Pagina 1 van 3

Sloopregeling

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 17:48
door ceegee
Ik heb begrepen dat ik mijn 504 GLD binnenkort mag afstaan tegen een kleine vergoeding in het kader van een sloopregeling ondanks het feit dat ik voor een deel op ALDI pleur rij. :evil:
Ik zou graag zien dat de regering hiervoor een referendum instelt, bij uitstek het middel om de regering te slopen :lol:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 17:57
door 404
Hoe bedoel je :?:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 18:00
door 205GRIFFE
Vertel, vertel, wat is dit nu weer dan???

Sloopregeling

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 18:29
door ceegee
Hee jongens wakker worden !!!!!!!! Er komt een sloopregeling voor oude dieselauto's als het Balken CS behaagt in verband met het miljeu. Wel even bij de les blijven he. :evil:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 18:31
door 205GRIFFE
Ach ja, ik ben geen dieselstoker hè, GTI's rijden daar niet echt lekker op. :wink:

Re: Sloopregeling

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 18:46
door 404
vectorix schreef:Hee jongens wakker worden !!!!!!!! Er komt een sloopregeling voor oude dieselauto's als het Balken CS behaagt in verband met het miljeu. Wel even bij de les blijven he. :evil:

Vertel er dan even bij waar je dat bericht vandaan haalt. Als het waar is ga ik emigreren!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 19:02
door JT
Ik ga sowieso emigreren, het weer van vandaag? Geniaal, daar kan ik aan wennen, Zuid Frankrijk, Pastis, ik kom eraan!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 19:35
door Gerard2
Juich niet te vroeg dat je een GTI hebt, ook de GTI's stoten vrijwel evenveel fijne deeltjes uit. Kijk maar eens op: http://www.vv.se/filer/publikationer/particle.pdf
De milieu-beweging gebruikt de salami-techniek: eerst alle diesel weg, en daarna komen de GTI's aan de beurt. :? Let dus op wat voor auto je koopt.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 19:41
door 404
Ik denk niet dat zo'n regeling kans maakt, oldtimers zijn toch wel een beetje erkend als cultureel erfgoed, de FEHAC zou zo'n regeling nooit accepteren en deze organisatie heeft heel wat invloed.
Bovendien zijn er niet genoeg oude diesels om een milieueffect te kunnen meten. Totaal belachelijk, net zo dwaas als die Franse sloopregeling van enige jaren terug.
Waar heb je dit vandaan, vectorix? Ik kan er nergens iets over vinden.

Ja ja

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 20:03
door ceegee
en het afschaffen van het grijs kenteken daar geloofde ook geen hond wat van. En heeft iemand zijn kwartjes van Kok al terug gehad ? En ha ha ha ha ha de nieuwste is van meneer Nouwen : het rekening rijden wordt afgeschaft als het niet meer nodig is :lol: :lol: :lol: Vroeger had je Toon Hermans voor dat soort acts. Het bericht was overigens op TV en in de krant van wakker Nederland maar toen zaten jullie natuurlijk te blingblingen ( je ziet ik hou de tijdgeest bij ) Het schijnt wel zo te zijn dat het gaat om origineel nederlandse auto's want de Firma Domhoofd bv te den Haag denkt dat we massal oude diesels gaan importeren om de premie op te strijken. ( Voorbeeld : He Wim wil je volgende week even een paar containers504 GLD's bij me lossen en doe der maar 150 MB 190 D bij, tis voor de premie dus APK niet nodig ).Tja dat krijg je als je nee stemt, word je meteen terug gepakt en die salami taktiek lijkt me zeer waarschijnlijk. :evil:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 21:19
door Mark
404UXD schreef:Totaal belachelijk, net zo dwaas als die Franse sloopregeling van enige jaren terug. Waar heb je dit vandaan, vectorix? Ik kan er nergens iets over vinden.

Mag ik daar als BOVAG-man iets over vertellen?

