Pagina 1 van 1

Dealer geen officiele Peugeotdealer meer

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 01:14
door BertPleizier
Hallo,

Mijn Peugeotdealer is sinds anderhalf jaar geleden geen officiele dealer meer van Peugeot. De dealer kreeg van Peugeot Nederland een brief waarin stond dat er verhuisd moest gaan worden naar een zogenoemde "autoboulevard met AA-locatie"!

Belachelijk! 40 Jaar lang dealer van Peugeot, een lekkere "kleine, dorpse" dealer waar de klant nog een naam heeft en geen nummer is. Peugeot ging zelfs zo ver dat ze bepaalden welke verf er op de muren moest komen, wat voor vloer er in moest komen in het gebouw, noem maar op.

In Frankrijk moest ik tijdens mijn vakantie ook naar een dealer toe (lampje kapot) en die had geen magazijn, maar een berg met dozen "waar het ergens tussen moest liggen"! En de garage? Dat was gewoon een soort van afdakje boven een hefbrug! Gelden de strenge Peugeot regels niet in Frankrijk?

Ik ben natuurlijk wel bij de daeler gebleven, want hij levert nog gewoon nieuwe Peugeots, repareert nog gewoon Peugeots, levert nog nieuwe originele onderdelen van Peugeot en hetzelfde personeel werkt er nog. Enige verschil is dat de Peugeotvlag weg is en de leeuw niet meer aan de muur hangt.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 01:47
door JT
Ook hier gelijksoortige ervaringen (jammer dat in je profiel niet staat waar je woont, wellicht hebben we het over dezelfde....)
In Bladel is de dealer nu ook een "specialist in Peugeot".
Ik moet je zeggen dat ik niet blij ben met de verandering, voorheen, als echte dealer werd alles daar gedaan, nu gaan ze voor garantie-dingen, voor specialistische handelingen, enz naar de collegadealer in Diessen (is neef van de Bladelse dealer). Wel één groep aan garages (Diessen, Tilburg, Oisterwijk, Bladel), maar het officiële dealerschap zit dus niet meer overal.

Ik snap waarom de dealers uit de officiële lijn Peugeot stappen, er worden veel eisen gesteld aan uniformiteit, kennisniveau, apparatuur en uitstraling. Dat kost natuurlijk geld.

Ook snap ik Peugeot die de eisen omhoog schroeft. In mijn eigen vakgebied worden ook vaker eisen gesteld om ervoor te zorgen dat klanten goed bediend worden, en mag je pas een product voeren als je het technisch kunt ondersteunen.
Denk in dit verband ook aan de opkomende auto-supermarkten, Peugeot wil zijn officiële dealers ook beschermen tegen dit geweld.
Ook de Europese markt (zie topic bpm, boete van € 49 miljoen) is een probleem hierbij.
Je PC koop je ook beter bij een bedrijf dat daar verstand van heeft en niet bij het Kruidvat, je Peugeot koop je bij een (officiële??) Peugeot-dealer, enz...

De dealers doen het natuurlijk subtiel, de overstap van officieel Peugeot naar eigen garage, het kleurgebruik blijft Peugeot-achtig. Wellicht was dat bij je dealer in Frankrijk ook zo. Ook in Frankrijk heb ik in ieder geval het idee, dat de officiële Peugeot-dealers ook stevige eisen te "overwinnen" hebben.

Mijn vader had gezien dat de Peugeot-dealer in Bergeijk, ook geen officiële dealer meer is...

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 11:52
door Mark
Tsja, die bedrijven voldoen niet meer aan de zogenaamde 'standards' (blauwedozenconcept enzo) van de fabrikant. Velen gaan door als merkspecialist, aldanniet in een vereniging. Een trend, want er zijn clubs van Peugeot (Peugeot Car Association PCA), Renault-, Subaru- en van Volvospecialsiten. Daarbij spelen de nieuwe EU-regels over concurrentie binnen de branche hen natuurlijk ook in de kaart (over onderdelen, garantie etc).

