Quote:
Een verhaal uit tweede hand maar van een ingenieur bij Peugeot Afrique.
Peugeot heeft altijd voor de Afrikaanse toepassingen speciale stukken zoals
versterkte koppelingen, ge-"detunede" motoren en ouderen modellen blijve
produceren.
Willen ze nu een "modernere" 504 pickup voor de Afrikaanse markt. 10 Prototypes
worden gemaakt en dan naar de "brousse" verscheept voor testen en voor de
plaatselijke dealers mee laten kennis te maken.
Opening in stijl met laken over de 504 pickup's, de plaatselijke schone die het
laken wegtrekt, veel ooohh en aaah's...Dan beginnen de testen.
Plaatselijke dealer: "Chef, de wagen heeft een hele goede ophanging maar..."
Fransman: "Ah oui, gewikkelde spiraalveren. Waarom maar??"
Plaatselijke dealer: "Als die veer breekt, gaan we de wagen achterlaten in de
wildernis. We willen dat niet: we willen bladveren. Die kunnen we lassen ,
opkrikken (een stuk hout tussensteken) enz. Veel sterker."
Fransman" "monkel monkel" en dan 1 prototype ter plaatse (je kan niet tegen
Afrika op

Afrikanen content want in de laadbak konden ze 15 mensen vervoeren. De niet-
gemodifeerde 504 kraakte definitief toen ze met zijn 10 in de laadbaak stonden.
Dan de motor...
Plaatselijke dealer: "prachtige motor, injectie , très bon mais..."
Fransman: wat is er niet goed aan?
Dealer: we hebben geen afstellingsmateriaal voor de motor, we willen dezelfde
motor als de P304, 404... veel eenvoudiger en repareerbaar met hamer en
schroevendraaier.
Fransman : monkel monkel.
Ventilator met V-riem? Monsieur, we hebben dat hier niet. Hebt ge geen motor
met de schroef op de krukas?
Injectie? de "standaard" 504 na 1 dag in panne wegens toegekoekte luchtfilters
en luchtmassa-meters... Carburatoren dan maar (yep ex-404 )
Om een lang verhaal kort te maken: van de eerste tot de laatste modernisatie is
op zijn Afrikaans geweigerd. La 504 pickup? Une bonne auto mais ahh une 404
était beaucoup mieux...
Mijn kennis bij Peugeot kan het dan op zijn Afrikaans zeggen en met mimiek:
gewoon kostelijk.
Ik heb in Ghana in een 505 Familiale Taxi gezeten, gemodifieerd voor 12
personen met bagage (een rek op het dak van de voorbumper tot de achterklep).
Ik schat dat de totale last van de wagen (personen + bagage) zo'n 2 ton was en
dat op het imperiaal minimaal 5 kubieke meter goederen lagen.
Achteraf eens naar de vering/banden gekeken: geen vering, een solide ijzeren
staaf van 5 cm diameter in de plaats, 4 verschillende banden van 4
verschillende merken, allemaal rotversleten.
De rit heeft 6 uur geduurd, we zijn 4 keer in panne gevallen en twee keer
vastgereden. Aflegde weg:iets meer dan 18 kilometer... Opperbeste stemming aan
boord.
Chauffeur: wanneer komen we aan?
Quand Dieu le veut...
:)