Nou, het plan om mensen een premie te geven voor een te slopen oude auto waart wel door Den Haag. Niet specifiek op diesels gericht overigens. En geheel vrijwillig uiteraard. Inderdaad lijkt het wat op de Franse regeling van minister Balladur. De 'geslachtofferde' auto's (daarom zijn er oa zo weinig Renaultjes 4 over) worden daarom in Frankrijk ook wel Balladurettes genoemd. Die regeling was overigens niet vanwege het milieu, maar om de verkoop van de F industrie te stimuleren. Serieuze plannen voor invoering zijn er nog niet, maar je weet maar nooit. De nieuwverkopers van auto's (RAI Vereniging en Nederlandse Dealer Associatie NDA, een afdeling van BOVAG) zijn erg pro, kan je je voorstellen. Andere delen van de autobranche (onafhankelijke garages, onderdelenleveranciers) denken er genuanceerd over of zijn teugen. Zo'n regeling maakt best een kans om het te halen. Meer weten we in september als VROM in kader van Prinsjesdag aanvullende milieuplannen bekend maakt.

Zie ook ff: www.vrom.nl/pagina.html?id=20566

Van de power van de FEHAC zou ik in deze niet teveel verwachten trouwens.

PS: wisten jullie trouwens wie de naam het Kwartje van Kok heeft bedacht (was 22 ct meen ik)? Ikke wel...

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 21:45
door 404
In dit kader zou ik het wel prettig vinden om het artikel uit de gezond-verstand-krant te kunnen lezen. Heb je een scanner, vectorix? Of typ het even in als het niet te veel werk is. Bedankt.
Op Vrom staat dit:
sloopregeling oude auto's
Het kabinet denkt aan een regeling die bevordert dat oude benzine-auto's zonder katalysator en oude dieselauto's eerder worden vervangen.

Wat is oud in dit geval? Niet elke oude auto is ook een oldtimer.
Het lijkt me onmogelijk dat ze gaan verbieden om in een Peugeot 504 GLD of mercedes 220 D te rijden, dat KAN niet, want wat betreft veiligheids- en milieueisen zijn de regels voor oldtimers ook al anders.
Heeft Zalm dat kwartje bedacht? :lol:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 22:04
door Mark
404UXD schreef:Wat is oud in dit geval? Niet elke oude auto is ook een oldtimer. Het lijkt me onmogelijk dat ze gaan verbieden om in een Peugeot 504 of mercedes 220 D te rijden, dat KAN niet, want wat betreft veiligheids- en milieueisen zijn de regels voor oldtimers ook al anders.
Heeft Zalm dat kwartje bedacht? :lol:

Klopt, gedacht wordt aan veel jongere auto's. Die zijn namelijk veel vuiler dan de auto's die nu op de weg komen. Laten we zeggen auto's van voor 1995, toe de meeste nog geen katalysator hadden en diesels echt veel vuiler waren. Alles trouwens op vrijwillige basis, want je hebt gelijk: auto's met een toelating tot de weg blijven ook gewoon 'legaal'.

Nee, het reclamebureau van de BOVAG destijds. Om er jaren actie tegen te voeren. En pas sinds dit jaar wordt althans een deel van de miljarden van het Kwartje aangewend voor weginfrastructuur. Maar nu strooien de luchtkwaliteitseisen weer roet in het eten... Kok was toen Minister van Financien, geloof ik.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2005, 22:30
door 404
Vectorix, je kan gewoon in je 504 blijven rijden hoor!
:P
(paniek voor niks? :? :roll:)

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 09:13
door jon
Ik rij gewoon door. Loat ze 't moar bekieken!

:-)

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2005, 10:14
door Steven
Is goed hé, dat ze in Nederland zo'n wet invoeren, dan kunnen de Belgen goedkoop goede "sloopauto's" kopen :wink:

Grapje hoor, maar mocht dat toch zo zijn, kun je misschien nog meer verdienen aan je oude auto door hem te verkopen aan een exportfirma voor naar Afrika te verschepen, daar zijn ze zot van oude "Pigots".