Onlangs heeft de rechter bepaald dat ook dergelijke specialisten gebruik mogen maken van het merklogo, zie verder in de topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3460

Afbeelding

Ex-dealers worden meestal lid van de BOVAG-afdeling Auto Bedrijven Associatie ABA (onafhankelijke/universele autobedrijven) en presenteren zich voortaan via www.mijnautobedrijf.nl

ex-dealer

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 12:25
door autoverhoeven
Tja, als ex-dealer uit Oisterwijk (nu Vingerhoets) kan ik alleen zeggen dat de visie van Peugeot Nederland Groot, groter, grootst is. Ze willen af van de zogenaamde mamapapa bv's. Dit betekent echter in de praktijk voor de klant dat deze bij een groot glazen paleis terecht komt, of erger nog de Bleu box (van Ikea, over uitstraling gesproken). Voor een linker koplamp vervangen kom je bij de balie waar de receptioniste na 10 telefoontjes je doorverwijst naar de Aftersales manager, die roept de chef werkplaats, die gaat weer naar een van de monteur en die vervangt de rechter koplamp.
Dit is de visie, zo moet het en zal het gebeuren. Wacht maar af tot het marktaandeel gaat zakken, dan dimmen ze die grote bek wel weer.
De oude mamapapa bv'tjes hadden (en hebben o.a. onder de PCA vlag)
nog hart voor hun klanten. De meeste klanten blijven dan ook daar hangen. Tot ongenoegen van Peugeot Nederland.

Ik persoonlijk zou geen dealer meer willen zijn, de inversteringen die de dealer moet doen zijn bij de konijnen af. Er is hierboven door anderen al over geschreven en het klopt echt. Elk jaar weer meer, dus meer kosten die geen z..k opleveren. Wie betaalt dat allemaal denk je? Ga de uurtarieven maar eens na bij de dealers. Dan vinden ze het nog gek in Utrecht dat na 2 jaar de meeste auto's naar een specialist gaan.
Ter vergelijking heb ik twee jaar geleden en erkend reparateurschap aangevraagd, gewoon om eens te kijken hoever ik kwam. Om aan alle eisen te voldoen moest ik om de investeringen terug te verdienen zeker 20 euro ex.BTW bovenop mijn uurloon gaan zetten waarmee ik bijna duurder uitkwam dan collega dealers. Het enige wat je dan kunt is garantiereparaties en die zijn behoorlijk uitgemolken. Peugeot Nederland, nee dank u! En veel succes met deze verkeerde afslag!

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 13:09
door BertPleizier
Ik ben het helemaal eens met de schrijver van het bericht boven mij. Het is idioot. Mijn dealer zou 1,5 miljoen moeten gaan investeren, een investering die niet terug te verdienen is. Nu is het een Peugeotspecialist. Een klein voordeeltje voor de klant, het uurtarief van de werkplaats is wel omlaag gegaan.

Ik heb persoonlijk veel meer met een kleinere dealer, die veel dichter bij de klant staat. In mijn woonplaats is er ook zo'n dozendealer. Verschrikkelijk. Je bent daar een nummer.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 14:19
door JT
Ben het ook eens met Fernand.
Maar je ziet het in alle branches.
Vingerhoets heeft 4 vestigingen, Nefkens ook vele, enz.
Kijk maar naar andere branches, Banken slokken elkaar op, allemaal in de zucht naar schaalvergroting en/of kostenmindering.
En wij krijgen het moeilijk met een mediamarkt, waar het liefst vrouwelijke verkoopsters doosjes doorstoten tegen minimale marge, advies over verkoop? "meneer, leest u fijn de specificaties".

Maar we doen het zelf, wij willen goedkoop, zie Kwikfit. Voor afterservice willen we niet betalen. De markt raakt verziekt. Mediamarkt: "Ik ben toch niet gek zeker".
Allemaal lekker afdingen op de prijzen is het motto. Kijken of je in het buitenland goedkoper kunt krijgen...
Mijn vorige auto heb ik gekocht op de manier: doe mij een auto, ik wil er 3 jaar geen gezeik mee hebben, dus alles inclusief.
Geen prijzen vergeleken, gewoon gedaan.
En in de latere molen gaat toch alles weer zoals de markt het wil...

