevens meer van, kunnen we niet leveren, geen fiches meer, duurt te lang, die klant met dat lampje staat daar al 10 minuten. De oldtimer man was echter van plan een pakkingset van 150 euro te bestellen, die hij nu bij de onderdelenshop online probeert te krijgen alwaar men de voorraad (en leverbaarheid) optimistischer voorsteld dan hij is.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 20:06
door joospeugeot
de oldtimer markt is geen makkelijke markt hoor zeker voor een modern bedrijf. als er een oldtimer binnen komt en ik noem dat een koppeling kapot is. word er netjes de bak uitgebouwd en blijkt opeens een verkeerde koppeling te zijn. moeten ze een week wachten terwijl er wel de auto nog op de brug staat en er niet meer vanaf kan :shock: . dus de hele planning loopt echt de soep in hoor. bij modern spul is normaal elk onderdeel binnen 24 uur aanwezig, anders dan maar in geval van nood de gewone automaterialen zaak die vaak 4 tot 5 maal per dag bezorgen. zo kun je efficient werken.
bij een auto als er de koppeling uit moet is deze meestal gewoon gewoon op voorraad. trek je de bak er smorgens uit en je blijkt je nog wat onverwacht nodig te hebben dan kun je dit gewoon bestellen voor de volgende dag. minimaal tijdverlies en vaak word zo ook ingepland voor de klant. is de auto eerder klaar of dezelfde dag is alleen maar voordeel. is de auto een dag later klaar is de klant weer boos.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 20:36
door MarcoPeus
Ja, ik had t alleen over onderdelen verkoop zoals Paul aandroeg, sleutelen kun je vergeten, die garages hebben 1-2 oud gedienden in dienst die ooit nog een 404 hebben gezien om een nieuwe dynamo in te bouwen maar het grote gros wat er werkt weet niet eens dat er voor de 205 ook al auto's werden gemaakt door Peugeot. 104??? wat is dat? 604?? nooit van gehoord.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 21:20
door tout est beau avec une...
MarcoWetzels schreef:Het ligt grotendeels aan de magazijnmeester en dienst baas of ze wel of niet moeite doen. De meeste garages moeten rennen om de klanten te bedienen die 1 kee rper jaar voor de apk komen en de olie verversen. Althans dat denken ze, ze vergeten echter dat de man die elke 2 weken komt voor onderdelen van zijn oude roetsbak (sorry, maar in hun ogen dan) zien ze over t hoofd, die laat op een jaar tijd meer geld achter dan de budgetrijder die 1 keer per jaar APK met olie laat doen en 300 euro aftikt.
Zij zien die oldtimer rijder als "lastig", hebben we geen gegevens meer van, kunnen we niet leveren, geen fiches meer, duurt te lang, die klant met dat lampje staat daar al 10 minuten. De oldtimer man was echter van plan een pakkingset van 150 euro te bestellen, die hij nu bij de onderdelenshop online probeert te krijgen alwaar men de voorraad (en leverbaarheid) optimistischer voorsteld dan hij is.


Mee eens Marco, oldtimerliefhebbers zijn loyaal.
Ze zijn vaak(niet allemaal) bereid te investeren in hun liefhebberij.
Daar moeten ze zuinig op zijn.

joospeugeot schreef:de oldtimer markt is geen makkelijke markt hoor zeker voor een modern bedrijf. als er een oldtimer binnen komt en ik noem dat een koppeling kapot is. word er netjes de bak uitgebouwd en blijkt opeens een verkeerde koppeling te zijn. moeten ze een week wachten terwijl er wel de auto nog op de brug staat en er niet meer vanaf kan :shock: . dus de hele planning loopt echt de soep in hoor. bij modern spul is normaal elk onderdeel binnen 24 uur aanwezig, anders dan maar in geval van nood de gewone automaterialen zaak die vaak 4 tot 5 maal per dag bezorgen. zo kun je efficient werken.
bij een auto als er de koppeling uit moet is deze meestal gewoon gewoon op voorraad. trek je de bak er smorgens uit en je blijkt je nog wat onverwacht nodig te hebben dan kun je dit gewoon bestellen voor de volgende dag. minimaal tijdverlies en vaak word zo ook ingepland voor de klant. is de auto eerder klaar of dezelfde dag is alleen maar voordeel. is de auto een dag later klaar is de klant weer boos.


Moeten we hier begrip voor hebben Joos?
Alleen repareren als de klus makkelijk en overzichtelijk is?
De 605 op de foto heeft op dat moment geen automaatbak en geen subframe en voorwielophanging.
Is op de brug gedemonteerd en in een minuut of 5 a 10 netjes in de hoek neergezet, wachtend op onderdelen.
Afbeelding
Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat is nou juist het verschil met een garage die net iets meer meedenkt met de klant.
Hier kweek je als bedrijf dan weer klantloyaliteit mee, die je later nog hard kunt nodig hebben.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 21:21
door Leeuwtje
Vroeger was echt niet alles beter maar toen had een dealer meer op voorraad en greep je zelden mis. Tegenwoordig heeft men weinig tot niets meer op voorraad, gaat het nogal eens mis bij het bestellen en kan je onderdelen alleen ophalen tussen 8:00 uur en 17:00 uur (dan werk ik ook)op een niet handig gelegen bedrijfsterrein. Vroegûh zat de dealer om de hoek kon je er op zaterdag en zelfs buiten openingstijden terecht omdat het bedrijf op eigen terrein stond waar men desnoods het benodigde onderdeel uit een andere auto trok.

Re: De Peugeotdealer & de oude(re) Peugeot

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 21:33
door MarcoPeus
Mee eens Marco, waar een wil is, is een weg maar garagisten rekenen in opbrengst per m2 en niet in klanten die loyaal zijn. Indien een auto 300 euro opbrengt en hij 2 uur 20 m2 inneemt dan leveren die 20 m2 150 euro per uur op. Zo rekent men. Net zoals de showroom, elk niet verkoopbaar item is er 1 te veel. Ik heb al eens geopperd om in mijn dealers garage mijn 604 tentoon te stellen, werd niet met beide armen aangenomen, op die plaats kan namelijk een nieuwe auto staan waar men geld aan verdient.

Feit is dat garages tegenwoordig niet veel meer kunnen repareren, veel wordt vervangen en weggegooid (wegwerpmaatschappij). Een startmotor wort niet op de werkbank uit elkaar gedraaid om te reviseren, er wordt een nieuwe besteld en geplaatst. Ook weer om de tijd dat de auto op de brug staat te minimaliseren. Makkelijk, snel, overzichtelijk, de klant is weer snel op weg. Zo kan de monteur er 15-20 op een dag doen, reviseren doet hij er maar 4-5, tel uit je winst.

Joos' redenatie heeft ook een bepaalde kern van waarheid maar Joos denkt vanuit de garagists denkwijze die zijn garage betaald moet zien te houden en omzet moet draaien met een winstpercentage per maand. Wij als liefhebbers denken alleen aan geholpen te worden. Daarvoor moet je niet bij een garage zijn maar bij een specialist en vindt die maar eens. Een garagist (zeker een moderne) heeft geen specialisten meer werken bij m, die kunnen veel meer geld verdienen als ze voor zichzelf werken. Kijk maar eens op de personeels/monteurs parkeerplaats van een dealer, 10 tegen 1 dat je weinig auto's ziet waar de monteurs de hele dag aan werken, en al helemaal geen old/youngtimers.