Sloopregeling.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2005, 22:30
door Wim 505
Ja er zal weer ergens eentje die denkt slim te zijn een wet hebben uitgevonden.Ten eerste als de Indenor diesels nu plots zo vervuilend zijn waarom heeft men deze dan bijna 40 jaar ononderbroken mogen produceren en heeft menig ander merk hem in zn wagens ingebouwd??Er zijn vele andere motoren die nog geen tien jaar gebouwd zijn omdat ze de toenmalige normen niet haalden.Dat ze gewoon de roettest doen op de keuring en als die goed is je verder met rust laten.Mijn 505 is nog nooit afgekeurd geweest voor de roet.hij zit zelfs nog ver onder de grens.En als ik op de weg roetuitstoot zie die abnormaal is dan is het van een recente moderne dieselmotor.Of ze dan door middel van chiptuning zijn bijgewerkt laat ik in het midden. :evil:

Geen paniek, geen sloopregeling

BerichtGeplaatst: 07 nov 2005, 22:48
door Mark
Een slooppremie om oude, relatief ‘vuile’ auto’s aan het verkeer te onttrekken, behoort niet tot het pakket maatregelen dat staatssecretaris van Geel de komende tijd invoert om de luchtkwaliteit te verbeteren.

In antwoord op vragen van de Tweede Kamer stelt hij dat RIVM-onderzoek heeft uitgewezen dat ‘de kosteneffectiviteit laag is’. Een woordvoerder van VROM meldt dat de slooppremie niet definitief van de baan is, maar pas weer in beeld komt als ‘aanvullende maatregelen nodig zijn om eventuele nieuwe milieudoelen te halen’.

Bron: www.bovagkrant.nl

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 16:15
door Gerard2
Er zijn nieuwe ontwikkelingen mbt de sloopregeling:

Van Geel puzzelt opnieuw op sloopregeling oude dieselauto's (20-01)
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) onderzoekt opnieuw of vervuilende, oude dieselauto's met subsidie eerder gesloopt kunnen worden .

De bewindsman wil "dit voorjaar'' duidelijkheid verschaffen of een dergelijke premieregeling met succes in Nederland kan worden ingevoerd, zei hij vrijdag op BNR Nieuwsradio. Van Geel overwoog vorig jaar al een dergelijke slooppremie voor oude dieselauto's in de strijd tegen de luchtvervuiling. Na advies van het Centraal Planbureau zag het kabinet echter van invoering af. Aan invoering van een slooppremie kleven wel een aantal voorwaarden. Van Geel wil voorkomen dat Nederland oude dieselauto's van heinde en ver met subsidie gaat opkopen. Ook moet een mogelijke regeling "echte milieuprestaties'' opleveren. "We gaan niet subsidiëren wat toch al gebeurt'', stelt hij. Oude auto's verdwijnen op den duur immers vanzelf van de weg omdat ze op zijn. De staatssecretaris reageerde verheugd op het voorstel van de auto-importeurs om als branche ook geld te steken in de regeling om oude dieselauto's versneld van de weg te krijgen. Wel moet het Rijk hierin wel het voortouw nemen, aldus de Rai Vereniging.

Bron: ANP

Publicatie datum: 20-1-2006
Auteur: Michel Buyvoets

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 16:29
door JT
In de Telegraaf stond deze week:


Autobranche wil oude diesels van de weg
AMSTERDAM - De autobranche probeert opnieuw het kabinet ervan te overtuigen geld te steken in een slooppremie voor oude, vervuilende dieselauto's. De importeurs hebben er ook geld voor over, maar het kabinet zou het voortouw moeten nemen.

„Ze hebben meevaller op meevaller”, stelde donderdag de woordvoerder van de Rai Vereniging, doelend op de nieuwe meevaller die minister Zalm (Financiën) een dag eerder aankondigde. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) overwoog een jaar geleden zo'n premieregeling om de luchtvervuiling terug te dringen. Maar het kabinet zag er na een rapport van het Centraal Planbureau van af. Ook zonder de premie zouden autoeigenaren de wagen laten slopen.