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 14:51
door pEus
Heren,

Bij ons in Waalwijk is precies hetzelfde gebeurd. Maar ik wordt ook nog
steeds heel goed geholpen bij de ex-dealer die nu dus ook PCA-dealer is
geworden zoals Fernand ook al noemde. Alleen als je bij een nieuwe
auto een garantie gevalletje hebt dan gaat de ex-dealer naar de dealer
anders kan hij zijn kosten nergens meer op verhalen.

Groet,

Eugène

supermarkt

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 14:56
door autoverhoeven
Nu we toch bezig zijn, wat denk je van de prijzenoorlog in de supermarkten. Leuk al die lage prijzen! Dat wordt weer betaald met het snijden in het personeelsbestand, dus wie betalen uiteindelijk weer het hele gelag? De consument, nu in de vorm van belastingen omdat er meer mensen in de ww zitten.
Natuurlijk is dan de automobilist als eerste de klos,om een beetje bij het onderwerp te blijven, de brandstofprijs schiet omhoog en ze staan weer op plaatsen te flitsen waar het zeker veilig is en men dus zeker te hard rijdt!
Waar moet het heen met dit land?

Re: supermarkt

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 15:52
door Mark
fernand schreef:om een beetje bij het onderwerp te blijven

Ja, graag, want de ontwikkelingen in de automotive zijn al boeiend genoeg...

boeiend

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 17:02
door autoverhoeven
Boeiend is ook een manier om er tegenaan te kijken. Boeiend is de automotive branche ook zeer zeker, maar het is ook een harde business.
Zeker als je dan een importeur hebt die alleen je zak met geld leegrijd en niet vult.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 17:55
door vreugden
Je kunt tegenwoordig toch een auto nieuw kopen bij een BOVAG bedrijf. Heb ik met mijn Partner ook gedaan, bij een plaatselijke BOVAGgarage in mijn voormalige woonplaats (Kruiningen). Prima service, lager uurloon, goede klantenbinding en dus een tevreden klant. Niemand is toch verplicht om naar de blauwe blokkendoos op A locatie te gaan?

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 18:43
door JT
Nou Vreugden, garantiegevalletje, rijden ze met je auto naar de "echte" dealer, weer een dag kwijt...
Enne wie krijgt er tegenwoordig nog een "leenauto"? Een Peugeot leenfiets.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2005, 20:33
door pEus
Inderdaad als je een garantie-gevalletje hebt moet ze toch naar de dealer maar ik krijg wel altijd een gratis leenauto. Ook bij de echte dealer waar ik laatst dus ook vanwege garantie naar toe moest echter wel nadat ik mijn mond (lees bek) had open moeten trekken !


Succes heren ................

BerichtGeplaatst: 21 okt 2005, 08:10
door vreugden
Die BOVAG garage van mij lost dat als volgt op:
Ik lever de auto in, krijg een leenauto (vaak wel een oude auto) waar ik, net als bij de dealer, alleen maar de benzine voor hoef te betalen. Ze brengen mijn auto naar de Peugeot garage in Goes en halen hem weer op en 's avonds haal ik mijn auto weer bij de BOVAGgarage op. Als ik het wil komen ze de auto zelfs van huis ophalen.
En over die leenauto hoef ik nooit moeilijk te doen. Dus: allemaal prima geregeld!

BerichtGeplaatst: 21 okt 2005, 09:18
door michelv
Ook de Peugeot-dealer die ik ken geeft een leenauto mee. Vaak een wat oudere Peug. Je betaalt wel een paar Euro's voor de brandstof.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2005, 22:54
door Martijn
Neem van mij aan : er zijn nog goede Peugeotdealers, die er ook nog moeite voor doen om klanten met oude auto's goed te bedienen! Niet alle garages heten Nefkens!

BerichtGeplaatst: 21 okt 2005, 22:58
door Mark
Enne, met die 'moeder aller blauwe dozen' Peugeot Experience waren we voor de forummeeting natuurlijk weer wel reuze happy :wink:.