Wat een onecht argument: er is een financiële meevaller, weg met oude diesels...
Ik wed dat monteurs niets liever zien dan oude diesels, weg met de electronica!
En btw, die oude diesels zijn het makkelijkst op milieuvriendelijk koolzaad te laten rijden!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 17:52
door ZEN
JT schreef:In de Telegraaf stond deze week:


Autobranche wil oude diesels van de weg
AMSTERDAM - De autobranche probeert opnieuw het kabinet ervan te overtuigen geld te steken in een slooppremie voor oude, vervuilende dieselauto's. De importeurs hebben er ook geld voor over, maar het kabinet zou het voortouw moeten nemen.

„Ze hebben meevaller op meevaller”, stelde donderdag de woordvoerder van de Rai Vereniging, doelend op de nieuwe meevaller die minister Zalm (Financiën) een dag eerder aankondigde. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) overwoog een jaar geleden zo'n premieregeling om de luchtvervuiling terug te dringen. Maar het kabinet zag er na een rapport van het Centraal Planbureau van af. Ook zonder de premie zouden autoeigenaren de wagen laten slopen.


Wat een onecht argument: er is een financiële meevaller, weg met oude diesels...
Ik wed dat monteurs niets liever zien dan oude diesels, weg met de electronica!
En btw, die oude diesels zijn het makkelijkst op milieuvriendelijk koolzaad te laten rijden!




Tja, de hoofdredacteur van de telegraaf schreef hier ook een stukje over. Met hem eens ben ik dat de RAI op deze wijze toch de kosten (deels) bij de regering wil leggen. De RAI is toch begaan met het milieu?

Maar ja, geen cent teveel hoor....






Overigens behoor ik tot de groep die als motto heeft:

Een diesel hoort in een boot! 8)

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 18:03
door JT
Nee!
We gaan hier niet de descussies: gas is om te koken en een diesel hoort in een boot starten! ;-)

Feit is: een 504 gld kun je voor 3000 euro laten ombouwen tot 100% koolzaad-stoker. Moderne diesels zijn (dacht ik tenminste) moeilijker om te bouwen.
Waarom, als er toch "geld over is" en om even in de trant van de rai door te gaan, geen premie voor ombouw naar plantaardige olie?

Btw, ik ben het met Zalm eens dat terugdringen van het overheidstekort het eerste doel moet zijn! En ik hoop dat ie ook dit keer vol houdt, maar goed, ook dat is een thema voor in het café...

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 18:23
door Brownie
JT schreef:
Feit is: een 504 gld kun je voor 3000 euro laten ombouwen tot 100% koolzaad-stoker. Moderne diesels zijn (dacht ik tenminste) moeilijker om te bouwen.


Dat vind ik nog duur. Dat zijn de prijzen die Elsbett hanteert in Duitsland denk ik. Maar als je jezelf een beetje verdiept in de materie kan je het ook wel zelf doen. Ik heb zelf helemaal geen monteur achtergrond, maar voor ca. 300 euro en een dag werk heb ik mijn 306 omgebouwd en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. De motor heeft misschien ietsje minder vermogen, maar hij is veel stiller.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 18:29
door JT
Zie je wel!

Ik heb nog een project: Een Berlingo 1900d uit '97
Die ombouwen naar ppo! , misschien iets voor een forumbijeenkomst..

Brownie, heb je een onderdelenlijst en installatie-instructie?

BerichtGeplaatst: 22 jan 2006, 18:35
door Brownie
Ik wil wel eens een mooi documentje maken waar alles zo'n beetje in samengevat staat. Maar is deze Berlingo een HDi? In dat geval is 100% PPO toch af te raden. Tot 50% PPO kan je wel betrouwbaar rijden in een HDI. Kijk ook eens op www.ppo.nu Daar discuseren we over dit onderwerp en worden ervaringen gedeeld. Voornaamste is dat de PPO met 60-70 graden de brandstofpomp in komt.